Σύγκρουση Κυρανάκη με εργαζόμενους στα τρένα: "Nα κάνουμε όλοι την αυτοκριτική μας" - "Την πρώτιστη ευθύνη την έχει ο στρατηγός, όχι οι στρατιώτες"
Σκηνικό έντασης
Το νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο προκαλεί νέους τριγμούς ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση

Νέο πεδίο αντιπαράθεσης ξέσπασε ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση με φόντο το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση των δομών ασφαλείας στο σιδηρόδρομο. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για πρόχειρη νομοθέτηση που δεν απαντά στις πραγματικές ανάγκες του δικτύου, ενώ υπήρξε και σκηνικό έντασης μεταξύ του Κωνσταντίνου Κυρανάκη και συνδικαλιστές της ΕΡΓΟΣΕ.
Όλα ξεκίνησαν όταν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής πραγματοποιήθηκε η ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων. Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής της η πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ, Δάφνη Προβοπούλου, μίλησε για δημιουργία εργαζομένων δυο ταχυτήτων με τις νέες διευθυντικές θέσεις που προκηρύσσονται, οι οποίες, όπως είπε, θα προκαλέσουν μισθολογική ανισότητα.
«Εδώ που βρισκόμαστε όλοι πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Βρισκόμαστε στην σκιά ακόμη, και για πολλά ακόμα χρόνια θα βρισκόμαστε στη σκιά μιας πολύ μεγάλης τραγούδια στο σιδηρόδρομο. Και δεν έχω ακούσει ίχνος αυτοκριτικής από τα σωματεία σας», επεσήμανε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αφήνοντας αιχμές για τους εργαζόμενους της ΕΡΓΟΣΕ.
«Η ταχύτητα με την οποία κινείται τα τελευταία 20 με 25 χρόνια είναι ικανοποιητική; Τα συστήματα που έπρεπε να βάλει η ΕΡΓΟΣΕ, αυτά έπρεπε να είχαν εγκατασταθεί το 2000. Αυτή είναι η ταχύτητα; Δεν είναι αυτή η ταχύτητα. Μακάρι να αλλάξει κάτι στο σιδηρόδρομο μετά από αυτό το νομοσχέδιο. Μακάρι να έρθουν κι από το εξωτερικό στελέχη. Μακάρι να ανεβάσουμε ταχύτητα και η δεύτερη ταχύτητα που εσείς την καταγγέλετε, να μπορέσει να δώσει κάποιες λύσεις. Διότι η πρώτη ταχύτητα δεν είναι ικανοποιητική, ούτε ανεκτή», τόνισε ακόμη ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Όταν χάνεται μια μάχη, την πρώτιστη ευθύνη την έχει ο στρατηγός, όχι οι στρατιώτες». Κατά τον ίδιο, δεν διοικούν την εταιρεία οι εργαζόμενοι, γι’αυτό κι όταν υπάρχουν αρρυθμίες, «οι πρώτοι που θα πρέπει να κοιταχτούν στον καθρέφτη είναι η πολιτική ηγεσία», επεσήμανε ο Κώστας Μακαρίτης, εκπρόσωπος του συλλόγου εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ.
«Μη δημιουργούμε την εικόνα ότι είναι όλα τέλεια», του απάντησε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Παράλληλα έδωσε απαντήσεις και στην κριτική συνδικαλιστών για την εγκατάσταση καμερών μέσα στα σταθμαρχεία. Όπως επεσήμανε δεν προκύπτει ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων καθώς οι κάμερες δεν θα έχουν ήχο, αλλά «θα μπορούν να επιβεβαιώνουν στο διαχειριστή της υποδομής, ότι αυτός που πρέπει να είναι στη θέση του βρίσκεται όντως στη θέση του να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά». Επίσης έκανε λόγο για ένα μέτρο αναγκαίο προκειμένου να επανέλθει η κουλτούρα αυστηρότητας στο σιδηρόδρομο.
Επιπρόσθετα χαρακτήρισε ως αχίλλειο πτέρνα της ασφάλειας, τον πολυεπίπεδο κατακερματισμό της λειτουργίας των σιδηροδρόμων, ζητώντας, μεταξύ άλλων, την πρόσληψη περισσότερων μηχανοδηγών και σταθμαρχών, καθώς και την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας. Επίσης μίλησε για την ανάγκη να γίνει σεβαστός και να εκσυγχρονιστεί ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης, το «ευαγγέλιο των σιδηροδρομικών», όπως το χαρακτήρισε.
Κατά τη διάρκεια της παρέμβασής τους οι εργαζόμενοι ζήτησαν περισσότερες προσλήψεις και αύξηση κονδυλίων, ενώ ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών, έκανε λόγο για «πογκρόμ διώξεων», καθώς όπως είπε, η Hellenic Train «απολύει όποιον δεν της είναι ευχάριστος».
Όπως υποστήριξε πως δεν υπάρχει ακόμη κουλτούρα ασφάλειας στο σιδηρόδρομο, καταγγέλλοντας πως προ ολίγων ημερών η εταιρεία αντικατέστησε μηχανοδηγό επειδή αρνήθηκε να περάσει τρένο από τρεις αφύλακτες διαβάσεις. Υπέρ του νομοσχεδίου κατά τη ψηφοφορία στην αρμόδια επιτροπή τάχθηκε η ΝΔ. ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, ενώ καταψήφισαν ΚΚΕ και ΝΙΚΗ.
Όλα ξεκίνησαν όταν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής πραγματοποιήθηκε η ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων. Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής της η πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ, Δάφνη Προβοπούλου, μίλησε για δημιουργία εργαζομένων δυο ταχυτήτων με τις νέες διευθυντικές θέσεις που προκηρύσσονται, οι οποίες, όπως είπε, θα προκαλέσουν μισθολογική ανισότητα.
«Εδώ που βρισκόμαστε όλοι πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Βρισκόμαστε στην σκιά ακόμη, και για πολλά ακόμα χρόνια θα βρισκόμαστε στη σκιά μιας πολύ μεγάλης τραγούδια στο σιδηρόδρομο. Και δεν έχω ακούσει ίχνος αυτοκριτικής από τα σωματεία σας», επεσήμανε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αφήνοντας αιχμές για τους εργαζόμενους της ΕΡΓΟΣΕ.
«Η ταχύτητα με την οποία κινείται τα τελευταία 20 με 25 χρόνια είναι ικανοποιητική; Τα συστήματα που έπρεπε να βάλει η ΕΡΓΟΣΕ, αυτά έπρεπε να είχαν εγκατασταθεί το 2000. Αυτή είναι η ταχύτητα; Δεν είναι αυτή η ταχύτητα. Μακάρι να αλλάξει κάτι στο σιδηρόδρομο μετά από αυτό το νομοσχέδιο. Μακάρι να έρθουν κι από το εξωτερικό στελέχη. Μακάρι να ανεβάσουμε ταχύτητα και η δεύτερη ταχύτητα που εσείς την καταγγέλετε, να μπορέσει να δώσει κάποιες λύσεις. Διότι η πρώτη ταχύτητα δεν είναι ικανοποιητική, ούτε ανεκτή», τόνισε ακόμη ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Όταν χάνεται μια μάχη, την πρώτιστη ευθύνη την έχει ο στρατηγός, όχι οι στρατιώτες». Κατά τον ίδιο, δεν διοικούν την εταιρεία οι εργαζόμενοι, γι’αυτό κι όταν υπάρχουν αρρυθμίες, «οι πρώτοι που θα πρέπει να κοιταχτούν στον καθρέφτη είναι η πολιτική ηγεσία», επεσήμανε ο Κώστας Μακαρίτης, εκπρόσωπος του συλλόγου εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ.
«Μη δημιουργούμε την εικόνα ότι είναι όλα τέλεια», του απάντησε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Παράλληλα έδωσε απαντήσεις και στην κριτική συνδικαλιστών για την εγκατάσταση καμερών μέσα στα σταθμαρχεία. Όπως επεσήμανε δεν προκύπτει ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων καθώς οι κάμερες δεν θα έχουν ήχο, αλλά «θα μπορούν να επιβεβαιώνουν στο διαχειριστή της υποδομής, ότι αυτός που πρέπει να είναι στη θέση του βρίσκεται όντως στη θέση του να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά». Επίσης έκανε λόγο για ένα μέτρο αναγκαίο προκειμένου να επανέλθει η κουλτούρα αυστηρότητας στο σιδηρόδρομο.
«Μας έχει στιγματίσει η ακούσια θυσία»
Σημειώνεται ότι στη συζήτηση παρενέβη και ο Αντώνης Ψαρόπουλος πατέρας της αδικοχαμένης Μάρθης που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη. «Ασφάλεια δεν υπήρξε στις 28 Φεβρουαρίου για την κόρη μου και τα υπόλοιπα θύματα. Η ασφαλεια θυσιάστηκε στο βωμό των κατ’επίφαση σύγχρονων μεταφορών. Αυτή η ακούσια, εντός εισαγωγικών, θυσία μιας έχει στιγματίσει», ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι ο σιδηρόδρομος σήμερα απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ασφαλής.Επιπρόσθετα χαρακτήρισε ως αχίλλειο πτέρνα της ασφάλειας, τον πολυεπίπεδο κατακερματισμό της λειτουργίας των σιδηροδρόμων, ζητώντας, μεταξύ άλλων, την πρόσληψη περισσότερων μηχανοδηγών και σταθμαρχών, καθώς και την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας. Επίσης μίλησε για την ανάγκη να γίνει σεβαστός και να εκσυγχρονιστεί ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης, το «ευαγγέλιο των σιδηροδρομικών», όπως το χαρακτήρισε.
Κατά τη διάρκεια της παρέμβασής τους οι εργαζόμενοι ζήτησαν περισσότερες προσλήψεις και αύξηση κονδυλίων, ενώ ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών, έκανε λόγο για «πογκρόμ διώξεων», καθώς όπως είπε, η Hellenic Train «απολύει όποιον δεν της είναι ευχάριστος».
Όπως υποστήριξε πως δεν υπάρχει ακόμη κουλτούρα ασφάλειας στο σιδηρόδρομο, καταγγέλλοντας πως προ ολίγων ημερών η εταιρεία αντικατέστησε μηχανοδηγό επειδή αρνήθηκε να περάσει τρένο από τρεις αφύλακτες διαβάσεις. Υπέρ του νομοσχεδίου κατά τη ψηφοφορία στην αρμόδια επιτροπή τάχθηκε η ΝΔ. ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, ενώ καταψήφισαν ΚΚΕ και ΝΙΚΗ.