Η Θεσσαλονίκη προετοιμάζεται για μια νέα εποχή στις μεταφορές, καθώς με «γκάζι» έρχονται Προαστιακός και Δυτικό Μετρό, αλλάζοντας ριζικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της συμπρωτεύουσας. Σύμφωνα με την Κυριακάτικη Απογευματινή και τη δημοσιογράφο Πένυ Αβραμίδη, δύο καθοριστικές εξελίξεις σηματοδοτούν την επιτάχυνση των μεγάλων έργων υποδομής που θα μεταμορφώσουν τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών.

Διαβάστε: Τροχαίο με Porsche: Ξεσπά η μητέρα της 26χρρονης που τραυματίστηκε - "Σε πολύ δύσκολη κατάσταση η κόρη μου"

Θεσσαλονίκη: Άμεση ενεργοποίηση του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισπεύδει την υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού, ο οποίος θα περιλαμβάνει εννέα στρατηγικές στάσεις. Η νέα γραμμή θα ξεκινά από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης και θα διασχίζει τη Μενεμένη, Επτανήσου, Κορδελιό, Διαβατά, Αγχίαλος, Άγιος Αθανάσιος, Γέφυρα, καταλήγοντας στη Σίνδο.

Σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα, έως το τέλος του 2025 θα λειτουργήσει το πρώτο τμήμα που συνδέει τον κεντρικό σταθμό με τη Σίνδο. Η διαδρομή Θεσσαλονίκη-Σίνδος θα διαρκεί μόλις 15 λεπτά, ενώ το ταξίδι έως τον Αγχίαλο θα ολοκληρώνεται σε 17 λεπτά. Τα δρομολόγια θα εκτελούνται ανά 30 λεπτά, στοχεύοντας κυρίως στην εξυπηρέτηση φοιτητών κατά τις ώρες λειτουργίας του Πανεπιστημίου. Παράλληλα, σχεδιάζεται η λειτουργία συνδετικού λεωφορείου που θα καλύπτει την απόσταση 800 μέτρων έως το Πανεπιστήμιο, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ.

Δοκιμαστικά δρομολόγια στην επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά

Την προσεχή Πέμπτη ξεκινούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια στο νέο τμήμα του δικτύου Μετρό, το οποίο αποτελεί την πρώτη επέκταση του βασικού έργου. Η νέα γραμμή μήκους 4,78 χιλιομέτρων θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία τον Φεβρουάριο-Μάρτιο του 2026.

Η επέκταση προς Καλαμαριά περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς:
• Νομαρχία
• Καλαμαριά
• Αρετσού
• Νέα Κρήνη
• Μίκρα

Αναμένεται ότι η νέα γραμμή θα εξυπηρετεί επιπλέον 60.000 επιβάτες καθημερινά, ενισχύοντας σημαντικά τη συνδεσιμότητα της ανατολικής Θεσσαλονίκης με το κέντρο.

Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για το 2040

Το Σχέδιο Μεταφορών με χρονικό ορίζοντα το 2040 προβλέπει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Ο φιλόδοξος σχεδιασμός περιλαμβάνει δύο γραμμές Μετρό συνολικού μήκους 48,3 χιλιομέτρων με 46 σταθμούς.

Η Γραμμή 1 (κόκκινη) θα εκτείνεται σε 29,87 χιλιόμετρα με 29 σταθμούς, ενώνοντας τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Νέα Ελβετία και μελλοντικά με Καλαμαριά, Αεροδρόμιο και Θέρμη. Προβλέπεται να μεταφέρει 425.000 επιβάτες ημερησίως.

Η Γραμμή 2 (πράσινη) θα έχει μήκος 18,41 χιλιομέτρων με 17 σταθμούς, από τον Άνω Εύοσμο και το Κορδελιό έως την Πυλαία, εξυπηρετώντας 253.000 επιβάτες καθημερινά.

Θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία του Μετρό

Η λειτουργία του βασικού έργου του Μετρό έχει ήδη αποδώσει σημαντικά οφέλη στην πόλη. Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων έχει μειωθεί κατά 15%, βελτιώνοντας αισθητά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Το βασικό δίκτυο μήκους 9,54 χιλιομέτρων εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως το Αμαξοστάσιο Πυλαίας, περιλαμβάνοντας 13 σταθμούς που εξυπηρετούν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες.

Στόχος είναι η επίτευξη συνδυασμένων μεταφορών στη συμπρωτεύουσα, ενώνοντας το αεροδρόμιο με τα ΚΤΕΛ, τα πλοία και τον σιδηρόδρομο, κατά το πρότυπο που εφαρμόζεται στην Αττική. Έτσι, κάτοικοι και επισκέπτες θα έχουν στη διάθεσή τους ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μεταφορών με άμεση ανταπόκριση μεταξύ των διαφορετικών μέσων.