"Η Κύπρος επιθυμεί διακαώς την ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα για πολλούς λόγους" - Τι λέει ο Κώστας Μαυρίδης στα "Παραπολιτικά"
Συνέντευξη στα "Παραπολιτικά"
"Η Αθήνα ανέλαβε να διασφαλίσει τη σταδιακή υλοποίηση του έργου και η Λευκωσία την υποχρέωση για σταδιακή εκταμίευση των δόσεων", αναφέρει ο Κύπριος ευρωβουλευτής S&D και μέλος της Επιτροπής Άμυνας & Ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου Κώστας Μαυρίδης

O Κώστας Μαυρίδης, Κύπριος ευρωβουλευτής S&D και μέλος της Επιτροπής Άμυνας & Ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου, μιλάει στα «Παραπολιτικά» για το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου και δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις.
Διαβάστε: Ασκήσεις ισορροπίας για το Καλώδιο: Κρίσιμο 48ωρο για λύση στην ενεργειακή γέφυρα Ελλάδας, Κύπρου & Ισραήλ - Τι συζητούν Αθήνα και Λευκωσία
Κύριε Μαυρίδη, η Λευκωσία θέλει τελικά να προχωρήσει το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου; Οι αμφιβολίες της είναι γεωπολιτικής φύσεως (αντίδραση Τουρκίας) ή οικονομικής;
Εξαρχής, διαβεβαιώνω ότι η Λευκωσία επιθυμεί διακαώς να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου του ηλεκτρικού καλωδίου. Η παράμετρος που κατ’ ευφημισμόν ονομάστηκε «γεωπολιτικό ρίσκο» είναι το ενδεχόμενο τουρκικής αντίδρασης για ακύρωση του έργου. Αυτό το ενδεχόμενο επηρεάζει καθοριστικά την εκπλήρωση της συμφωνίας, αφού υπάρχουν δεσμεύσεις εκατέρωθεν. Η Αθήνα ανέλαβε να διασφαλίσει τη σταδιακή υλοποίηση του έργου και η Λευκωσία ανέλαβε την υποχρέωση για σταδιακή εκταμίευση των δόσεων. Η διασφάλιση κρίθηκε στην πράξη, αφού η Τουρκία παρενέβη εμποδίζοντας την υλοποίηση εργασιών (π.χ., βυθομέτρηση στην Κάσο), τον Ιούλιο του 2024, και έκτοτε το έργο έχει παγώσει με τις επιλογές στην Αθήνα. Είτε αποδέχεται την τουρκική αντίδραση είτε αναλαμβάνει να διασφαλίσει την υλοποίηση εμπράκτως. Οχι με λόγια. Οταν αρμόδιοι στην Αθήνα ομιλούν για το θέμα αποφεύγοντας την καθοριστική αυτή παράμετρο ή όταν δημοσιογράφοι δεν το ερωτούν (π.χ., «γιατί δεν συνεχίζονται οι υποθαλάσσιες βυθομετρήσεις;»), εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα για ανομολόγητες φοβίες ή σκοπιμότητες πίσω από τέτοια στάση.
Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, εξαρχής διατεινόταν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο. Τι είδους εγγυήσεις περιμένει η Λευκωσία για να καταβάλει τα 25 εκατ. που ζητά ο ΑΔΜΗΕ;
Ο υπουργός Οικονομικών δεν αποφασίζει για το έργο και κακώς εξέφρασε δημόσια άποψη, δίνοντας ευκαιρία σε εκείνους εντός Ελλάδας και Κύπρου που βλέπουν το έργο ως «εμπόδιο» στις δικές τους γεωπολιτικές αντιλήψεις περί «ήρεμων νερών» με την Τουρκία, είτε έχουν άλλα συμφέροντα, να το υποσκάψουν. Η απόφαση για το έργο λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο της Κύπρου με συμμετοχή του Προέδρου και δεν υπήρξε ένα κυπριακό κόμμα με αντίθεση στο έργο. Το έργο έχει στρατηγική αξία, αφού τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, συνδέοντας την Ανατ. Μεσόγειο με την Ευρώπη. Η αξιολόγησή του έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κρίθηκε βιώσιμο, αλλά η τεράστια πρόσθετη αξία του έργου αφορά γεωπολιτικούς και πανεθνικούς λόγους, που δεν συνυπολογίζονται σε οποιαδήποτε μελέτη βιωσιμότητας, ειδικά εφόσον γίνεται από ξένο οίκο. Δύο κράτη στην Ε.Ε., Ελλάδα και Κύπρος, είμαστε δεσμευμένα σε ένα έργο ευθυγραμμισμένο με το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, αλλά δεν προχωρά, λόγω φοβίας ή ατολμίας. Αυτό αποκαλύπτει μια αποτυχημένη πολιτική, που θα φέρει χειρότερα. Η έμπρακτη υλοποίηση των εργασιών στην Κάσο θα έλυνε κάθε αμφιβολία. Παρεμπιπτόντως, εισηγούμαι στη Λευκωσία να καταβάλει διπλή δόση, εάν η εγγύηση είναι έμπρακτη.
Είστε μέλος της Επιτροπής Άμυνας και Ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου. Θέλω να ρωτήσω για το SAFE. Τελικά, τι προβλέπει ο Κανονισμός ως προς τη συμμετοχή τρίτων χωρών, π.χ. της Τουρκίας; Τυχόν ελληνικό και κυπριακό βέτο θα μπορούσε να «μπλοκάρει» την ένταξη της Τουρκίας ή υπάρχουν «παραθυράκια» στον κανονισμό;
Η συμμετοχή της Τουρκίας με άντληση κεφαλαίων από τον Κανονισμό SAFE προϋποθέτει αμυντική συμφωνία Ε.Ε.- Τουρκίας. Αρκεί το βέτο Ελλάδας ή Κύπρου ώστε το τουρκικό αίτημα να απορριφθεί - και θα το δούμε στην πράξη. Για εταιρείες τουρκικών συμφερόντων εγκατεστημένες στην Ε.Ε., εναπόκειται στα κράτη-μέλη εγκατάστασής τους να παρέχουν τις εγγυήσεις ότι η συμμετοχή τους στο SAFE δεν αντιβαίνει στα ουσιώδη συμφέροντα για την ασφάλεια της Ένωσης.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Διαβάστε: Ασκήσεις ισορροπίας για το Καλώδιο: Κρίσιμο 48ωρο για λύση στην ενεργειακή γέφυρα Ελλάδας, Κύπρου & Ισραήλ - Τι συζητούν Αθήνα και Λευκωσία
Κύριε Μαυρίδη, η Λευκωσία θέλει τελικά να προχωρήσει το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου; Οι αμφιβολίες της είναι γεωπολιτικής φύσεως (αντίδραση Τουρκίας) ή οικονομικής;
Εξαρχής, διαβεβαιώνω ότι η Λευκωσία επιθυμεί διακαώς να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου του ηλεκτρικού καλωδίου. Η παράμετρος που κατ’ ευφημισμόν ονομάστηκε «γεωπολιτικό ρίσκο» είναι το ενδεχόμενο τουρκικής αντίδρασης για ακύρωση του έργου. Αυτό το ενδεχόμενο επηρεάζει καθοριστικά την εκπλήρωση της συμφωνίας, αφού υπάρχουν δεσμεύσεις εκατέρωθεν. Η Αθήνα ανέλαβε να διασφαλίσει τη σταδιακή υλοποίηση του έργου και η Λευκωσία ανέλαβε την υποχρέωση για σταδιακή εκταμίευση των δόσεων. Η διασφάλιση κρίθηκε στην πράξη, αφού η Τουρκία παρενέβη εμποδίζοντας την υλοποίηση εργασιών (π.χ., βυθομέτρηση στην Κάσο), τον Ιούλιο του 2024, και έκτοτε το έργο έχει παγώσει με τις επιλογές στην Αθήνα. Είτε αποδέχεται την τουρκική αντίδραση είτε αναλαμβάνει να διασφαλίσει την υλοποίηση εμπράκτως. Οχι με λόγια. Οταν αρμόδιοι στην Αθήνα ομιλούν για το θέμα αποφεύγοντας την καθοριστική αυτή παράμετρο ή όταν δημοσιογράφοι δεν το ερωτούν (π.χ., «γιατί δεν συνεχίζονται οι υποθαλάσσιες βυθομετρήσεις;»), εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα για ανομολόγητες φοβίες ή σκοπιμότητες πίσω από τέτοια στάση.
Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, εξαρχής διατεινόταν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο. Τι είδους εγγυήσεις περιμένει η Λευκωσία για να καταβάλει τα 25 εκατ. που ζητά ο ΑΔΜΗΕ;
Ο υπουργός Οικονομικών δεν αποφασίζει για το έργο και κακώς εξέφρασε δημόσια άποψη, δίνοντας ευκαιρία σε εκείνους εντός Ελλάδας και Κύπρου που βλέπουν το έργο ως «εμπόδιο» στις δικές τους γεωπολιτικές αντιλήψεις περί «ήρεμων νερών» με την Τουρκία, είτε έχουν άλλα συμφέροντα, να το υποσκάψουν. Η απόφαση για το έργο λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο της Κύπρου με συμμετοχή του Προέδρου και δεν υπήρξε ένα κυπριακό κόμμα με αντίθεση στο έργο. Το έργο έχει στρατηγική αξία, αφού τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, συνδέοντας την Ανατ. Μεσόγειο με την Ευρώπη. Η αξιολόγησή του έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κρίθηκε βιώσιμο, αλλά η τεράστια πρόσθετη αξία του έργου αφορά γεωπολιτικούς και πανεθνικούς λόγους, που δεν συνυπολογίζονται σε οποιαδήποτε μελέτη βιωσιμότητας, ειδικά εφόσον γίνεται από ξένο οίκο. Δύο κράτη στην Ε.Ε., Ελλάδα και Κύπρος, είμαστε δεσμευμένα σε ένα έργο ευθυγραμμισμένο με το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, αλλά δεν προχωρά, λόγω φοβίας ή ατολμίας. Αυτό αποκαλύπτει μια αποτυχημένη πολιτική, που θα φέρει χειρότερα. Η έμπρακτη υλοποίηση των εργασιών στην Κάσο θα έλυνε κάθε αμφιβολία. Παρεμπιπτόντως, εισηγούμαι στη Λευκωσία να καταβάλει διπλή δόση, εάν η εγγύηση είναι έμπρακτη.
Είστε μέλος της Επιτροπής Άμυνας και Ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου. Θέλω να ρωτήσω για το SAFE. Τελικά, τι προβλέπει ο Κανονισμός ως προς τη συμμετοχή τρίτων χωρών, π.χ. της Τουρκίας; Τυχόν ελληνικό και κυπριακό βέτο θα μπορούσε να «μπλοκάρει» την ένταξη της Τουρκίας ή υπάρχουν «παραθυράκια» στον κανονισμό;
Η συμμετοχή της Τουρκίας με άντληση κεφαλαίων από τον Κανονισμό SAFE προϋποθέτει αμυντική συμφωνία Ε.Ε.- Τουρκίας. Αρκεί το βέτο Ελλάδας ή Κύπρου ώστε το τουρκικό αίτημα να απορριφθεί - και θα το δούμε στην πράξη. Για εταιρείες τουρκικών συμφερόντων εγκατεστημένες στην Ε.Ε., εναπόκειται στα κράτη-μέλη εγκατάστασής τους να παρέχουν τις εγγυήσεις ότι η συμμετοχή τους στο SAFE δεν αντιβαίνει στα ουσιώδη συμφέροντα για την ασφάλεια της Ένωσης.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά