Έντονη αντιπαράθεση σημειώθηκε στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όταν κατατέθηκε τροπολογία από το υπουργείο Δικαιοσύνης για τους συμβολαιογράφους.

Συγκεκριμένα, με την τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης Σταύρος Κοντονής, τροποποιείται το άρθρο 98 του Κώδικα Συμβολαιογράφων προκειμένου να καταστεί σαφής ο σωματειακός χαρακτήρας των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων και δίδεται η δυνατότητα στους συμβολαιογραφικούς συλλόγους, εάν προβαίνουν σε συμβάσεις υπέρ των μελών τους, αυτές να διέπονται από το ιδιωτικό δίκαιο.

Από την πλευρά του ο κ. Κοντονής έκανε λόγο για αυτονόητη παρέμβαση «διότι όταν οι επιστημονικοί σύλλογοι -είτε δικηγορικός είτε συμβολαιογραφικός- προβαίνουν σε τέτοιου είδους συμβάσεις -όπως και εάν το κράτος προβαίνει σε τέτοιου είδους συμβάσεις-, αυτές διέπονται από το ιδιωτικό δίκαιο».

Αντίθετη θέση εξέφρασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Τζαβάρας, ο οποίος κατέθεσε αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας στη συγκεκριμένη διάταξη, επισημαίνοντας πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να παίζει με δημόσιους θεσμούς και κάλεσε τον υπουργό Δικαιοσύνης να αποσύρει την επίμαχη τροπολογία.

«Τόσο ο δικηγόρος όσο και ο συμβολαιογράφος είναι άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί, δηλαδή η παροχή των υπηρεσιών που προσφέρουν έχει δημόσιο χαρακτήρα. Εξ αυτού του λόγου, λοιπόν, και οι δικηγορικοί σύλλογοι και οι συμβολαιογραφικοί σύλλογοι είναι δημόσια νομικά πρόσωπα. Τα δημόσια νομικά πρόσωπα, είτε τους προσθέσετε το "σωματειακής μορφής" είτε όχι, ή είναι δημόσια νομικά πρόσωπα ή είναι σωματεία. Επειδή, λοιπόν, αυτή η ενέργεια είναι ύπουλη και πονηρή θα σας πω τούτο: Θέλω, πρώτον, να μου εξηγήσετε σε τι αλλοιώνει τον χαρακτήρα, τη λειτουργία, τη σπουδαιότητα και την αποτελεσματικότητα των δικηγορικών συλλόγων και των συμβολαιογραφικών συλλόγων η πρόσθεση της φράσης «σωματειακής μορφής» συμπλήρωσε ο βουλευτής της ΝΔ.

«Και επειδή ακριβώς αυτό που ευθέως προκύπτει είναι ότι τοποθετείτε αυτήν την έκφραση για να απαλύνετε την επόμενη ρύθμιση, με την οποία λέτε ότι οι συμβάσεις που αναλαμβάνουν τα δημόσια νομικά πρόσωπα των συμβολαιογραφικών συλλόγων διέπονται από το ιδιωτικό δίκαιο, θα ήθελα να είχα εδώ αυτήν την αρχή των δημοσίων συμβάσεων γιατί έχω πληροφορία ότι ο βοηθός αυτού που είναι Πρόεδρος στη συγκεκριμένη αρχή, έχει διατυπώσει διαφορετική άποψη και για τον λόγο αυτόν εκπαραθυρώθηκε» κατέληξε.

Τι προβλέπει η τροπολογία

Με την συγκεκριμένη τροπολογία επέρχονται σημαντικές αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων. Συγκεκριμένα:

α) τροποποιούνται και συμπληρώνονται συγκεκριμένες διατάξεις του Κώδικα Συμβολαιογράφων (ν.2830/2000) και

β) επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων όσον αφορά στη μορφή και τις αρμοδιότητες αυτών.

Με βάση τις αλλαγές αυτές προβλέπεται ότι, οι Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι μπορούν να ιδρύουν νομικά πρόσωπα με εταιρική ή μη μορφή, για τη διαχείριση ηλεκτρονικών συστημάτων και εφαρμογών απαραίτητων για τη διεκπεραίωση των επαγγελματικών τους αναγκών και αξιοποίηση της περιουσίας τους.

Ταυτόχρονα ορίζεται το νομικό πλαίσιο (ιδιωτικού δικαίου), που διέπει τις συμβάσεις των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων με τρίτους, οι οποίες αφορούν στη δημιουργία, αγορά, χρήση και λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων και λοιπών ηλεκτρονικών εφαρμογών αναγκαίων για τις επαγγελματικές ενέργειες των μελών τους.

Όπως καταγγέλλει η Ν.Δ., η επίμαχη τροπολογία υποκρύπτει φωτογραφική διάταξη υπέρ συγκεκριμένης προμήθειας λογισμικού για τη λειτουργία της πλατφόρμας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Συγκεκριμένα υποστηρίζεται ότι αρχικά επιχειρήθηκε η παράνομη κατάτμηση της σχετικής δαπάνης σε όλους τους συμβολαιογραφικούς συλλόγους, η οποία κατάτμηση ήταν απαραίτητη, προκειμένου να δοθεί το έργο με απευθείας ανάθεση.

Ωστόσο, υπήρξαν σοβαρές αντιδράσεις μεγάλου μέρους των συμβολαιογράφων της χώρας.

Μάλιστα τέσσερις επαρχιακοί Σύλλογοι (Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Θράκη) κατέφυγαν με σχετικό ερώτημα στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΣ) για τη νομιμότητα της εν λόγω σύμβασης.

Η ΕΑΑΔΣ γνωμοδότησε εντός ολίγων ημερών κατά της κατάτμησης της συγκεκριμένης προμήθειας, πλην όμως, η εν λόγω γνωμοδότηση, ενώ έφυγε άμεσα από το αρμόδιο τμήμα και ενώ γνωστοποιήθηκε τηλεφωνικά το περιεχόμενό της στους ενδιαφερόμενους, κρατείται σε κάποια διεύθυνση και καθυστερείται η γραπτή γνωμοδότηση.

Σημειώνεται, επίσης, ότι με άλλη τροπολογία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης που κατατέθηκε στο ίδιο νομοσχέδιο καταργείται η θέση του βοηθού νομικού συμβούλου της ΕΑΑΔΣ, δηλαδή του προσώπου που ασχολήθηκε με το θέμα και γνωμοδότησε αρνητικά σε σχέση με τη νομιμότητα της σχετικής σύμβασης.

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η Ανεξάρτητη Αρχή δεν επιτρέπει την κατάτμηση της σχετικής δαπάνης και την προμήθεια του λογισμικού με απευθείας ανάθεση και προκειμένου να ξεπεραστούν οι αντιδράσεις των επαρχιακών συμβολαιογραφικών συλλόγων, με την εν λόγω τροπολογία, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλονται, αλλάζει το νόμο, έτσι ώστε οι Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι (Ν.Π.Δ.Δ.) να μην υπάγονται πλέον στο δημόσιο λογιστικό που υπάγονται ΟΛΑ τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και να μπορούν να κάνουν οποιαδήποτε προμήθεια ή αγορά υλικού ή υπηρεσιών, αυθαίρετα χωρίς καμιά διαγωνιστική διαδικασία.