Γιατί με ξύπνησες πρωί
Σωτήρης Ξενάκης, Βασίλης Σκουρής
Μητσοτάκης για αξιολόγηση Δημοσίου: Όσοι αρνούνται την αξιολόγηση αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες - Πρωτιά για ψηφιακές υπηρεσίες, "κίτρινη κάρτα" στους δήμους
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του Δημοσίου
Στην κορυφή της αξιολόγησης του Δημοσίου από τους πολίτες οι ψηφιακές υπηρεσίες, δυσαρέσκεια για δήμους, οδικά δίκτυα, πάρκινγκ
«Αποδεικνύεται ότι το Δημόσιο μπορεί να γίνεται όλο και καλύτερο» είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης του Δημοσίου στο Μέγαρο Μαξίμου, με την εντυπωσιακή συμμετοχή 64.789 πολιτών. Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, οι πολίτες έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου και τις «μεταρρυθμίσεις που κάναμε». Αντίθετα, αρκετά ήταν τα παράπονα για τους δήμους και τις υπηρεσίες τους, με έμφαση στην κατάσταση των δρόμων και των πεζοδρομίων, ενώ από τις χαμηλότερες βαθμολογίες πήραν οι υπηρεσίες δόμησης.
«Κάτι αλλάζει στο Δημόσιο, υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν», τόνισε ο πρωθυπουργός, ο οποίος προανήγγειλε παρεμβάσεις στις υπηρεσίες δόμησης, επανέλαβε την πρότασή του για αναθεώρηση του άρθρου 103 του Συντάγματος για την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων και κάλεσε τους δημάρχους «να προβληματιστούν και να αναλάβουν δράση» βάσει της διαδικασίας αξιολόγησης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε μήνυμα ότι «όσοι αρνούνται την αξιολόγηση αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες», τονίζοντας ότι η αξιολόγηση θα συνεχιστεί.
Κυριάκος Μητσοτάκης για αξιολόγηση Δημοσίου: Κάτι αλλάζει, υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν
«Πριν από έναν μήνα ανακοινώσαμε την απόφασή μας να δώσουμε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες του κεντρικού κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Ένας και μόνο στόχος, πώς το Δημόσιο θα γίνεται όλο και καλύτερο. 65.000 πολίτες πήραν μέρος ουσιαστικά στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση που έγινε ποτέ. Ένας καθρέφτης της πραγματικότητας όπως τη βιώνει ο πολίτης», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης έρευνας να μετουσιωθούν σε δράσεις που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες και να χτίσουμε πιο ισχυρούς δεσμούς, σχέσεις εμπιστοσύνης. Όπως φάνηκε από τα στοιχεία, δεν έχουμε ιδιαίτερες γεωγραφικές διαφορές στην αξιολόγηση. Αντιμετωπίζονται κάποια ειδικά θέματα τα οποία απασχολούν ορισμένες περιοχές, όπως το οδικό δίκτυο στα νησιά μας», συνέχισε ο πρωθυπουργός.
Και επισήμανε: «Νομίζω ότι οι πολίτες μάς είπαν και πράγματα τα οποία σε έναν βαθμό υποψιαζόμαστε. Και από την άλλη, θετικά αξιολογείται το gov.gr. Κλείνει τα πέντε του χρόνια, έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας πριν από το gov.gr. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης σε αυτή την τολμηρή πρωτοβουλία, την οποία εκσυγχρονίζουμε. Συγκρατώ τη μεγάλη αποδοχή των ψηφιακών εισιτηρίων, αντίθετα η εικόνα στις συγκοινωνίες είναι μικτή, όπου υπάρχει μετρό είναι καλύτερη. Ενδιαφέρον έχουν όσα λένε και οι ίδιοι ο πολίτες ως προς τις δημοτικές υπηρεσίες. Η κακή κατάσταση δρόμων και πεζοδρομίων. Οι ελλείψεις θέσεων πάρκινγκ, σχετικά καλύτερη βαθμολογία στον ηλεκτροφωτισμό και την καθημερινότητα. Μεγάλη διαβάθμιση μεταξύ των δήμων, είδαμε πρωταθλητές, αλλά υπάρχουν και ουραγοί».
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης, που παίρνουν ιδιαίτερα χαμηλό βαθμό και πιο χαμηλό βαθμό όπου υπάρχουν αποδείξεις παράνομων αδειοδοτήσεων, και ανακοίνωσε ότι αναμένεται δραστική παρέμβαση για τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονται άδειες δόμησης.
«Διαθέτουμε μια πρώτη εικόνα της αντίληψης των πολιτών. Αν αυτή μπορούσε να αποτυπωθεί σε λόγια, εδώ κάτι αλλάζει, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά. Μπορούμε και πρέπει να αποκτήσουμε ένα σύγχρονο κράτος. Στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας είναι η μέτρηση και η αξιολόγηση. Αυτό αποτελεί το σημείο αναφοράς όλων των πρωτοβουλιών μας. Όσοι αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση στις δομές του Δημοσίου ουσιαστικά αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες για τα πεπραγμένα τους. Είναι ενδεικτικά τα στοιχεία για την εξέλιξη της αξιολόγησης. Συγκρίνετε τα στοιχεία του 2019 με αυτά του 2024, με τον παλιό νόμο το 97% των δημοσίων υπαλλήλων κρινόντουσαν ως άριστοι. Δεν υπήρχε αξιολόγηση ουσιαστικά. Όταν μιλάμε για συγκεκριμένους στόχους, συνδέονται με τη συγκεκριμένη εργασία κάθε υπαλλήλου. Αξιολογούμε και τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης. Τελικά οι υπάλληλοι υψηλής απόδοσης υποχώρησαν στο 9% του συνόλου. Υπήρχαν και υπάλληλοι χαμηλής απόδοσης, ενώ έχουμε και απολύσεις υπαλλήλων για αποδεδειγμένη παράβαση των καθηκόντων τους. Όχι γιατί επίμονα και με προκλητικό τρόπο απέδιδαν κάτω του μέσου όρου. Γι' αυτό η κυβέρνηση θέλει να θέσει σε αναθεώρηση το άρθρο 103», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Και πρόσθεσε: «Είναι επίσης η πρώτη φορά που θεσπίστηκαν και δίνονται μπόνους. Υπάρχει πλαίσιο 40 εκατ. ευρώ. Είναι σημαντικό και σε επίπεδο υπαλλήλου και σε επίπεδο οργανικής μονάδας. Είχαμε χθες μια πολύ ενδιαφέρουσα εσωτερική σύσκεψη για την πρόοδο στο Κτηματολόγιο. Έχουμε χρέος τους καλύτερους να τους επιβραβεύουμε. Θα συνεχίσουμε τις πρωτοβουλίες αξιολόγησης των πολιτών για υπηρεσίες αιχμής, με έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς. Θέλουμε οι πολίτες όταν βγαίνουν από τα νοσοκομεία να λένε την άποψή τους για τις υπηρεσίες υγείας. Θα το δείτε πολύ σύντομα. Ο στόχος πάντα δεν είναι τιμωρητικός, αλλά διαρκώς να γινόμαστε καλύτεροι και να εντοπίζουμε προβλήματα».
Κλείνοντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε: «Το ξέρουμε ότι το κράτος μάς θυμώνει πολλές φορές. Μπορούμε και να το αλλάξουμε με δράσεις που εκπλήσσουν ευχάριστα. Όλα αυτά δεν προέκυψαν τυχαία. Χρειάστηκαν πολλή δουλειά, συστηματική προσπάθεια. Κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος και ειλικρίνεια, είδαμε πράγματα που μας αρέσουν και άλλα που δεν μας αρέσουν».
Η ομιλία Μητσοτάκη στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης του Δημοσίου
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του Δημοσίου: Ψήφος εμπιστοσύνης στις ψηφιακές υπηρεσίες, δυσαρέσκεια για τους δήμους
Ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, και η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, ανέλυσαν διεξοδικά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης Δημοσίου από τους πολίτες. Η διαδικασία αξιολόγησης διήρκεσε 26 ημέρες και ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου 2024.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών, στη διαδικασία αξιολόγησης συμμετείχαν 65.000 πολίτες. Ψήφος εμπιστοσύνης δόθηκε από τους πολίτες στις ψηφιακές υπηρεσίες, ενώ δυσαρέσκεια εκφράστηκε για τους δήμους. Οι δήμοι που συμμετείχαν ήταν 184 και είχαν απαντήσεις. Όπως είπε, αναμενόμενο ήταν ότι οι περισσότερες δόθηκαν από τον Δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών. Σημείωσε ότι οι υπηρεσίες της Αυτοδοίκησης, εκεί που οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αξιολόγηση των πεζοδρομίων, που έφτασε το 90%. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, το ότι υπηρεσίες για τις οποίες οι αξιολογήσεις ήταν κάτω από 50% δείχνει ότι δεν είναι τόσο γνωστές για να είναι οι πολίτες σε θέση να τις αξιολογήσουν και έφερε για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και τις κοινωνικές υπηρεσίες δήμων.
Αναφερόμενος στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν, η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, το ΕΦΚΑ στο 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο στο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών στο 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5. Μιλώντας για τις υπηρεσίες που είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία, ο κ. Λιβάνιος έκανε λόγο για γεωγραφικά κριτήρια και περιοχές όπου υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση ή εκκρεμότητες, όπως η Ανατολική Αττική. Στις Διευθύνσεις Αλλοδαπών έχει ενδιαφέρον, όπως ανέφερε, ότι όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και με ανάγκη για εργάτες γης, για παράδειγμα Ηλεία, Δωδεκάνησα, εκεί παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και επιβεβαιώνεται η άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση. Επίσης, τόνισε ότι όπου υπάρχει μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση, ενώ όπου δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, υπάρχει η μεγαλύτερη δυσφορία. Για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το Εθνικό Κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.
Αναφερόμενος στο gov.gr είπε, μεταξύ άλλων, ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας του προσφέρει 2.176 υπηρεσίες, ενώ 8.704.165 πολίτες έχουν κάνει έστω μια υπεύθυνη δήλωση. Για τις υπηρεσίες του gov.gr είπε ότι εννέα συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες, για παράδειγμα με 9 αξιολογήθηκε η υπεύθυνη δήλωση και με 8,8 το ποινικό μητρώο.
Πολύ θετική αξιολόγηση για τις περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες
Πρωτιά στις υπεύθυνες δηλώσεις του gov.gr
Για το Κτηματολόγιο οι χαμηλότερες αξιολογήσεις υπήρξαν εκεί που σημειώνονται οι περισσότερες εκκρεμότητες ενώ το ίδιο ίσχυσε για τις υπηρεσίες απονομής ασύλου. Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες όπου υπάρχει μετρό, δόθηκαν θετικές αξιολογήσεις.
Hλεκτρονικό εισιτήριο: Οι περισσότεροι έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στην αξιολόγηση
Αξιολόγηση στις υπηρεσίες Τοπικής Ααυτοδιοίκησης
Στις 23 αρμοδιότητες βαθμολογήθηκαν κοντά ή κάτω από βάση υπηρεσίες όπως η κατάσταση του οδικού δικτύου, η καθαριότητα, το πρόβλημα στάθμευσης, οι υπηρεσίες δόμησης.
Ειδικά για την κατάσταση του οδικού δικτύου οι χαμηλότερες βαθμολογίες δόθηκαν σε Κέρκυρα και Πρέβεζα.
Σε επίπεδο δήμων, το «χρυσό» για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες πήρε η Γλυφάδα και στην καθαριότητα η Καστοριά.
Το Άργος Ορεστικό πήρε την πρώτη θέση για τις υποδομές σε Δημοτικά, Γυμνάσια και παιδικούς σταθμούς.
Όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης, την υψηλότερη βαθμολογία πήρε ο Τύρναβος, στις υπηρεσίες δόμησης το Κιλελέρ και στη δημοτική συγκοινωνία το Ελληνικό.
Αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων: Στους 15.000 οι «άριστοι» υπάλληλοι, στους 8.400 οι «άριστοι» προϊστάμενοι
Για εικονική αριστεία μέχρι σήμερα έκανε λόγο η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, σύμφωνα με την οποία από τους 193.000 αρίστους το 2019, οι προϊστάμενοι τους όρισαν σε 54.000 το 2023, ενώ μετά από επεξεργασία από ΑΙ πέσαμε στους 15.000. Παρόμοια είναι η εικόνα και στους προϊσταμένους, καθώς το 2019 το 90% ήταν άριστοι και πλέον αριθμούν περίπου 8.400
Όπως είπε η κ. Χαραλαμπογιάννη, 19.517 υπάλληλοι το 2023 πήραν μπόνους παραγωγικότητας 29 εκατ. ευρώ. Παράλληλα αυξάνεται ο αριθμός των υπαλλήλων χαμηλής παραγωγικότητας που έχουν εντοπιστεί.