Σκάνδαλο διαστάσεων στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποκαλύφθηκε όταν κρητικές εταιρείες προσπάθησαν να δημιουργήσουν έναν μικρό ΟΠΕΚΕΠΕ για να αποσπάσουν χρήματα από το μεταφορικό ισοδύναμο. Το Δημόσιο γλίτωσε την καταβολή πάνω από 40 εκατομμυρίων ευρώ χάρη στους έγκαιρους ελέγχους που διενεργήθηκαν.

Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο του μεταφορικού ισοδύναμου

Ο βουλευτής Δωδεκανήσων της Ν.Δ. και πρώην υφυπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Παππάς, όταν ανέλαβε τα καθήκοντα του υφυπουργού Ναυτιλίας τον Ιούνιο του 2023, εντόπισε την «κομπίνα» που είχε στηθεί. Με συντονισμένες κινήσεις και σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τον γενικό γραμματέα κ. Κουτουλάκη, κατάφερε εγκαίρως να εντοπίσει και να μπλοκάρει τους ΑΦΜ που θεωρούνταν ύποπτοι.

Το σκάνδαλο αφορούσε το μεταφορικό ισοδύναμο του κλάδου των επιχειρήσεων για το 2022, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται σε 80 εκατ. ευρώ. Η κατανομή προβλεπόταν ως εξής:

• 35 εκατ. ευρώ για τις επιχειρήσεις
• 40 εκατ. ευρώ για τους επιβάτες
• 5 εκατ. ευρώ για τα καύσιμα

Τα ανησυχητικά στοιχεία που προέκυψαν από τους ελέγχους

Οι αιτήσεις για τις επιχειρήσεις παρουσίασαν ανησυχητική εικόνα. Για το α' εξάμηνο του 2022 οι ενισχύσεις έφτασαν περίπου τα 28.000.000 ευρώ, ενώ για το β' εξάμηνο είχαν ξεπεράσει τα 67.000.000 ευρώ. Το συνολικό ποσό διαμορφώθηκε σε περισσότερα από 95.000.000 ευρώ, υπερβαίνοντας σημαντικά τον αρχικό προϋπολογισμό των 35.000.000 ευρώ.

Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για τη δεύτερη περίοδο είχε ξεκινήσει στις 22 Ιουνίου 2023, με τις επιχειρήσεις να έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν αιτήσεις έως τις 30 Νοεμβρίου 2023. Ο κ. Γιάννης Παππάς, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως υφυπουργός, διαπίστωσε ότι τα 35.000.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις είχαν εκτοξευθεί σε πάνω από 95 εκατ. ευρώ.

Έκτακτος διοικητικός έλεγχος και συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου

Αντιμετωπίζοντας αυτή την κατάσταση, ο κ. Παππάς αποφάσισε να διενεργηθεί έκτακτος διοικητικός έλεγχος σε όλες τις επιχειρήσεις που αιτούνταν επιδότηση άνω των 2.000 ευρώ. Ήρθε σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκο Παπαθανάση, ενώ ήταν σε ανοιχτή γραμμή για κάθε ενέργεια με τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας. Υπήρξε επίσης επικοινωνία με το Μέγαρο Μαξίμου για τη διαχείριση του θέματος.

Στα μέσα Απριλίου τα αποτελέσματα των ελέγχων ήταν εντυπωσιακά. Οι περίπου 10.500 αιτήσεις που υπήχθησαν στον έκτακτος διοικητικός έλεγχος αντιστοιχούσαν σε αιτούμενο ποσό επιδότησης πάνω από 60.000.000 ευρώ.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων και η εξοικονόμηση 40 εκατ. ευρώ

Μετά τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών, περισσότερες από 7.800 εταιρείες είτε δεν κατέθεσαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά είτε αποχώρησαν οικειοθελώς. Η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών, περίπου 7.600, προέρχονταν από την Κρήτη. Από αυτή την πρώτη φάση των ελέγχων το Δημόσιο γλίτωσε άμεσα την καταβολή πάνω από 40.000.000 ευρώ.

Οι έλεγχοι που είχαν ξεκινήσει με πρωτοβουλία του πρώην υφυπουργού Ναυτιλίας κ. Παππά, συνεχίστηκαν και από την επόμενη πολιτική ηγεσία του νυν υφυπουργού Στέφανου Γκίκα. Ο κ. Γκίκας συνεργάστηκε με τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κουτουλάκη, ενημερώνοντας παράλληλα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Συνέχεια των ελέγχων και μελλοντικές ενέργειες

Ο έλεγχος που διενεργεί ο ΕΦΕΠΑΕ για λογαριασμό του υπουργείου Ναυτιλίας αναμένεται να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Τα ευρήματά του χαρακτηρίζονται άκρως ενδιαφέροντα και ουσιαστικά. Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο αναδρομικών ελέγχων, όπου αυτοί είναι απαραίτητοι και υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης αξιόποινων αδικημάτων.

Η περίπτωση του υπουργείου Ναυτιλίας, όπου το Δημόσιο γλίτωσε την καταβολή πολλών εκατομμυρίων ευρώ σε επιχειρήσεις που επεδίωκαν να τις λάβουν με μη νόμιμο τρόπο, αναδεικνύει τη θετική πλευρά της πολιτικής και της Δημόσιας Διοίκησης.

Γιάννης Παππάς για το μεταφορικό ισοδύναμο: «Δεν μπορούσα να κλείσω τα μάτια»

Σε δήλωσή του στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» ο βουλευτής Δωδεκανήσων Γιάννης Παππάς τονίζει: «Όταν ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είχα σαφή εντολή από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, καθαρή συνείδηση για το καθήκον μου να προστατεύσω τους νησιώτες μας και τα χρήματα του ελληνικού λαού».

«Δεν μπορούσα να κλείσω τα μάτια σε όσα προέκυψαν από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν. Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι εργαλείο κοινωνικής δικαιοσύνης, όχι πεδίο για πελατειακές διευθετήσεις», συνέχισε ο κ. Παππάς.

«Η απόφασή μου για αυστηρούς διοικητικούς ελέγχους ήταν πράξη ευθύνης, όχι επιλογή. Η Πολιτεία οφείλει να στέκεται στο ύψος της, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για δημόσιο χρήμα και ευαίσθητες κοινωνικές πολιτικές. Οι κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών και ειδικά των ακριτικών δεν ζητούν χάρες, αλλά ισότητα και σεβασμό. Ο ελληνικός λαός απαιτεί διαφάνεια, λογοδοσία και αποτελέσματα», κατέληξε.

Με πληροφορίες από την Κυριακάτικη Απογευματινή