Φίλης: Παρακαταθήκη η σύγκλιση στο νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση
<p>Ποιες ήταν οι τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης για το σχέδιο νόμου </p>
«Σήμερα έγινε ένα πρώτο βήμα ότι στο μέλλον μπορεί να υπάρξουν συγκλίσεις, διότι από την ψηφοφορία προκύπτουν συγκλίσεις. Το "παρών" είναι ένα σοβαρό βήμα, που λαμβάνει υπόψιν η κυβέρνηση. Αυτή η σύγκλιση είναι παρακαταθήκη». Αυτό τόνισε στην ομιλία του ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης. «Δεν μας λείπει ο διάλογος, μας λείπει η προδιάθεση της συνεννόησης», ανέφερε και τόνισε ότι το «όχι» της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί «πρόβλημα ταυτότητας» του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ανέφερε, δε, ότι από τον Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για το νέο πρόγραμμα των θρησκευτικών στα σχολεία, ώστε «να είναι μάθημα γνώσης των θρησκειών και όχι μάθημα ομολογιακό».
Νωρίτερα, ο υπουργός είχε επισημάνει: «Έχουμε μεταρρυθμιστική ατζέντα που είναι υπέρ όλων. Στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο, όχι για λόγους ιδεολογικούς, αλλά για λόγους λογοδοσίας απέναντι στην κοινωνία. Το σχολείο θα αποδειχθεί μοχλός επανόρθωσης της κοινωνίας».
Ο υπουργός επανέλαβε ότι οι αλλαγές στην Παιδεία ξεκινούν από κάτω, αναβαθμίζοντας το δημοτικό και το γυμνάσιο. «Με λιγότερα νήπια και προνήπια, έχουμε περισσότερα νηπιαγωγεία φέτος. Μας λέτε κλείνουμε το ολοήμερο. Τα παιδιά και τα τμήματα είναι όσα και πέρυσι».
«Μας λέτε ότι θέλουμε να κλείσουμε το δημοτικό. Θα είναι ενιαίο, δεν θα είναι δύο ταχυτήτων. Η εξοικονόμηση έχει να κάνει με καλύτερη διαχείριση του δυναμικού που έχουμε», τόνισε και ξεκαθάρισε ότι «τα σχολεία θα ανοίξουν είτε με πολιτικές ή παρασυνδικαλιστικές τρικλοποδιές».
Αναφορικά με την τροπολογία που αφορά στα ΑΕΙ, ο κ. Φίλης εξήγησε ότι η ρύθμιση για την επανεγγραφή των φοιτητών που για δυο συνεχή εξάμηνα δεν πήγαν να εγγραφούν, αφορά φοιτητές που για δυο συνεχή εξάμηνα, για οποιoδήποτε λόγο, δεν πήγαν να γραφούν, είναι ενεργοί. «Δεν έχουν διαγραφεί», είπε, «τους δίνουμε τη δυνατότητα να γραφούν στο εξάμηνο τους».
Ακόμη, αναφερόμενος στο ζήτημα της αριστείας, στο οποίο αναφέρθηκαν πολλοί βουλευτές της αντιπολίτευσης κατηγορώντας την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι τάσσεται κατά, ο κ. Φίλης είπε ότι πρέπει να υπάρχει τάση βελτίωσης, αλλά το βασικό είναι η ουσία.
Εξάλλου, στην ομιλία της η αναπληρώτρια υπουργός, Σία Αναγνωστοπούλου, τόνισε ότι οι αλλαγές στην Παιδεία είναι υπόθεση του δημοκρατικού κράτους και υπεραμύνθηκε της διάταξης που αφορά στις μετακινήσεις καθηγητών, λέγοντας ότι στόχος είναι «να μην αδειάζουν τα περιφερειακά πανεπιστήμια», καθώς είχε παρατηρηθεί στο παρελθόν «έκρηξη μετακλήσεων και μετακινήσεων».
Από τη μεριά του, ο αναπληρωτής υπουργός, Κώστας Φωτάκης, επισήμανε ότι οι διατάξεις που αφορούν σε επιχορηγήσεις και τη δημιουργία ταμείου ΕΛΚΕ αποτελούν μια απάντηση στα οικονομικά προβλήματα του ερευνητικού χώρου και προσέγγιση στην αντιμετώπιση της φυγής επιστημόνων στο εξωτερικό.
Τέλος, ο υφυπουργός Παιδείας, Θεοδόσης Πελεγρίνης, επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι προϊόν διαλόγου και με εκπροσώπους της ομογένειας, και ότι η εφαρμογή των αλλαγών θα γίνει το μεθεπόμενο σχολικό έτος. Επίσης, τόνισε τη σημασία της προϋπόθεσης διακρατικών συμφωνιών για τη σύσταση δίγλωσσων σχολείων.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης για το σχέδιο νόμου
«Δυστυχώς και αυτό το νομοσχέδιο επιβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον χώρο της παιδείας με ιδεοληψίες και εμμονές που παραπέμπουν στο παρελθόν της δεκαετίας του '80 που ευθύνεται για τις περισσότερες παθογένειες της χώρας», τόνισε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Μάξιμος Χαρακόπουλος. Ο κ. Χαρακόπουλος έκανε λόγο για «ένα ακόμη νομοσχέδιο "κουρελού" του υπουργείου Παιδείας χωρίς αρχή, μέση και τέλος», ασκώντας κριτική στις διατάξεις για την ιδιωτική εκπαίδευση. «Η κυβέρνηση έχει αλλεργία σε κάθε αξιολόγηση, είτε σε ιδιωτικούς είτε σε δημόσιους εκπαιδευτικούς», είπε χαρακτηριστικά. Επιπρόσθετα, η Νίκη Κεραμέως, κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έκανε λόγο για «ιδεοληπτική εμμονή» του υπουργείου κατά της ιδιωτικής εκπαίδευσης και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση βάλλει κατά της δημόσιας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Εκ μέρους της ΧΑ ο βουλευτής Παναγιώτης Ηλιόπουλος τόνισε ότι η Παιδεία θα πρέπει να έχει «εθνικό και ελληνικό προσανατολισμό», και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πασάλειμμα πρόχειρου τύπου».
Για απόσταση λόγων και δεσμεύσεων κατηγόρησε την κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου ο εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.
Εξάλλου, «πολυτροπολογία» χαρακτήρισε την τροπολογία που αφορά στα ΑΕΙ, ο εισηγητής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς και τόνισε ότι με την κατάργηση της αυτοδίκαιης διαγραφής φοιτητών «θα χαθεί ο μπούσουλας» στο πόσοι φοιτητές θα φοιτούν πραγματικά σε κάθε τμήμα. Στη συνέχεια, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης επέκρινε το υπουργείο ότι μένει περισσότερο στα λόγια και δεν κάνει πράξη τις δεσμεύσεις του. Επίσης, ανέφερε σχετικά με το ζήτημα της αδειοδότησης των καναλιών, ότι αν και η κυβέρνηση είχε στη διάθεσή της ένα προνομιακό πεδίο, «αντί να επιδιώξει τον πλουραλισμό, επέλεξε τις αλχημείες», σε μια «προσπάθεια ελέγχου της ενημέρωσης».
Από το ΚΚΕ, ο Γιάννης Δελής χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «έναν ακόμα κρίκο στην αλυσίδα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση» και τόνισε ότι αποτελεί συνέχεια στην προσαρμογή στις θέσεις των εργοδοτών, την ώρα που πηγαίνει «πολλά χρόνια πίσω» την Ειδική Αγωγή.
Το πρόβλημα των εγχειριδίων τα οποία διδάσκονται στα σχολεία του εξωτερικού επανέλαβε και σήμερα ο Κώστας Ζουράρις, από τους ΑΝΕΛ.
Τέλος, εκ μέρους της Ένωσης Κεντρώων, «νομοσχέδιο-σκούπα» χαρακτήρισε ο Αναστάσιος Μεγαλομύστακας το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ενώ η Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου ανέφερε ότι αν και χρειάζεται να ασχοληθεί το υπουργείο σοβαρά με τα θέματα εκπαίδευσης και στην Ελλάδα και στην ομογένεια, καθώς και με την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων, η σύνταξη του νομοσχεδίου έγινε «χωρίς προσοχή», με «πρόχειρη διαδικασία», με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται τελικά η διδασκαλία στα σχολεία της ομογένειας ειδικά.