Η εξαιρετικά «βολική», από πολιτικής πλευράς, απουσία του υπουργού Εθνικής Αµυνας, Πάνου Καµµένου, από τη Βουλή, η αντίστοιχη παρουσία του στην εξωτική Βραζιλία, όπου πραγµατοποίησε επίσηµη επίσκεψη, προσκληθείς από τον Βραζιλιάνο οµόλογό του, και η µετάβασή του στην αεροδιαστηµική βιοµηχανία της χώρας, Embraer, ενώ στο ελληνικό Κοινοβούλιο γινόταν χαµός κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόµου για τη λεγόµενη «αλλαγή φύλου» (9-10 Οκτωβρίου), ξανάφεραν στην επικαιρότητα το εξοπλιστικό πρόγραµµα της κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ του Κ. Σηµίτη, µε υπουργό Αµυνας τον Ακη Τσοχατζόπουλο, που σχετίζεται άµεσα µε τη βραζιλιάνικη εταιρεία.

Το πρόγραµµα του Αεροµεταφερόµενου Συστήµατος Εγκαίρου Προειδοποιήσεως και Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ), πιο γνωστό ως πρόγραµµα ιπτάµενων ραντάρ, της Πολεµικής Αεροπορίας, αφορά τέσσερα αεροσκάφη της Embraer, µε ραντάρ της σουηδικής Ericsson και ηλεκτρονικά συστήµατα της γαλλικής Thomson που αποτελούν το Embraer EMB-145H Erieye, έναν µοναδικό συνδυασµό παγκοσµίως, που δεν υπήρχε πουθενά αλλού (Σύµβαση 022 Α/99). Το γεγονός ότι το κόστος ανερχόταν σε 540 εκατ., ενώ π.χ. για το ανταγωνιστικό, δοκιµασµένο, Hawkeye της αµερικανικής Northrop Grumman στα 400 εκατοµµύρια, ήταν µάλλον… λεπτοµέρεια. Με την υπόθεση αυτή, µετά από χρόνια βεβαίως, ασχολήθηκε και η ελληνική ∆ικαιοσύνη.

Η βραζιλιάνικη εταιρεία σχετίζεται µε την ελληνική Π.Α. και µε την απόκτηση από τη χώρα µας δύο αεροσκαφών VIP: το ένα τύπου Embraer ERJ-135 LR, που δόθηκε δωρεάν στο πλαίσιο των αντισταθµιστικών ωφεληµάτων για την επιλογή αεροσκάφους της βραζιλιάνικης εταιρείας στο πρόγραµµα του ΑΣΕΠΕ, και το άλλο ένα EMB-145, 32 θέσεων, που αγοράστηκε µε καταβολή 40 εκατ. ευρώ για τις ανάγκες της ελληνικής προεδρίας της Ε.Ε., τότε «που λεφτά υπήρχαν»!

Θυµίζουµε ότι η απόκτηση του συστήµατος ΑΣΕΠΕ ήταν µία από τις πιο «περίεργες» (τουλάχιστον) συµβάσεις που υπογράφτηκαν επί Κ. Σηµίτη µε υπουργό Εθνικής Αµυνας τον Ακη Τσοχατζόπουλο, καθώς τότε, αντί να επιλεγεί ένα (οποιοδήποτε) από τα υπάρχοντα και δοκιµασµένα στη διεθνή αγορά ιπτάµενα ραντάρ, έσπασε ο διαγωνισµός -όπως συνηθιζόταν τότεσε τρία επιµέρους προγράµµατα (για αεροσκάφος, ιπτάµενο ραντάρ και ηλεκτρονικά), που κατακυρώθηκαν στη βραζιλιάνικη Embraer, στη σουηδική Ericsson και στη γαλλική Thomson. Ως αποτέλεσµα, καθυστέρησε το πρόγραµµα σχεδόν µία επταετία, αφού τέτοιος συνδυασµός ιπτάµενου ραντάρ από τρεις διαφορετικές χώρες δεν ήταν πιστοποιηµένος και δοκιµαζόταν για πρώτη φορά, µε ό,τι αυτό συνεπαγόταν.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Εκείνη την περίοδο, η µικρή Ελλάδα καλείτο να υλοποιήσει ένα τεράστιο για τα µεγέθη της πρόγραµµα, στο οποίο τα πάντα θα έπρεπε να δοκιµαστούν, να υποβληθούν σε εξονυχιστικά τεστ και τελικώς να πιστοποιηθούν και να πάρουν πολιτικό και στρατιωτικό πιστοποιητικό αεροπλοΐας ως ένα ενιαίο πτητικό µέσο, έχοντας να συγκεράσουν για πρώτη φορά το «πάντρεµα» ΝΑΤΟϊκών, πιστοποιηµένων υλικών από χώρα-µέλος της Συµµαχίας (Γαλλία), από χώρα που έχει ειδική σχέση µε τη Συµµαχία, αν και δεν είναι µέλος της (Σουηδία), µε χώρα που είναι εκτός ΝΑΤΟ (Βραζιλία), µε την υπόγεια παρέµβαση τρίτων ενδιαφερόµενων χωρών της Συµµαχίας (Τουρκία), που έθεταν θέµα «διαρροής ΝΑΤΟϊκών µυστικών» εκτός ΝΑΤΟ! Τελικά, σύµφωνα µε το δελτίο Τύπου του Πενταγώνου, το ταξίδι του Π. Καµµένου στη µακρινή Βραζιλία έγινε και «στη συνάντηση συζητήθηκαν θέµατα ενίσχυσης της αµυντικής συνεργασίας ανάµεσα στις δύο χώρες, ενώ καθορίστηκε ότι εντός των επόµενων µηνών θα υπογραφεί αµυντική συµφωνία συνεργασίας µεταξύ των δύο χωρών».


Η κατάχρηση του πρωθυπουργικού αεροσκάφους και οι επιπτώσεις

ΑΛΛΟΙ ΕΧΟΥΝ τα πλοία, άλλοι τα τρένα και άλλοι τα αεροπλάνα ως αγαπηµένα µέσα µεταφοράς. Ο Πάνος Καµµένος φαίνεται ότι έχει και αυτός ως αγαπηµένο µέσο το αεροπλάνο, αλλά όχι όποιο κι όποιο: ο λόγος για το πρωθυπουργικό Gulfstream, το πολυτελές δικινητήριο τζετ, το µοναδικό αεροσκάφος που µπορεί να πραγµατοποιήσει υπερατλαντική πτήση χωρίς να κάνει στάση.

Ο υπουργός Εθνικής Αµυνας δείχνει να του έχει µεγάλη αδυναµία, καθώς το χρησιµοποιεί µε µεγάλη συχνότητα για επίσηµα ταξίδια του. Αυτό χρησιµοποίησε και τον Μάρτιο του 2016 για να µεταβεί στις ΗΠΑ µαζί µε συνολικά... 19 µουσικούς της µπάντας του Π.Ν., καθώς και 10 επιπλέον άτοµα, συµπεριλαµβανοµένου του βουλευτή του κόµµατός του, Κώστα Κατσίκη.

Το αεροσκάφος έγινε ευρέως διάσηµο τον Ιανουάριο, όταν οι κ. Π. Καµµένος και Ν. Παππάς το χρησιµοποίησαν για να µεταβούν στην Ουάσινγκτον, ως προσκεκληµένοι του Αρχιεπισκόπου Αµερικής, κ. ∆ηµητρίου, µε αφορµή την ορκωµοσία του Ντ. Τραµπ στην προεδρία των ΗΠΑ, ξεσηκώνοντας κύµα αντιδράσεων στους κόλπους της αντιπολίτευσης για τη φωτογραφία που ο ΥΠΕΘΑ ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασµό στο Twitter. Φυσικά, οι πτήσεις του Gulfstream δεν είναι δωρεάν, µε το συνολικό κόστος να ξεπερνάει κατά πολύ τα εισιτήρια των αεροπλάνων της γραµµής. Στο συνολικό κόστος των ταξιδιών, όµως, δεν πρέπει να υπολογίζονται αποκλειστικά τα καύσιµα, αλλά και τα τέλη… φιλοξενίας του σε αεροπορική βάση, τα οποία µόνο χαµηλά δεν είναι.

Η χρήση, επίσης, και κυρίως η… κατάχρηση του αεροσκάφους έχει επιπτώσεις. Ετσι, πριν από περίπου έναν χρόνο, στις 3 Νοεµβρίου, η Υπηρεσία Προµηθειών της Πολεµικής Αεροπορίας έστειλε επείγουσα γνωµοδότηση στο υπουργείο Εθνικής Αµυνας, κοινοποιώντας την και στο Μέγαρο Μαξίµου, επισηµαίνοντας πως κατά την καθιερωµένη ετήσια επιθεώρηση του αεροπλάνου Gulfstream V οι τεχνικοί εντόπισαν βλάβη που έπρεπε να επιδιορθωθεί αµέσως, καθώς έθετε σε κίνδυνο όσους πετούσαν µε αυτό. Η επιδιόρθωση βέβαια είχε κοστολογηθεί τότε στα 850.000 ευρώ. Τραγική ειρωνεία; Η γνωµοδότηση για την επισκευή έφτασε στο υπουργείο την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν σε ακόµα ένα ταξίδι, εκείνη τη φορά στην Ινδονησία, από την 1η µέχρι τις 4 Νοεµβρίου, στο πλαίσιο επίσηµης επίσκεψης του υπουργού Εθνικής Αµυνας.

Του Γιώργου Νόκου


ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ GULFSTREΑM

ΣΕ ΑΥΞΗΜΕΝΕΣ υπηρεσίες βρίσκονταν τις προηγούµενες ηµέρες άνδρες και γυναίκες που υπηρετούν στην 352 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων της 112 Πτέρυγας Μάχης, η οποία εδρεύει στην Ελευσίνα. Σύµφωνα µε πληροφορίες, τα δύο αλλεπάλληλα ταξίδια του υπουργού Εθνικής Αµυνας στη µακρινή Βραζιλία και του πρωθυπουργού (µαζί µε τον Πάνο Καµµένο) στις ΗΠΑ είχαν υποχρεώσει όλους τους µάχιµους αξιωµατικούς και υπαξιωµατικούς της Π.Α. που ασχολούνται µε τη συντήρηση και τις πτήσεις του υπερπολυτελούς κυβερνητικού Gulfstream να δουλεύουν ασταµάτητα. Και αυτό γιατί το πρωθυπουργικό αεροσκάφος που µετέφερε τον κ. Καµµένο στην Μπραζίλια επέστρεψε στην Αθήνα για να παραλάβει τον πρωθυπουργό και εν συνεχεία πέταξε στις ΗΠΑ και από εκεί θα επιστρέψει Αθήνα.

Ο Π. Καµµένος αναχώρησε την περασµένη Κυριακή για τη Βραζιλία, συνοδευόµενος από τον υπασπιστή του και στενούς συνεργάτες του, µε απευθείας πτήση µέχρι την Μπραζίλια. Το αεροπλάνο έµεινε στη Βραζιλία όλες τις ηµέρες που υπήρχε επίσηµο πρόγραµµα για τον κ. Καµµένο και ο προγραµµατισµός ήταν να αναχωρήσει για την Αθήνα µε όλη την αποστολή, πλην του υπουργού Εθνικής Αµυνας και ενός συνοδού του, οι οποίοι ταξίδεψαν απευθείας για το Σικάγο µε εµπορική πτήση. Εκεί θα συναντηθεί µε τον Αλέξη Τσίπρα.

Το Gulfstream έκανε το πολύωρο ταξίδι Μπραζίλια-Αθήνα και θεωρείται βέβαιο ότι στην Ελευσίνα έγινε στο αεροπλάνο ένα µεγάλο σέρβις, προκειµένου να ακολουθήσει πολύ γρήγορα η επίσης µεγάλη πτήση µέχρι το Σικάγο. Σε κάθε περίπτωση, είναι η πρώτη φορά, σε όλα τα χρόνια που το συγκεκριµένο αεροσκάφος βρίσκεται στις υπηρεσίες της κυβέρνησης, που η Π.Α. υποχρεώθηκε να το συντηρήσει και να το έχει έτοιµο για δύο υπερατλαντικά ταξίδια τόσο κοντά χρονικά το ένα στο άλλο.

Αξίζει να σηµειωθεί, πάντως, ότι από το καλοκαίρι του 2014 ο Αλέξης Τσίπρας ως αρχηγός της αξιωµατικής αντιπολίτευσης δεσµευόταν ότι θα πουλήσει τα VIP αεροσκάφη, ώστε οι πόροι που θα εξοικονοµηθούν να κατευθυνθούν στη χρηµατοδότηση κοινωνικών προγραµµάτων, κάτι που επανέλαβε και το 2015. «∆ίνουµε εντολή να πωληθεί αρχικά το ένα από τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη, γιατί το παράδειγµα του λιτού βίου πρέπει να ξεκινήσει από εµάς, από την ίδια την κυβέρνηση», είχε πει από το βήµα της Βουλής ως πρωθυπουργός. Βέβαια, κανένα αεροσκάφος δεν πωλήθηκε…

Του Δημήτρη Κουνιά

 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ