Κυρανάκης στα Παραπολιτικά 90,1: Αυστηρή επιτήρηση με κάμερες στις λεωφορειολωρίδες και αυτόματη πέδηση στα τρένα (Βίντεο)
Όσα είπε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
"Την επόμενη εβδομάδα βγαίνει μια προκήρυξη για 300 νέους οδηγούς λεωφορείων - Δεν προβλέπεται αύξηση στα κόμιστρα των εισιτηρίων", είπε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης
Διαβάστε: Μετρό Θεσσαλονίκης: Σε 24ωρη λειτουργία πιλοτικά ένα Σάββατο στις γιορτές των Χριστουγέννων - Τι ανέφερε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης
Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Προσλαμβάνονται άμεσα 300 οδηγοί λεωφορείων - Τι είπε για τα στέγαστρα των στάσεων
«Στόχος μας μια τεράστια ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. 1.000 καινούργια λεωφορεία από το 2026. Περιμένουμε 125 ηλεκτρικά στις αρχές του έτους. Κανένα λεωφορείο δεν θα είναι χωρίς κλιματισμό», σημείωσε ακόμη και πρόσθεσε: «Ο επιβάτης θα φτάνει πιο γρήγορα στον προορισμό του, επειδή αδειάζουμε τη λεωφορειολωρίδα. Ξέρω πως θίγεται ο κλάδος των ταξί, αλλά βάλαμε σε προτεραιότητα τον επιβάτη. Ο επιβάτης περιμένει στη στάση, στο κρύο».Στη συνέχεια, σχετικά με τα στέγαστρα των στάσεων των λεωφορείων που έχουν ζημιές, είπε πως έχουμε σε λίγα τετραγωνικά πολλούς αρμόδιους φορείς. «Γι' αυτό εμείς περνάμε μια διάταξη που λέει ότι εφόσον ένας δήμος δεν συντηρεί επαρκώς το στέγαστρο, θα γίνεται μια όχληση και μετά από ένα διάστημα θα έρχεται στην αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ», σημείωσε και πρόσθεσε: «Αν ένας δήμος ξέρει πως έχει μια πολυπληθή στάση και δεν έχει στέγαστρο, θα του λέμε ή θα βάλεις στέγαστρο ή η αρμοδιότητα περνάει σ' εμάς».
«Στις πιο δημοφιλείς γραμμές των λεωφορείων θα πέσει το βάρος, θα πυκνώσουν τα δρομολόγια. Την επόμενη εβδομάδα βγαίνει μια προκήρυξη για 300 νέους οδηγούς με περισσότερα λεφτά. Θα πάμε σε καλύτερη συλλογική σύμβαση. Επίσης, η ΟΣΥ δημιουργεί δική της σχολή οδηγών, ακόμη και αυτοί που δεν έχουν δίπλωμα επαγγελματικό, από την επόμενη προκήρυξη, όχι από αυτή, θα τους το επιδοτούμε εμείς, με την προϋπόθεση να μείνουν 5 χρόνια», είπε. «Αυτή τη στιγμή παίρνουν επιπλέον 205 ευρώ τον μήνα οι οδηγοί από τη συλλογική σύμβαση. Θα αυξήσουμε το εισόδημα από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας», ανέφερε ακόμη.
Για τον νόμο για τα ταξί, που όποιες άδειες λήγουν το νέο έτος πρέπει να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά, είπε: «Η εισήγησή μου είναι να βάλουμε κάποιες εξαιρέσεις για το 2026. Ο στόχος μας δεν είναι να στραγγαλίσουμε οικονομικά κάποιους ανθρώπους». «Θα έχουμε αυστηρότερες ποινές και ελέγχους», σημείωσε ακόμη, σε άλλο σημείο.
Σε ερώτηση ακροατή για τα λεωφορεία, που αναφέρει πως τους επιβάτες του ενδιαφέρει σε πόση ώρα θα περνούν τα λεωφορεία και όχι αν είναι καινούργια, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε: «Θα μειώσουμε την ώρα που περνάνε τα μέσα. Αυξάνουμε τον στόλο τον λεωφορείων και κάνουμε προσλήψεις οδηγών. Με την καλύτερη ποιότητα του στόχου θα μειωθούν και οι βλάβες».Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Δεν προβλέπεται αύξηση στα κόμιστρα των εισιτηρίων
Ακολούθως, σχετικά με τους νέους ελέγχους που έρχονται στα μέσα για τα εισιτήρια, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε: «Βάζουμε ένα καινούργιο σύστημα με ΑΙ κάμερες, που όταν παραβάτες που κάνουν αυτή τη μέθοδο, δηλαδή περνούν με τον μπροστινό τους (με το ίδιο εισιτήριο), θα υπάρχει ηχητική σήμανση και όταν ακούγεται, θα παρεμβαίνει ο ελεγκτής». «Το 2022 είχαμε 500.000 ελέγχους και φέτος είχαμε πάνω από 1 εκατ.», τόνισε ακόμη. Επίσης, επισήμανε πως δεν προβλέπεται αύξηση στα κόμιστρα των εισιτηρίων.Επιπλέον, σχετικά με τη συχνότητα της διέλευσης των συρμών του μετρό, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε: «Στη γραμμή 3 που έχουμε τη μεγαλύτερη πίεση στόχος μας είναι το 2026 να περνάει το μετρό περίπου ανά 3 και κάτι λεπτά. Θα έρθουν 8 νέοι συρμοί». «Το μετρό θα επεκταθεί, παίρνουμε καινούργιους συρμούς, του χρόνου τέτοια εποχή θα φτάσουμε κοντά στους 60 συρμούς», σημείωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Τη μέρα που είχε πολύ κόσμο στις αποβάθρες, υπήρχε ένα πρωτόκολλο που λέει πως όταν υπάρχει πολύς κόσμος, κλείνεις τις κυλιόμενες. Ο συνωστισμός αυτός κράτησε περίπου 25 λεπτά».
Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Το 2026 είναι χρονιά αλλαγής για τον ΗΣΑΠ
Επίσης, σχετικά με την καθαριότητα στα ΜΜΜ, είπε: «Στο μετρό είναι γενικά καλή η εικόνα. Στα λεωφορεία η κακή εικόνα των παλιών λεωφορείων τελειώνει. Τα παλιά λεωφορεία έχουν απαράδεκτη εικόνα και πρέπει να αντικατασταθούν. Εκεί που έχουμε μεγάλο πρόβλημα είναι η γραμμή 1 του ΗΣΑΠ. Εφαρμόζουμε από το 2026 ένα αντιγκράφιτι σύστημα. Θα καθαρίζεται εύκολα».
«Από τον Μάρτιο ξεκινούν να έρχονται οι νέοι συρμοί. Θα αντικαταστήσει τους παλιούς της γραμμής 1. Θα έχει κλιματισμό και θέσεις ΑΜΕΑ. Το 2026 είναι χρονιά αλλαγής για τον ΗΣΑΠ», ανέφερε ακόμη. «Θα κάνουμε στα ΜΜΜ τη μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει από τους Ολυμπιακούς Αγώνες», τόνισε.
Τέλος, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης μίλησε για το νέο σύστημα ασφαλείας στα τρένα και προανήγγειλε πως έρχεται το αυτόματο σύστημα πέδησης. Συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε: «Έχουμε μια σημαντική είδηση που αφορά την εκπαίδευση των μηχανοδηγών στα τρένα, καθώς για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα έχουμε προσομοιωτή. Έχουμε ένα νέο σύστημα ασφαλείας που δεν προέβλεπε η σύμβαση 717, έρχεται το αυτόματο σύστημα πέδησης (ETCS). Αυτό το σύστημα εγκαταστάθηκε στο σύνολο των τρένων τον Σεπτέμβριο, ξεκινήσαμε τις εκπαίδευσης των μηχανοδηγών. Είναι μια μεγάλη αλλαγή που θα βελτιώσει το επίπεδο ασφάλειας στον σιδηρόδρομο».
Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Κωνσταντίνου Κυρανάκη στα Παραπολιτικά 90,1
Για τις λεωφορειολωρίδες:
ΔΗΜ: Μεγάλη αλλαγή στα ταξί. Συναντηθήκατε με τον Θύμιο Λυμπερόπουλο…
Κ. Κυρανάκης: Κατ' αρχάς εγώ αυτό που είπα είναι ότι, εφόσον ο διάλογος διεξάγεται με όρους πολιτισμένους και με όρους σεβασμού των συνομιλητών, πρέπει να γίνεται. Όπως γίνεται και με τις υπόλοιπες ενώσεις και ομοσπονδίες και το καθεξής. Αν δούμε ότι ξαναγίνεται με εκβιασμούς, τραμπουκισμούς, πράγματα που δεν αρμόζουν στον δημόσιο διάλογο, δεν θα συνεχιστεί. Έτσι αυτό θέλω να είναι ξεκάθαρο.
Κ. Κυρανάκης: Έχει βγει και ο διαγωνισμός για 600 κάμερες στα λεωφορεία τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε λεωφορειολωρίδες. Είναι τώρα στον «αέρα», δηλαδή ο διαγωνισμός και άρα από το '26 τέλος αυτή η ιστορία. Οι λεωφορειολωρίδες θα επιτηρούνται, τα λεωφορεία θα πηγαίνουν πιο γρήγορα στον προορισμό τους. Γιατί είναι στόχος μας με μια τεράστια ανανέωση στόλου, που γίνεται από την κυβέρνηση και ξεκίνησε το 2019, ολοκληρώνοντας το πρώτο πολύ μεγάλο μέρος της τέλος αυτού του έτους, θα έχουμε χίλια καινούργια λεωφορεία στους δρόμους από τον Ιανουάριο του ’26. Σκεφτείτε το 2019 το πιο καινούργιο λεωφορείο ήταν εννιαετίας και η πλειοψηφία του στόλου ήταν κατασκευής του 1998-1999. Αυτό σημαίνει πέραν της παλαιότητας και της εικόνας, αυτό σημαίνει βλάβες, σημαίνει καθυστερήσεις και λοιπά. Σταδιακά αποσύρονται. Δηλαδή, όταν έρθει και η τελευταία παρτίδα 125 λεωφορείων ηλεκτρικών, τα οποία τα περιμένουμε τώρα αρχές του έτους, θα αποσυρθούν και όλα αυτά τα πάρα πολύ παλιά.
Κ. Κυρανάκης: Δεν θα κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο χωρίς κλιματισμό. Έτσι, άρα, πέραν του επιπέδου εικόνας, έχουμε την αξιοπρέπεια που πρέπει να αισθάνεται ο επιβάτης με πιο συχνά δρομολόγια για να μη στριμώχνεται. Δεύτερον να φτάνει πιο γρήγορα τον προορισμό του, επειδή καθαρίζουμε τη λεωφορειολωρίδα. Τρίτον, λιγότερες βλάβες, άρα όχι ακυρώσεις και όχι καθυστερήσεις δρομολογίων όπως αυτές που έχουμε συνηθίσει. Σε αυτό καταλαβαίνω ότι θίγεται ο κλάδος των ταξί. Το καταλαβαίνω, το ακούω, είναι σεβαστό. Επιλέξαμε, όμως, συνειδητά να βάλουμε για πρώτη φορά ως πολιτεία σε προτεραιότητα τον επιβάτη που περιμένει υπομονετικά σε στάση. Γιατί αυτός ο άνθρωπος, όταν έχει καύσωνα το καλοκαίρι και περιμένει σε στάση με τη ζέστη, κάποιες φορές χωρίς στέγαστρο κ.λπ. νιώθει ότι το κράτος δεν του δείχνει σεβασμό. Αντίστοιχα, τον χειμώνα, όταν περιμένει μέσα στο κρύο και δεν ξέρει τι ώρα θα έρθει λεωφορείο, επίσης νιώθει ότι το κράτος δεν είναι δίπλα του. Εμείς λέμε σ' αυτούς πολίτες ότι μαζί με τα καινούργια λεωφορεία, φέρνουμε και μια καλύτερη υπηρεσία, να φτάνει πιο γρήγορα στη δουλειά του. Να μη χάνει τόσο πολύ χρόνο από τη μέρα του, περιμένοντας άσκοπα σε μια στάση.
Για τα στέγαστρα των λεωφορείων:
Κ. Κυρανάκης: Κατ' αρχάς να πω ότι στα στέγαστρα, στις στάσεις λεωφορείων, υπάρχει μεγαλύτερη πολυδιάσπαση αρμοδιότητας στο ελληνικό κράτος σε λίγα τετραγωνικά μέτρα. Φανταστείτε ότι σε δύο τετραγωνικά μέτρα μέσα έχουμε αρμοδιότητα δήμου για τον χώρο που είναι το στέγαστρο, αρμοδιότητα της ΟΣΥ για τον στύλο που λέει τα δρομολόγια της στάσης, αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ για τον άλλο στύλο που έχει τηλεματική. Εμείς περνάμε μια διάταξη τώρα, την οποία ζήτησα να τη βάλουμε στο επόμενο νομοσχέδιο και θα μπει, η οποία θα λέει ότι εφόσον ένας δήμος δεν συντηρεί επαρκώς το στέγαστρο... Η πλειοψηφία των δημάρχων, θέλω να το πω, έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες και είναι σε καλή κατάσταση τα στέγαστρα. Όσοι όμως δεν το έχουν κάνει, με αποτέλεσμα οι πολίτες από κάτω να ταλαιπωρούνται, να μην υπάρχουν κατάλληλες υποδομές, θα γίνεται μια όχληση και μετά από κάποιες εβδομάδες, ενδεχομένως δύο μήνες, θα έρχεται στην αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ για να μπορεί να κάνει την αλλαγή του. Τώρα, ο σκοπός μας είναι να μην περιμένει άσκοπα κάποιος σε στάση. Θα βελτιωθεί και η ψηφιακή εφαρμογή.
Για τον νόμο που λέει πως όσες άδειες για τα ταξί λήγουν πρέπει να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά ταξί:
Κ. Κυρανάκης: Κατ' αρχάς μιλάμε για έναν νόμο ψηφισμένο το '21, έτσι. Δεν είναι δικός μου νόμος αυτός. Από το 2021 υπάρχει ένας νόμος ο οποίος λέει ότι από 1η Ιανουαρίου '26 όσες άδειες ταξί λήγουν, για την ανανέωσή τους χρειάζεται και ηλεκτρικό ταξί. Αυτός ο νόμος λοιπόν, με μια εισήγησή μου, είναι να βάλουμε κάποιες εξαιρέσεις. Δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση ακόμα, διότι είμαστε σε συζητήσεις. Αλλά σίγουρα δεν θέλουμε να στραγγαλιστεί ο οδηγός ταξί, ο οποίος είναι και αδειούχος και δεν έχει τα χρήματα να αγοράσει σήμερα ένα ηλεκτρικό ταξί. Οι τιμές πέφτουν και πιστεύω ότι από του χρόνου θα έχουν πέσει ακόμη περισσότερο, διότι ανοίγει πάρα πολύ η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αλλά για το ‘26 είμαι θετικός στο να δούμε μια εξαίρεση, η οποία θα αφορά άνθρωπο ο οποίος έχει στη διάθεσή του μια άδεια και είναι και ο οδηγός. Δηλαδή ένας άνθρωπος ο οποίος αυτή είναι η δουλειά του, αυτό είναι το επάγγελμά του, δεν θέλει να αλλάξει επάγγελμα και δεν έχει τα χρήματα να αγοράσει ηλεκτρικό ταξί. Οπότε είμαστε ανοιχτοί αυτό να το συζητήσουμε.
Κ. Κυρανάκης: Το άλλο αίτημα στο οποίο έχουν δίκιο και έχουμε ήδη ξεκινήσει ενέργειες είναι το Μητρώο των αδειών, το οποίο είχε πάρα πολλές πλαστές, όχι πλαστές άδειες, αλλά έχει ανθρώπους οι οποίοι είχαν προσκομίσει στο παρελθόν πλαστά δικαιολογητικά για να αποκτήσουν άδεια. Τι έχουμε κάνει, από τον Σεπτέμβριο; Έχει βγει ΚΥΑ, η οποία εφαρμόζεται, που λέει ότι στο ψηφιακό μητρώο από το GOV.GR μπορεί ο κάθε οδηγός ταξί να κατεβάσει ψηφιακά την άδειά του και να την επιδεικνύει στον έλεγχο.
Κ. Κυρανάκης: Θέλω να πω μια μικρή ιστορία για τον καιρό που βρισκόμουν στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, διότι εκείνη την εποχή εξετάζαμε τη δυνατότητα με δορυφορικό ίντερνετ να μπορέσουμε σε απομακρυσμένες περιοχές, σε ακριτικά νησιά, να βάλουμε καλό ίντερνετ στα σχολεία, ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των μαθητών και όταν αυτό ανακοινώθηκε ως πρωτοβουλία, προς τιμήν του, ο νέος τότε διευθύνων σύμβουλος της COSMOTE, ο Κώστας Νεμπής, τον οποίο θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά, ήρθε και μου είπε αυτό είναι μια πρωτοβουλία εθνικής σημασίας, που έχει τεράστια σημασία για μας και θέλουμε εμείς σαν εταιρεία δωρεάν να βάλουμε με δικής μας τεχνολογίας καλό γρήγορο ίντερνετ για να στηρίξουμε τους μαθητές.
Για το σύστημα αυτόματης πέδησης των τρένων:
Κ. Κυρανάκης: Έχουμε μια σημαντική είδηση και αφορά την εκπαίδευση στο νέο σύστημα αυτόματης πέδησης των τρένων. Αφορά την εκπαίδευση των μηχανοδηγών για πρώτη φορά στην Ελλάδα με προσομοιωτή. Το είχα ανακοινώσει τον Μάρτιο, ήταν τα πρώτα πράγματα που ανακοίνωσα στο πλαίσιο και στο νομοσχέδιο που περάσαμε, ότι το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου πρέπει να ανέβει σε μία σειρά από μέτωπα. Το ένα είναι το σύστημα ασφαλείας, το άλλο είναι το προσωπικό. Εδώ λοιπόν, σε συνδυασμό των δύο, έχουμε ένα νέο σύστημα ασφαλείας, το οποίο δεν προέβλεπε η σύμβαση 717. Η 717 είχε μόνο την τηλεδιοίκηση. Επιπρόσθετα αυτού έρχεται τώρα το ETCS, το αυτόματο σύστημα πέδησης. Δηλαδή, όταν παραβιάζεται ένας κανόνας, περνάει το τρένο ένα κόκκινο φανάρι, υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, τότε το τρένο, με αυτό το σύστημα, φρενάρει μόνο του - θέλει δεν θέλει ο μηχανοδηγός. Αυτό, λοιπόν, εγκαταστάθηκε στο σύνολο των τρένων που κυκλοφορούν στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και σε πολλά ακόμη, 100 αμαξοστοιχίες στο σύνολο, τελείωσε η εγκατάστασή του τον Σεπτέμβριο. Ξεκινήσαμε τις εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών και παρουσιάσαμε σήμερα τον προσομοιωτή που για πρώτη φορά σε συνεργασία με την Deutsche Bahn έχουμε φέρει στην Ελλάδα και θα έρθουν και άλλοι, ώστε το καλοκαίρι που τελειώνουν τα έργα στη Θεσσαλία και θα έχουμε σηματοδότηση τηλεδιοίκησης και ETCS Σύστημα Αυτόματης Πέδησης στο 100% του Αθήνα-Θεσσαλονίκη, να έχουμε και εκπαιδευμένους μηχανοδηγούς. Αυτές οι εργασίες που έχουν εγκαταστήσει το σύστημα είναι μια μεγάλη αλλαγή που θα βελτιώσει το επίπεδο ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.
En