Αλλάζει εκ νέου ο κοινοβουλευτικός χάρτης έπειτα από τη διάλυση της ΚΟ των «Σπαρτιατών» η οποία προέκυψε έπειτα από την «έκπτωση» του Βασίλη Στίγκα, Πέτρου Δημητριάδη και Αλέξανδρου Ζερβέα από τα βουλευτικά τους αξιώματα. Οι τίτλοι τέλους «έπεσαν» το πρωί της Πέμπτης όταν και ανακοινώθηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο από το προεδρείο της Βουλής, ότι πλέον δεν υφίσταται Κ.Ο των Σπαρτιατών, ενώ οι δύο Γιάννης Κόντης και Θανάσης Χαλκιάς θα λογίζονται ως ανεξάρτητοι βουλευτές, οι οποίοι μετά και τις δύο τελευταίες προσθήκες φτάνουν τους 25.

Διαβάστε: Η άνευ λόγου πρεμούρα του ΠΑΣΟΚ για την κοινοβουλευτική πλειοψηφία μετά την έκπτωση των τριών "Σπαρτιατών" και η απάντηση Μαρινάκη

Υπενθυμίζεται ότι το Εκλογοδικείο με πρόεδρο τον πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μιχάλη Πικραμένο, ομόφωνα έκανες δεκτές τις ενστάσεις κατά των τριών εν λόγω βουλευτών. Και συγκεκριμένα έκρινε ότι υπήρξε εξαπάτηση των εκλογέων, καθώς υποκρυπτόμενος αρχηγός των Σπαρτιατών ήταν ο Ηλίας Κασιδιάρης. Μεταξύ άλλων, το Εκλογοδικείο έκρινε ότι «ενόψει της φύσης της συγκεκριμένης εκλογικής παράβασης, που συνίσταται σε εξαπάτηση των εκλογέων με συμμετοχή στις εκλογές πολιτικού κόμματος με υποκρυπτόμενο αρχηγό σε όλη την επικράτεια, η επανάληψη της ψηφοφορίας στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες καθίσταται περιττή.

Η ανακήρυξη της αναπληρωματικής βουλευτή του ιδίου κόμματος στην εκλογική περιφέρεια της Β΄Θεσσαλονίκης δεν είναι επιτρεπτή ενόψει της ιδιαιτερότητας της συγκεκριμένης εκλογικής παράβασης, που αφορά συνολικά το πολιτικό κόμμα στο οποίο συμμετείχε ο βουλευτής, η εκλογή του οποίου ακυρώνεται, όπως επίσης και της αναπληρωματικής βουλευτή. Περαιτέρω οι διατάξεις του Νόμου 345/1976 δεν προβλέπουν σε περίπτωση ακύρωσης ανακήρυξης βουλευτή λόγω συμμετοχής του σε πολιτικό κόμμα με υποκρυπτόμενο αρχηγό, που συνιστά την εκλογική παράβαση της εξαπάτησης του εκλογικού σώματος, την ανακατανομή της βουλευτικής έδρας σε υποψήφιους βουλευτές άλλων πολιτικών κομμάτων. Οι επίμαχες έδρες των καθών οι ένσταση βουλευτών παραμένουν κενές».

Μετά και από αυτή την εξέλιξη το Ελληνικό Κοινοβούλιο αριθμεί πλέον 297 βουλευτές, κάτι το οποίο συμβαίνει για πρώτη φορά στα Μεταπολιτευτικά χρονικά. Μάλιστα αυτή είναι η δεύτερη φορά κατά τη Μεταπολίτευση που ελληνικό δικαστήριο παρεμβαίνει τόσο καθοριστικά στον σχηματισμό της Βουλής. Η πρώτη ήταν το 1992, μετά την «έκπτωση» του αείμνηστου Δημήτρη Τσοβόλα, ωστόσο τότε διενεργήθηκαν επαναληπτικές εκλογές στη Β' Αθηνών, και την έδρα του Δημήτρη Τσοβόλα κατέλαβε ο Γεώργιος Αλέξανδρος Μαγκάκης.

Παραμένει η πλειοψηφία του Κοινοβουλίου στους 151 βουλευτές παρά τη διάλυση της ΚΟ των Σπαρτιατών

Την ίδια ώρα η πλειοψηφία παρά το γεγονός ότι το Κοινοβούλιο θα αριθμεί μείον τρεις βουλευτές φαίνεται ότι παραμένει στους 151. Ο πρόεδρος της Βουλής, Νικήτας Κακλαμάνης, συνομιλώντας με κοινοβουλευτικούς συντάκτες επεσήμανε ότι μετά και τις απόψεις που διατυπώθηκαν από συνταγματολόγους ο ίδιος είχε έναν κύκλο επαφών με τα κόμματα, τα οποία κρίνουν ότι το εύρος της πλειοψηφίας πρέπει να παραμείνει ως έχει, δηλαδή στους 151 βουλευτές.

«Εμείς επικαλούμαστε το άρθρο 74, παράγραφος 2», είπε και πρόσθεσε: «Όλα τα κόμματα είναι υπέρ των 151 βουλευτών, διαισθάνομαι ότι και η κυβέρνηση θα είναι υπέρ των 151», υποστήριξε ο κ. Κακλαμάνης. Σύμφωνα με τον Νικήτα Κακλαμάνη, ο οποίος επικαλέστηκε άρθρο του Κανονισμού της Βουλής (ά.74 παρ. 2), που αναφέρει ότι «όπoυ τo Σύνταγμα ή o Kανoνισμός απαιτεί την απόλυτη πλειoψηφία τoυ όλoυ αριθμoύ των βoυλευτών για τη λήψη απόφασης, η πλειoψηφία αυτή υπoλoγίζεται με βάση τo συνoλικό αριθμό των εδρών της Boυλής», δεν θα χρειαστεί η προσφυγή στο Επιστημονικό Συμβούλιο για γνωμοδότηση. Επιφυλάχθηκε, πάντως, σε περίπτωση που η απόφαση του Εκλογοδικείου αναφέρεται σε όριο πλειοψηφίας 149 βουλευτών.

Σημειώνεται ότι το άρθρο 74 που επικαλείται ο πρόεδρος της Βουλής για τον προσδιορισμό της απόλυτης πλειοψηφίας λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των εδρών. Από αυτό άρθρο προκύπτει το εξής παράδοξο: Σε όποια διαδικασία στο Σύνταγμα και στον Κανονισμό αναφέρεται η φράση «απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού», τότε η πλειοψηφία που απαιτείται παραμένει στους 151 βουλευτές. ΌΜΩΣ, όπου υπάρχει ποσόστωση, οι επιδιωκόμενοι αριθμοί μεταβάλλονται ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των 297 βουλευτών. Ακόμη, όταν αναζητείται πλειοψηφία 3/5, τότε η πλειοψηφία αυτή πέφτει από τους 180 στους 178. Υπό αυτό το πρίσμα, από τη στιγμή που οι τρεις Σπαρτιάτες κρίθηκαν έκπτωτοι, θα υπάρξουν αλλαγές και στο πώς υπολογίζονται οι πλειοψηφίες σε ψηφοφορίες που αφορούν όχι μόνο στην Ολομέλεια, αλλά και στη Διάσκεψη των Προέδρων και την επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Οι αριθμητικές μεταβολές μετά τους Σπαρτιάτες, που επηρεάζουν σημαντικές ψηφοφορίες στο Κοινοβούλιο

Έτσι, λοιπόν, έχουμε τις παρακάτω αριθμητικές μεταβολές. Για να κατατεθεί πρόταση για σύσταση εξεταστικής απαιτούνται 59 αντί για 60 υπογραφές, ενώ η απόφαση λαμβάνεται με απλή πλειοψηφία 119 (από 120) βουλευτών. Σχετικά με τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας, η πλειοψηφία που απαιτείται για την υπερψήφιση της πρότασης συνεχίζει να είναι 151. Επιπρόσθετα, στην προανακριτική δεν υπάρχει καμία αλλαγή (σ.σ. η συζήτηση την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί με την πλειοψηφία στο 151), ενώ υπάρχει μείωση στον αριθμό των βουλευτών στα τμήματα διακοπής εργασιών της Βουλής (θερινά τμήματα) από 100 σε 99. Σχετικά με την πρόταση δυσπιστίας, ο αριθμός των υπογραφών που απαιτούνται για την κατάθεσή της μειώνεται από 50 σε 49, ενώ η αποδοχή της χρειάζεται και πάλι 151 βουλευτές. Ακόμη το όριο για την αποδοχή της πρότασης εμπιστοσύνης μειώνεται σε 119 από 120 βουλευτές (επί των παρόντων).

Πέραν των προαναφερθέντων υπάρχουν και άλλες μεταβολές. Πιο συγκεκριμένα για την Αναθεώρηση του Συντάγματος θα έχουμε αλλαγή του αριθμού της αυξημένης πλειοψηφίας των 3/5 και από τους 180 που ίσχυε έως σήμερα μειώνεται στους 178 βουλευτές. Την ίδια ώρα φαίνεται να προκαλεί ερωτήματα αλλά και προβληματισμό το γεγονός ότι η αναφορά στο Σύνταγμα στο «όλου αριθμού των μελών του» φαίνεται να προκαλεί προβληματισμό και μπορεί να υποστηριχθεί πως το όριο παραμένει 180. Στην Αναθεώρηση εμπλέκεται η προτείνουσα και η αναθεωρητική Βουλή με ξεχωριστές ψηφοφορίες, όπου η μια χρειάζεται 151 θετικές ψήφους και η άλλη 178. Όπως όλα δείχνουν το συγκεκριμένο ζήτημα, λόγω του προβληματισμού που δημιουργεί, τυπικά θα λυθεί όταν ξεκινήσει η συζήτηση για τη Συνταγματική αναθεώρηση.

Όσον αφορά τώρα την αλλαγή του εκλογικού νόμου, το άρθρο 54 του Συντάγματος αναφέρει ότι δίνεται η δυνατότητα άμεσης εφαρμογής του νέου εκλογικού νόμου, με την προϋπόθεση πως ψηφίζεται από την «απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών». Και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει προβληματισμός, καθώς δεν είναι σαφές εάν θα απαιτείται πλειοψηφία 200 ή 198 βουλευτών. Τέλος, αναμένεται να έχουμε αλλαγές τόσο στη σύνθεση των κοινοβουλευτικών επιτροπών, όσο και στη Διάσκεψη των Προέδρων από τη στιγμή που οι Κοινοβουλευτικές Ομάδες από 9 μειώνονται σε 8.