Με στόχο τη μείωση των τροχαίων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, το νέο πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει αυστηρότερες ποινές, τεχνολογική επιτήρηση και ειδικές ρυθμίσεις για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις. Ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση στον πιο αδύναμο χρήστη του δρόμου: τον πεζό, τον ηλικιωμένο και τους επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.


Τι αλλάζει από τον Σεπτέμβριο - Ψηφιακά πρόστιμα και κάμερες στα λεωφορεία

Όπως δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, από τον Σεπτέμβριο ενεργοποιείται νέο σύστημα καμερών στις λεωφορειολωρίδες και στο εμπρόσθιο μέρος των λεωφορείων, με στόχο την καταγραφή παραβάσεων και την έκδοση προστίμων μέσω gov.gr, χωρίς την παρουσία της Τροχαίας.

Ταξί θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη δεξιά λωρίδα μόνο για επιβίβαση-αποβίβαση επιβατών, όταν βρίσκονται πίσω από λεωφορείο, ενώ εξαιρέσεις προβλέπονται για ΑμεΑ και οχήματα μηδενικών ρύπων.


Νέος ΚΟΚ: Κλιμακωτές ποινές και τιμωρία υποτροπής

Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής με προοδευτικά αυξανόμενες κυρώσεις. Ενδεικτικά:

Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση χωρίς πρόκληση ατυχήματος:

  • Την 1η φορά: 350€ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
  • Την 2η φορά: 1.000€ και αφαίρεση για 180 ημέρες
  • Την 3η φορά: 2.000€ και στέρηση άδειας για 1 έτος

Αντίστοιχες κυρώσεις ισχύουν για μη χρήση κράνους, ακόμη και από συνεπιβάτες, και για παραβιάσεις σε ισόπεδες διαβάσεις.


Νέα όρια ταχύτητας

Τα νέα όρια ταχύτητας προσαρμόζονται ανάλογα με το περιβάλλον κυκλοφορίας:

  • 30 χλμ/ώρα: για στενούς δρόμους χωρίς νησίδα, κατοικημένες περιοχές)
  • 50 χλμ/ώρα: για βασικούς αστικούς δρόμους
  • 140 χλμ/ώρα: σε αυτοκινητοδρόμους, μετά από διαβούλευση


Αυστηρό πλαίσιο για τα Σαββατοκύριακα

Οι νυχτερινές ώρες των Σαββατοκύριακων ορίζονται ως «κόκκινη ζώνη», λόγω της αυξημένης συχνότητας θανατηφόρων τροχαίων. Οι παράνομες «κόντρες» και η οδήγηση με ταχύτητα άνω των 200 χλμ/ώρα τιμωρούνται αυστηρά:

  • Την 1η φορά: 2.000€ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος
  • Την 2η φορά: 4.000€ και αφαίρεση για 2 έτη
  • Την 3η φορά: 8.000€ και στέρηση άδειας για 4 έτη
Σε περιπτώσεις σοβαρού τραυματισμού, ενεργοποιούνται τα άρθρα 290Α και 291Α του Ποινικού Κώδικα, με ποινές κάθειρξης έως και 10 έτη.


Αλλαγές από ΑμεΑ έως ποδήλατα και αλκοόλ

Το νέο νομικό πλαίσιο ενισχύει την καταπολέμηση αντικοινωνικών συμπεριφορών:

  • Παράνομη στάθμευση σε θέσεις ΑμεΑ: Αφαίρεση πινακίδων
  • Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Δυνατότητα απομάκρυνσης οχήματος με γερανό
  • Παραβίαση ισόπεδων διαβάσεων: 1.200€ πρόστιμο + 60 ημέρες χωρίς δίπλωμα
  • Ποδήλατα σε λεωφόρους: Ρητή απαγόρευση για λόγους ασφάλειας

Στοιχεία για τα τροχαία: Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη:
  • Το 50% των θυμάτων σε τροχαία είναι οδηγοί δίκυκλων
  • Οι περισσότεροι πεζοί που χάνουν τη ζωή τους είναι ηλικιωμένοι
  • Μόλις 6% των ατυχημάτων προκαλείται από γυναίκες οδηγούς
  • Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές πρόληψης.


Τι προβλέπεται για τους ηλικιωμένους οδηγούς

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τακτική επανεξέταση για την ανανέωση διπλώματος σε προχωρημένες ηλικίες:

  • Άνω των 80 ετών: ιατρικές εξετάσεις κάθε 2 χρόνια
  • Έως 80 ετών: εξετάσεις ανά 5ετία

Ο υπουργός τόνισε την ανάγκη ουσιαστικής αξιολόγησης, σημειώνοντας ότι «το πρόβλημα δεν είναι ο νόμος, αλλά η εφαρμογή του», καθώς οι απορρίψεις από γιατρούς είναι ελάχιστες. Ο νέος ΚΟΚ δεν στοχεύει μόνο στην τιμωρία, αλλά στην καλλιέργεια μιας νέας οδηγικής κουλτούρας, με σεβασμό, τεχνολογία και συνέπεια, ώστε οι δρόμοι να γίνουν πιο ασφαλείς για όλους.