Μητσοτάκης στα εγκαίνια του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου: "Σύγχρονος και ασφαλής, όχι απλά γρήγορος - Κλείνουμε μία εκκρεμότητα και διορθώνουμε μία αδικία" (Εικόνες & Βίντεο)
Η ομιλία του πρωθυπουργού
"Σήμερα κλείνουμε μία εκκρεμότητα από το παρελθόν και διορθώνουμε μία αδικία σε βάρος των πολιτών της Ηλείας", ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην έναρξη της ομιλίας του
Το σημαντικό έργο των 65 χιλιομέτρων του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου εγκαινίασε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς επίσης και εκπροσώπων της Δυτικής Ελλάδας.
Λίγο νωρίτερα ο πρωθυπουργός πραγματοποίησε στάση στον κόμβο της Κάτω Αχαΐας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου. Εκεί ενημερώθηκε, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Χρίστου Δήμα, και του υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, από εκπροσώπους της Ολυμπίας Οδού για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου.
Κυριάκος Μητσοτάκης στα εγκαίνια του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου: Σύγχρονος και ασφαλής, όχι απλά γρήγορος
«Σήμερα κλείνουμε μια εκκρεμότητα από το παρελθόν και διορθώνουμε μια αδικία σε βάρος των πολιτών της Ηλείας», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην έναρξη της ομιλίας του, ενώ διευκρίνισε ότι πρόκειται για «έναν όχι απλά γρήγορο δρόμο, αλλά ασφαλή και σύγχρονο», εκφράζοντας τη βεβαιότητά του ότι παράλληλα θα προχωρήσουν και άλλα εμβληματικά δημόσια οδικά έργα όπως αυτό της Αμβρακίας, του Fly Over και βέβαια του ΒΟΑΚ.
«Ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε αρκετά. Είχα αναλάβει τη δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι. Δεν ήξερα και ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος που αναλάβαμε. Βρισκόμαστε σήμερα στη θέση να μπορούμε να δώσουμε τον δρόμο στην κυκλοφορία. Ανήμερα του Αγίου Ανδρέα θα παραδώσουμε και τα υπόλοιπα 10 χλμ.
Σκεφτόμουν ότι πίσω από τους αριθμούς κρύβονται πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες. Ο αγρότης που θα ξεκινήσει να μεταφέρει το προϊόντα του, ο επισκέπτης για να κατευθυνθεί στα νησιά του Ιονίου. Όλοι αυτοί πια θα αισθάνονται ότι μπορούν να χρησιμοποιούν έναν δρόμο όχι μόνο γρήγορο, αλλά και ασφαλή. Αν κάτι μπορούμε να πούμε και να προσθέσω κι εγώ σε όσα ειπώθηκαν είναι να θυμηθούμε αυτούς που δεν είναι σήμερα μαζί μας λόγω της καθυστέρησης της πολιτείας, την Ασπασία, τον Γιώργο, την Ελευθερία, τη Νικολίτσα, τον Γιάννη, μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα όνειρά τους.
Ο δρόμος αυτός έχει συνδεθεί με ένα παρελθόν που πιστεύω όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας.
Θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε λίγο καιρό δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος και αυτή είναι η φύση της πολιτικής. Γι' αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μια στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε την ικανοποίηση, αλλά το μυαλό μας θα τρέχει συνεχώς στις νέες προκλήσεις. Πώς ο δρόμος θα φτάσει στην Τσακώνα. Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση άλλων κρίσιμων έργων στην υπόλοιπη επικράτεια.
Η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε-65, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας, το εμβληματικό fly-over και φυσικά ο ΒΟΑΚ που έχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου.
Ας χαρούμε λοιπόν σήμερα αυτή την ημέρα. Αύριο στις 12:00 τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία και ας ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής και να σηματοδοτήσει τον δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος που κάποιοι στο παρελθόν τής το στέρησαν, στους οποίους σήμερα ημέρα γιορτής δεν χρειάζεται να αναφερθούμε».
Δείτε ολόκληρη την ομιλία του πρωθυπουργού:
Δείτε φωτογραφίες από τα εγκαινία του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου:
Έτσι, η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση. Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.
Με το νέο τμήμα Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες –Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο - Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.
Διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου. Πρόκειται δηλαδή για μια πολυτροπική υποδομή που θέτει σε κίνηση την Παραϊόνια Ελλάδα και υπηρετεί την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη - Πύργος (29 χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση -άνευ διοδίου- έως την ολοκλήρωση της κατασκευής, η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025.
Η Πατρών - Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.
Σημειώνεται, τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
74,8 χλμ.
2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα
9 κόμβοι
15 γέφυρες
66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)
150 οχετοί
Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων)
2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων
Οδική ασφάλεια και μείωση ατυχημάτων
Μία από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Η κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας αναμένεται να μειώσει δραματικά τον αριθμό των ατυχημάτων, προσφέροντας ασφαλέστερες συνθήκες μετακίνησης για τους οδηγούς και τους επιβάτες. Μάλιστα, με βάση τις διεθνείς εκτιμήσεις για το οικονομικό κόστος των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα, το κόστος των απωλειών στη συγκεκριμένη περιοχή ξεπερνά το συνολικό κόστος της κατασκευής του έργου, καθιστώντας την υλοποίησή του απαραίτητη.
Το παράδειγμα της Κορίνθου – Πατρών
Από την έναρξη παραχώρησης μέχρι σήμερα τα δυστυχήματα έχουν μειωθεί κατά 91%. Γι' αυτό για κάθε Ευρωπαίο πολίτη η λέξη αυτοκινητόδρομος είναι συνυφασμένη με την ασφάλεια.
Απασχόληση
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Πατρών – Πύργου μέχρι σήμερα απασχολήθηκαν πάνω από 1.400 εργαζόμενοι στα εργοτάξια, αλλά και μελετητές, τεχνικοί, τοπικοί υπεργολάβοι. Η έμμεση απασχόληση υπολογίζεται σε επιπλέον ~2.000 θέσεις εργασίας σε όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου, συνεισφέροντας στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ κατά 6% ετησίως.
Οικονομική Ανάπτυξη
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου (ΠΟΑΔΕΠ), κατά τη λειτουργία του έργου, η αύξηση του παραγόμενου ΑΕΠ των Νομών Αχαΐας και Ηλείας -που θα προέλθει από την αύξηση των τουριστικών και αγροτικών δραστηριοτήτων και από τη διαχείριση και συντήρηση του έργου- εκτιμάται στο 2-3% ετησίως, με τον Νομό Ηλείας να μπορεί να επιτύχει ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, φτάνοντας το 5%.
Σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία
Η ολοκλήρωση του τμήματος Πατρών-Πύργου θα συμβάλει επίσης στη βελτίωση της σύνδεσης της Αθήνας, της μεγαλύτερης πύλης εισόδου στη χώρα, με την Αρχαία Ολυμπία, έναν παγκόσμιο προορισμό ιστορικής σημασίας. Παρά τη διεθνή φήμη της περιοχής, η πρόσβαση σε αυτή παραμένει προβληματική, καθιστώντας την υλοποίηση του έργου αναγκαία για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού και τη διευκόλυνση των επισκεπτών.
Σύνδεση με τα Ιόνια Νησιά και Τουριστική Ανάπτυξη
Η περιοχή του Νομού Ηλείας αποτελεί πύλη πρόσβασης προς τα Ιόνια Νησιά, όπως η Ζάκυνθος και η Κεφαλλονιά, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν γνωρίσει μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Η κατασκευή του τμήματος Πατρών-Πύργου θα διευκολύνει τη μετακίνηση επισκεπτών προς τα νησιά, συμβάλλοντας στην περαιτέρω τουριστική τους ανάπτυξη.
Ορόσημα
4 Αυγούστου 2008: Έναρξη σύμβασης παραχώρησης Ολυμπίας Οδού.
Νοέμβριος 2010: Αναστολή χρηματοδότησης λόγω οικονομικής κρίσης.