Μega plan που θα αλλάξει τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα από τους επόμενους κιόλας μήνες υλοποιεί το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με τη μείωση του χρόνου των αποστάσεων και, κατ’ επέκταση, της ταλαιπωρίας των επιβατών που περιμένουν στις στάσεις των λεωφορείων, αλλά και με τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες να αξιολογούνται από την κυβέρνηση ως ύψιστη προτεραιότητα για τον σχεδιασμό. Το «δόγμα» του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, που «τρέχει» τον ανασχεδιασμό του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες συνοψίζεται στον στόχο του εκσυγχρονισμού του συστήματος μετακινήσεων, στη διευκόλυνση των επιβατών, με ένα βιώσιμο και περισσότερο ανθρώπινο μοντέλο, με έμφαση στις υποδομές στο σύνολο του συγκοινωνιακού δικτύου.

Διαβάστε: Κυρανάκης: 1.100 καινούργια λεωφορεία μέχρι τον Μάρτιο στην Αθήνα - Η πρωτεύουσα δεν μας χωράει πλέον όλους (Βίντεο)

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» παρουσιάζουν όλες τις λεπτομέρειες του σχεδιασμού του υπουργείου Μεταφορών για την ενίσχυση των λεωφορείων, με την αύξηση των δρομολογίων, τη μείωση των χρονοαποστάσεων και τη βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ να τίθενται στο επίκεντρο.

Σε πρώτο πλάνο μπαίνουν οι 15 πρότυπες γραμμές (από το σύνολο των 221 της ΟΣΥ) που, σύμφωνα με τα στοιχεία, εξυπηρετούν το 30% των επικυρώσεων. Πρόκειται για τις γραμμές 3 (Ν. Φιλαδέλφεια - Ανω Πατήσια - Νέο Ψυχικό), 5 (Λαμπρινή - Σύνταγμα - Τζιτζιφιές), 14 (Λαμπρινή - Γηροκομείο), 040 (Πειραιάς - Σύνταγμα), 224 (Καισαριανή - Ελ. Βενιζέλου), 550 (Π. Φάληρο - Κηφισιά), 608 (Γαλάτσι - Ακαδημία - Νεκροταφείο Ζωγράφου), 703 (Πειραιάς - Αγιος Ελευθέριος), 843 (Πειραιάς - Πέραμα), Α2 (Ακαδημία - Βούλα μέσω Λ. Αμφιθέας), Α5 (Ακαδημία - Αγ. Παρασκευή - Ανθούσα), Α7 (Στουρνάρη - Κηφισιά), Α8 (Πολυτεχνείο - Ν. Ιωνία - Μαρούσι), Α13 (Ομόνοια - Κηπούπολη) και Β5 (Σταθμός Λαρίσης - Λ. Αλεξάνδρας - Αγ. Παρασκευή).

"Mega plan" για τις συγκοινωνίες της Αθήνας: Νέο σύστημα λεωφορείων με χρονοαποστάσεις κάτω των 10 λεπτών - Το σχέδιο Κυρανάκη για λιγότερη ταλαιπωρία και περισσότερα δρομολόγια


Στόχος για τις συγκεκριμένες γραμμές, που, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, «σηκώνουν» τον μεγαλύτερο όγκο του επιβατικού κοινού, είναι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2026 να μειωθούν σημαντικά οι χρονοαποστάσεις, ούτως ώστε να επιτευχθεί το πρώτο τρίμηνο του 2027 το δύσκολο στοίχημα για μείωση της χρονοαπόστασης κατά 50% από τα σημερινά δεδομένα. Αξίζει να σημειωθεί ότι, βάσει του σχεδιασμού στις προαναφερθείσες πρότυπες γραμμές, η χρονοαπόσταση θα είναι κάτω των 10 λεπτών της ώρας.


Οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν: Συχνότερα δρομολόγια, πιο γρήγορα λεωφορεία και ανακούφιση για το επιβατικό κοινό

Ο στόχος για τα συχνότερα δρομολόγια, που αναμένεται να ανακουφίσει σημαντικά το επιβατικό κοινό, ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής, όπου στις γραμμές επικρατεί συχνά το αδιαχώρητο, συνδυάζεται με το μεγάλο πρότζεκτ της ανανέωσης του στόλου, που, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, προβλέπει 2.027 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, εκ των οποίων τα 1.600 θα είναι νέα. Αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «Π», τα νέα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας είναι 860, με τον ενεργό στόλο να έχει ήδη ανανεωθεί στο 60%, ενώ, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στις 31 Δεκεμβρίου τα καινούργια λεωφορεία θα είναι 951, ενώ τον Μάρτιο του 2026 αναμένονται ακόμα 125 νέα οχήματα, με το υπουργείο να έχει δεσμευτεί ότι το ερχόμενο καλοκαίρι δεν θα κυκλοφορεί στους δρόμους ούτε ένα λεωφορείο χωρίς κλιματισμό. Στην κατεύθυνση της βελτίωσης των υπηρεσιών μετακίνησης κρίνεται απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων η αυστηρή αστυνόμευση στις λεωφορειολωρίδες, καθώς η επιτυχία των νέων συχνοτήτων προϋποθέτει μείωση χρόνων μετακίνησης κατά 10%. Σε αυτό το πλαίσιο, εντός του Νοεμβρίου αναμένεται να εκδοθούν στο gov.gr οι πρώτες ηλεκτρονικές κλήσεις για παραβιάσεις στις λεωφορειολωρίδες, ενώ στον αέρα είναι ο διαγωνισμός για τις 600 νέες κάμερες, με τη συμβασιοποίηση να ολοκληρώνεται έως τον Φεβρουάριο του 2026.

Στο πλαίσιο, ακόμα, της ενίσχυσης της προσβασιμότητας στα λεωφορεία κατά το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς το σύνολο των οχημάτων της ΟΣΥ θα διαθέτει ράμπες για τα ΑμεΑ, ενώ τον Ιανουάριο ξεκινά η τοποθέτηση των πρώτων 100 πινακίδων στις στάσεις με γραφή Braille, ώστε οι πολίτες με προβλήματα όρασης να αποκτήσουν αυτονομία στη μετακίνηση.

Παράλληλα, σημαντικό ρόλο στον γενικότερο εκσυγχρονισμό του συγκοινωνιακού δικτύου διαδραματίζει η απόφαση για την αποξήλωση του δικτύου καλωδίων των τρόλεϊ μήκους 143 χιλιομέτρων, με τις εργασίες να εκκινούν τον ερχόμενο Δεκέμβριο, με στόχο το δίκτυο να περιοριστεί στα 44 χιλιόμετρα, όπως είχε γράψει η εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» σε αποκλειστικό δημοσίευμα τον περασμένο Ιούλιο. Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία του ΟΑΣΑ δείχνουν σταθερή ανάκαμψη. Τα εκτελεσμένα δρομολόγια υπερέβησαν τα 4,73 εκατομμύρια, ενώ οι επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών εκτοξεύθηκαν στα 91,6 εκατομμύρια το 2025, από 74 εκατομμύρια το 2024, μια τάση που δείχνει ότι το επιβατικό κοινό επιστρέφει δυναμικά.

Ωστόσο, το ζήτημα των ελλείψεων οδηγών αποτελεί μεγάλο «αγκάθι» για τις αστικές συγκοινωνίες. Πρόκειται για ένα ζήτημα που παρατηρείται σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με το υπουργείο Μεταφορών να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την εξεύρεση οδηγών, αλλά και την παραμονή τους στις αστικές συγκοινωνίες. Σε αυτό το πλαίσιο, συνολικά 700 νέοι οδηγοί, που θα προσληφθούν στην ΟΣΥ, μπαίνουν στην «πρώτη γραμμή», ενώ μέσω συνεργασίας με ιδιώτες θα καλυφθούν άλλοι 450, με ετήσιο κονδύλι 45 εκατ. ευρώ. Ο στόχος είναι οι οδηγοί της ΟΣΥ να φτάσουν τους 4.200, από 2.550 σήμερα.

"Mega plan" για τις συγκοινωνίες της Αθήνας: Νέο σύστημα λεωφορείων με χρονοαποστάσεις κάτω των 10 λεπτών - Το σχέδιο Κυρανάκη για λιγότερη ταλαιπωρία και περισσότερα δρομολόγια


Η "έξυπνη" προσέλκυση

Μια πρωτοβουλία που βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου εκτιμάται ότι θα προσελκύσει οδηγούς είναι η ίδρυση σχολής οδηγών από την ΟΣΥ, που θα αναλαμβάνει το κόστος εκπαίδευσης (περίπου 1.500 ευρώ), με την προϋπόθεση ότι ο οδηγός θα παραμένει στο τιμόνι των αστικών συγκοινωνιών για πέντε χρόνια.

Στην κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος της έλλειψης οδηγών, το υπουργείο με νομοθετικές ρυθμίσεις έχει προβλέψει τη δυνατότητα της προσωρινής ανάκλησης επαγγελματικών διπλωμάτων των οδηγών που βρίσκονται υπό εξέταση για ιατρικούς λόγους. Εξασφαλίζεται, έτσι, η οδική ασφάλεια χωρίς καθυστέρηση στις διαδικασίες επαναξιολόγησης.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά».