Αναγκαίες παρεµβάσεις και σύνθεση δράσεων για το κυκλοφοριακό - Άρθρο του Χρίστου Δήμα
Άρθρο στα Παραπολιτικά
Η κυκλοφοριακή συµφόρηση που αντιµετωπίζει η Αττική και οι µεγάλες πόλεις της χώρας είναι ένα σύνθετο πρόβληµα µε πολλές αιτίες
Η κυκλοφοριακή συµφόρηση που αντιµετωπίζει η Αττική και οι µεγάλες πόλεις της χώρας είναι ένα σύνθετο πρόβληµα µε πολλές αιτίες: την αυξανόµενη χρήση των Ι.Χ., την παλαιότητα µέρους των υποδοµών, τις ανάγκες τροφοδοσίας των πόλεων και, βεβαίως, την έντονη αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών. Είναι πλέον σαφές ότι µόνο µέσα από τη συλλογική κατανόηση του προβλήµατος µπορούµε να διαµορφώσουµε ουσιαστικές λύσεις: όλα τα συναρµόδια υπουργεία, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και, φυσικά, η κοινωνία των πολιτών. Με αυτά τα δεδοµένα στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, στο πλαίσιο της δικής µας αρµοδιότητας, προχωρούµε σε µια σειρά πρωτοβουλιών για τη βελτίωση των µετακινήσεων, που συνδυάζει παρεµβάσεις στις οδικές υποδοµές και βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου, ταυτόχρονα µε την εισαγωγή σύγχρονων τεχνολογιών στις µεταφορές, που προάγουν τη βιώσιµη αστική κινητικότητα.
Στην Αττική, το οδικό δίκτυο είναι πλέον κορεσµένο. Γι’ αυτό προχωρούµε σε αναγκαίες παρεµβάσεις που θα διευκολύνουν τη ροή των οχηµάτων σε σηµεία όπου καθηµερινά παρατηρείται έντονο κυκλοφοριακό πρόβληµα. Αυτή την εβδοµάδα προκηρύχθηκε ο διαγωνισµός για τον Τριπλό Κόµβο Σκαραµαγκά, ένα έργο που θα αποσυµφορήσει σηµαντικά τη ∆υτική Αττική και τον Κηφισό, αποτρέποντας τη διέλευση βαρέων οχηµάτων από τον αστικό ιστό. Περιλαµβάνει τη σύνδεση της ∆υτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω µε την Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου και παρεµβάσεις στους κόµβους Σκαραµαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.
Επόµενη παρέµβαση είναι ο ανισόπεδος κόµβος της Μεταµόρφωσης, όπου το 2026 θα γίνει σηµειακή παρέµβαση για τον διαχωρισµό των ροών από την Αττική Οδό προς την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαµίας και από την Ελευσίνα, που σήµερα καταλήγουν σε µία λωρίδα, ώστε να αποτραπεί το «µποτιλιάρισµα» που σχηµατίζεται καθηµερινά στο σηµείο. Επιπλέον, στη Θεσσαλονίκη, η πρόοδος του έργου της Υπερυψωµένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας έχει ξεπεράσει το 30%, µε τον ρυθµό εργασιών να αυξάνεται. Πρόκειται για έργο που θα διπλασιάσει τη χωρητικότητα του οδικού άξονα, εξυπηρετώντας 10.000 οχήµατα την ώρα, και θα αναβαθµίσει τη λειτουργικότητα του οδικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας. Παράλληλα, η αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού προϋποθέτει ισχυρές εναλλακτικές στο Ι.Χ. Η ενίσχυση των µέσων µαζικής µεταφοράς αποτελεί θεµέλιο αυτής της πολιτικής που περιλαµβάνει την επέκταση των δικτύων του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και την αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση των υπηρεσιών.
Η Γραµµή 4 του Μετρό, από το Αλσος Βεΐκου µέχρι του Γουδή, είναι το µεγαλύτερο δηµόσιο έργο που εκτελείται αυτήν τη στιγµή στην Αττική. Με 15 νέους σταθµούς σε πυκνοκατοικηµένες περιοχές, η νέα γραµµή θα αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για τον περιορισµό της χρήσης Ι.Χ. Παράλληλα, ανανεώνουµε τον στόλο των λεωφορείων µε οχήµατα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Στην Αθήνα, έως τις αρχές του 2026 θα έχουν ενταχθεί στις συγκοινωνίες περισσότερα από 1.000 νέα λεωφορεία, ενώ έως το τέλος του 2027 ο στόλος θα έχει ανανεωθεί πλήρως. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, έως το τέλος του 2025 θα έχουν παραληφθεί 450 νέα λεωφορεία και θα ακολουθήσουν ακόµα 110 έως το 2027. Η αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού είναι και θέµα αξιοποίησης της τεχνολογίας. Γι’ αυτό προωθούµε δράσεις που αξιοποιούν την Τεχνητή Νοηµοσύνη και τα δεδοµένα σε πραγµατικό χρόνο, για να βελτιώσουµε τη ροή της κυκλοφορίας και να προσφέρουµε στους πολίτες καλύτερη ενηµέρωση. Στη Θεσσαλονίκη, η συνεργασία του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) µε την Google για τη χρήση δεδοµένων σε πραγµατικό χρόνο παρέχει πολύτιµα στοιχεία για τη βελτίωση της διαχείρισης της κυκλοφορίας. Αντίστοιχες εφαρµογές σχεδιάζονται και για άλλες πόλεις.
Το κυκλοφοριακό δεν αντιµετωπίζεται µόνο µε έργα. Απαιτεί σύνθεση δράσεων, συνεργασία όλων των εµπλεκόµενων φορέων και, κυρίως, επιµονή σε ένα συνεκτικό σχέδιο που θέτει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και την ποιότητα ζωής του. Η στρατηγική µας στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Στόχος µας είναι ένα δίκτυο µεταφορών αποδοτικό, ασφαλές, «πράσινο» και έξυπνο. Ενα δίκτυο που θα αντανακλά µια Ελλάδα που προχωρά µπροστά, µε σχέδιο και συνέπεια.
Άρθρο του Χρίστου Δήμα, υπουργού Υποδομών και μεταφορών
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Στην Αττική, το οδικό δίκτυο είναι πλέον κορεσµένο. Γι’ αυτό προχωρούµε σε αναγκαίες παρεµβάσεις που θα διευκολύνουν τη ροή των οχηµάτων σε σηµεία όπου καθηµερινά παρατηρείται έντονο κυκλοφοριακό πρόβληµα. Αυτή την εβδοµάδα προκηρύχθηκε ο διαγωνισµός για τον Τριπλό Κόµβο Σκαραµαγκά, ένα έργο που θα αποσυµφορήσει σηµαντικά τη ∆υτική Αττική και τον Κηφισό, αποτρέποντας τη διέλευση βαρέων οχηµάτων από τον αστικό ιστό. Περιλαµβάνει τη σύνδεση της ∆υτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω µε την Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου και παρεµβάσεις στους κόµβους Σκαραµαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.
Επόµενη παρέµβαση είναι ο ανισόπεδος κόµβος της Μεταµόρφωσης, όπου το 2026 θα γίνει σηµειακή παρέµβαση για τον διαχωρισµό των ροών από την Αττική Οδό προς την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαµίας και από την Ελευσίνα, που σήµερα καταλήγουν σε µία λωρίδα, ώστε να αποτραπεί το «µποτιλιάρισµα» που σχηµατίζεται καθηµερινά στο σηµείο. Επιπλέον, στη Θεσσαλονίκη, η πρόοδος του έργου της Υπερυψωµένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας έχει ξεπεράσει το 30%, µε τον ρυθµό εργασιών να αυξάνεται. Πρόκειται για έργο που θα διπλασιάσει τη χωρητικότητα του οδικού άξονα, εξυπηρετώντας 10.000 οχήµατα την ώρα, και θα αναβαθµίσει τη λειτουργικότητα του οδικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας. Παράλληλα, η αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού προϋποθέτει ισχυρές εναλλακτικές στο Ι.Χ. Η ενίσχυση των µέσων µαζικής µεταφοράς αποτελεί θεµέλιο αυτής της πολιτικής που περιλαµβάνει την επέκταση των δικτύων του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και την αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση των υπηρεσιών.
Η Γραµµή 4 του Μετρό, από το Αλσος Βεΐκου µέχρι του Γουδή, είναι το µεγαλύτερο δηµόσιο έργο που εκτελείται αυτήν τη στιγµή στην Αττική. Με 15 νέους σταθµούς σε πυκνοκατοικηµένες περιοχές, η νέα γραµµή θα αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για τον περιορισµό της χρήσης Ι.Χ. Παράλληλα, ανανεώνουµε τον στόλο των λεωφορείων µε οχήµατα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Στην Αθήνα, έως τις αρχές του 2026 θα έχουν ενταχθεί στις συγκοινωνίες περισσότερα από 1.000 νέα λεωφορεία, ενώ έως το τέλος του 2027 ο στόλος θα έχει ανανεωθεί πλήρως. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, έως το τέλος του 2025 θα έχουν παραληφθεί 450 νέα λεωφορεία και θα ακολουθήσουν ακόµα 110 έως το 2027. Η αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού είναι και θέµα αξιοποίησης της τεχνολογίας. Γι’ αυτό προωθούµε δράσεις που αξιοποιούν την Τεχνητή Νοηµοσύνη και τα δεδοµένα σε πραγµατικό χρόνο, για να βελτιώσουµε τη ροή της κυκλοφορίας και να προσφέρουµε στους πολίτες καλύτερη ενηµέρωση. Στη Θεσσαλονίκη, η συνεργασία του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) µε την Google για τη χρήση δεδοµένων σε πραγµατικό χρόνο παρέχει πολύτιµα στοιχεία για τη βελτίωση της διαχείρισης της κυκλοφορίας. Αντίστοιχες εφαρµογές σχεδιάζονται και για άλλες πόλεις.
Το κυκλοφοριακό δεν αντιµετωπίζεται µόνο µε έργα. Απαιτεί σύνθεση δράσεων, συνεργασία όλων των εµπλεκόµενων φορέων και, κυρίως, επιµονή σε ένα συνεκτικό σχέδιο που θέτει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και την ποιότητα ζωής του. Η στρατηγική µας στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Στόχος µας είναι ένα δίκτυο µεταφορών αποδοτικό, ασφαλές, «πράσινο» και έξυπνο. Ενα δίκτυο που θα αντανακλά µια Ελλάδα που προχωρά µπροστά, µε σχέδιο και συνέπεια.
Άρθρο του Χρίστου Δήμα, υπουργού Υποδομών και μεταφορών
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
En