Με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που αφορά το τμήμα από τα Χανιά έως το Ηράκλειο και περιλαμβάνει την προαιρετική επέκταση Κίσσαμος–Χανιά, ανοίγει ο δρόμος για την επόμενη φάση του έργου. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, ανακοίνωσε πως προτεραιότητα αποτελεί πλέον η ανατολική επέκταση του ΒΟΑΚ, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται για τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων μελετών για το τμήμα Παχιά Άμμος - Σητεία. Η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ ως σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου που θα διασχίζει όλη τη βόρεια Κρήτη, αναμένεται να ενισχύσει καθοριστικά τη συγκοινωνιακή συνδεσιμότητα και την αναπτυξιακή πορεία του νησιού.

Στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης του ΒΟΑΚ, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε τον στρατηγικό σχεδιασμό για την ανατολική επέκταση του έργου. Τόνισε τη σημασία του ΒΟΑΚ για την πλήρη διασύνδεση της Κρήτης και αποκάλυψε ότι οι μελέτες για το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Παχιά Άμμος έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Παράλληλα, έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για τη μελετητική ωρίμανση του σκέλους έως τη Σητεία. Ο στόχος είναι τα έργα να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό, με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να εντείνουν τις προσπάθειες ώστε ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων. Παράλληλα, στο προσκήνιο επανήλθε και η ανάγκη για την κατασκευή του Νότιου Οδικού Άξονα της Κρήτης, με τον Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη να ζητά την υλοποίησή του, τονίζοντας ότι ολόκληρο το νησί δικαιούται ένα ασφαλές οδικό δίκτυο. Στόχος, όπως υπογράμμισε, είναι να δοθεί οριστικό τέλος στα τροχαία δυστυχήματα που στοιχίζουν ζωές κάθε χρόνο.



Σε τι αφορά η σύμβαση για τον ΒΟΑΚ

Η σύμβαση για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που υπογράφηκε χθες με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αφορά το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του έργου. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει μήκος περίπου 157 χιλιομέτρων και θα συνοδεύεται από παράπλευρο οδικό δίκτυο, εξασφαλίζοντας καλύτερη σύνδεση και προσβασιμότητα για τις γύρω περιοχές. Στην παραχώρηση περιλαμβάνεται ως προαίρεση και η κατασκευή του τμήματος δυτικά των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χιλιομέτρων, για το οποίο οι μελέτες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί. Με την προσθήκη αυτή, το συνολικό έργο θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες, αναδεικνύοντάς το σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που υλοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα.

Ο συνολικός προϋπολογισμός φτάνει τα 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ, με σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης να προέρχεται από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν ήδη εξασφαλιστεί. Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας, δίνοντας στην Κρήτη έναν σύγχρονο, ασφαλή και λειτουργικό αυτοκινητόδρομο.

Παράλληλα, στον υπόλοιπο οδικό άξονα, έχουν στηθεί εργοτάξια, τα οποία, όπως επισήμανε ο κ. Δήμας, οι Κρητικοί και οι επισκέπτες του νησιού ήδη τα βλέπουν. Συγκεκριμένα, το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, μήκους 22,5 χιλιομέτρων, αφορά το έργο Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία των εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη για το εν λόγω κομμάτι, αφορά τη σύνθεση της κοινοπραξίας, καθώς μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο AKTOR, το συνολικό ποσοστό συμμετοχής του Ομίλου φτάνει πλέον το 45%, αναδιαμορφώνοντας τις ισορροπίες στο σχήμα υλοποίησης του έργου. Το τρίτο και μικρότερο τμήμα του ΒΟΑΚ αφορά το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χιλιομέτρων, το οποίο κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την AKTOR.



Άμεση προτεραιότητα ο ΒΟΑΚ

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί την τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα στις οδικές υποδομές της χώρας. Για την κυβέρνηση ωστόσο και τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η πλήρης αναβάθμιση του ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένα αναπτυξιακό έργο, αλλά μια άμεση προτεραιότητα με έντονη κοινωνική διάσταση. Ο σημερινός, επικίνδυνος και γεμάτος παγίδες δρόμος, μετατρέπεται σε έναν σύγχρονο, ασφαλή, κλειστό αυτοκινητόδρομο που θα καλύπτει όλο το βόρειο μέτωπο της Κρήτης.

«Ο στόχος μας είναι να σταματήσει αυτός ο παράλογος φόρος αίματος που πληρώνει η Κρήτη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δεσμευόμενος για την εφαρμογή έργων οδικής ασφάλειας στα πρότυπα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος. Όπως είπε, «θα εφαρμόσουμε πρωτοποριακά μέτρα οδικής ασφάλειας, με στόχο να μειώσουμε τα θανατηφόρα ατυχήματα και να βελτιώσουμε τη ροή της κυκλοφορίας. Αυτά τα έργα πρέπει να γίνουν — και θα γίνουν».

Διαβάστε περισσότερα στο powergame.gr