Πέγκυ Τρικαλιώτη: Το πάθος της Κιουρί ωφέλησε την ανθρωπότητα
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ για τον ρόλο που της χάρισε δύο βραβεία
Η Πέγκυ Τρικαλιώτη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ενσαρκώνει στη σκηνή του Θεάτρου Σταθμός την πρωτοπόρο Πολωνή επιστήμονα Μαρί Κιουρί σε μια παράσταση με ευφάνταστη σκηνοθεσία.
«Η Απολογία της Μαρί Κιουρί» αναφέρεται στην άγνωστη ιστορία της πρώτης γυναίκας που κέρδισε Νόμπελ το 1903 με αφορμή την δουλειά της πάνω στη ραδιενέργεια. Τα όνειρα, η καριέρα, το αποτύπωμά της στην Επιστήμη, οι έρωτες και η σχέση με τις κόρες της συνθέτουν ένα εξαιρετικό κείμενο με την υπογραφή της Ευσταθίας, που μετά και τις σκηνοθετικές οδηγίες της ταλαντούχας Κίρκης Καραλή οδήγησε την Πέγκυ Τρικαλιώτη στην απόκτηση δύο βραβείων για την ερμηνεία της.
Συναντήσαμε την γνωστή ηθοποιό και κάναμε μαζί της μια συζήτηση με σκοπό να μάθουμε που οφείλεται η μεγάλη επιτυχία αυτής της παράστασης.
Πρωταγωνιστείτε σε ένα έργο που παίζεται με επιτυχία για 3η συνεχόμενη χρονιά. Γιατί πιστεύετε πως έχει αγαπήσει τόσο πολύ ο κόσμος την ιστορία ζωής της Μαρί Κιουρί;
Ο κόσμος, φαντάζομαι πως έρχεται στο θέατρο περιμένοντας να μάθει κάποια πράγματα παραπάνω σχετικά με ένα σπουδαίο πρόσωπο της Επιστήμης. Αυτό που δεν υποψιάζεται είναι πως όλο το παρασκήνιο της προσωπικής ζωής της -τα παιδικά της χρόνια, η σχέση με τους γονείς και τα παιδιά της, η αγάπη για τον σύζυγό της και η ερωτική έλξη για έναν μαθητή του- τροφοδότησαν, ως ένα βαθμό, το πείσμα της για να καταφέρει όσα κατάφερε στην καριέρα της. Συγχρόνως, το ότι υπήρξε μια κορυφαία στον τομέα της γυναίκα σε έναν κύκλο ανδροκρατούμενο και το ότι παραλίγο να αδικηθεί απ' την Σουηδική Ακαδημία που λίγο έλειψε να της στερήσει το δεύτερο Νόμπελ, είναι μοιραίες στιγμές της ζωής της που δεν ξέρει πολύς κόσμος.
Ποιο στοιχείο από την προσωπικότητα της σπουδαίας αυτής γυναίκας σας αρέσει περισσότερο;
Η πίστη της σε ένα όραμα. Το πάθος της για δημιουργία και εξέλιξη που μεταβολίζεται τελικά σε κάτι που είναι προς όφελος όλης της Ανθρωπότητας. Η Κιουρί υπέφερε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να καταφέρει αυτό το οποίο πίστευε. Είχε κρυώσει, είχε πεινάσει, είχε απελπιστεί από τη σωματική ταλαιπωρία κι είχε να "πολεμήσει" ένα κατεστημένο για να αποδείξει την αξία της.
Τι σας δυσκόλεψε πιο πολύ σε αυτό το ρόλο;
Πέρα από τις συναισθηματικές εναλλαγές που φέρει η δραματουργία της παράστασής μας και από το συχνό πέρασμα της Κιουρί από το σκοτάδι στο φως κι ανάποδα, αυτό που σίγουρα με δυσκολεύει σε κάθε παράσταση είναι η ίδια η χορογραφία της παράστασης που με θέλει διαρκώς σε εγρήγορση.
Τι μηνύματα στέλνει στις σημερινές γυναίκες η Μαρί Κιουρί;
Το ότι είμαστε γυναίκες δεν μας κάνει λιγότερο ικανές σε τίποτα σε σχέση με τους άντρες. Και σε περίπτωση που κάποιος προσπαθήσει να μας πείσει ότι το φύλο μας θα πρέπει να έχει αντίκτυπο στη ζωή μας - την επαγγελματική ή την προσωπική - θα πρέπει να βρούμε τη δύναμη να του αλλάξουμε πάση θυσία άποψη.
Η Μαρί Κιουρί έζησε με πάθος, όπως ακριβώς ήθελε πληρώνοντας το τίμημα. Συμφωνείτε με αυτόν τον τρόπο σκέψης; Της ελευθερίας και της επιμονής στα όνειρά μας;
Φυσικά. Πρόκειται για ένα πρότυπο ανθρώπου, χιλιόμετρα πιο μπροστά από την εποχή του. Οι σύγχρονοι επιστήμονες, άνθρωποι που νοσούν ή άνθρωποι που αναζητούν μια βιογραφία με τρελή έμπνευση, τρελή δύναμη και τρελό πείσμα, θα έπρεπε να πίνουν νερό στο όνομά της.
Εσείς στη ζωή σας ποια πράγματα έχετε υποστηρίξει με πολύ πάθος;
Έχω υποστηρίξει και υποστηρίζω καθημερινά την αλήθεια μου πάνω στη σκηνή. Παίζω 27 χρόνια, με ελάχιστα κενά ενδιάμεσα και μπορώ να πω με ειλικρίνεια ότι δεν έχω παίξει ούτε μια παράσταση που να μην έδωσα το 100% μου, είτε ήταν μονή είτε ήταν διπλή παράσταση.
Ποια είναι η μεγαλύτερη μάχη που έχετε κερδίσει στη ζωή σας;
Το ότι έγινα μητέρα την ίδια στιγμή που όλοι οι γιατροί υποστήριζαν ότι είναι αδύνατον να αποκτήσω παιδί.
Τι είναι για εσάς το θέατρο;
Τα πάντα. Τρόπος για να φέρνω τις πιο σκοτεινές μου πλευρές, αλλά και τις πιο φωτεινές μου όψεις, στην επιφάνεια, προσπαθώντας να τις δω πιο καθαρά και να τις διαχειριστώ μέσω ενός ρόλου. Το θέατρο είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να εκτονώσει, ενώ συγχρόνως, τη στιγμή που το κάνεις, νιώθεις πως είσαι χειρουργός σε επέμβαση ανοιχτής καρδιάς. Τίποτα απ' τα δύο δεν ισχύει φυσικά. Αλλά έτσι το νιώθεις. Μισή χαρά και άλλη μισή ευθύνη.
Πηγαίνετε στο θέατρο μαζί με την κόρη σας;
Φυσικά και πηγαίνω με την κόρη μου στο θέατρο και μάλιστα ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι από ενός έτους.
Εσείς ως παιδί είχατε τη δυνατότητα να βλέπετε θέατρο;
Δυστυχώς όχι όσο θα ήθελα...
Η τύχη σας βοήθησε στη ζωή σας; Σε τι;
Ναι, πιστεύω ότι έχω υπάρξει πολύ τυχερός άνθρωπος σε όλα τα επίπεδα. Αλλά η ζωή έρχεται και μου επιβεβαιώνει καθημερινά ότι αυτή η τύχη είναι ένα δώρο που πρέπει να ξέρεις τι να το κάνεις και να το προστατεύεις ως κάτι πολύτιμο. Μόνο έτσι μπορεί να γεννήσει καρπούς.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Ένα ερωτικό σκάνδαλο, στο Παρίσι του 1911, γίνεται αφορμή για να κινδυνέψει μια επιστήμονας, να μην πάρει ένα Νόμπελ. Πρωταγωνιστές σ’ αυτό το σκάνδαλο, η Μαρί Κιουρί και ο Πωλ Λανζεβάν, επίσης επιστήμονας, παλιός μαθητής του άντρα της, Πιέρ Κιουρί, και παντρεμένος. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή της, του Νόμπελ Χημείας, και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας την μεγαλειώδη προσφορά της.
Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα. Εκεί διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία. Και η καλύτερη απολογία δεν είναι άλλη από τη διήγηση της ζωής της. Τα πρώτα χρόνια στην υπό τσαρική κατοχή Βαρσοβία, οι σπουδές στη Σορβόνη, η ραδιενέργεια, το πρώτο Νόμπελ… Η Μαρί στο εδώλιο, σε μια συνθήκη κατάφωρης αδικίας, ξετυλίγει με συγκίνηση και ένταση τη δική της προσωπική ιστορία αποδεικνύοντας πως ο δρόμος των ιδεολόγων του πλανήτη, ειδικά των γυναικών, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, συγκεντρώνοντας παράλληλα καταγεγραμμένες πληροφορίες της ιστορικής πραγματικότητας σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, που αναδεικνύουν, με ευαισθησία, τις άγνωστες πτυχές μιας προσωπικότητας (ερευνήτριας, επαγγελματία, συζύγου, μητέρας, ερωμένης). Μια ιστορία, η οποία μας αφορά ακόμη και σήμερα. Μιας γυναίκας, που ήδη, στις αρχές του περασμένου αιώνα, προσπάθησε να απαλλαγεί από τα στερεότυπα που η κοινωνία θέλησε για την ίδια. Η Πέγκυ Τρικαλιώτη τιμήθηκε δύο φορές για την ερμηνεία της.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κείμενο - Μουσική: Ευσταθία Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Στο ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη. Μαζί της, η ηθοποιός Αγγελική Πασπαλιάρη και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου.
Θέατρο Σταθμός: Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (Έναντι μετρό: Μεταξουργείο) Τηλ.: 21 0523 0267
Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
«Η Απολογία της Μαρί Κιουρί» αναφέρεται στην άγνωστη ιστορία της πρώτης γυναίκας που κέρδισε Νόμπελ το 1903 με αφορμή την δουλειά της πάνω στη ραδιενέργεια. Τα όνειρα, η καριέρα, το αποτύπωμά της στην Επιστήμη, οι έρωτες και η σχέση με τις κόρες της συνθέτουν ένα εξαιρετικό κείμενο με την υπογραφή της Ευσταθίας, που μετά και τις σκηνοθετικές οδηγίες της ταλαντούχας Κίρκης Καραλή οδήγησε την Πέγκυ Τρικαλιώτη στην απόκτηση δύο βραβείων για την ερμηνεία της.
Συναντήσαμε την γνωστή ηθοποιό και κάναμε μαζί της μια συζήτηση με σκοπό να μάθουμε που οφείλεται η μεγάλη επιτυχία αυτής της παράστασης.
Πρωταγωνιστείτε σε ένα έργο που παίζεται με επιτυχία για 3η συνεχόμενη χρονιά. Γιατί πιστεύετε πως έχει αγαπήσει τόσο πολύ ο κόσμος την ιστορία ζωής της Μαρί Κιουρί;
Ο κόσμος, φαντάζομαι πως έρχεται στο θέατρο περιμένοντας να μάθει κάποια πράγματα παραπάνω σχετικά με ένα σπουδαίο πρόσωπο της Επιστήμης. Αυτό που δεν υποψιάζεται είναι πως όλο το παρασκήνιο της προσωπικής ζωής της -τα παιδικά της χρόνια, η σχέση με τους γονείς και τα παιδιά της, η αγάπη για τον σύζυγό της και η ερωτική έλξη για έναν μαθητή του- τροφοδότησαν, ως ένα βαθμό, το πείσμα της για να καταφέρει όσα κατάφερε στην καριέρα της. Συγχρόνως, το ότι υπήρξε μια κορυφαία στον τομέα της γυναίκα σε έναν κύκλο ανδροκρατούμενο και το ότι παραλίγο να αδικηθεί απ' την Σουηδική Ακαδημία που λίγο έλειψε να της στερήσει το δεύτερο Νόμπελ, είναι μοιραίες στιγμές της ζωής της που δεν ξέρει πολύς κόσμος.
Ποιο στοιχείο από την προσωπικότητα της σπουδαίας αυτής γυναίκας σας αρέσει περισσότερο;
Η πίστη της σε ένα όραμα. Το πάθος της για δημιουργία και εξέλιξη που μεταβολίζεται τελικά σε κάτι που είναι προς όφελος όλης της Ανθρωπότητας. Η Κιουρί υπέφερε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να καταφέρει αυτό το οποίο πίστευε. Είχε κρυώσει, είχε πεινάσει, είχε απελπιστεί από τη σωματική ταλαιπωρία κι είχε να "πολεμήσει" ένα κατεστημένο για να αποδείξει την αξία της.
Τι σας δυσκόλεψε πιο πολύ σε αυτό το ρόλο;
Πέρα από τις συναισθηματικές εναλλαγές που φέρει η δραματουργία της παράστασής μας και από το συχνό πέρασμα της Κιουρί από το σκοτάδι στο φως κι ανάποδα, αυτό που σίγουρα με δυσκολεύει σε κάθε παράσταση είναι η ίδια η χορογραφία της παράστασης που με θέλει διαρκώς σε εγρήγορση.
Τι μηνύματα στέλνει στις σημερινές γυναίκες η Μαρί Κιουρί;
Το ότι είμαστε γυναίκες δεν μας κάνει λιγότερο ικανές σε τίποτα σε σχέση με τους άντρες. Και σε περίπτωση που κάποιος προσπαθήσει να μας πείσει ότι το φύλο μας θα πρέπει να έχει αντίκτυπο στη ζωή μας - την επαγγελματική ή την προσωπική - θα πρέπει να βρούμε τη δύναμη να του αλλάξουμε πάση θυσία άποψη.
Η Μαρί Κιουρί έζησε με πάθος, όπως ακριβώς ήθελε πληρώνοντας το τίμημα. Συμφωνείτε με αυτόν τον τρόπο σκέψης; Της ελευθερίας και της επιμονής στα όνειρά μας;
Φυσικά. Πρόκειται για ένα πρότυπο ανθρώπου, χιλιόμετρα πιο μπροστά από την εποχή του. Οι σύγχρονοι επιστήμονες, άνθρωποι που νοσούν ή άνθρωποι που αναζητούν μια βιογραφία με τρελή έμπνευση, τρελή δύναμη και τρελό πείσμα, θα έπρεπε να πίνουν νερό στο όνομά της.
Εσείς στη ζωή σας ποια πράγματα έχετε υποστηρίξει με πολύ πάθος;
Έχω υποστηρίξει και υποστηρίζω καθημερινά την αλήθεια μου πάνω στη σκηνή. Παίζω 27 χρόνια, με ελάχιστα κενά ενδιάμεσα και μπορώ να πω με ειλικρίνεια ότι δεν έχω παίξει ούτε μια παράσταση που να μην έδωσα το 100% μου, είτε ήταν μονή είτε ήταν διπλή παράσταση.
Ποια είναι η μεγαλύτερη μάχη που έχετε κερδίσει στη ζωή σας;
Το ότι έγινα μητέρα την ίδια στιγμή που όλοι οι γιατροί υποστήριζαν ότι είναι αδύνατον να αποκτήσω παιδί.
Τι είναι για εσάς το θέατρο;
Τα πάντα. Τρόπος για να φέρνω τις πιο σκοτεινές μου πλευρές, αλλά και τις πιο φωτεινές μου όψεις, στην επιφάνεια, προσπαθώντας να τις δω πιο καθαρά και να τις διαχειριστώ μέσω ενός ρόλου. Το θέατρο είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να εκτονώσει, ενώ συγχρόνως, τη στιγμή που το κάνεις, νιώθεις πως είσαι χειρουργός σε επέμβαση ανοιχτής καρδιάς. Τίποτα απ' τα δύο δεν ισχύει φυσικά. Αλλά έτσι το νιώθεις. Μισή χαρά και άλλη μισή ευθύνη.
Πηγαίνετε στο θέατρο μαζί με την κόρη σας;
Φυσικά και πηγαίνω με την κόρη μου στο θέατρο και μάλιστα ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι από ενός έτους.
Εσείς ως παιδί είχατε τη δυνατότητα να βλέπετε θέατρο;
Δυστυχώς όχι όσο θα ήθελα...
Η τύχη σας βοήθησε στη ζωή σας; Σε τι;
Ναι, πιστεύω ότι έχω υπάρξει πολύ τυχερός άνθρωπος σε όλα τα επίπεδα. Αλλά η ζωή έρχεται και μου επιβεβαιώνει καθημερινά ότι αυτή η τύχη είναι ένα δώρο που πρέπει να ξέρεις τι να το κάνεις και να το προστατεύεις ως κάτι πολύτιμο. Μόνο έτσι μπορεί να γεννήσει καρπούς.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Ένα ερωτικό σκάνδαλο, στο Παρίσι του 1911, γίνεται αφορμή για να κινδυνέψει μια επιστήμονας, να μην πάρει ένα Νόμπελ. Πρωταγωνιστές σ’ αυτό το σκάνδαλο, η Μαρί Κιουρί και ο Πωλ Λανζεβάν, επίσης επιστήμονας, παλιός μαθητής του άντρα της, Πιέρ Κιουρί, και παντρεμένος. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή της, του Νόμπελ Χημείας, και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας την μεγαλειώδη προσφορά της.
Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα. Εκεί διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία. Και η καλύτερη απολογία δεν είναι άλλη από τη διήγηση της ζωής της. Τα πρώτα χρόνια στην υπό τσαρική κατοχή Βαρσοβία, οι σπουδές στη Σορβόνη, η ραδιενέργεια, το πρώτο Νόμπελ… Η Μαρί στο εδώλιο, σε μια συνθήκη κατάφωρης αδικίας, ξετυλίγει με συγκίνηση και ένταση τη δική της προσωπική ιστορία αποδεικνύοντας πως ο δρόμος των ιδεολόγων του πλανήτη, ειδικά των γυναικών, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, συγκεντρώνοντας παράλληλα καταγεγραμμένες πληροφορίες της ιστορικής πραγματικότητας σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, που αναδεικνύουν, με ευαισθησία, τις άγνωστες πτυχές μιας προσωπικότητας (ερευνήτριας, επαγγελματία, συζύγου, μητέρας, ερωμένης). Μια ιστορία, η οποία μας αφορά ακόμη και σήμερα. Μιας γυναίκας, που ήδη, στις αρχές του περασμένου αιώνα, προσπάθησε να απαλλαγεί από τα στερεότυπα που η κοινωνία θέλησε για την ίδια. Η Πέγκυ Τρικαλιώτη τιμήθηκε δύο φορές για την ερμηνεία της.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κείμενο - Μουσική: Ευσταθία Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Στο ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη. Μαζί της, η ηθοποιός Αγγελική Πασπαλιάρη και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου.
Θέατρο Σταθμός: Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (Έναντι μετρό: Μεταξουργείο) Τηλ.: 21 0523 0267
Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)