Προβληματισμό προκαλεί η έντονη αντίδραση που εκδήλωσε η πρεσβεία της Κίνας απέναντι στην πρέσβη των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ για όσα ισχυρίστηκε για το λιμάνι του Πειραιά. Και αυτό διότι οι θέσεις της ήταν ήδη γνωστές από την διαδικασία ακρόασης στην Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας των ΗΠΑ, στις 9 Ιουλίου.

Διαβάστε: Η γεωστρατηγική αναβάθμιση της Ελλάδας και οι εντυπωσιακές ενεργειακές συμφωνίες με τις ΗΠΑ θορύβησαν Κίνα και Ρωσία - Πανικό έδειξαν οι ανοίκειες δηλώσεις Ζαχάροβα


Τότε, η κ. Γκιλφόιλντ είχε εκφράσει τις απόψεις των Ηνωμένων Πολιτειών για την πρόθεσή τους να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στη χώρα μας, σε υποδομές και λιμάνια. Η κυβέρνηση Τραμπ ούτως ή άλλως, από την πρώτη ημέρα της θητείας της, προσπάθησε να βάλει νέους όρους στην παγκόσμια οικονομία και να ανταγωνιστεί την Κίνα που είχε εισχωρήσει σε λιμενικές υποδομές σε όλο τον κόσμο.


Η συμφωνία για το λιμάνι της Ελευσίνας που έφερε τον ανταγωνισμό Κίνας - ΗΠΑ

Ο Σινοαμερικανικός ανταγωνισμός εκδηλώθηκε στη χώρα μας μετά τη συμφωνία για το λιμάνι της Ελευσίνας και αφού το σχετικό νομοσχέδιο εισήχθη στη Βουλή προς κύρωση, παρέχοντας στις ΗΠΑ τη δυνατότητα άμεσης επένδυσης 125 εκατομμυρίων δολαρίων για την μετατροπή του λιμανιού της Ελευσίνας σε μεγάλο αναπτυξιακό κέντρο, με λιμενικές, εμπορικές, μεταφορικές, ενεργειακές και αμυντικές δραστηριότητες, όπως είχε δηλώσει και ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Από την πρώτη στιγμή, η κυβέρνηση δια στόματος πρωθυπουργού απάντησε ότι η Αθήνα επιδιώκει ισορροπία στις σχέσεις με τις δύο μεγάλες δυνάμεις, επισημαίνοντας την προσήλωση στη συνεργασία με τους Αμερικανούς και ταυτόχρονα τον σεβασμό στις επενδύσεις που έγιναν στο παρελθόν.



Σωτήρης Σέρμπος: Η γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδα δεν συνεπάγεται μόνο αυξημένα δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις 

Ο σύμβουλος στον Πρωθυπουργό για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής, καθηγητής, Σωτήρης Σέρμπος, μιλώντας στο parapolitika.gr, επισημαίνει ότι η γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδα δεν συνεπάγεται μόνο αυξημένα δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις μεταξύ των οποίων είναι και η αξιοπιστία μας έναντι της Κίνας.

Σύμφωνα με τον κ. Σέρμπο, «είναι απολύτως θετικό για τη χώρα μας να προσελκύει το ενδιαφέρον των Αμερικανών, δίπλα στους Κινέζους». Όπως υποστηρίζει «μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε και να το αξιοποιήσουμε επ’ ωφέλεια μας στο μέλλον ακόμα και με την παροχή διαμεσολάβησης σε επιμέρους συνεννοήσεις που θα απαιτηθούν μεταξύ όλων των μερών» διευκρινίζοντας πως «για εμάς, είναι ευχής έργο να θέλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, όχι να ανταγωνιστούν τους Κινέζους, αλλά να θέλουν να υλοποιήσουν όλα τους τα σχέδια στην Ελευσίνα, στο Θριάσιο, που αφορούν πάρα πολλά ζητήματα υποδομών. Το βρίσκω ως κάτι συμπληρωματικό που μπορεί να ενισχύσει και το ρόλο της Ελλάδος ουσιαστικά. Δηλαδή, δεν το βλέπω ‘‘ή το ένα ή το άλλο’’ ή ότι η Ελλάδα θα μπλέξει σε αυτόν τον ανταγωνισμό των μεγάλων δυνάμεων. Ίσα ίσα, είναι μόνο θετικό για την χώρα μας ότι προσελκύει το ενδιαφέρον και των Ηνωμένων Πολιτειών πέρα από τους Κινέζους, οι οποίοι αναβάθμισαν το λιμάνι του Πειραιά, ως ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Οπότε, η δική μας δουλειά είναι, εφόσον προχωρήσει όλο αυτό το project από τη σκοπιά των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελευσίνα και στο Θριάσιο, να αναλάβουμε ενδεχομένως τις συνεννοήσεις που πρέπει να γίνουν μεταξύ των δύο πλευρών. Δηλαδή η Ελλάδα θα παίξει τον ρόλο του Γκρόβια, μιας χώρας που θα βγει κερδισμένη από αυτό. Οπότε, δεν το βλέπω σαν ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος. Το είπε και ο Πρωθυπουργός, ότι ο δικός μας στρατηγικός προσανατολισμός είναι δεδομένος. Ούτε αυτός αμφισβητείται. Αλλά εδώ βρίσκω ένα ζήτημα που η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να το αξιοποιήσει επ’ ωφελεία και ενδεχομένως να της δώσει ένα επιπλέον διαπραγματευτικό χαρτί σε μια σειρά ζητημάτων που θα έχει».

Η αναβάθμιση της Ελλάδας σε ενεργειακή πύλη της Ευρώπης, αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω από τις νέες υποδομές που θα απαιτηθούν για την υλοποίηση όλων των project που έχουν ανακοινωθεί. Ένα -από τα πιο σημαντικά- είναι η υλοποίηση του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης (IMEC) για τον οποίο η Ελλάδα έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον και αποτέλεσε και αντικείμενο των συνομιλιών μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι κατά την επίσκεψή του στην Ινδία τον περασμένο Φεβρουάριο (21/2/2024).

Ο IMEC έχει αναθερμάνει το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την υλοποίηση του οποίου απαιτείται η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Ελλάδας που αναμένεται να αποτελέσει την πύλη ανεφοδιασμού της Ευρώπης από τη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, ο IMEC θεωρείται αντίβαρο του εμπορευματικού διαδρόμου Belt and Road που επιδιώκουν να δημιουργήσουν οι Κινέζοι για να συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη μέσω της Κεντρικής Ασίας και τη Μέση Ανατολή μειώνοντας τον χρόνο αποστολής εμπορευμάτων από την Κίνα στην Ευρώπη, παρακάμπτοντας τη Διώρυγα του Σουέζ και τις θαλάσσιες διαδρομές.

Όπως φαίνεται, το λιμάνι της Ελευσίνας, μάλλον αποτελεί την αρχή του ανταγωνισμού Κίνας -ΗΠΑ στην Ελλάδα, με την Αθήνα να αναμένεται και στο απώτερο μέλλον να κληθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις.