Το Μαξίμου αποκαλύπτει τις χώρες που θέλουν να βγάλουν την Ελλάδα από τη Σέγκεν
<p>Ποιες χώρες βάζει στο στόχαστρο η κυβέρνηση </p>

Το Μέγαρο Μαξίμου, περνάει στην αντεπίθεση, με αφορμή το ζήτημα του μεταναστευτικού. Συγκεκριμένα βάζει στο "κάδρο" χώρες της Κεντρικής Ευρώπης για τη στάση που κρατούν στο εν λόγω ζήτημα.
Συγκεκριμένα, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων που είχαν οι υπουργοί Εσωτερικών Γαλλίας και Γερμανίας με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό και τους υπουργούς Εσωτερικών Π. Κουρουμπλή, Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, Μεταναστευτικής Πολιτικής Γ. Μουζάλα και Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκα, το Μέγαρο Μαξίμου, αφήνει σαφείς αιχμές.
«Η ευρωπαϊκή αντίδραση δεν είναι ακόμα η απαιτούμενη» επισημαίνει το Μαξίμου, ενώ σημειώνει πως «ούτε οι προσφυγικές ροές μπορούν να ανακοπούν, ούτε το προσφυγικό μπορεί να αντιμετωπιστεί με φράχτες, κλειστά σύνορα και στρατόπεδα συγκέντρωσης».
Από την άλλη πλευρά, δε διστάζει να κατονομάσει τις Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία, ότι προσπαθούν να κλείσουν τα σύνορα ανάμεσα στιςευρωπαϊκές χώρες για τους πρόσφυγες, ασκούν απαράδεκτες πιέσεις προς την Ελλάδα να αποστεί από τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και να σταματήσει τις διασώσεις προσφύγων στον θαλάσσιο χώρο και πιέζουν την ΕΕ κλείσουν τα σύνορα της Ελλάδας.
Kυβερνητικές πηγές αναφέρουν σε άτυπη ενημέρωση τα εξής:
«Παρά το βάρος μιας μακρόχρονης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, η Ελλάδα υλοποιεί τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο ζήτημα του προσφυγικού. ΟΙ δεσμεύσεις αυτές είναι ενταγμένες στο πλαίσιο της πολιτικής που έχει χαράξει η Ευρώπη για το Προσφυγικό.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η επιτυχής άσκηση της πολιτικής αυτής, απαιτεί αντίστοιχους ρυθμούς υλοποίησης και από τα άλλα μέρη. Σήμερα, το πρόγραμμα μετεγκατάστασης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκεται στο 0,17% της υλοποίησής του. Η συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας δεν έχει ξεκινήσει, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τις συμφωνίες επανεισδοχής, για τους πρόσφυγες που δεν έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης ασύλου.
Η Ελλάδα έχει υπογραμμίσει ότι στην φάση αυτή, η Ευρώπη μόνο ενωμένη σε μια κοινή πολιτική αλληλεγγύης και ανθρωπισμού μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά το ζήτημα. Το παιχνίδι του καταλογισμού ευθυνών (blame game) δεν έχει κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Επιτυχία μπορεί να είναι μόνο η υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων από όλες τις πλευρές. Η θέση αυτή, έχει την υποστήριξη της πλειοψηφίας των κρατών – μελών της ΕΕ και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρά την κοινή δέσμευση της ΕΕ στο προσφυγικό. μια σειρά από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία), προσπαθούν να χαράξουν μια διαφορετική πολιτική, σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Η πολιτική αυτή έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Την προσπάθεια να κλείσουν στα σύνορα ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες για τους πρόσφυγες κατά παράβαση των ανθρωπιστικών αρχών και των αρχών αλληλεγγύης που έχουν συνυπογράψει στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.
- Την άσκηση απαράδεκτων πιέσεων προς την Ελλάδα να αποστεί από τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και να σταματήσει τις διασώσεις προσφύγων στον θαλάσσιο χώρο.
- Την άσκηση πίεσης προς την ΕΕ να κλείσουν τα σύνορα της Ελλάδας.
- Την κατάθεση «ιδεών» άσχετων με οποιαδήποτε έννοια ανθρωπιστικής διαχείρισης του προσφυγικού και αδιανόητων για το ευρωπαϊκό αξιακό πλαίσιο.
Οι προτάσεις αυτές:
- Ενσωματώνουν μια απαράδεκτη ακροδεξιά ξενοφοβική ρητορική, πρωτοφανή για τα ευρωπαϊκά πολιτικά πράγματα.
- Αποσκοπούν στην δημιουργία κλίματος για εσωτερική πολιτική κατανάλωση.
- Διασπούν την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική σε ένα τεράστιας σημασίας ζήτημα.
Η Ελλάδα θεωρεί ότι η ευρωπαϊκή αντίδραση απέναντι σε μια τέτοια πολιτική συμπεριφορά δεν είναι ακόμα η απαιτούμενη. Μια πιο αποφασιστική απάντηση προς αυτή την κατεύθυνση είναι αυτή τη στιγμή αναγκαία, προκειμένου η Ευρώπη να αντιμετωπίσει το ζήτημα με τον τρόπο που έχει αποφασίσει. Ούτε οι προσφυγικές ροές μπορούν να ανακοπούν, ούτε το προσφυγικό μπορεί να αντιμετωπιστεί με φράχτες, κλειστά σύνορα και στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η αποφασιστική υλοποίηση των ευρωπαϊκών αποφάσεων και της συμφωνίας με την Τουρκία είναι ο μοναδικός δρόμος για μια ανθρωπιστική και αλληλέγγυα διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος. Η χώρα μας πρωτοστατεί στον αγώνα να υλοποιηθεί μια πολιτική αντίστοιχη με το ανθρωπιστικό πρόσωπο της Ευρώπης και να αποτραπεί ο κατακερματισμός του ευρωπαϊκού χώρου και η ακροδεξιά οπισθοδρόμηση.
Καθησυχάζει η Κομισιόν: Δεν υπάρχει θέμα εξόδου της Ελλάδας από τη Σέγκεν
Δεν υπάρχει περίπτωση αποκλεισμού της Ελλάδας από τη Συνθήκη Σένγκεν, αναφέρουν κοινοτικές πηγές, επισημαίνοντας ωστόσο ότι η κατασκευή των hotspots, η επανενεργοποίηση του προγράμματος επιστροφών, η μετεγκατάσταση, οι χώροι υποδοχής και βοήθεια στη διαχείριση των συνόρων της Ελλάδας αποτελούν τις προτεραιότητες της ΕΕ.
Οι ίδιες πηγές εξήγησαν πως δεν τίθεται θέμα εξόδου της Ελλάδας από τη συνθήκη Σένγκεν. Ο μηχανισμός αξιολόγησης είναι μια τυποποιημένη, συνήθης διαδικασία για κάθε κράτος-μέλος. Στην έκθεση αξιολόγησης, αναφέρουν, έγιναν συστάσεις προς την Ελλάδα, η οποία έχει προθεσμία τριών μηνών για να ολοκληρώσει τις διορθωτικές δράσεις.
Σημειώνουν, επίσης, ότι οι Γερμανία, Αυστρία και Σουηδία που επανέφεραν τους προσωρινούς ελέγχους βάσει των άρθρων 24 και 25, μετά το πέρας έξι μηνών, δηλαδή μετά τον Μάιο, πρέπει να άρουν τους ελέγχους στα σύνορα. Αν διαπιστωθεί διαρκές έλλειμμα στη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων μια χώρας, μπορεί βάσει του άρθρου 26, οι συνοριακοί έλεγχοι να παραταθούν ως και δυο χρόνια.
Σχετικά με τις επιστροφές ανθρώπων στην Τουρκία, οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως υπάρχει συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία ουσιαστικά δεν έχει εφαρμοστεί από όταν υπογράφηκε. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συνάψει επίσης με την Τουρκία συμφωνία για επανεισδοχή μεταναστών, η οποία ισχύει εν μέρει, αλλά αφορά την επαναπροώθηση μόνο Τούρκων υπηκόων. Η συμφωνία προβλέπει να συμπεριληφθούν υπήκοοι και άλλων χωρών από το 2017, η ΕΕ προσπαθεί, όμως, να το επισπεύσει, ώστε να γίνονται δεκτοί από το 2016.
Οι εθελούσιες επιστροφές, από τη στιγμή που αποκαταστάθηκε η χρηματοδότηση του προγράμματος, λειτουργούν, και από τον Ιανουάριο έχουν επιστραφεί 1.200 άτομα από την Ελλάδα προς άλλες χώρες, και υπάρχουν πολλές αιτήσεις.
Δεδομένου πως κάθε κράτος-μέλος έχει το δικό του κατάλογο "ασφαλών χωρών", η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει κοινή λίστα ασφαλών χωρών (όπως τα Δυτικά Βαλκάνια και η Τουρκία). Πολλά κράτη-μέλη έχουν προβεί σε συμφωνίες με επιμέρους κράτη, όπως το Πακιστάν και το Μαρόκο για επιστροφές και η Επιτροπή μαζί με τα μέλη προσπαθεί να θεσπίσει κίνητρα και αντικίνητρα για να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Αναφορικά με τα hotspots, προχωράει η κατασκευή τριών από τα πέντε, σε Λέρο, Χίο και Λέσβο και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Στη Σάμο μπορεί να ξεκίνησε η κατασκευή με καθυστέρηση, συνεχίζεται όμως γρήγορα, ενώ για την Κω η πρόθεση παραμένει, αλλά αντιμετωπίζονται δυσκολίες προς το παρόν. Οι εκκρεμότητες για τον εξοπλισμό των hotspots λύθηκαν και οι συσκευές λήψης αποτυπωμάτων έχουν αποσταλεί.
Επισημαίνουν, επίσης, ότι 18.000 θέσεις είναι διαθέσιμες ήδη στην Ελλάδα για την υποδοχή των προσφύγων και αυτές αφορούν υφιστάμενες δομές βραχυπρόθεσμης, μακροπρόθεσμης υποδοχής και πρώτης απομάκρυνσης. Άλλες 8.000 θέσεις θα δημιουργηθούν σε δυο στρατιωτικές εγκαταστάσεις, μια κοντά στην Αθήνα και μια κοντά στη Θεσσαλονίκη, οπότε πρέπει να βρεθούν οι υπόλοιπες 4.000 για να επιτευχθεί ο στόχος της φιλοξενίας 30.000 ανθρώπων, όπως έχει δεσμευτεί η Ελλάδα. Από τις 20.000 θέσεις που έχει αναλάβει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, έχουν εξασφαλιστεί οι 12.000.
Τέλος, το θέμα της μετεγκατάστασης δεν πηγαίνει τόσο γρήγορα, μόνο 220 άτομα έχουν μετεγκατασταθεί, για αυτό και τα κράτη-μέλη πρέπει να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους, τονίζουν οι ευρωπαϊκές πηγές.