Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα θα παραμείνει φύλακας της διεθνούς ναυσιπλοΐας - Το μήνυμα στην Άγκυρα
Το μήνυμα του πρωθυπουργού
Στόχος της συνεδρίασης, της οποίας προεδρεύει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι η ανταλλαγή απόψεων για τις ολοένα και αυξανόμενες προκλήσεις που φέρνουν σε πρώτο πλάνο τη θαλάσσια ασφάλεια - Πυλώνας η Ελλάδα για την παγκόσμια ειρήνη και ανάπτυξη

Το μήνυμα πως η Ελλάδα θα παραμείνει φύλακας της διεθνούς ναυσιπλοΐας έστειλε στη συνεδρίαση Υψηλού Επιπέδου του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη, με θέμα τη θαλάσσια ασφάλεια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως προεδρεύων αυτής. Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη σημασία της χώρας μας στο πεδίο της θαλάσσιας ασφάλειας, υπενθυμίζοντας πως αποτελεί την χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, ενώ έστειλε και ένα έμμεσο μήνυμα στην Άγκυρα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, είναι ναυτικό έθνος, έχουμε από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές, χιλιάδες νησιά και είμαστε μια μικρή χώρα, που ενώνει μέσω των θαλασσών μας πολλές περισσότερες».
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον ρόλο της Ελλάδας στην αντιμετώπιση των απειλών ως προς τη θαλάσσια ασφάλεια, κάνοντας μνεία στις επιχειρήσεις «ASPIDES» και «ATALANTA». Το ζήτημα φαντάζει κρίσιμο, καθώς «μέσω θαλάσσης διακινείται το 80% του παγκόσμιου εμπορίου», με τις μεταφορές μέσω θαλάσσης να συνεχίζονται απρόσκοπτα και να διατηρούν σταθερή την εφοδιαστική αλυσίδα ακόμα και σε περιόδους κρίσεων και πολέμων, με πιο πρόσφατο το παράδειγμα της πανδημίας.
Στόχος της συνεδρίασης είναι η ανταλλαγή απόψεων για τις ολοένα και αυξανόμενες προκλήσεις που φέρνουν σε πρώτο πλάνο τη θαλάσσια ασφάλεια, με την Ελλάδα να αναδεικνύεται σε πυλώνα για την παγκόσμια ειρήνη και ανάπτυξη.
Ακόμα ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι η θαλάσσια ασφάλεια είναι σημαντική για την ασφάλεια όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας, γιατί πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου μετακινείται δια θαλάσσης.
Προσέθεσε δε πως η θαλάσσια ασφάλεια «προωθεί την πολιτική και οικονομική σταθερότητα, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ευμάρεια όλων των λαών και όλο και περισσότερο συναντάμε ασύμμετρες απειλές όπως το παρεμπόριο, την τρομοκρατία, την πειρατεία, αλλά και τις υβριδικές απειλές, κυβερνοεπιθέσεις που μπορεί να επηρεάσουν τα πλοία, τις συνδέσεις με τα λιμάνια και επίσης ακραίες καιρικές συνθήκες και η αύξηση ή και τα επίπεδα των θαλασσών που όλο και ανεβαίνουν μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στα λιμάνια. Χρειαζόμαστε λοιπόν παγκόσμιες λύσεις».
Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «μόνο μέσω της διεθνούς συνεργασίας θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, για να τονίσει πως 6 είναι οι τομείς που πρέπει να επικεντρωθεί η συνεργασία:
1) Πρέπει να αυξηθεί η κατανόηση σχετικά με οτιδήποτε για τη ναυτιλία
2) Θα πρέπει να διακόψουμε τις παράνομες θαλάσσιες πρακτικές, που αποτελούν κίνδυνο για την ναυτιλία και το περιβάλλον (όπως οι παλιές εγγραφές, τα μη ασφαλή πλοία, τα μυστικά-κρυφά πλοία που η Ελλάδα δεν δέχεται σε καμία περίπτωση)
3) Να υπάρξει εκπαίδευση στον τομέα της ασφάλειας. Ο ΓΓ του ΟΗΕ αναφέρθηκε στην Ερυθρά Θάλασσα, με την εν λόγω απειλή να μπορεί να επιφέρει αύξηση τιμών σε αγαθά και πρώτες ύλες. Η Ελλάδα ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το θέμα, κάτι που αποδεικνύεται από τη συμμετοχή στις επιχειρήσεις ΑΣΠΙΔΕΣ και Αταλάντη. Ελευθερία στη χρήση διαμοιρασμού πληροφοριών και καλωδίων, κάτι που είναι αδιαπραγμάτευτο
4) Υποστήριξη και αναθεώρτηση του νομικού πλαισίου: Στόχος η ενσωμάτωση των νέων απειλών και η επικαιροποίηση των εθιμικών κανόνων. Απαιτείται καλύτερος συντονισμός
5) Περιβαλλοντική πρόκληση: Πρέπει να προστατέψουμε τη θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα από πετρελαιοκηλίδες κ.α., όπως το τάνκερ SOUNION, που βυθίστηκε στην Ερυθρά Θάλασσα. Πέρυσι στην Αθήνα είχε τεράστια επιτυχία το συνέδριο για τους Ωκεανούς.
6) Δεν πρέπει να ξεχνάμε την ασφάλεια των 2 εκ. ναυτικών. Ο μισός κόσμος θα πάγωνε και ο άλλος μισός θα πάγωνε, χωρίς εκείνους. Χρειάζονται ασφάλεια και συνεχή εκπαίδευση».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε πως «η ναυτιλία είναι βασική αξία για τον ελεύθερο κόσμο, για να απολαμβάνουμε την απρόσκοπτη σύνδεση μεταξύ των χωρών μας. Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, είναι ναυτικό έθνος, έχουμε από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές, χιλιάδες νησιά και είμαστε μια μικρή χώρα, που ενώνει μέσω των θαλασσών μας πολλές περισσότερες. Η Ελλάδα θα παραμείνει φύλακας της διεθνούς ναυσιπλοΐας και θα συνεργαστούμε για τον σκοπό αυτό με όλες τις χώρες του ΟΗΕ».
Εμείς βελτιστοποιούμε συνέχεια τις πολιτικές μας, συνεργαζόμαστε σε επικίνδυνες περιοχές με το ναυτικό, αλλά λαμβάνουμε και τα δικά μας μέτρα: Χρειάζεται μια παγκόσμια δέσμευση, να συστήσουμε ένα σύστημα θαλάσσιας ασφαλείας, για να διασφαλίσουμε την τεχνογνωσία που ήδη έχουμε. Αναγκαία είναι η συνέργεια», είπε καταληκτικά.
«Είχα την χαρά να ηγηθώ της πρώτης παγκόσμιας αξιολόγησης περί θαλάσσιας ασφάλειας. Τα συμπεράσματά μας είναι: 1) Η πειρατεία και η διακίνηση ανθρώπων συνεχίζουν να είναι απειλή για τη θαλάσσια ασφάλεια. 2) Η αναφορά μας περιγράφει έναν αριθμό καινούριων απειλών όπως οι θαλάσσιες νάρκες, οι υποδομές, τα καλώδια του Internet, που χρειάζονται συστηματική προστασία. 3) Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για λήψη αποφάσεων βάσει στοιχείων για τις απειλές, χωρίς όμως αυτά να υπάρχουν ακόμα. 4) Η προσέγγιση των ΗΕ χρειάζεται επαναρύθμιση: Δεν υπάρχει συντονισμός, κάποια παγκόσμια στρατηγική. 22 διαφορετικοί οργανισμοί ασχολούνται με τη θαλάσσια ασφάλεια, αλλά δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο. Απαιτείται συντονισμός και στρατηγική σκέψη. Αυτό μπορεί να γίνει με συνεχή αναφορά στην ατζέντα του Συμβουλίου Ασφαλείας, το οποίο θα έπρεπε να δημιουργήσει θέση ενός liaison για τη συνεργασία μεταξύ όλων αυτών των οργανισμών. Μεγάλες οι απειλές για τη θαλάσσια ασφάλεια, μεγάλη και η ανάγκη για απάντηση», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Σημειώνεται πως μετά την τοποθέτηση του πρωθυπουργού θα τοποθετηθούν και οι εκπρόσωποι των άλλων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, με τον οποίον θα συζητήσουν βεβαίως τα περιφερειακά θέματα, το Κυπριακό πρωτίστως, καθώς είναι σε εξέλιξη οι προσπάθειες για επανάληψη των διαπραγματεύσεων και κατόπιν θα εγκαινιάσει μια έκθεση η οποία θα γίνει στον εκθεσιακό χώρο των Ηνωμένων Εθνών στα πλαίσια της Ελληνικής Προεδρίας με τον τίτλο «Θάλαττα» και έντεκα έργα τα οποία έχουν προσφερθεί από την Εθνική Πινακοθήκη.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον ρόλο της Ελλάδας στην αντιμετώπιση των απειλών ως προς τη θαλάσσια ασφάλεια, κάνοντας μνεία στις επιχειρήσεις «ASPIDES» και «ATALANTA». Το ζήτημα φαντάζει κρίσιμο, καθώς «μέσω θαλάσσης διακινείται το 80% του παγκόσμιου εμπορίου», με τις μεταφορές μέσω θαλάσσης να συνεχίζονται απρόσκοπτα και να διατηρούν σταθερή την εφοδιαστική αλυσίδα ακόμα και σε περιόδους κρίσεων και πολέμων, με πιο πρόσφατο το παράδειγμα της πανδημίας.
Στόχος της συνεδρίασης είναι η ανταλλαγή απόψεων για τις ολοένα και αυξανόμενες προκλήσεις που φέρνουν σε πρώτο πλάνο τη θαλάσσια ασφάλεια, με την Ελλάδα να αναδεικνύεται σε πυλώνα για την παγκόσμια ειρήνη και ανάπτυξη.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα είναι ναυτικό έθνος - Θα συνεργαστούμε για τη διεθνή ναυσιπλοΐα με όλες τις χώρες του ΟΗΕ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην αρχή της ομιλίας του τόνισε ότι οι απειλές για τη θαλάσσια ασφάλεια είναι παγκόσμιες και επηρεάζουν όλες τις χώρες ανεξαρτήτως αν έχουν ακτές ή όχι. Τόνισε ότι τα Ηνωμένα Έθνη πάντα βρίσκονται στο κέντρο όλων των παγκόσμιων προσπαθειών για την προστασία των ωκεανών μας και υπογράμμισε πως στηρίζουμε το ναυτικό Δίκαιο, αλλά και τις διεθνείς συνεργασίες για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις παγκόσμιες προκλήσεις που μας αφορούν όλους».Ακόμα ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι η θαλάσσια ασφάλεια είναι σημαντική για την ασφάλεια όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας, γιατί πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου μετακινείται δια θαλάσσης.
Προσέθεσε δε πως η θαλάσσια ασφάλεια «προωθεί την πολιτική και οικονομική σταθερότητα, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ευμάρεια όλων των λαών και όλο και περισσότερο συναντάμε ασύμμετρες απειλές όπως το παρεμπόριο, την τρομοκρατία, την πειρατεία, αλλά και τις υβριδικές απειλές, κυβερνοεπιθέσεις που μπορεί να επηρεάσουν τα πλοία, τις συνδέσεις με τα λιμάνια και επίσης ακραίες καιρικές συνθήκες και η αύξηση ή και τα επίπεδα των θαλασσών που όλο και ανεβαίνουν μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στα λιμάνια. Χρειαζόμαστε λοιπόν παγκόσμιες λύσεις».
Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «μόνο μέσω της διεθνούς συνεργασίας θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, για να τονίσει πως 6 είναι οι τομείς που πρέπει να επικεντρωθεί η συνεργασία:
1) Πρέπει να αυξηθεί η κατανόηση σχετικά με οτιδήποτε για τη ναυτιλία
2) Θα πρέπει να διακόψουμε τις παράνομες θαλάσσιες πρακτικές, που αποτελούν κίνδυνο για την ναυτιλία και το περιβάλλον (όπως οι παλιές εγγραφές, τα μη ασφαλή πλοία, τα μυστικά-κρυφά πλοία που η Ελλάδα δεν δέχεται σε καμία περίπτωση)
3) Να υπάρξει εκπαίδευση στον τομέα της ασφάλειας. Ο ΓΓ του ΟΗΕ αναφέρθηκε στην Ερυθρά Θάλασσα, με την εν λόγω απειλή να μπορεί να επιφέρει αύξηση τιμών σε αγαθά και πρώτες ύλες. Η Ελλάδα ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το θέμα, κάτι που αποδεικνύεται από τη συμμετοχή στις επιχειρήσεις ΑΣΠΙΔΕΣ και Αταλάντη. Ελευθερία στη χρήση διαμοιρασμού πληροφοριών και καλωδίων, κάτι που είναι αδιαπραγμάτευτο
4) Υποστήριξη και αναθεώρτηση του νομικού πλαισίου: Στόχος η ενσωμάτωση των νέων απειλών και η επικαιροποίηση των εθιμικών κανόνων. Απαιτείται καλύτερος συντονισμός
5) Περιβαλλοντική πρόκληση: Πρέπει να προστατέψουμε τη θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα από πετρελαιοκηλίδες κ.α., όπως το τάνκερ SOUNION, που βυθίστηκε στην Ερυθρά Θάλασσα. Πέρυσι στην Αθήνα είχε τεράστια επιτυχία το συνέδριο για τους Ωκεανούς.
6) Δεν πρέπει να ξεχνάμε την ασφάλεια των 2 εκ. ναυτικών. Ο μισός κόσμος θα πάγωνε και ο άλλος μισός θα πάγωνε, χωρίς εκείνους. Χρειάζονται ασφάλεια και συνεχή εκπαίδευση».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε πως «η ναυτιλία είναι βασική αξία για τον ελεύθερο κόσμο, για να απολαμβάνουμε την απρόσκοπτη σύνδεση μεταξύ των χωρών μας. Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, είναι ναυτικό έθνος, έχουμε από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές, χιλιάδες νησιά και είμαστε μια μικρή χώρα, που ενώνει μέσω των θαλασσών μας πολλές περισσότερες. Η Ελλάδα θα παραμείνει φύλακας της διεθνούς ναυσιπλοΐας και θα συνεργαστούμε για τον σκοπό αυτό με όλες τις χώρες του ΟΗΕ».
Αντόνιο Γκουτέρες: Όλες οι χώρες πρέπει να αναλάβουν δράση για την παγκόσμια ασφάλεια
Ο Αντόνιο Γκουτέρες αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο ζήτημα της θαλάσσιας ασφάλειας, λέγοντας πως όλες οι χώρες του κόσμου πρέπει να αναλάβουν δράση για το ζήτημα. Χρειάζεται επίσης συνεργασία για να υπάρξει μια δράση σχετικά με τις κυβερνήσεις και τις περιφερειακές οντότητες, τις εταιρίες, χωρίς να ξεχνάμε το ΣΑ, που πάντα υπογραμμίζει την ανάγκη για την θαλάσσια ασφάλεια και τη συνεργασία.Μελίνα Τραυλού: Η θάλασσα ενώνει τον κόσμο - Χρειάζεται μια παγκόσμια δέσμευση για τη θαλάσσια ασφάλεια
Σειρά είχε η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, όπου αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η Ελλάδα ήταν πάντα περήφανο, θαλάσσιο κράτος. Το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας και το 60% του ευρωπαϊκού στόλου προέρχεται από την Ελλάδα». Πρόσθεσε πως «στην καρδιά της βιομηχανίας μας, έχουμε 2.000.000 ναυτικούς, που δουλεύουν για να διασχίζουν τις θάλασσες». «Η θάλασσα ενώνει τον κόσμο και παραδίδει ακόμα και κατά την περίοδο κρίσεων και πολέμων. Εμείς διατηρήσαμε την εφοδιαστική αλυσίδα και κατά την περίοδο της πανδημίας», είπε. Και πρόσθεσε: «Η ναυτιλία οπλοποιείται οικονομικά, πολιτικά και φυσικά. Η πειρατεία δεν σταματά, είναι ένας συνεχής κίνδυνος: Το 2024, 116 περιστατικά παρατηρήθηκαν τον πρώτο 4μηνο, 50% αύξηση σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Γεωπολιτικές αναταραχές δημιουργούν επίσης πρόβλημα. Διακίνηση όπλων, ναρκωτικών, ανθρώπων αποτελεί μια απειλή που δεν βρίσκεται στον έλεγχο της ναυτιλίας. Και τώρα εμφανίζεται ο κυβερνοπόλεμος. Η κακή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και του γεωεντοπισμού κάνει τα πλοία πολύ ευάλωτα σε τέτοιες επιθέσεις.Εμείς βελτιστοποιούμε συνέχεια τις πολιτικές μας, συνεργαζόμαστε σε επικίνδυνες περιοχές με το ναυτικό, αλλά λαμβάνουμε και τα δικά μας μέτρα: Χρειάζεται μια παγκόσμια δέσμευση, να συστήσουμε ένα σύστημα θαλάσσιας ασφαλείας, για να διασφαλίσουμε την τεχνογνωσία που ήδη έχουμε. Αναγκαία είναι η συνέργεια», είπε καταληκτικά.
«Ως Συμβούλιο Ασφάλειας, έχουμε την ευκαιρία να χαράξουμε έναν οδικό χάρτη για τη θαλάσσια ασφάλεια»
Μετά την κα Τραυλού, τον λόγο πήρε ο Κρίστιαν Μπόγκερ, καθηγητής στο Παν/μιο της Κοπεγχάγης και ερευνητής UNIDIR, ειδικός για την έρευνα του Αφοπλισμού: «Το θαλάσσιο εμπόριο έχει αυξηθεί κατά 300% και το 60% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται από τη θάλασσα. Προστατεύουμε το «αίμα» του εμπορίου, την τροφή των ανθρώπων, μιλώντας για την θαλάσσια ασφάλεια. Σήμερα, ως ΣΑ, έχουμε την ευκαιρία να χαράξουμε έναν οδικό χάρτη», είπε και πρόσθεσε:«Είχα την χαρά να ηγηθώ της πρώτης παγκόσμιας αξιολόγησης περί θαλάσσιας ασφάλειας. Τα συμπεράσματά μας είναι: 1) Η πειρατεία και η διακίνηση ανθρώπων συνεχίζουν να είναι απειλή για τη θαλάσσια ασφάλεια. 2) Η αναφορά μας περιγράφει έναν αριθμό καινούριων απειλών όπως οι θαλάσσιες νάρκες, οι υποδομές, τα καλώδια του Internet, που χρειάζονται συστηματική προστασία. 3) Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για λήψη αποφάσεων βάσει στοιχείων για τις απειλές, χωρίς όμως αυτά να υπάρχουν ακόμα. 4) Η προσέγγιση των ΗΕ χρειάζεται επαναρύθμιση: Δεν υπάρχει συντονισμός, κάποια παγκόσμια στρατηγική. 22 διαφορετικοί οργανισμοί ασχολούνται με τη θαλάσσια ασφάλεια, αλλά δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο. Απαιτείται συντονισμός και στρατηγική σκέψη. Αυτό μπορεί να γίνει με συνεχή αναφορά στην ατζέντα του Συμβουλίου Ασφαλείας, το οποίο θα έπρεπε να δημιουργήσει θέση ενός liaison για τη συνεργασία μεταξύ όλων αυτών των οργανισμών. Μεγάλες οι απειλές για τη θαλάσσια ασφάλεια, μεγάλη και η ανάγκη για απάντηση», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Σημειώνεται πως μετά την τοποθέτηση του πρωθυπουργού θα τοποθετηθούν και οι εκπρόσωποι των άλλων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, με τον οποίον θα συζητήσουν βεβαίως τα περιφερειακά θέματα, το Κυπριακό πρωτίστως, καθώς είναι σε εξέλιξη οι προσπάθειες για επανάληψη των διαπραγματεύσεων και κατόπιν θα εγκαινιάσει μια έκθεση η οποία θα γίνει στον εκθεσιακό χώρο των Ηνωμένων Εθνών στα πλαίσια της Ελληνικής Προεδρίας με τον τίτλο «Θάλαττα» και έντεκα έργα τα οποία έχουν προσφερθεί από την Εθνική Πινακοθήκη.