Σε διπλή ερώτηση του Κώστα Παπαχλιμίντζου των Παραπολιτικών στον Κυριάκο Μητσοτάκη, στη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, για τα Μη κρατικά Πανεπιστήμια και το ότι δεν ήρθαν ιδρύματα όπως το Yale, το Princeton, στην κριτική για το ποια είναι τα πρώτα που αδειοδοτήθηκαν για τη λειτουργία τους, αλλά και για το Εθνικό Απολυτήριο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρει ότι για τη ΝΔ τα Μη κρατικά πανεπιστήμια έχουν «ταυτοτικό χαρακτήρα. Οι προδιαγραφές είναι πολύ αυστηρές, για αυτό και άδεια λειτουργίας πήραν μόνο 4 άδεια στον πρώτο κύκλο. Και τα άλλα μπορούν να λάβουν τη σχετική άδεια, εφόσον εφαρμόσουν τις σχετικές προδιαγραφές», είπε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός.

«Harvard και Yale ήρθαν στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τα Δημόσια Πανεπιστήμια», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εξωστρέφεια» είναι η λέξη που δεν υπήρχε μέχρι πριν από 5 χρόνια. Το ΕΚΠΑ συνεργάζεται με το Yale, το Columbia απέκτησε Global Center. Είναι ανταγωνιστικό και ποιοτικό το πρόγραμμα σπουδών του ΑΠΘ. Τα δημόσια πανεπιστήμια υποστηρίζουν τα spin offs, αποκτούν τη δική τους ταυτότητα, συνδέονται με την αγορά εργασίας. Αυτό είναι το όραμά μου για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, μη στεκόμαστε μόνο στο τι γίνεται στα Μη κρατικά πανεπιστήμια.

«Φέτος θα ξεκινήσει το ακαδημαϊκό έτος χωρίς καμιά κατάληψη. Έχει κάποια σχέση με την εικόνα του Δημοσίου Πανεπιστημίου πριν από ορισμένα χρόνια;», τόνισε σε άλλο σημείο της απάντησής του ο πρωθυπουργός.

Για το Εθνικό Απολυτήριο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Κανείς δεν συζητά για την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Είναι ένα αξιοκρατικό, αδιάβλητο σύστημα. Αυτό που συζητάμε είναι το πώς θα αναδείξουμε το Λύκειο ως αυτοτελή θεσμό και όχι μόνο προθάλαμος του Πανεπιστημίου. Δεν είμαι έτοιμος να συζητήσω την κατάργηση των Πανελλαδικών σε 4 χρόνια, αλλά δεν μπορούμε να μην συζητήσουμε το ότι το απολυτήριο Λυκείου έχει χάσει την αυτοτελή του αξία. Κρίσιμη είναι η παρουσία της τεχνητής νοημοσύνης: Η συμφωνία με την OPENAI είναι πολύ μεγάλης σημασίας: Το γεγονός ότι μας παρέχει εκπαιδευτικά εργαλεία, να αποκτήσουν οι καθηγητές Ψηφιακούς Βοηθούς, είναι συγκλονιστικό», είπε μεταξύ άλλων, αναφερόμενος στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει την εκπαιδευτική διαδικασία, με στόχο την καλύτερη αξιοποίησή της, παράλληλα με την πρόβλεψη και αντιμετώπιση σχετικών κινδύνων.

«Για το Εθνικό Απολυτήριο, προσπαθούμε να πάμε συναινετικά, είναι μια μεταρρύθμιση που υπερβαίνει τον κύκλο ζωής της κυβέρνησης», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.



Τι είναι το Εθνικό Απολυτήριο

Υπενθυμίζεται πως χθες ο πρωθυπουργός ξεχώρισε ως πρώτη μεταρρύθμιση την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου, «ώστε να αποκατασταθεί ο αυτοτελής ρόλος του λυκείου», σε βάθος τετραετίας. Ζήτησε, μιλώντας για την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου, τη συναίνεση της αντιπολίτευσης για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, παρότι αναγνώρισε πως συχνά «η πολιτική διαφωνία τον 21ο αιώνα μετατρέπεται σε ένα πολιτικό γινάτι».

«Παρά την αρνητική στάση της αντιπολίτευσης την καλώ σε κάποιους είδους συγκλίσεις. Για παράδεγιμα στην πρόταση για το εθνικό απολυτήριο, ζητώ τη συνεργασία της για το αύριο της παιδείας», είπε χθες από το βήμα της ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης και συμπλήρωσε: «πρέπει κάπου να συναντιώμαστε στο πεδίο του αποτελέσματος και θεωρώ πολιτικό καθήκον μου να κάνουμε αυτή την επιλογή συνεννόησης».

Συνέχισε δε λέγοντας πως «η πολιτική σταθερότητα είναι προϋπόθεση ευημερίας. Η πατρίδα μας ευτυχώς τη διαθέτει. Ζητώ ο τόνος των κομματικών διαφωνιών να είναι πιο χαμηλός. Δεν είμαστε τόσοι πολλοί για να είμαστε διαιρεμένοι»

Το Εθνικό Απολυτήριο, θα εφαρμοστεί το σχολικό έτος 2029-2030. Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, είχε παρουσιάσει το νέο πλαίσιο στη Βουλή, αναφέροντας βέβαια ότι οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα δεν θα αφορούν τους σημερινούς μαθητές του Λυκείου αλλά εκείνους που θα φοιτήσουν στην ΣΤ' Δημοτικού το 2025-2026.

Η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι είναι «ανοιχτή στον διάλογο με επιστημονική τεκμηρίωση» και γνωστοποίησε ότι έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές με τη συμμετοχή του ΙΕΠ και πανεπιστημιακών, οι οποίες επεξεργάζονται σενάρια για τον τρόπο συνυπολογισμού των βαθμών της Β΄ και Γ΄ Λυκείου στον τελικό βαθμό απολυτηρίου.

Οι βασικές αλλαγές στο Λύκειο

Το νέο πλαίσιο προβλέπει: Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων. Συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών εργαλείων αξιολόγησης. Πιστοποίηση ξένων γλωσσών εντός του σχολείου.