Δεκαοκτώ μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές, ο στρατηγικός σχεδιασμός της κυβέρνησης, με ορίζοντα τις κάλπες της άνοιξης του 2027, έχει να κάνει με την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου, πρωτίστως σε ζητήματα καθημερινότητας των πολιτών: Αυτό τονίζουν συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη, επισημαίνοντας ότι το βάρος πέφτει στη μείωση της γραφειοκρατίας και στο να γίνει η ζωή των πολιτών και των επιχειρήσεων πιο εύκολη και απλή.

Διαβάστε: Στην ατζέντα Μητσοτάκη τα SOS του Μαξίμου: Οι "καυτοί" φάκελοι με στόχο την αναστροφή του κλίματος

Στην τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσίασε την πρωτοβουλία για ένα κράτος πιο φιλικό στους πολίτες και την οικονομική δραστηριότητα, με στόχο τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών και την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών σε σχέση με την οικονομική δραστηριότητα. «Οι συγκρούσεις με τη γραφειοκρατία και τις κατεστημένες πρακτικές του λεγόμενου βαθέος κράτους, που ταλαιπωρούν τους πολίτες, βρίσκονται διαχρονικά πολύ ψηλά στην ατζέντα του Κωστή Χατζηδάκη», τονίζουν συνεργάτες του και θυμίζουν την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής», την εξυγίανση της ΔΕΗ και την επιτάχυνση της έκδοσης των συντάξεων από τον ΕΦΚΑ.

Οι δύο βασικοί άξονες για τη μείωση της γραφειοκρατίας

Η νέα διυπουργική πρωτοβουλία, την οποία συντονίζει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, αναπτύσσεται σε δύο βασικούς άξονες. Ο πρώτος αφορά τη νομοθετική παρέμβαση, με τη συνεργασία αρκετών υπουργών, με σκοπό την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων δυσλειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, όπως αυτά προκύπτουν από τις εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ή και την ίδια την καθημερινή παρατήρηση και οφείλονται στην έλλειψη συνεννόησης μεταξύ συναρμόδιων υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται καλύτερος συντονισμός στη δημόσια διοίκηση και περιορισμός φαινομένων που ταλαιπωρούν τους πολίτες, όπως π.χ. οι καθυστερήσεις στις μεταβιβάσεις ακινήτων, οι στενόμυαλες προσεγγίσεις από το Δημόσιο, που απλώς εκνευρίζουν τους πολίτες, ή και η αναζήτηση περιττών δικαιολογητικών.

Στο ίδιο πλαίσιο, θα γίνει, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων, ώστε οι πολίτες να αποκτήσουν καλύτερη ενημέρωση για τη λειτουργία της διοίκησης. Με όλα τα παραπάνω, ενισχύονται η διαφάνεια και η εμπιστοσύνη της διοίκησης προς τους πολίτες, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Τα θέματα θα εξεταστούν προσεχώς σε διυπουργικό επίπεδο

Θέματα που έχουν μπει στο τραπέζι από τον Κωστή Χατζηδάκη και θα εξεταστούν σε διυπουργικό επίπεδο στο προσεχές διάστημα είναι:

  1. Αντικατάσταση των δικαιολογητικών με υπεύθυνη δήλωση: Ο πολίτης να μην προσκομίζει κανένα πιστοποιητικό που ήδη διαθέτει η δημόσια διοίκηση (π.χ. για προσωπικές ή περιουσιακές πληροφορίες ή για ειδική προσωπική κατάσταση).
  2. Αποχή του Δημοσίου, υπό προϋποθέσεις, από τη διεκδίκηση ακινήτων πολιτών: Το Δημόσιο να μην προβάλλει δικαιώματα κυριότητας ούτε να ασκεί αγωγές όταν: - Ο ιδιοκτήτης έχει τίτλο δηλωμένο στο Υποθηκοφυλακείο ή στο Κτηματολόγιο πριν από την 1η.1.1995 (30 έτη). - Δεν υπάρχει οριστική απόφαση υπέρ του Δημοσίου. - Το Δημόσιο δεν έχει τίτλο ή αποδεικτικό στοιχείο κυριότητας.
  3. Ψηφιακή ενημέρωση του πολίτη για την πορεία της αίτησής του: Ο πολίτης να μπορεί να παρακολουθεί πλέον ηλεκτρονικά την πορεία της αίτησής του.
  4. Θέσπιση Μονάδων Καταγγελιών των πολιτών για κακή εξυπηρέτηση - υπερβολικές καθυστερήσεις: Δημιουργία μονάδας καταγγελιών των πολιτών για κακή εξυπηρέτηση - υπερβολικές καθυστερήσεις σε κάθε υπουργείο, σε μεγάλους ΟΤΑ και στις κομβικές δημόσιες υπηρεσίες.
  5. Υποχρέωση ανάρτησης των εγκυκλίων: Να γίνει υποχρεωτική η ανάρτηση όλων των εγκυκλίων και στις ιστοσελίδες των υπηρεσιών, καθώς έτσι θα είναι πιο εύκολα προσβάσιμες από τους πολίτες, και να υπάρχει παράλληλα δυνατότητα για θεματική αναζήτηση όλων των εν ισχύι εγκυκλίων. Αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι μόνο μερικά από τα θέματα που μπορεί να περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου που θα καταρτιστεί το προσεχές διάστημα, με στόχο ένα κράτος πιο φιλικό στους πολίτες και την οικονομική δραστηριότητα.


Απλοποίηση των διαδικασιών μέσω του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών

Ο δεύτερος άξονας της πρωτοβουλίας αυτής επικεντρώνεται στην απλοποίηση των διαδικασιών μέσω του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών «ΜΙΤΟΣ». Το «ΜΙΤΟΣ», μια πρωτοβουλία της πρώτης τετραετίας διακυβέρνησης της Ν.Δ., λειτουργεί ήδη ως ψηφιακή βάση για τις διοικητικές διαδικασίες του Δημοσίου, με 4.050 καταχωρισμένες εγγραφές, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τον χρόνο και το κόστος διεκπεραίωσης κάθε πράξης.

Παρά την πρόοδο, σημαντικό ποσοστό των διαδικασιών εξακολουθεί να απαιτεί μεγάλους χρόνους ολοκλήρωσης και πολυάριθμα έγγραφα. Για τον λόγο αυτό θα συγκροτηθεί διυπουργική ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του κ. Χατζηδάκη. Η ομάδα, προτεραιοποιώντας συγκεκριμένες κατηγορίες διαδικασιών, θα εργαστεί με στόχο την απλοποίησή τους. Στρατηγικός στόχος είναι η καθιέρωση του «ΜΙΤΟΣ» ως ενιαίου σημείου αναφοράς για όλες τις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το Δημόσιο. Στόχος, όμως, επίσης είναι μέσω της βάσης αυτής δεδομένων να επιτευχθεί ταχύτερη και πληρέστερη εξυπηρέτηση των πολιτών και της οικονομικής δραστηριότητας.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά