Θέμα ωρών είναι η παραίτηση του Γρηγόρη Σκλήκα από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ. Ο ίδιος δεν συμμετείχε νωρίτερα στην έκτακτη διευρυμένη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με αντικείμενο το μέλλον του οργανισμού. Σημειώνεται ότι πηγές από το Υπερταμείο, που υπάγονται τα ΕΛΤΑ, διαμηνύουν ότι ακόμη δεν έχει υποβληθεί η παραίτησή του, αλλά, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αυτή αναμένεται από ώρα σε ώρα και όπως λένε οι πληροφορίες, θα γίνει αποδεκτή. Ο Γρηγόρης Σκλήκας βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα, όταν την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά ότι κλείνουν 204 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ. Άμεσα δημιουργήθηκε ένα ντόμινο αντιδράσεων, που κατέληξε στην πρωινή έκτακτη διευρυμένη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, στην οποία, όπως προαναφέραμε, δεν συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ.

Διαβάστε: Οι πιέσεις στον Σκλήκα των ΕΛΤΑ να παραιτηθεί, οι φταίχτες για τα προβλήματα του Οργανισμού, το σχέδιο επικοινωνιακής αντεπίθεσης του Μαξίμου, η θολή εικόνα για το συνέδριο ΠΑΣΟΚ και ο πρώτος αναγνώστης του βιβλίου Τσίπρα

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο επίκεντρο της σύσκεψης βρέθηκε η επικοινωνιακή στρατηγική που θα υιοθετηθεί για τη διαχείριση του θέματος. Την ώρα που με ενδιαφέρον παρακολουθείται η εσωκομματική διαμάχη εντός της Νέας Δημοκρατίας για το θέμα των ΕΛΤΑ, πρέπει να σημειωθεί ότι η κρατική χρηματοδότηση της λειτουργίας των ΕΛΤΑ δεν επιτρέπεται, καθώς ο οργανισμός λειτουργεί με όρους ιδιωτικής επιχείρησης. Πάντως, φαίνεται πως μετά τις ραγδαίες εξελίξεις ακυρώνεται η συνεδρίαση των Επιτροπών της Βουλής, όπου θα μιλούσε ο Γρηγόρης Σκλήκας. Παράλληλα, και σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να ακυρωθεί η απόφαση για κλείσιμο του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ στο Άγιον Όρος.

Δύσκολα θα γλιτώσει την παραίτηση διαμηνυόταν από χθες για τον Γρηγόρη Σκλήκα

Εν τω μεταξύ, πολλοί «γαλάζιοι» βουλευτές µε φόντο το λουκέτο στα ΕΛΤΑ έχουν εκφράσει έντονη δυσφορία. Πολλοί στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη της διοίκησης των ΕΛΤΑ με βουλευτές της ΝΔ, ενόψει και της σημερινής συνεδρίασης κοινοβουλευτικών επιτροπών για το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, εξέφρασαν αντιρρήσεις ως προς το κλείσιμο των 204 υποκαταστημάτων, καθώς αφενός δεν είχαν ενηµερωθεί γι' αυτή την εξέλιξη και αφετέρου εµφανίστηκαν απολογούµενοι τόσο στα ΜΜΕ όσο και στις τοπικές κοινωνίες, µη ξέροντας τι ακριβώς συµβαίνει. Από τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, φάνηκε ότι ο «λογαριασμός» για το φιάσκο με το απροειδοποίητο λουκέτο σε 204 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ πήγαινε κατευθείαν στον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού, Γρηγόρη Σκλήκα. Ο ίδιος, που μέχρι πρότινος διαβεβαίωνε πως το 2025 τα ΕΛΤΑ δεν θα έχουν ζημιές και παρουσίαζε φιλόδοξα σχέδια για 600 νέα «περίπτερα ΕΛΤΑ» ανά τη χώρα, φαινόταν να βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα. Κυβερνητικές πηγές διαμήνυαν στη στήλη του parapolitika.gr «Τζόκερ» με νόημα ότι «δύσκολα δεν θα υπάρξει αντικατάσταση», αφήνοντας να εννοηθεί πως η παραίτηση του κ. Σκλήκα είναι θέμα χρόνου. Και δεν είναι μόνο τα... ανώνυμα «πηγαδάκια» - στην άτυπη συνεδρίαση της «γαλάζιας» Κοινοβουλευτικής Ομάδας, αρκετοί βουλευτές ζήτησαν ανοιχτά την απομάκρυνσή του, θεωρώντας πως η ζημιά στην εικόνα της κυβέρνησης από το αιφνιδιαστικό λουκέτο ήταν μεγάλη. Όπως ψιθυρίζεται στα παρασκήνια, το Μέγαρο Μαξίμου αιφνιδιάστηκε από τις κινήσεις του επικεφαλής των ΕΛΤΑ, ενώ κάποιοι υπουργοί φέρονται να θεωρούν την αποχώρησή του ως «τη μόνη ενδεικτική λύση» για να πέσουν οι τόνοι - τόσο στην κοινωνία όσο και μέσα στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ. Με λίγα λόγια, ο Σκλήκας δείχνει να πληρώνει όχι μόνο τα «λουκέτα», αλλά και την επικοινωνιακή καταιγίδα που προκάλεσαν.

Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι στο Μέγαρο Μαξίμου μπορεί να επικρατεί εκνευρισμός για τις αναταράξεις στα ΕΛΤΑ και τον ΟΠΕΚΕΠΕ, ωστόσο ο Νοέμβριος μπαίνει με σαφή εντολή: «Επικοινωνία του έργου και ψυχραιμία». Ο κυβερνητικός σχεδιασμός για τον μήνα εστιάζει στην ανάδειξη των μέτρων της ΔΕΘ και στην αποφυγή εσωκομματικών εντάσεων που θα μπορούσαν να θολώσουν το μήνυμα. Το πρωθυπουργικό επιτελείο θέλει να στρέψει ξανά τη συζήτηση στα «θετικά νέα» - στο αφήγημα ότι περισσότεροι από 4 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα δουν αύξηση εισοδήματος από 1ης Ιανουαρίου 2026, μέσα από μόνιμα μέτρα ύψους 1,76 δισ. ευρώ για την πρώτη χρονιά, τα οποία θα φτάσουν τα 2,5 δισ. ετησίως από το 2027. Στόχος, να ξαναμπεί στο προσκήνιο η εικόνα μιας κυβέρνησης που «παράγει έργο» και όχι μιας κυβέρνησης που τρέχει πίσω από τις κρίσεις. Την ίδια ώρα, στο Μαξίμου μελετούν προσεκτικά τις δημοσκοπήσεις, οι οποίες δείχνουν τη Νέα Δημοκρατία να διατηρεί σημαντικό προβάδισμα, παρά τη φθορά που προκαλούν η ακρίβεια και τα μικρά πολιτικά «ατυχήματα». Όπως λένε κυβερνητικά στελέχη, «βρισκόμαστε στο μέσο της δεύτερης τετραετίας - μια περίοδο που, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι κυβερνήσεις συνήθως υπολείπονται της αντιπολίτευσης. Εμείς παραμένουμε μπροστά με διαφορά». Και σπεύδουν να προσθέσουν με νόημα: «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ακούμε τους πολίτες. Ξέρουμε πως το θέμα της ακρίβειας καίει. Γι’ αυτό δουλεύουμε με σεμνότητα, σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα, ώστε στο τέλος της τετραετίας να μπορούμε να πούμε ότι όσα υποσχεθήκαμε, τα κάναμε». Με λίγα λόγια, στο Μαξίμου θέλουν να χαμηλώσουν τους τόνους, να αφήσουν πίσω τα «φάουλ» των ημερών και να περάσουν ξανά στην επίθεση - επικοινωνιακά και πολιτικά.

ΕΛΤΑ: Πώς καταλήξαμε στο λουκέτο

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η ταχυδρομική αγορά είναι μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες αγορές στην Ελλάδα, με ετήσιο ρυθμό αύξησης περίπου 6,6% κάθε χρόνο - από 564 εκατ. ευρώ το 2019 σε 770 εκατ. ευρώ το 2024. Σε αυτή την αγορά, τα ΕΛΤΑ την ώρα που αντίπαλες ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών μετρούσαν δυσθεώρητα κέρδη, με δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά, ιστορία άνω των 190 ετών, ένα από τα ισχυρότερα brands της χώρας και μερίδιο αγοράς το 2019 περίπου 63%, κατάφεραν, από τζίρο 355,6 εκατ. ευρώ το 2019, να πέσουν στα 249 εκατ. ευρώ το 2024 -δηλαδή να χάσουν το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών τους-, κατέχοντας σήμερα μόλις το 32% της αγοράς. Σημειωτέον ότι το 17% του τζίρου χάθηκε μέσα στην τελευταία τριετία. Η δε αξία της επιχείρησης, με αρνητικά ίδια κεφάλαια 140 εκατ. ευρώ, είναι τουλάχιστον –250 εκατ. ευρώ, ενώ έλαβε το 2020 280 εκατ. ευρώ ως κρατική διάσωση.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της διοίκησης των ΕΛΤΑ, οι επιστολές μειώνονται. Σωστά. Όμως οι Ταχυδρομικές Υπηρεσίες περιλαμβάνουν εκτός από επιστολές, δέματα και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Η πτώση των επιστολών παρατηρείται τουλάχιστον εδώ και 20 χρόνια, ενώ η ραγδαία αύξηση των δεμάτων και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών -με οδηγό τις online αγορές- συντελείται την τελευταία δεκαετία και επιταχύνθηκε ραγδαία στη μετα-Covid εποχή. Οι υποδομές και οι πόροι για την πώληση, διαχείριση και παράδοση δεμάτων είναι κοινοί με εκείνους των επιστολών: ταχυδρομικά καταστήματα, κέντρα διαλογής και διανομής, μεταφορικά μέσα, ανθρώπινοι πόροι. Και αυτά τα διαθέτουν τα ΕΛΤΑ στον καλύτερο βαθμό απ' όλους τους ανταγωνιστές.

Το 2023 έκλεισαν συνολικά 143 καταστήματα των ΕΛΤΑ

Επιπλέον, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες απαιτούν εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων. Σήμερα που οι τράπεζες έχουν κλείσει τον μεγαλύτερο αριθμό υποκαταστημάτων τους στην επαρχία, τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να αναλάβουν τραπεζικές εργασίες για λογαριασμό τους. Γι' αυτό άλλωστε δεν έγινε η πρόσφατη συνεργασία με την Alpha Bank; Γιατί όμως δεν έγινε, όπως αποδεικνύεται, προσπάθεια ανάπτυξης των δεμάτων και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και, κατά συνέπεια, αύξησης της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας; 

Σημειωτέον ότι το 2023 έκλεισαν συνολικά 143 καταστήματα των ΕΛΤΑ, εκτός από το σημερνό λουκέτο σε άλλα 46 και τον σχεδιασμό για οριστικά ρολά σε άλλα 158 (συνολικά 204 μέσα στο 2025). Πολλοί επιρρίπτουν ευθύνες στη σημερινή διοίκηση υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα (φωτό άρθρου) για μη ύπαρξη σχεδίου διάσωσης. Από τα «βέλη», όμως, δεν γλιτώνουν ούτε οι συνδικαλιστές εργαζόμενοι, που κατηγορούνται για ενοχλητική σιγή, καθώς την ώρα που κλείνουν σωρηδόν καταστήματα, εκείνοι προχώρησαν απλώς σε μια ανακοίνωση.