Η παράκαμψη του Πειραιά και οι... κινεζικές επενδύσεις που δεν έγιναν ποτέ: Το σχέδιο που εκπονούν οι Αμερικανοί, με στόχο να μετατραπούν Ελευσίνα και Θριάσιο Πεδίο σε επιχειρηματικό hub
Ο πρωταρχικός στόχος
Οι ΗΠΑ επιδιώκουν δημιουργία εμπορικής και αμυντικής πύλης με επίκεντρο την Ελευσίνα και το Θριάσιο Πεδίο, προκαλώντας αντιδράσεις από την κίνα και αναταράξεις στον γεωοικονομικό χάρτη της περιοχής
Ένα οργανωμένο σχέδιο παράκαμψης του Πειραιά φαίνεται να εκπονούν οι Αμερικανοί, με στόχο να μετατραπεί η Ελευσίνα και το γειτονικό Θριάσιο Πεδίο σε ένα επιχειρηματικό κέντρο (hub) που θα υποστηρίζει λιμενικές, διαμετακομιστικές, εμπορευματικές, αμυντικές και ενεργειακές δραστηριότητες.
Πρωταρχικός στόχος φαίνεται να είναι η υποστήριξη της δημιουργίας ενός εμπορικού άξονα μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, αντίστοιχο με τον Κάθετο Διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Ο άξονας αυτός θα παρακάμψει εμπορικά τον Πειραιά και τον Βόσπορο, προκειμένου να μεταφέρει αγαθά από τις ΗΠΑ, την Ινδία και άλλες χώρες, σε χώρες όπως είναι η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Τσεχία, η Ουκρανία, αλλά και στο σύνολο των βαλκανικών χωρών.
Κυρίαρχος μοχλός τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Κυρίαρχος μοχλός στη δημιουργία του εμπορικού άξονα θα είναι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που σήμερα ελέγχονται από τον Όμιλο Onex. Επίσης, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), που ελέγχεται από τον Ομιλο Goldair και την Τράπεζα Πειραιώς. Μάλιστα, αναμένεται ο νέος αυτός άξονας να περιλάβει και άλλες εγχώριες υποδομές, όπως, π.χ., είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή/και της Καβάλας και τα νέα εμπορευματικά κέντρα σε Αθήνα (Φυλή) και Θεσσαλονίκη (Γκόνου).
Η κινητικότητα αυτή, φυσικά, έχει ενοχλήσει την κινεζική κυβέρνηση, η οποία την περασμένη εβδομάδα στηλίτευσε τη στάση της Αμερικανίδας πρέσβειρας στην Αθήνα, Κίμπερλι Γκιλφόιλ. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα, οι δηλώσεις της κ. Γκιλφόιλ αποπνέουν «ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού».
Καθυστερήσεις σε συμφωνίες για ΟΛΠ και ΟΛΘ
Η ελληνική κυβέρνηση, παρόλο που παραμένει πιστή στις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί, δεν παραβλέπει πως οι σημερινοί επενδυτές, τόσο στον Πειραιά όσο και στη Θεσσαλονίκη, ενώ είχαν υποσχεθεί υπέρογκες επενδύσεις, ποτέ δεν τις πραγματοποίησαν μέχρι σήμερα.
Η COSCO, για παράδειγμα, όταν, το 2016, απέκτησε το 51% του ΟΛΠ, είχε υποσχεθεί υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις που πλησίαζαν στην πενταετία τα 600 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα δεν έχουν υλοποιηθεί ούτε οι υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 230 εκατ. ευρώ, βάσει της συμφωνίας εξαγορά του 51% του ΟΛΠ. Στο μεταξύ, η εταιρεία, αυξάνοντας τα τέλη χρήσης του λιμένα εμφανίζει υπέρογκα έσοδα και, κυρίως, κέρδη.
Από την άλλη πλευρά, στον ΟΛΘ με μεγάλη καθυστέρηση ξεκινά η κατασκευή του 6ου προβλήτα, που θα αναβαθμίσει το λιμάνι της συμπρωτεύουσας. Σήμερα βρισκόμαστε εκ νέου στο παρά ένα της εκκίνησης της επένδυσης, με το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας να έχει εγκρίνει τη νέα επένδυση ύψους 150 εκατ. ευρώ. Μόλις την περασμένη εβδομάδα υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής του προβλήτα, κάτι που είχε συμβεί και το 2020, αλλά τελικά σταμάτησε λόγω της πανδημίας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
En