Μέσα στο εορταστικό κλίµα της µεγάλης επετείου για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, ένα πολύ σηµαντικό στοιχείο έρχεται να δηµιουργήσει ακόµη µεγαλύτερη αισιοδοξία. Η χώρα µας από φέτος διεκδικεί επάξια ολοένα και µεγαλύτερη θέση στον χάρτη της παγκόσµιας αγοράς οπτικοακουστικών παραγωγών, γεγονός που προµηνύει µια ορατά αναβαθµισµένη πορεία στον κλάδο τα επόµενα χρόνια.

Μεγάλες, διεθνείς κινηµατογραφικές αλλά και τηλεοπτικές παραγωγές αναµένεται να γυριστούν στη χώρα µας από την άνοιξη και σε αυτό το εγχείρηµα καταλυτικό ρόλο παίζει το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ).

Ουσιαστικά, λειτουργώντας ως πόλος έλξης, το ΕΚΟΜΕ δηµιουργεί ένα σηµείο συνάντησης όλων των παραγωγικών συνιστωσών του οπτικοακουστικού κλάδου µε τους πολίτες, το οποίο, µέσα από τη συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία, τις περιφέρειες και τους δήµους, θα ενισχύσει σηµαντικά την εγχώρια οπτικοακουστική αγορά, δηµιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
Οπως έχει ήδη γίνει γνωστό, µεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ επέλεξαν την Ελλάδα για τα γυρίσµατα ταινιών που αναµένεται να σπάσουν τα ταµεία.

«Από εκείνες που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για έγκριση ξεχωρίζει η ταινία “Greek Freak”, βιογραφικό έργο για τον Γιάννη Αντετοκούνµπο, σε παραγωγή της Disney+, αλλά και η “Cyclades”, που είναι γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Marc Fitoussi, µε πρωταγωνίστρια την Isabelle Huppert», λέει σε επικοινωνία του µε την εφηµερίδα ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του ΕΚΟΜΕ.

Το µεγάλο ερώτηµα που προκύπτει είναι σε ποια µέρη θα πραγµατοποιηθούν τα γυρίσµατα των εν λόγω παραγωγών. «Οσον αφορά την ταινία “Greek Freak”, τα γυρίσµατα θα γίνουν στην Αττική, την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα. Το “Cyclades” θα γυρίσει πλάνα σε πολλά από τα νησιά των Κυκλάδων», απαντά, τονίζοντας ωστόσο πως, αν όλα πάνε καλά σε επιδηµιολογικό επίπεδο και δεν υπάρξει κάποια εµπλοκή µε την κρίση της COVID-19, αναµένεται να γίνουν γυρίσµατα σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες ανά την ελληνική επικράτεια.

Οπως µας πληροφορεί, έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγµατεύσεις και για άλλες µεγάλες παραγωγές, για τις οποίες αναµένονται άµεσα οι αιτήσεις για έγκριση.

υγφγηξ


«Πρόκειται για την ταινία “My big fat Greek wedding 3” (“Γάµος αλά ελληνικά” 3), σε σκηνοθεσία της Νία Βαρντάλος (παραγωγή Τοµ Χανκς και Ρίτα Ουίλσον), για την οποία τα γυρίσµατα σχεδιάζονται σε Αττική και Πελοπόννησο. Στο πλάνο είναι και µια κινηµατογραφική ταινία action-comedy αµερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Rian Johnson (σ.σ.: γνωστός από το “Star Wars Ep. 8: The last Jedi”), µε πρωταγωνιστή τον Daniel Craig. Και σε αυτή την ταινία τα γυρίσµατα θα γίνουν στην Πελοπόννησο. Επίσης, ο τρίτος κύκλος της τηλεοπτικής σειράς δράσης “Tom Clancy's Jack Ryan”, σε συµπαραγωγή Paramount και Amazon Prime, µε πρωταγωνιστή τον John Krasinski και µε στόχο γυρισµάτων την Αττική και τις Κυκλάδες», αποκαλύπτει ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ.

Στο πρόγραµµα έχει ενταχθεί και µια ταινία επιστηµονικής φαντασίας σε σκηνοθεσία David Cronenberg, µε πρωταγωνιστή τον Mat Mikkelsen και γυρίσµατα στην Αττική, αλλά και ένα πολεµικόκατασκοπικό έργο ρωσικής παραγωγής, µε θέµα τον Β' Παγκόσµιο Πόλεµο και γυρίσµατα στην Αττική.

«Σε αυτή την ταινία θα χρησιµοποιηθούν αµερικανικά πολεµικά αεροπλάνα του 1940, που φυλάσσονται και συντηρούνται σε αεροπορική βάση», εξηγεί ο κ. Κουάνης και συµπληρώνει πως αναµένονται πολλές άλλες ταινίες και σειρές από το εξωτερικό, µε χαµηλότερους προϋπολογισµούς.

Πώς όµως προέκυψε αυτός ο δίαυλος επικοινωνίας και συνεργασίας; Ηταν κάτι που ξεκίνησε με πρωτοβουλία από το Χόλιγουντ ή υπήρξε μια στοχευμένη επικοινωνιακή προώθηση από την Ελλάδα που πέτυχε και έτσι μας επέλεξαν οι ξένοι παραγωγοί;


«Ειδικά για τις αμερικανικές παραγωγές, υλοποι - ούμε εδώ και καιρό μια στοχευμένη στρατηγική, με συνεχείς επισκέψεις στις ΗΠΑ και παρουσιά - σεις στις μεγάλες εταιρείες παραγωγής. Επίσης, έχουν έρθει στην Ελλάδα στελέχη των εταιρειών για να γνωρίσουν από κοντά τη χώρα και τι έχει να προσφέρει στις εταιρείες τους σε επίπεδο χρημα - τοδοτικών κινήτρων και υποδομών. Με την κρί - ση της πανδημίας, η στρατηγική μας χρειάστηκε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα», περιγράφει ο κ. Κουάνης. Οσο για τις συναντήσεις, έγιναν ατελείωτες -όπως λέει- ώρες τηλεδιασκέψεων. Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός πως το ΕΚΟΜΕ, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη, επανασχεδίασε το πρόγραμμα με μια αναθεώρηση του νόμου για το cash rebate, που έχει αρχίσει ήδη να αποδίδει καρπούς από το περασμένο καλο - καίρι, οπότε και πραγματοποιήθηκαν δεκάδες διε - θνείς παραγωγές στην Ελλάδα.

«Πλέον, χάρη στις βελτιώσεις του νόμου (σ.σ.: Αύξηση του cash rebate στο 40% και περαιτέ - ρω απλοποίηση της διαδικασίας υπαγωγής και εκταμίευσης) έχουμε συστηματική επικοινωνία με μεγάλες ξένες εταιρείες παραγωγής, τις οποίες ενημερώνουμε για το νέο, ελκυστικό τοπίο που παρουσιάζει η χώρα μας, και βρισκόμαστε σε προχωρημένες συνομιλίες για νέα projects», συμπληρώνει και ανατρέχει στα όσα συνέβησαν στο πρώτο lockdown, τον Μάρτιο του 2020.

«Μελετήσαμε τον ανταγωνισμό, βελτιώσαμε τα κίνητρά μας, εφόσον η κρίση άλλαξε τα δεδομένα στις παραγωγές παγκοσμίως, και επανήλθαμε πιο δυνατοί. Δημιουργώντας τα κατάλληλα κίνητρα (σ.σ.: cash rebate, tax relief, film offices network), καταστήσαμε σαφές ότι η Ελλάδα αποτελεί ελκυστι - κό προορισμό για οπτικοακουστικές παραγωγές». Ενα άλλο σημαντικό θέμα που προκύπτει από τη μεγάλη αυτή δράση του ΕΚΟΜΕ είναι οι επαφές με τον ΕΟΤ και τα υπουργεία Πολιτισμού και Του - ρισμού ως προς τα σχέδια προβολής της Ελλάδας.

«To EKOME συνεργάζεται με τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, καθώς και με τους εποπτευ - όμενους φορείς τους, με στόχο την ενίσχυση του brand “Ελλάδα” σε όλο τον κόσμο», επιβεβαιώνει ο κ. Κουάνης. «Ακόμη, έχουμε στενή συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, με φεστιβάλ (όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), τις περιφέρειες, τους δήμους, το “Enterprise Greece” και το υπουργείο Εξωτερικών, καθώς και με όλους τους φορείς -δημόσιους και ιδιωτικούςτων οποίων το έργο προάγει το προφίλ της χώρας μας παγκοσμίως».

Τι γίνεται όμως με τον κλάδο της οπτικοακουστικής παραγωγής εν μέσω της πανδημικής κρίσης;

«Οπως ήδη γνωρίζετε, η πανδημία “φρέναρε” παγκοσμίως την έξοδο μεγάλων παραγωγών στις κινηματογραφικές αίθουσες, όπως, για παράδειγμα, την τελευταία ταινία του James Bond, ή οδήγησε άλλες να βγουν κατευθείαν σε πλατφόρμες, όπως η “Wonder Woman” στο HBO Max. Επίσης, σταμάτησε σε μεγάλο βαθμό τα γυρίσματα παγκοσμίως, αν και στην Ελλάδα -λόγω των χειρισμών που έγιναν σε εθνικό επίπεδο για τα μέτρα προφύλαξης από τον κορονοϊό- πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα διεθνών παραγωγών από το περασμένο καλοκαίρι μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου 2020», εξηγεί αναφερόμενος στο γεγονός πως η πανδημία δημιούργησε την ανάγκη για περισσότερο οπτικοακουστικό περιεχόμενο, καθώς οι άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη έμεναν στα σπίτια τους και η ανάγκη για ψυχαγωγία σε αυτούς τους καιρούς αυξήθηκε αλματωδώς.

«Επιπλέον, βλέπουμε στοιχεία που δείχνουν μεγάλη αύξηση στη δημιουργία και τη χρήση videogames, ενός κλάδου της οπτικοακουστικής παραγωγής που επίσης υποστηρίζεται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΚΟΜΕ, ενώ αρκετοί πο - λιτιστικοί οργανισμοί στράφηκαν στη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου για να παραμείνουν σε επαφή με το κοινό τους», συνεχίζει. Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για θετικά αποτελέσματα στον διεθνή οπτικοακουστικό κλάδο από την ψηφιακή «έκρηξη»;

«Θα λέγαμε ότι η ψηφιακή “έκρηξη” προέκυψε μεν από ανάγκη λόγω της πανδημίας, ωστόσο οδήγησε σε νέα δημιουργικά μονοπάτια τους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου και αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε το νέο τοπίο που θα διαμορφωθεί μετά το πέρας της πανδημίας», καταλήγει ο κ. Κουάνης.