«Η αξιολόγηση είναι ένα εργαλείο για να βαθμολογήσουν οι πολίτες μια σειρά υπηρεσιών. Δεν είναι αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων», τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά την παρουσίαση της λειτουργίας της πλατφόρμας αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο κ. Λιβάνιος και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, εξειδίκευσαν και τις λεπτομέρειες λειτουργίας της πλατφόρμας axiologisi.ypes.gov, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να αξιολογούν κρίσιμες υπηρεσίες που παρέχει το κεντρικό κράτος, όπως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και ο e-ΕΦΚΑ, αλλά και τις τοπικές υπηρεσίες καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού και κοινωνικής μέριμνας και κάθε πτυχή της δημόσιας διοίκησης.
Ο υπουργός Εσωτερικών τόνισε ότι η πλατφόρμα είναι «προσβάσιμη από το gov.gr και είναι προσβάσιμη από τα άτομα με αναπηρία. Είναι ένα ολοκληρωμένο ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας. Αυτό θα τρέχει δύο φορές τον χρόνο, Απρίλιο-Μάιο και Οκτώβριο-Νοέμβριο». Εξήγησε, επίσης, ότι «βάλαμε πρόσβαση με κωδικούς Taxisnet, ώστε να διασφαλίζεται η ανωνυμία και η μοναδικότητα της συμμετοχής. Τα μόνα στοιχεία που συλλέγονται είναι η διεύθυνση κατοικίας και ο ταχυδρομικός κώδικας». Από την πλευρά του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογράμμισε ότι είναι μια «κομβική στιγμή για το ελληνικό Δημόσιο, δεν έχει κανένα πρόβλημα το Δημόσιο να εκτεθεί για να πάρει πίσω απαντήσεις. Θέλουμε 7-8 λεπτά για να κάνουμε το Δημόσιο καλύτερο». Διευκρίνισε ότι δεν υπάρχουν για την ώρα ερωτήσεις για το θέμα της Υγείας, γιατί δημιουργείται ξεχωριστό ερωτηματολόγιο για τις υπηρεσίες Υγείας.
Αξιολόγηση στο Δημόσιο από τους πολίτες: Πώς θα λειτουργήσει
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, θα ζητείται η γνώμη των χρηστών για την ΑΑΔΕ, τον ΕΦΚΑ, τη ΔΥΠΑ, το Κτηματολόγιο, τις Υπηρεσίες Αδειών Μεταναστών και τις Αστικές Συγκοινωνίες. Οι πολίτες θα ερωτώνται επίσης για τις ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr, το myHealth, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και τις ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου.
Οι πολίτες επίσης θα καλούνται να εκφέρουν γνώμη για υπηρεσίες του gov.gr, όπως η υπεύθυνη δήλωση, το αντίγραφο ποινικού μητρώου, το ραντεβού για την έκδοση αστυνομικής ταυτότητας, το Gov Gr Wallet και πολλά άλλα. Επίσης, στο μικροσκόπιο τίθενται και οι υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως η κατάσταση της καθαριότητας, η κατάσταση του οδικού δικτύου, οι ψηφιακές υπηρεσίες του δήμου, ο ηλεκτροφωτισμός κοκ.
Τέλος, οι πολίτες θα καλούνται να απαντήσουν βιωματικά ποιες δημόσιες υπηρεσίες έχουν επισκεφθεί ή χρησιμοποιήσει τους τελευταίους 12 μήνες, αλλά και αν έχουν παιδί ή παιδιά σε νηπιαγωγείο ή σε κάποια σχολική βαθμίδα. Θα ερωτώνται επίσης ποια άλλη υπηρεσία του Δημοσίου θα ήθελαν να ψηφιοποιηθεί.
Τι προβλέπεται για το ερωτηματολόγιο
Το ερωτηματολόγιο για τη μέτρηση της ικανοποίησης των πολιτών προγραμματίζεται να στέλνεται μία φορά ανά εξάμηνο, κάθε άνοιξη και κάθε φθινόπωρο, αφενός ώστε να γίνεται τακτική αξιολόγηση και αφετέρου ώστε να συγκεντρωθεί μία πλούσια βάση δεδομένων, η οποία θα επιτρέπει τον καλύτερο εντοπισμό προβλημάτων, δυσλειτουργιών και αναποτελεσματικών διαδικασιών. Οι ερωτήσεις θα επικαιροποιούνται, ανάλογα με τις παρατηρήσεις των πολιτών και λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση του κράτους.
Η υποβολή των απαντήσεων θα γίνεται ανώνυμα, με απόλυτη ασφάλεια. Τα μόνα στοιχεία που θα συλλέγονται είναι η ηλικία κάθε πολίτη που συμμετέχει και η περιοχή διαμονής του, ώστε να γίνεται ανάλυση των απαντήσεων με βάση την ηλικιακή ομάδα και ανά δήμο ή περιφέρεια. Η μελέτη των στοιχείων θα είναι πολυεπίπεδη, με γεωγραφικά, ηλικιακά και υπηρεσιακά κριτήρια, για τον καλύτερο εντοπισμό των βελτιώσεων που απαιτούνται.
Τα δεδομένα που θα προκύψουν θα είναι διαθέσιμα σε όλους (open data), λειτουργώντας ως εργαλείο διαφάνειας και λογοδοσίας για τη βελτίωση του κράτους. Θα διατίθενται επίσης γραφήματα, χάρτες και άλλες μορφές οπτικής απεικόνισης των στοιχείων.