Στους σχεδιασμούς του Υπουργείου Μεταφορών για σιδηρόδρομους, μετρό και λεωφορεία αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τονίζοντας ότι μέχρι τον Αύγουστο του 2026 η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα έχει πλήρη διπλή υποδομή και όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο νέο σύστημα γεωεντοπισμού που έχει ήδη εγκατασταθεί σε αμαξοστοιχίες, με περισσότερα από 60 δρομολόγια να έχουν γίνει δοκιμαστικά, επισημαίνοντας πως προσφέρει ακρίβεια πέντε εκατοστών και δυνατότητα σαφούς εντοπισμού ακόμη και σε διπλή γραμμή.

«Δοκιμάστηκε, δουλεύει και έχει εγκατασταθεί στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης Αχαρνών», σημείωσε, προσθέτοντας ότι η λειτουργία του παρακολουθείται από έμπειρο προσωπικό, ενώ έχει προβλεφθεί και η πρόσληψη και εκπαίδευση νέων εργαζομένων.

Μάλιστα, δήλωσε ότι μέχρι το τέλος Αυγούστου το σύστημα θα έχει τοποθετηθεί σε όλα τα τρένα, δηλαδή σε 168 αμαξοστοιχίες, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά: «Να μην έχουμε ποτέ ξανά τυφλά τρένα στην Ελλάδα».


Ασφάλεια και 24ωρη παρακολούθηση

Ο αναπληρωτής υπουργός, μιλώντας στην ΕΡΤ, τόνισε πως πρόκειται για μία κρίσιμη δικλίδα ασφαλείας, καθώς το σύστημα επιτρέπει την 24ωρη παρακολούθηση του συνόλου του δικτύου από το κέντρο εποπτείας.

Όπως είπε, «αν από ανθρώπινο λάθος βρεθούν δύο τρένα στην ίδια γραμμή, κάποιος θα το βλέπει και θα το αποτρέπει».

Για το σύστημα ECTS στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, σημείωσε ότι τα έργα προχωρούν, ακόμη και στα σημεία της Θεσσαλίας που επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel.


Κλιματισμός στο μετρό

Αναφερόμενος στην απουσία κλιματισμού σε συρμούς του μετρό, ειδικά τους θερινούς μήνες, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε πως από τους 52 συρμούς, οι 32 διαθέτουν κανονικά κλιματισμό, ενώ οι υπόλοιποι 20 –παραγγελία του ΠΑΣΟΚ το 2000– δεν έχουν.

«Πήρε την απόφαση τότε κάποιος να παραγγείλει βαγόνια εκατομμυρίων χωρίς κλιματισμό», ανέφερε. Αντίθετα, οι συρμοί του 2012-2013 είναι εξοπλισμένοι με σύγχρονα συστήματα.

Όπως διευκρίνισε, τα παλιά τρένα μπορούν να αποκτήσουν κλιματισμό, ωστόσο πρόκειται για διαδικασία που απαιτεί την προσωρινή απόσυρσή τους από το δίκτυο, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει τη συχνότητα των δρομολογίων.

Ο ίδιος δήλωσε αποφασισμένος να δοθεί λύση πριν από το επόμενο καλοκαίρι, ώστε να μη βιώσουν ξανά οι επιβάτες συνθήκες αφόρητης ζέστης.

Ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε πως σε συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, έχει ήδη υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για την προμήθεια νέων συρμών με σύγχρονο εξοπλισμό και κλιματισμό.


Ανανέωση του στόλου στα λεωφορεία

Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε και στα λεωφορεία, ανακοινώνοντας ότι το φθινόπωρο το ήμισυ του στόλου θα έχει ανανεωθεί, με 750 νέα οχήματα, κυρίως ηλεκτρικά, εξοπλισμένα με κλιματισμό και τεχνολογίες αιχμής.

Μέχρι τον Ιανουάριο του 2026 ο αριθμός θα φτάσει τα 1.000 λεωφορεία, ενώ έως το 2027 ολόκληρος ο στόλος των 1.500 οχημάτων θα έχει αντικατασταθεί.

Τα νέα λεωφορεία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως ανέφερε, απαντώντας σε όσους κατηγορούν την κυβέρνηση για άνιση κατανομή των πόρων.


Προληπτική αντικατάσταση ραγών στο μετρό

Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε και την αντικατάσταση των ραγών στο μετρό, για πρώτη φορά ύστερα από 25 χρόνια.

«Το υπουργείο μας είδε προληπτικά την κατάσταση στις ράγες του μετρό πριν γίνει πρόβλημα», σημείωσε, εξηγώντας πως οι μετρήσεις έδειξαν ότι πλησιάζουν το τέλος του κύκλου ζωής τους.

Το έργο θα διαρκέσει περίπου 12 μήνες και θα γίνει σταδιακά, με τμηματικά κλεισίματα του μετρό νωρίτερα το βράδυ, ώστε να περιοριστεί η ταλαιπωρία των επιβατών.

«Δεν ερχόμαστε να διαπιστώσουμε τη ζημιά όταν γίνει. Δουλεύουμε προληπτικά», κατέληξε ο κ. Κυρανάκης.