Του Σταύρου Παπαντωνίου - Εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Τα social media έβγαλαν τον Τσίπρα πρωθυπουργό», λένε κάποιοι με αρκετά μεγάλη δόση υπερβολής, αλλά σίγουρα και με μια δόση αλήθειας. Και αυτό γιατί κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκεί όπου διαμορφώνεται πλέον το κλίμα για τους μικρότερους ηλικιακά ψηφοφόρους, ο πρωθυπουργός είχε το προβάδισμα σε σχέση με το «παλιό» πολιτικό σύστημα.

Με αυτό το σκεπτικό και με δεδομένο ότι οι τέσσερις μονομάχοι για την αρχηγία της Νέας Δημοκρατίας επιδιώκουν να βρουν ερείσματα στη νέα γενιά, η οποία, κατά κοινή ομολογία, έχει αποκοπεί από το κεντροδεξιό κόμμα, οι λογαριασμοί στα social media των Βαγγέλη Μεϊμαράκη, Κυριάκου Μητσοτάκη, Απόστολου Τζιτζικώστα και Αδωνι Γεωργιάδη αποτελούν πολύ σημαντικό «όπλο» στα χέρια τους. Ο τρόπος με τον οποίο τα χειρίζονται και το διαδικτυακό προφίλ που θέλουν να έχουν διαφέρουν σημαντικά και αποτελούν κομβικό κομμάτι της ευρύτερης καμπάνιας που κάνουν με στόχο τον «γαλάζιο» προεδρικό θώκο.

Και επειδή στη σημερινή εποχή τα social media διαχέουν την πληροφορία σε κανονικό χρόνο, οι υποψήφιοι αρχηγοί έχουν συστήσει ολόκληρες ομάδες που ασχολούνται μόνο με το συγκεκριμένο κομμάτι, προωθώντας με επαγγελματικό τρόπο την εικόνα τους. Το κοινό σε όλα τα επιτελεία είναι πως αποτελούνται από νέους ανθρώπους, που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στον χώρο της επικοινωνίας και της στρατηγικής και γνωρίζουν πολύ καλά τα μυστικά του Διαδικτύου.

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» έμαθαν και σας παρουσιάζουν τις ομάδες που βρίσκονται πίσω από τα διαδικτυακά προφίλ των τεσσάρων επίδοξων αρχηγών της κεντροδεξιάς παράταξης.

O εμπνευστής του «#V» που κλέβει την παράσταση

Ενας από τους καλύτερους και βραβευμένους γραφίστες της γενιάς του είναι ο «image maker» του νυν προέδρου της Ν.Δ., Βαγγέλη Μεϊμαράκη, στο Διαδίκτυο. Ο 32χρονος Γιάννης Φετάνης (φωτ.), που κατέχει Master of Arts στον «Κοινωνικό Σχεδιασμό και την Οπτική Επικοινωνία για ΜΚΟ» από το πανεπιστήμιο Middlesex του Λονδίνου, έχει λάβει διάκριση από τα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης και την Μπιενάλε της Μόσχας για αφίσες κοινωνικού σχεδιασμού και για λογοτύπους. Αλλωστε, είναι ο εμπνευστής του συμβόλου «V» που ακολουθεί τη διαδικτυακή καμπάνια του κ. Μεϊμαράκη.

Οπως λέει ο ίδιος, «είναι ένα σύμβολο πολλαπλής ανάγνωσης. Το ελληνικό γράμμα “νι” και μαζί το αγγλικό “V”. Είναι το “ν” που υπογράφει την ανανέωση, τη νέα πορεία, τη νέα πρόταση, τη νέα εποχή, τη Νέα Δημοκρατία, αλλά είναι και το “V” της νίκης της Νέας Δημοκρατίας και φυσικά το αρχικό του ονόματος του Βαγγέλη Μεϊμαράκη».

Η πρωτοποριακή ιδέα του Γιάννη Φετάνη είναι δοσμένη με τόσο φρέσκο τρόπο, που η μοντέρνα απεικόνιση του hashtag είναι ιδιαίτερα οικεία στη νέα γενιά. «Δώσαμε έμφαση σε αυτό και εκεί χτίστηκε όλη η καμπάνια στα social media. Σχεδόν σε όλα τα σύγχρονα ευρωπαϊκά κόμματα ο λογότυπος παίζει πια δεύτερο ρόλο και το hashtag “κλέβει” την παράσταση, ακόμα και στα podium ή τα backdrops των συνεδρίων και των προεκλογικών εκστρατειών», λέει ο ίδιος.

Ο γραφισμός του απλός, μπροστά από την εποχή του (ειδικά για ένα ελληνικό κεντροδεξιό κόμμα), με απλό μήνυμα και καθαρή τυπογραφία και γραμματοσειρά. «Η αποτύπωση είναι καθαρή και χωρίς φοβίες για τους “λευκούς” χώρους. Οπτική επικοινωνία στην πολιτική και απλότητα είναι πράγματα αλληλένδετα. Η απλότητα λειτουργεί, το “πολύ” συγχύζει τόσο σε σχέδια όσο και σε κείμενα διαχρονικά», αναφέρει ο εμπνευστής του λογοτύπου.

Παράλληλα, η επισκεψιμότητα της σελίδας του υποψήφιου προέδρου της Ν.Δ. ανεβαίνει συνεχώς, ενώ ο Γ. Φετάνης με την ομάδα του έχουν περάσει σε αυτή μια πολύ μοντέρνα αισθητική, θέλοντας να αναδείξουν πως ο Β. Μεϊμαράκης μπορεί να εκφράσει και αυτή την πλευρά.

Μία ιντερνετική καμπάνια σε αμερικανικά πρότυπα

Εκμεταλλευόμενος ολόκληρο το φάσμα των δυνατοτήτων που του δίνουν οι νέες μορφές επικοινωνίας, ο Απόστολος Τζιτζικώστας έχει δώσει μεγάλη έμφαση σε αυτό που αναφέρει συνέχεια και στον δημόσιο λόγο του, στη νέα γενιά. Η καμπάνια που κάνει στο Ιντερνετ κινείται σε αμερικανικά πρότυπα. Ναυαρχίδα του είναι η προσωπική του ιστοσελίδα «tzitzikostas.gr», η οποία διαθέτει πολλές... call to action ενότητες, που αυξάνουν τη διάδραση με τον χρήστη, προτρέποντάς τον να έχει ενεργό ρόλο στην εκστρατεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αναζήτηση εθελοντών, οι «5 λόγοι» για να τον στηρίξει ο ψηφοφόρος και αρκετό άλλο υλικό που προσφέρεται έτοιμο προς εκτύπωση για τους φίλους του υποψήφιου προέδρου της Ν.Δ.

Η ομάδα Διαδικτύου του Απ. Τζιτζικώστα αποτελείται αποκλειστικά από νεαρούς εθελοντές, με τον μέσο όρο ηλικίας να μην ξεπερνά τα 25-26 χρόνια. Ο χώρος εργασίας τους είναι κεντρικό σημείο στα γραφεία της οδού Πανεπιστημίου, με πολύ νεαρόκοσμο να μπαινοβγαίνει στο «war room», όπως χαρακτηριστικά αποκαλούν τον χώρο. Επικεφαλής της ομάδας είναι ο 30χρονος πολιτικός επιστήμονας Νίκος Λυσιγάκης, υποψήφιος βουλευτής με τη Ν.Δ. στις τελευταίες εκλογές στην Εύβοια.

Η σελίδα του Απ. Τζιτζικώστα στο facebook είναι, με βάση τους αριθμούς, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη, έχοντας διπλασιάσει τα μέλη της. Χρησιμοποιούνται πολλά βίντεο μικρής διάρκειας από τις περιοδείες του περιφερειάρχη, ενώ τα περισσότερα από αυτά είναι αμοντάριστα, με σκοπό να αναδειχθεί η ικανότητά του να απευθυνθεί εκτός κειμένου στους φίλους και υποστηρικτές του σε όλη τη χώρα.

Τα κανάλια επικοινωνίας του υποψήφιου προέδρου ανανεώνονται συχνά με infographics, πόστερ και τοποθετήσεις του. Ακόμα, ο Απ. Τζιτζικώστας έχει επιλέξει σε όλους τους λογαριασμούς του στα social media να απευθύνεται σε πρώτο πρόσωπο στους «ακόλουθούς» του. Επίσης, όλες οι συναντήσεις και οι ομιλίες του μεταδίδονται ζωντανά από την ιστοσελίδα του, ενώ παράλληλα υπάρχει ζωντανή αναμετάδοση των βασικών σημείων τους στον λογαριασμό του στο twitter. Το βασικό hashtag που προωθεί η ομάδα του περιφερειάρχη, αποτυπώνοντας τη φιλοσοφία του, είναι το #tolmame.

Απαντάει, τουιτάρει και ποστάρει μόνος του

Ο Αδωνις Γεωργιάδης είναι ο υποψήφιος που έχει την πιο άμεση, προσωπική σχέση με τα social media, καθώς μπαίνει ο ίδιος στα προφίλ του, ποστάρει, tweetάρει, ενώ κάνει και κάτι ακόμα πιο χαρακτηριστικό, που οι έτεροι υποψήφιοι αποφεύγουν: σχολιάζει και παρεμβαίνει σε… posts άλλων χρηστών, κάτι που αποδεικνύει πως χειρίζεται ο ίδιος τους λογαριασμούς του. Από πίσω, ωστόσο, υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα εθελοντών, που ασχολείται κυρίως με τα πολλά βίντεο που ξεπηδούν στο Διαδίκτυο για να υποστηρίξουν την υποψηφιότητα του πρώην υπουργού.

Η εικόνα του Αδωνι Γεωργιάδη στο Ιντερνετ είναι η λιγότερη «επαγγελματική» και αποτυπώνει το ύφος της ίδιας της υποψηφιότητάς του, η οποία έχει πράγματι στοιχεία λαϊκά και αυθόρμητα, δίνοντας το στίγμα της ιδιοσυγκρασίας του, που, όπως λέει και το τελευταίο hashgtag που εμφανίστηκε από υποστηρικτές του, είναι #enas_apo_emas. Νωρίτερα είχε εμφανιστεί το #adonis_for_president, ένα hashtag που είχε προμοτάρει πολύ και η σύζυγός του, Ευγενία Μανωλίδου, η οποία έχει μετατρέψει και τα προσωπικά της προφίλ σε… εκλογικό κέντρο του Αδωνι.

Δύναμη πυρός του υποψήφιου προέδρου της Ν.Δ., πάντως, είναι ο λογαριασμός του στο twitter, που έχει ξεπεράσει τους 110.000 followers. Με την ομάδα εθελοντών που ασχολείται με τα social media και ιδιαίτερα με τα βίντεο που ανεβαίνουν στο YouTube έχει συνεργασία τόσο ο ίδιος όσο και η έμπειρη δημοσιογράφος Σίλια Σκουτελάκου.

Δύο πρόσωπα-κλειδιά και ένα facebook-φωτιά

Την on line επικοινωνία του Κυριάκου Μητσοτάκη έχουν αναλάβει από κοινού ο 32χρονος Ελπιδοφόρος Παπανικολόπουλος, στέλεχος της ΟΝΝΕΔ και ιδιωτικός υπάλληλος, και ο 28χρονος πρόεδρος της Νεολαίας του ΕΛΚ, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Οι δυο τους αποτελούν τη δύναμη πυρός του βουλευτή της Β' Αθηνών και έχουν αναλάβει ήδη από τις εκλογές του Ιανουαρίου να χτίσουν την εικόνα του στα social media. Η εμπειρία που έχει ο πρόεδρος της Νεολαίας του ΕΛΚ, έχοντας δουλέψει στην καμπάνια του Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, έχει ταιριάξει με τη λογική που έχει ο Ελπιδοφόρος Παπανικολόπουλος όσον αφορά το marketing ως στέλεχος της Τράπεζας Πειραιώς. Και αυτό αποτυπώνεται στο αποτέλεσμα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει μία από τις πιο δυνατές καμπάνιες στο Διαδίκτυο και είναι πρώτος σε αυτόν τον τομέα, με πάνω από 2,5 εκατομμύρια προβολές της σελίδας του στο facebook από την αρχή της καμπάνιας, 43.000 fans και το υψηλότερο engagement. Η φιλοσοφία της εκστρατείας του, όπως λένε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Ελπιδοφόρος και ο Κωνσταντίνος, είναι να γίνει κινηματική «μέσα από ενέργειες που παρακινούν τους φίλους του Κυριάκου να γίνουν εθελοντές και να κάνουν κάτι χρήσιμο».

«Η μέχρι τώρα ανταπόκριση του κόσμου είναι εντυπωσιακή, αφού πάνω από 1.000 Νεοδημοκράτες έχουν δηλώσει εθελοντές», σχολιάζουν χαρακτηριστικά. Το hashtag «#metonkyriako» εξυπηρετεί ακριβώς αυτή τη φιλοσοφία, παρακινώντας τους υποστηρικτές του πρώην υπουργού να πάρουν θέση. Εγινε, μάλιστα, trending στο twitter για δύο 24ωρα. Η ομάδα του Κ. Μητσοτάκη, ακόμα, έχει κάνει δύο φορές επιτυχημένα live στο Διαδίκτυο με ερωτήσεις προς τον υποψήφιο για την αρχηγία της Ν.Δ.

Το πιο σημαντικό από όλα για τη συγκεκριμένη καμπάνια, όπως λέει το δίδυμο, είναι οι ενέργειες που επιτρέπουν στον κόσμο να συμμετέχει. Το site «metonkyriako.gr» έχει χτιστεί με βάση αυτό το σκεπτικό, ακολουθώντας τη ρητορική του υποψηφίου για «άνοιγμα» στην κοινωνία, ενώ έχει δοθεί έμφαση σε πρωτοβουλίες συγκέντρωσης υπογραφών για συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούν τους πολίτες. Ενα παράδειγμα είναι η πρωτοβουλία για χαμηλότερους φόρους στους ελεύθερους επαγγελματίες και τον ιδιωτικό τομέα.

«Περιεχόμενο και αισθητική είναι οι δύο βασικές αρχές της επικοινωνίας μας», λένε οι ίδιοι. «Προσπαθούμε τα μηνύματά μας να είναι όσο πιο συγκεκριμένα και ουσιώδη γίνεται, κρατώντας κοινό branding και προσέχοντας τις λεπτομέρειες».