Η Κυβέρνηση είναι έτοιμη για την αναθεώρηση του Άρθρου 16 του Συντάγµατος και όλες οι πολιτικές δυνάµεις οφείλουν να εγκαταλείψουν τις ιδεολογικές αγκυλώσεις, τονίζει σε συνέντευξή του στα «Παραπολιτικά» ο υφυπουργός Παιδείας, αρµόδιος για την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, Νίκος Παπαϊωάννου, επισηµαίνοντας ότι η έναρξη λειτουργίας των µη κρατικών πανεπιστηµίων σηµατοδοτεί µια ιστορική τοµή, η οποία χρειάζεται το επόµενο θεσµικό βήµα για να ολοκληρωθεί.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα δηµόσια ΑΕΙ, µε µια εµβληµατική δράση, που είναι τα Πανεπιστήµια Αριστείας, καθώς και έξτρα χρηµατοδότηση για την ενίσχυση της διεθνοποίησης, την έρευνα, την καινοτοµία και τη σύνδεση µε την αγορά εργασίας. Όπως µας ενηµερώνει εξάλλου ο κ. Παπαϊωάννου, περίπου 290.000 «αιώνιοι» φοιτητές θα διαγραφούν από τα µητρώα των ΑΕΙ, µε τη σχετική διαδικασία να ξεκινά από τον ∆εκέµβριο, ενώ θα δοθούν ευκαιρίες σε άλλους 35.000-40.000 που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, µε ειδική πρόνοια για όλους λοσοι αντιµετωπίζουν κοινωνικές ή οικονοµικές δυσκολίες.

Η συνέντευξη του Νίκου Παπαϊωάννου στα "Π"

Με την έναρξη των µαθηµάτων στα τέσσερα µη κρατικά πανεπιστήµια, που λειτουργούν ως παραρτήµατα ξένων ιδρυµάτων, υλοποιείται µια ιστορική µεταρρύθµιση στην Παιδεία. Θεωρείτε ότι είναι επιτυχηµένη αυτή η µεταρρύθµιση και θα πρέπει να ολοκληρωθεί µε την αναθεώρηση του Αρθρου 16; Επίσης, πόσα ακόµα ξένα πανεπιστήµια περιµένετε να καταθέσουν φακέλους;

Η έναρξη της λειτουργίας των Νοµικών Προσώπων Πανεπιστηµιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) σηµατοδοτεί µια ιστορική τοµή για την ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση. Πρόκειται για µια ρηξικέλευθη και ταυτόχρονα ώριµη µεταρρύθµιση, που φέρνει τη χώρα µας πιο κοντά στα ευρωπαϊκά δεδοµένα. Η κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας απέδειξε έµπρακτα ότι έχει το θάρρος να προχωρήσει σε µεταρρυθµίσεις που άλλοι απέφευγαν για δεκαετίες. Σπάσαµε ένα ταµπού, δώσαµε σάρκα και οστά σε µια πολιτική που ενισχύει συνολικά το εκπαιδευτικό οικοσύστηµα και τα δηµόσια πανεπιστήµια, µέσω του υγιούς ανταγωνισµού και της συνεργασίας µε κορυφαία Ιδρύµατα του εξωτερικού. Για να ολοκληρωθεί αυτή η ιστορική αλλαγή, χρειάζεται και το επόµενο θεσµικό βήµα: η αναθεώρηση του Αρθρου 16 του Συντάγµατος.

Η αναθεώρηση, µάλιστα, του πολυσυζητηµένου αυτού άρθρου δεν είναι µια απλή τεχνική αλλαγή. Είναι ζήτηµα πολιτικής ευθύνης και εθνικής ωριµότητας. Εµείς είµαστε πρόθυµοι και έτοιµοι να εκκινήσουµε αυτή τη διαδικασία. Γι’ αυτό και όλες οι πολιτικές δυνάµεις οφείλουν να αναλάβουν το µερίδιο της ευθύνης που τους αναλογεί. Να αφήσουµε πίσω ιδεολογικές αγκυλώσεις και να συµφωνήσουµε πως η χώρα µας αξίζει ένα εκπαιδευτικό σύστηµα αντάξιο του δυναµικού της. Όσον αφορά τα ξένα πανεπιστήµια που επιθυµούν να εγκαταστήσουν παραρτήµατα στη χώρα, το ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα µεγάλο. Σειρά ξένων πανεπιστηµίων εξετάζουν τη δυνατότητα να καταθέσουν φάκελο για τα επόµενα ακαδηµαϊκά έτη. Οι διαδικασίες θα προχωρήσουν συντεταγµένα, µε διαφάνεια και αυστηρά ακαδηµαϊκά κριτήρια, ώστε κάθε νέο Ιδρυµα να πληροί πλήρως τα πρότυπα ποιότητας που θέτει η ελληνική Πολιτεία. Στόχος µας δεν είναι η ταχύτητα, αλλά η ποιότητα και η αξιοπιστία του θεσµού που οικοδοµούµε.

Παράλληλα, αποδίδετε ιδιαίτερη βαρύτητα στη διεθνοποίηση των δηµόσιων πανεπιστηµίων µε τη χρηµατοδότηση νέων διεθνών συνεργασιών. Ποιες άλλες δράσεις προωθείτε για τα δηµόσια ΑΕΙ;

Τα δηµόσια πανεπιστήµια αποτελούν και θα συνεχίσουν να αποτελούν την κορωνίδα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήµατος, τον θεµέλιο λίθο της ακαδηµαϊκής και ερευνητικής ζωής της χώρας. Η διεθνοποίηση είναι ήδη σε πλήρη εξέλιξη και µέσα από στοχευµένες δράσεις ενισχύουµε την εξωστρέφεια των πανεπιστηµίων µας, µε στόχο τα Ιδρύµατά µας να λειτουργήσουν ως κόµβοι γνώσης στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παράλληλα, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουµε στα Πανεπιστήµια Αριστείας, µια εµβληµατική δράση µε στόχο να γίνει η έρευνα κινητήριος µοχλός ανάπτυξης και να συνδεθεί οργανικά µε την παραγωγή και την επιχειρηµατικότητα. Στην ίδια κατεύθυνση, µέσα από το Εθνικό Πρόγραµµα Ανάπτυξης και το Π∆Ε 2021-2025, έχουν τρέξει συγχρηµατοδοτούµενα ερευνητικά προγράµµατα, τα οποία ενισχύουν την καινοτοµία και την επιστηµονική παραγωγή. Η πολιτική µας για τα δηµόσια ΑΕΙ είναι συνεκτική και πολυεπίπεδη. ∆ιεθνοποίηση, αριστεία, έρευνα, καινοτοµία, σύνδεση µε την αγορά εργασίας. Γιατί η Παιδεία δεν είναι πεδίο συντήρησης, αλλά πεδίο δηµιουργίας και προόδου.

Περίπου 335.000 φοιτητές έχουν υπερβεί το όριο φοίτησης, σύµφωνα µε τα στοιχεία που έχουν αποστείλει τα Ιδρύµατα. Από αυτούς, γύρω στις 35.000 µε 40.000 έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνεχίσουν

Το υπουργείο Παιδείας έχει νοµοθετήσει ένα νέο πλαίσιο για τους «αιώνιους» φοιτητές και, όπως έχετε ανακοινώσει, από τον ∆εκέµβριο θα έχουµε διαγραφές. Πόσοι εκτιµάτε ότι θα διαγραφούν από τα µητρώα και σε ποιους θα δοθεί δεύτερη ευκαιρία;

Ο νόµος για την ανώτατη διάρκεια φοίτησης αποτελεί µια τοµή ευθύνης και αξιοπιστίας για την πανεπιστηµιακή εκπαίδευση. ∆εν πρόκειται για τιµωρητική ρύθµιση, αλλά για µια ουσιαστική εκκαθάριση των καταλόγων των πανεπιστηµίων, η οποία αποκαθιστά την κανονικότητα στα Ιδρύµατα και την αξία του πανεπιστηµιακού πτυχίου. Περίπου 335.000 φοιτητές έχουν υπερβεί το όριο φοίτησης, σύµφωνα µε τα στοιχεία που έχουν αποστείλει τα Ιδρύµατα. Από αυτούς, γύρω στις 35.000 µε 40.000 έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Αντίθετα, περίπου 290.000 ανενεργοί φοιτητές που εδώ και χρόνια δεν συµµετέχουν σε καµία εκπαιδευτική διαδικασία θα διαγραφούν από τα µητρώα των Ιδρυµάτων, µε τη διαδικασία να ξεκινά από τον ∆εκέµβριο. Η ρύθµιση του Ν. 5224/2025 προβλέπει ευκαιρίες για όσους έχουν αποδείξει ενεργό συµµετοχή, έχουν περάσει σηµαντικό µέρος µαθηµάτων ή βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωση των σπουδών τους. Επίσης, µε όρους κοινωνικής ευαισθησίας παρέχουµε ειδικές πρόνοιες σε όσους αντιµετωπίζουν κοινωνικές ή οικονοµικές δυσκολίες. Οι φοιτητές αυτοί θα έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους εντός συγκεκριµένου χρονικού διαστήµατος, µε πλήρη υποστήριξη από τα Ιδρύµατα.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά