Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού υπήρξε ο κεντρικός ομιλητής στο ετήσιο συνέδριο και τη Γενική Συνέλευση 2025 του ACI Europe (Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων) που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι «αναγκαίο να επενδύσουν άμεσα τα κράτη μέλη σε νέες τεχνολογίες και προσλήψεις προσωπικού για να μειωθούν οι καθυστερήσεις πτήσεων».

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, στο συνέδριο συμμετείχε η ηγεσία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αεροδρομίων, 500 στελέχη αεροδρομίων, κορυφαίοι παγκόσμιοι επιχειρηματικοί εταίροι, αεροπορικές εταιρίες, κατασκευαστές αεροσκαφών, ευρύτεροι εκπρόσωποι της αεροπορικής βιομηχανίας και βασικοί θεσμικοί ενδιαφερόμενοι. Βασικό άξονας της συζήτησης αποτέλεσαν οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των αερομεταφορών.

Συγκεκριμένα, ο κ. Τζιτζικώστας, στην ομιλία του, αναφέρθηκε «στο παρόν και το μέλλον» των αεροδρομίων, που τα χαρακτήρισε «κεντρικούς πυλώνες του οράματός μας για μια ισχυρότερη, πιο βιώσιμη και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αεροπορία». Ο Ευρωπαίος επίτροπος, αναλύοντας τον τρόπο που τα αεροδρόμια μπορούν να συμβάλλουν στη μετάβαση σε πιο ισχυρές, βιώσιμες και ανταγωνιστικές αεροπορικές μεταφορές, τόνισε πως «πρέπει να επικεντρωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι σε τέσσερις βασικούς τομείς: χωρητικότητα του εναέριου χώρου, ανταγωνιστικότητα, απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και αποδοτικότητα, με γνώμονα τη δέσμευση για καινοτομία, επενδύσεις, βιώσιμα εναλλακτικά καύσιμα, ανθεκτικότητα και αναθεωρημένη νομοθεσία όπου απαιτείται».

Τζιτζικώστας: Απαλλαγή του άνθρακα ως αεροπορικά καύσιμα

Παράλληλα, αναφερόμενος στη χωρητικότητα του εναέριου χώρου, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι μπορεί σήμερα να είναι ορθή η διαχείρισή του και να είναι ασφαλής, ωστόσο δεν ανταποκρίνεται στη ζήτηση, ειδικά το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα ασφυκτικά γεμάτα αεροδρόμια, καθυστερήσεις πτήσεων και δυσαρεστημένους ταξιδιώτες. «Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στην καινοτομία στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, αλλά χρειαζόμαστε άλλη μια ώθηση για να καταστήσουμε τους ευρωπαϊκούς ουρανούς πιο ευέλικτους και λιγότερο κατακερματισμένους. Οι καινοτομίες SESAR έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και η Ευρώπη οφείλει να τις υιοθετήσει. Είναι αναγκαίο να επενδύσουν άμεσα τα κράτη μέλη σε νέες τεχνολογίες και προσλήψεις προσωπικού, ώστε να βελτιωθεί η διαχείριση του εναέριου χώρου, για να μειωθούν οι καθυστερήσεις πτήσεων. Μακροπρόθεσμα, πρέπει να προωθήσουμε την υλοποίηση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού για να βελτιωθούν οι επιδόσεις της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας όσον αφορά στην ασφάλεια, τη χωρητικότητα, την οικονομική αποδοτικότητα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα», τόνισε ο επίτροπος.

Όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα επισήμανε ότι η απαλλαγή από αυτές αποτελεί κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη, την ενεργειακή ανεξαρτησία και την κοινωνική πρόοδο. Συνέστησε επιτάχυνση της χρήσης ανανεώσιμων αεροπορικών καυσίμων, πιο οικολογικά αεροδρόμια και χρήση νέων καθαρών τεχνολογιών τόσο στα αεροπλάνα, όσο και στα αεροδρόμια, ενώ υπογράμμισε ότι η ΕΕ θα προχωρήσει σε μέτρα στήριξης και κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση. Ανάλογος στόχος είναι και η μείωση του θορύβου στα αεροδρόμια και γενικότερα στις μεταφορές, όπως σημείωσε, και η ΕΕ λαμβάνει δέσμη μέτρων προς αυτή την κατεύθυνση.

Αναφερόμενος στην ανταγωνιστικότητα των αερολιμένων, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε: «Αυτή την περίοδο αναθεωρούμε τον κανονισμό για τις αεροπορικές υπηρεσίες, που θα καλύπτει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, η οποία είναι και προσωπική μου προτεραιότητα. Προσπαθούμε να μειώσουμε την περιττή γραφειοκρατία. Στόχος μας είναι να εγκρίνουμε συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση έως τα μέσα του 2026, που θα περιλαμβάνει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αερομεταφορών παγκοσμίως, τα δικαιώματα των επιβατών, τη διατήρηση απασχόλησης υψηλής ποιότητας και τη βελτίωση της ανθεκτικότητας και της ικανότητας αντιμετώπισης κρίσεων. Όσον αφορά ειδικά στους επιβάτες, έχουμε ήδη κάνει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός, προς πιο ολοκληρωμένους και ισχυρούς κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και θα κάνουμε και περισσότερα. Άλλωστε, ο τουρισμός είναι αλληλένδετος με τα αεροδρόμια και ήδη εξετάζουμε τη μελλοντική αναθεώρηση των κανόνων της εσωτερικής αγοράς για τις αεροπορικές μεταφορές».

Τζιτσικώστας για την ανάγκη βελτίωσης της ανθεκτικότητας των αεροδρομίων

Τονίζεται ότι, ο επίτροπος επισήμανε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για τα αεροδρόμια, ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική η χρήση της χωρητικότητάς τους, να προσαρμοστούν τα αερολιμενικά τέλη, τα αεροπορικά slots και οι υπηρεσίες εδάφους στα καλύτερα δυνατά στάνταρντ.

Υπογράμμισε, επίσης, την ανάγκη για βελτίωση της ανθεκτικότητας των αεροδρομίων και των αεροπορικών μεταφορών έναντι των σύγχρονων προκλήσεων, από την κλιματική αλλαγή μέχρι τις πολεμικές συγκρούσεις. Για την κλιματική αλλαγή, σημείωσε ότι «οι φορείς υλοποίησης έργων στα αεροδρόμια πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους κλιματικούς κινδύνους κατά τον προγραμματισμό, τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση νέων και υφιστάμενων υποδομών».

«Η ασφάλεια των αεροδρομίων είναι επίσης κρίσιμη και χαιρετίζουμε τις προσπάθειες των μελών του ACI να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών, διασφαλίζοντας παράλληλα υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Στις προσπάθειες αυτές, η τεχνολογία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τα κράτη μέλη και όλους τους εμπλεκόμενους για να διευκολύνουμε την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογιών. Εξίσου πιεστική είναι η ανάγκη βελτίωσης του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε το δίκτυό μας τόσο για τις πολιτικές όσο και για τις στρατιωτικές μεταφορές» προσέθεσε ο κ. Τζιτζικώστας. Σημειώνεται ότι, στο περιθώριο του συνεδρίου και της Γενικής Συνέλευσης, ο επίτροπος είχε διμερείς συναντήσεις με τη νέα διοίκηση της ACI Europe, αλλά και με υψηλόβαθμα στελέχη εταιριών και αεροδρομίων.