Κωνσταντίνος Κυρανάκης για το τέλος εποχής στα τρόλεϊ: "Εξοικονομούμε 20 εκατ. ευρώ και αποτρέπουμε ατυχήματα" - Τι αλλάζει για επιβάτες, εργαζομένους και Τραμ
Μετά από 76 χρόνια
Την Κυριακή ξεκινά η σταδιακή αποξήλωση σηµαντικού µέρους του δαιδαλώδους δικτύου των καλωδίων τρόλεϊ. Τι λέει αποκλειστικά στην «Απογευματινή» ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης
Ο αττικός ουρανός αλλάζει όψη, καθώς από αύριο ξεκινά η σταδιακή αποξήλωση σηµαντικού µέρους του δαιδαλώδους δικτύου των καλωδίων τρόλεϊ, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία αντικατάστασης των κίτρινων οχηµάτων µε σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία. Αν και το νέο σχέδιο υποδηλώνει το τέλος µίας ολόκληρης εποχής, σηµατοδοτεί παράλληλα την αρχή µίας νέας µε σηµαντικά οφέλη, όπως είναι η µείωση λειτουργικού κόστους και η εξοικονόµηση 20.000.000 ευρώ από συντήρηση και υποδοµές.
Διαβάστε: Κώστας Κυρανάκης: Λιγότερο κόστος, περισσότερα λεωφορεία - Τι αλλάζει με τα τρόλεϊ
Με τη µείωση του δικτύου των εναέριων καλωδίων από 143 σε µόλις 44 χιλιόµετρα (-70%), η πόλη απαλλαγµένη από τα εναέρια σύρµατα θα αποκτήσει πιο καθαρή εικόνα, τα δροµολόγια θα γίνουν πιο ευέλικτα µε σύγχρονα και αποδοτικότερα µέσα προς εξυπηρέτηση του κοινού, ενώ θα αποσυµφορηθούν αισθητά οι δρόµοι. Το ξήλωµα θα ξεκινήσει αύριο από τον Πειραιά, µία περιοχή µε πυκνό δίκτυο, σε συνεργασία µε τον δήµαρχο Γιάννη Μώραλη, σηµατοδοτώντας την πρώτη ριζική αλλαγή σε ένα δίκτυο που επανασχεδιάζεται εκ βάθρων και αναµένεται να ολοκληρωθεί σε 18 µήνες.
Στα σηµαντικά οφέλη που προκύπτουν από την κατάργηση του µεγαλύτερου αριθµού των τρόλεϊ και την αποξήλωση των καλωδίων τους αναφέρθηκε, µιλώντας στην «Απογευµατινή», ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης: «Με βάση µελέτη του ΟΑΣΑ, µε το σχέδιο που εφαρµόζουµε πετυχαίνουµε εξοικονόµηση άνω του 50% λειτουργικού κόστους για κάθε αντικατάσταση µε ηλεκτρικό λεωφορείο, ενώ αξιοσηµείωτο είναι το γεγονός ότι η τιµή για κάθε δύο νέα τρόλεϊ αντιστοιχεί σε τρία νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Επίσης, γίνεται εξοικονόµηση 20.000.000 ευρώ από τα κόστη αντικατάστασης και συντήρησης δικτύου». Όπως εξηγεί, για κάθε χιλιόµετρο το οποίο εκτελεί ο σηµερινός στόλος των τρόλεϊ, το ελληνικό κράτος -δηλαδή οι φορολογούµενοι- πληρώνουν περίπου 5,5 ευρώ: «Για κάθε χιλιόµετρο που εκτελεί ένα ηλεκτρικό λεωφορείο νέας γενιάς, ο φορολογούµενος πληρώνει περίπου 2,5 ευρώ. Άρα µιλάµε για ένα υπερδιπλάσιο κόστος».
Αναφορικά με την κατάληξη όλων αυτών των καλωδίων που «αιχμαλώτιζαν» τον αθηναϊκό και τον πειραϊκό ουρανό επί σχεδόν οκτώ δεκαετίες, ο υπουργός αποκάλυψε ότι θα υπάρξει πλειοδοτικός διαγωνισμός για την αξιοποίηση των πρώτων υλών τους. Το σίγουρο είναι ότι θα αλλάξει όχι μόνο η εικόνα του αττικού ουρανού αλλά και του αστικού τοπίου μετά τη μείωση των καλωδίων τρόλεϊ από 143 χιλιόμετρα, που είναι η σημερινή κατάσταση, σε μόλις 44. Τα χιλιόμετρα που θα παραμείνουν αντιστοιχούν κυρίως σε κάποιες μεγάλες ευθείες, όπου σταδιακά τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς τα εναπομείναντα τρόλεϊ που έχουν ακόμη κάποια χρόνια ζωής θα τοποθετηθούν σε αυτές ώστε να εκτελούν δρομολόγια.
«Πέρα από την “απελευθέρωση” του ουρανού, τα καλώδια των τρόλεϊ πολλές φορές προκαλούσαν τροχαία με αποτέλεσμα κίνδυνο και καθυστερήσεις. Επομένως, πράγματι, ενώ είναι και το αισθητικό κομμάτι σημαντικό -καθώς οι κάτοικοι θα έχουν ανεμπόδιστη οπτική πρόσβαση στον ουρανό-, το ακόμη πιο σημαντικό είναι πως καταργούμε και εστίες πιθανών ατυχημάτων». Όπως είναι αναμενόμενο, η αλλαγή αυτή θα επηρεάσει την καθημερινότητα των πολιτών «με θετικό τρόπο», όπως διαβεβαίωσε ο κ. Κυρανάκης: «Αυτό θα γίνει διότι σε όσες γραμμές συνεχίσει να λειτουργεί το τρόλεϊ (κυρίως σε μεγάλες ευθείες κεντρικών δρόμων) τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς όλα τα οχήματα του στόλου θα διοχετευτούν εκεί».
Το 1949 ξεκινά η λειτουργία του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα. Το νέο μέσο έρχεται να αντικαταστήσει σταδιακά ορισμένες γραμμές τραμ και να προσφέρει ηλεκτρική μετακίνηση μέσα στην πόλη. Κατά τις δεκαετίες ’50-’70 το δίκτυο επεκτείνεται συνεχώς, οι γραμμές φτάνουν σε νέες συνοικίες και το τρόλεϊ καθιερώνεται ως βασικό αστικό μέσο. Από το 1980 έως το 2000 γίνεται ο εκσυγχρονισμός τους, αφού νέοι, πιο σύγχρονοι συρμοί μπαίνουν σε λειτουργία και παράλληλα γίνεται ανακαίνιση σε μεγάλο μέρος της εναέριας καλωδίωσης. Το 2004, με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, γίνεται ενίσχυση του στόλου με νέα οχήματα, ενώ αναβαθμίζονται οι καλωδιώσεις και οι υποδομές. Τη δεκαετία από το 2010 έως το 2020 μπαίνουμε σε μια μεταβατική περίοδο, με τη σταδιακή είσοδο των ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς εναέρια καλώδια, με αποτέλεσμα σιγά σιγά οι υποδομές των τρόλεϊ να αρχίζουν να θεωρούνται παρωχημένες. Και φτάνουμε στις 7 Δεκεμβρίου 2025, όπου ύστερα από 76 ολόκληρα χρόνια ξεκινά η αποξήλωση 99 χιλιομέτρων καλωδίων του δικτύου, που από 143 γίνεται 44 χιλιόμετρα.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Διαβάστε: Κώστας Κυρανάκης: Λιγότερο κόστος, περισσότερα λεωφορεία - Τι αλλάζει με τα τρόλεϊ
Με τη µείωση του δικτύου των εναέριων καλωδίων από 143 σε µόλις 44 χιλιόµετρα (-70%), η πόλη απαλλαγµένη από τα εναέρια σύρµατα θα αποκτήσει πιο καθαρή εικόνα, τα δροµολόγια θα γίνουν πιο ευέλικτα µε σύγχρονα και αποδοτικότερα µέσα προς εξυπηρέτηση του κοινού, ενώ θα αποσυµφορηθούν αισθητά οι δρόµοι. Το ξήλωµα θα ξεκινήσει αύριο από τον Πειραιά, µία περιοχή µε πυκνό δίκτυο, σε συνεργασία µε τον δήµαρχο Γιάννη Μώραλη, σηµατοδοτώντας την πρώτη ριζική αλλαγή σε ένα δίκτυο που επανασχεδιάζεται εκ βάθρων και αναµένεται να ολοκληρωθεί σε 18 µήνες.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης για τρόλεϊ: Εξοικονόµηση κόστους 20.000.000 ευρώ
Στα σηµαντικά οφέλη που προκύπτουν από την κατάργηση του µεγαλύτερου αριθµού των τρόλεϊ και την αποξήλωση των καλωδίων τους αναφέρθηκε, µιλώντας στην «Απογευµατινή», ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης: «Με βάση µελέτη του ΟΑΣΑ, µε το σχέδιο που εφαρµόζουµε πετυχαίνουµε εξοικονόµηση άνω του 50% λειτουργικού κόστους για κάθε αντικατάσταση µε ηλεκτρικό λεωφορείο, ενώ αξιοσηµείωτο είναι το γεγονός ότι η τιµή για κάθε δύο νέα τρόλεϊ αντιστοιχεί σε τρία νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Επίσης, γίνεται εξοικονόµηση 20.000.000 ευρώ από τα κόστη αντικατάστασης και συντήρησης δικτύου». Όπως εξηγεί, για κάθε χιλιόµετρο το οποίο εκτελεί ο σηµερινός στόλος των τρόλεϊ, το ελληνικό κράτος -δηλαδή οι φορολογούµενοι- πληρώνουν περίπου 5,5 ευρώ: «Για κάθε χιλιόµετρο που εκτελεί ένα ηλεκτρικό λεωφορείο νέας γενιάς, ο φορολογούµενος πληρώνει περίπου 2,5 ευρώ. Άρα µιλάµε για ένα υπερδιπλάσιο κόστος».Πέρα από την «απελευθέρωση» του ουρανού, τα καλώδια πολλές φορές προκαλούσαν τροχαία µε αποτέλεσµα κίνδυνο και καθυστερήσεις Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών
«Οι υφιστάμενες γραμμές τρόλεϊ δεν επηρεάζονται»
Βέβαια, οι γραµµές που εξυπηρετούνται από τρόλεϊ και που επί 76 χρόνια «όργωναν» τους αθηναϊκούς δρόµους δεν θα καταργηθούν, ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, εξηγώντας ότι απλώς τα κίτρινα οχήµατα θα αντικατασταθούν από λεωφορεία. «Μέρος αυτού του µείγµατος θα είναι τόσο ηλεκτρικά λεωφορεία, φυσικού αερίου, όσο και τα νέα τεχνολογίας In Motion Charging (IMC)», είπε και πρόσθεσε ότι «τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν και θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα αυξανόμενα σημαντικό κομμάτι του μείγματος μετακίνησης της πρωτεύουσας. Οι υφιστάμενες γραμμές τρόλεϊ δεν επηρεάζονται». «Όπου καταργηθεί το εναέριο δίκτυο, η εκτέλεση των δρομολογίων θα συνεχίσει να πραγματοποιείται κανονικά από λεωφορεία. Το σύνολο του προσωπικού των τρόλεϊ θα συνεχίσει επίσης κανονικά την απασχόλησή του στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και μάλιστα με αυξημένες αποδοχές από τις αρχές του νέου έτους», συμπλήρωσε.
«Καταργούμε και εστίες πιθανών ατυχημάτων»
Αναφορικά με την κατάληξη όλων αυτών των καλωδίων που «αιχμαλώτιζαν» τον αθηναϊκό και τον πειραϊκό ουρανό επί σχεδόν οκτώ δεκαετίες, ο υπουργός αποκάλυψε ότι θα υπάρξει πλειοδοτικός διαγωνισμός για την αξιοποίηση των πρώτων υλών τους. Το σίγουρο είναι ότι θα αλλάξει όχι μόνο η εικόνα του αττικού ουρανού αλλά και του αστικού τοπίου μετά τη μείωση των καλωδίων τρόλεϊ από 143 χιλιόμετρα, που είναι η σημερινή κατάσταση, σε μόλις 44. Τα χιλιόμετρα που θα παραμείνουν αντιστοιχούν κυρίως σε κάποιες μεγάλες ευθείες, όπου σταδιακά τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς τα εναπομείναντα τρόλεϊ που έχουν ακόμη κάποια χρόνια ζωής θα τοποθετηθούν σε αυτές ώστε να εκτελούν δρομολόγια. «Πέρα από την “απελευθέρωση” του ουρανού, τα καλώδια των τρόλεϊ πολλές φορές προκαλούσαν τροχαία με αποτέλεσμα κίνδυνο και καθυστερήσεις. Επομένως, πράγματι, ενώ είναι και το αισθητικό κομμάτι σημαντικό -καθώς οι κάτοικοι θα έχουν ανεμπόδιστη οπτική πρόσβαση στον ουρανό-, το ακόμη πιο σημαντικό είναι πως καταργούμε και εστίες πιθανών ατυχημάτων». Όπως είναι αναμενόμενο, η αλλαγή αυτή θα επηρεάσει την καθημερινότητα των πολιτών «με θετικό τρόπο», όπως διαβεβαίωσε ο κ. Κυρανάκης: «Αυτό θα γίνει διότι σε όσες γραμμές συνεχίσει να λειτουργεί το τρόλεϊ (κυρίως σε μεγάλες ευθείες κεντρικών δρόμων) τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς όλα τα οχήματα του στόλου θα διοχετευτούν εκεί».
Η νέα εποχή για την Αθήνα ύστερα από 76 χρόνια, η αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά λεωφορεία και η αύξηση αποδοχών στους εργαζόμενους
«Θα επιτραπεί στο τραμ να φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά»
Σε ό,τι αφορά τον Πειραιά, από όπου και αρχίζει αύριο η εκκίνηση εργασιών αποξήλωσης των καλωδίων, ο υπουργός σημείωσε χαρακτηριστικά: «Ξεκινάμε από μια περιοχή με πολύ πυκνό δίκτυο που δημιουργεί πολλά προβλήματα. Επιτέλους, θα επιτραπεί στο τραμ να φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά, όπως ακριβώς ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός, κάτι που δεν υλοποιούνταν λόγω του “μπλεξίματος” των καλωδίων των δύο μέσων». Μιλώντας για το περιβάλλον, ο υπουργός εξήγησε ότι «δεν υπάρχουν οφέλη προς αυτό από το υπάρχον δαιδαλώδες δίκτυο γραμμών του τρόλεϊ και για αυτό και προχωράμε στην αποξήλωσή του. Επιπλέον, τα καλώδια του τρόλεϊ αντλούν ρεύμα σε μόνιμη βάση, ακόμα και όταν δεν κινείται κάποιο όχημα, γεγονός που, όπως καταλαβαίνετε, δεν ωφελεί στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα».
Η ιστορία των τρόλεϊ
Το 1949 ξεκινά η λειτουργία του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα. Το νέο μέσο έρχεται να αντικαταστήσει σταδιακά ορισμένες γραμμές τραμ και να προσφέρει ηλεκτρική μετακίνηση μέσα στην πόλη. Κατά τις δεκαετίες ’50-’70 το δίκτυο επεκτείνεται συνεχώς, οι γραμμές φτάνουν σε νέες συνοικίες και το τρόλεϊ καθιερώνεται ως βασικό αστικό μέσο. Από το 1980 έως το 2000 γίνεται ο εκσυγχρονισμός τους, αφού νέοι, πιο σύγχρονοι συρμοί μπαίνουν σε λειτουργία και παράλληλα γίνεται ανακαίνιση σε μεγάλο μέρος της εναέριας καλωδίωσης. Το 2004, με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, γίνεται ενίσχυση του στόλου με νέα οχήματα, ενώ αναβαθμίζονται οι καλωδιώσεις και οι υποδομές. Τη δεκαετία από το 2010 έως το 2020 μπαίνουμε σε μια μεταβατική περίοδο, με τη σταδιακή είσοδο των ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς εναέρια καλώδια, με αποτέλεσμα σιγά σιγά οι υποδομές των τρόλεϊ να αρχίζουν να θεωρούνται παρωχημένες. Και φτάνουμε στις 7 Δεκεμβρίου 2025, όπου ύστερα από 76 ολόκληρα χρόνια ξεκινά η αποξήλωση 99 χιλιομέτρων καλωδίων του δικτύου, που από 143 γίνεται 44 χιλιόμετρα.Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
En