H πρόταση της Ελλάδας και το πακέτο μέτρων των εταίρων
<p>Τι προβλέπει το σχέδιο πρότασης που υπέβαλε η Ελλάδα και απορρίφθηκε από τους δανειστές για τα έσοδα και τι<strong> προτείνουν οι θεσμοί στην ελληνική κυβέρνηση </strong></p> <div> </div>
Την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους δανειστές δημοσιεύει σήμερα η Καθημερινή. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ η ελληνική πλευρά δέχεται πρωτογενές πλεόνασμα 1% για το 2015 και 2% για το 2016 με δημοσιονομικό κενό να προκύπτει 1,1% του ΑΕΠ για το 2015 (1,995 δισ) και 2% του ΑΕΠ για το 2016 (3.583 δισ.). Το μεγαλύτερο κομμάτι από το οποίο θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό προκύπτει από το αναμορφωμένο ΦΠΑ το οποίο αναμένεται να φέρει έσοδα 1.4 δισ. τον χρόνο.
Παρακάτω είναι τα μέτρα και τα έσοδα που θα προκύψουν σύμφωνα με τον πίνακα που παρουσίασε η ελληνική πλευρά. Συνημμένη είναι και η οκτασέλιδη επεξηγηματική πρόταση της ελληνικής πλευράς.
Συγκεκριμένα τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση για να καλυφθεί το κενό αυτό :
ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΓΙΑ ΤΟ 2015 1195 εκ (1.1% του ΑΕΠ ) και για το 2016 3.583 ( 2% το ΑΕΠ)
- Έκτακτη εισφορά 12% σε εταιρείες που έχουν κέρδη πάνω από 1 εκ. Υπολογίζονται έσοδα για το 2015 600 εκ και 600 εκ για το 2016
- Αύξηση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων από 26% στο 29% που θα φέρει έσοδα το 2016 450 εκ.
- Αύξηση στο φόρο αλληλεγγύης με κέρδη για το 2015 220 εκ. και για το 2016 250 εκ.
- Περικοπές στις αμυντικές δαπάνες για το 2016 200 εκ.
- Φόρος στην τηλεοπτική διαφήμιση με κέρδη για το 2015 100 εκ. και για το 2016 100 εκ.
- Φόρος στον ηλεκτρονικό τζόγο (e- gaming) υπολογίζοντας κέρδη για το 2015 35 εκ. και για το 2016 225 εκ.
- Διοικητική επίλυση των διαφορών σχετικά με τη φορολογία ακινήτων των τελευταίων χρόνων υπολογίζοντας κέρδη. για το 2015 50 εκ. και για το 2016 50 εκ. Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας και φόρος ακίνητης περιουσίας.
- Τεχνικός έλεγχος οχημάτων ( ΚΤΕΟ) υπολογίζονται έσοδα για to 2015 72 εκ. και για το 2016 50 εκ.
- Ανασφάλιστα οχήματα υπολογίζονται έσοδα για το 2015 51 εκ. και για το 2016 40 εκ.
- Αύξηση του φόρου πολυτελείας συμπεριλαμβάνοντας σκάφη αναψυχής υπολογίζοντας έσοδα για το 2015 47 εκ και για το 2016 47 εκ.
- Μεταρρύθμιση του ΦΠΑ υπολογίζονται έσοδα για το 2015 680 εκ και για το 2016 1360 εκ.
- Περιορισμός στην πρόωρη συνταξιοδότηση υπολογίζονται έσοδα για το 2016 71 εκ.
- Επιστροφή από την φαρμακευτική δαπάνη (rebate) υπολογίζονται έσοδα για το 2015 140 εκ και για το 2016 140 εκ.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ 2015 1625 εκ. ( 0.91% του ΑΕΠ ) και για το 2016 2.361 εκ. ( 1.31% του ΑΕΠ)
- Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων υπολογίζονται έσοδα για το 2015 75 εκ. και για το 2016 300 εκ.
- Έλεγχοι σε τραπεζικούς λογαριασμούς υπολογίζονται έσοδα για το 2015 200 εκ. και για το 2016 500 εκ.
- Πάταξη φοροδιαφυγής στο ΦΠΑ υπολογίζονται έσοδα για το 2015 50 εκ και για το 2016 700 εκ.
- Έσοδα από ηλεκτρονικό τζόγο ( e-gaming) υπολογίζονται έσοδα για το 2015 160 και για το 2016 361 εκ.
- Εφαρμογή κανόνων της ΕΕ για το περιβάλλον και την γεωργία υπολογίζονται έσοδα για το 2015 276 εκ.
- Τριγωνικές συναλλαγές υπολογίζονται έσοδα για το 2015 24 εκ.
- Προμήθειες και τηλεοπτικές άδειες υπολογίζονται έσοδα για το 2015 340 εκ.
- Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε δόσεις υπολογίζονται έσοδα για το 2015 500 εκ. και για το 2016 500 εκ.
Τι προτείνουν οι θεσμοί στην ελληνική κυβέρνηση
Την πρόταση των τριών θεσμών (Επιτροπή, ΕΚΤ και ΔΝΤ) προς τις ελληνικές αρχές, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία παρουσίασε σήμερα η Ανίκα Μπράιτχαρτ, εκπρόσωπος του Επιτρόπου Οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για «μια δέσμη ουσιαστικών, ισορροπημένων και με οικονομικό αποτέλεσμα προτάσεων».
Η Μπράιτχαρτ ανέφερε ότι οι προτάσεις των θεσμών ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ελληνικού λαού, της ελληνικής κυβέρνησης και των 18 υπόλοιπων κυβερνήσεων της ευρωζώνης, που είναι επίσης δημοκρατικά εκλεγμένες.
Όπως ανέφερε η Μπράιτχαρτ, η πρόταση των θεσμών βασίζεται σε πέντε πυλώνες:
Πρώτον, στην αξιόπιστη δημοσιονομική προσαρμογή. Η Ελλάδα πρέπει να δεσμευτεί να επιτυχει στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ το 2016 και 3,5% ως το 2018, ανέφερε η εκπρόσωπος του Μοσκοβισί.
Δεύτερον, σε μέτρα για τη βελτίωση της φορολογικής διοίκησης. Για παράδειγμα την ίδρυση ενός ανεξάρτητου φορέα φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Τρίτον, στην προσπάθεια ενίσχυσης της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, μέσα από μία στρατηγική αντιμετώπισης του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Τέταρτον, στις μεταρρυθμίσεις που προωθούν την ανάπτυξη, όπως για παράδειγμα ο εκσυγχρονισμός της αγοράς εργασίας και η μείωση των τιμών μέσα από το άνοιγμα της αγοράς προϊόντων.
Πέμπτον, στον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα, μεταξύ άλλων, μέσω της καταπολέμησης της διαφθοράς.
"Οι προτάσεις αυτές συνάδουν με τη δήλωση του Eurogrοup της 20ης Φεβρουαρίου και έχουν συζητηθεί εκτενώς στο πλαίσιο του Brussels Group", ανέφερε η εκπρόσωπος του Π. Μοσκοβισί.
Ειδικότερα, όσον αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους η Μπράιτχαρτ τόνισε πως οι στόχοι του 2015 έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω. Όπως είπε, οι θεσμοί ζητούν στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος στο 1% του ΑΕΠ, το οποίο είναι σημαντικά χαμηλότερο από τον στόχο του 3% του ΑΕΠ που έθετε το πρόγραμμα. Επιπλέον, ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός στόχος έχει και αυτός αναθεωρηθεί προς τα κάτω από το 4,5% του ΑΕΠ στο 3,5% του ΑΕΠ και η επίτευξή του παρατάθηκε κατά δύο χρόνια, έως το 2018. «Αυτό είναι τεράστια παραχώρηση» ανέφερε.
Η εκπρόσωπος του Μοσκοβισί ανέφερε ακόμη, ότι προβλέπονται και μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που υιοθετήθηκαν τον Φεβρουάριο, καθώς επίσης και η εφαρμόγη του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που θα προστατέυεσει τα πλέον ευάλωτα κοινωνικά στρώματα.
Όπως είπε η Α. Μπράιτχαρτ, οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν σε αυτούς τους στόχους, το ερώτημα όμως είναι πόσο αξιόπιστες είναι δεσμεύσεις τους για να τους επιτύχουν.
Σε ό,τι αφορά το συνταξιοδοτικό η εκπρόσωπος της Επιτροπής ανέφερε ότι οι θεσμοί δεν ζητούν περικοπές των συντάξεων. Τόνισε, ωστόσο, ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα της Ελλάδας είναι σχετικώς το πιο δαπανηρό στην Ευρώπη και ως εκ τούτου η αναδιάρθρωσή του θεωρείται από τους θεσμούς αναγκαία. Η αναδιάρθρωση του συνταξιοδοτικού έχει να κάνει με την κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης και την αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, για να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα. Οι θεσμοί, σύμφωνα με την κοινή τους αξιολόγηση, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η αναμόρφωση του συνταξιοδοτικού πρέπει να αντιπροσωπεύει το 1% του ΑΕΠ ετησίως, ενώ η πρόταση των ελληνικών αρχών αφορούσε, όπως είπε, εξοικονόμηση 71 εκατ. ευρώ το 2016 (0,04% του ΑΕΠ).
Εξάλλου, η Μπράιτχαρτ τόνισε ότι οι θεσμοί δεν ζητούν μείωση των μισθών, αλλά ζητούν τον εκσυγχρονισμό του μισθολογίου στο δημόσιο τομέα, με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο και τη διατήρηση των μισθολογικών πρακτικών στον ιδιωτικό τομέα, σε συνάρτηση με τα διεθνή πρότυπα και λαμβάνοντας υπόψη τα πολύ υψηλά επίπεδα ανεργίας στην Ελλάδα. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα περικοπές μισθών αλλά ότι οι μισθοί θα πρέπει να αυξάνονται σε συνάρτηση με τις ανάγκες της οικονομίας για παραγωγή και ανταγωνιστικότητα.
Επιπλέον, η εκπρόσωπος του Μοσκοβισί τόνισε ότι οι θεσμοί ζητούν τον εκσυγχρονισμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τις συμβάσεις, εμπλέκοντας ανεξάρτητους φορείς και διεθνείς οργανισμούς όπως ο ΟΟΣΑ και ο ΙLO (Διεθνής Οργανισμός Εργασίας).
Όσον αφορά τους συντελεστές ΦΠΑ, η Α. Μπράιτχαρτ ανέφερε ότι οι θεσμοί θα μπορούσαν να δεχτούν την πρόταση των ελληνικών αρχών, υπό την προϋπόθεση ότι η αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ θα φτάνουν το 1% του ΑΕΠ.