akropoli
Πολιτισμός

Ακρόπολη - Ο Μανόλης Κορρές απαντά για το τσιμέντο και τη δημιουργία διαδρόμου

Ο καθηγητής έδωσε απαντήσεις στις αιτιάσεις για τις παρεμβάσεις στην Ακρόπολη

Απαντήσεις για τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών σχετικά με τις παρεμβάσεις στον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης έδωσε ο Μανόλης Κορρές

Ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και πρόεδρος της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης μίλησε στην εκπομπή «Συνδέσεις» της ΕΡΤ, με τους Κώστα Πααχλιμίντζο και Χριστίνα Βίδου, για το αν έπρεπε ή όχι να χρησιμοποιηθεί τσιμέντο για τη δημιουργία διαδρόμου στην Ακρόπολη, σχολιάζοντας μεταξύ άλλων και το δημοσίευμα του Economist.

Ο Economist σύμφωνα με το ΥΠΠΟΑ αναφέρει: «…τον Οκτώβριο του 2020, εργάτες έριξαν φαρδιά τσιμεντένια μονοπάτια γύρω από τους ναούς της. Οι Αρχές λένε ότι τα μονοπάτια βελτιώνουν την προσβασιμότητα. Κριτικές λένε ότι προκαλούν πλημμύρες. Ένας επιστήμονας κατηγόρησε τη διοίκηση του χώρου ότι χρησιμοποίησε το lockdown ως “προπέτασμα καπνού”. Τουλάχιστον, η πρόθεση για τα μονοπάτια είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας».

Ο κ. Κορρές ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «το αρχαίο υλικό διάστρωσης που σώζεται πάνω στην Ακρόπολη, εκεί όπου ο βράχος είναι κομμένος λίγο βαθύτερα από το επιθυμητό επίπεδο που είχαν σκεφτεί όταν διαμόρφωναν τον Παρθενώνα και τις γύρω επιφάνειες, είναι ένα μείγμα πολύ κοντά στο τσιμέντο. Δεν είναι σκέτο χώμα, είναι μείγμα από ασβέστη, πέτρες, χαλίκια και άμμο όπως δηλαδή γίνεται σήμερα το ασβεστοκονίαμα ή το λιθόδεμα. Η διαφορά είναι ότι εμείς έχουμε και τσιμέντο μέσα στο μείγμα, η εικόνα είναι η ίδια όμως. Απλώς οι περισσότεροι που μιλάνε για αυτό το θέμα αγνοούν τελείως την ύπαρξη τέτοιων υλικών, δεν τους ενδιαφέρει η αρχαιολογική πραγματικότητα, αλλά ενίοτε μια ιδεολογική αντιπαράθεση στην οποία όσο έλλειμμα υπάρχει σε επιστημονικές γνώσεις υποκαθίσταται από αισθητικές ευαισθησίες».

Εξήγησε ότι «κεντρικός δρόμος που περνάει από τα Προπύλαια και φτάνει στον Παρθενώνα, στα ανατολικά, είναι ο αρχαίος δρόμος ο οποίος είχε επιφάνεια τον ίδιο τον βράχο, εργασμένο, επίπεδο, δεν είχε ποτέ πλακόστρωση ή τσιμέντο ή κάτι άλλο. Το αποτέλεσμα της χρήσεως και της φθοράς, κυρίως από ενδιάμεσες εποχές που έγιναν εκσκαφές μέσα στην Ακρόπολη, είναι ότι η επιφάνεια του Βράχου χάθηκε σε πολύ βάθος και για αυτό τον λόγο πριν από σαράντα και πλέον χρόνια, το Υπουργείο Πολιτισμού ανέθεσε στον Γιάννη Τραυλό που ήταν ο πιο έγκυρος μελετητής τότε και το έστρωσε με τσιμέντο. Υπάρχει 45 χρόνια, οι Αθηναίοι δεν ξέρω γιατί δεν το έχουν δει. Ίσως γιατί δεν ανεβαίνουν ποτέ ή όταν ανεβαίνουν βλέπουν άλλα πράγματα. Επομένως δεν το έχουν δει με τα μάτια τους, αλλά αρκεί μια λέξη που φτάνει στα αυτιά η οποία λειτουργεί καλύτερα από τα μάτια που συνήθως δεν χρησιμοποιούνται».

Για τις ενστάσεις των αρχαιολόγων επί του θέματος οι οποίοι υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να βρεθεί κάποιος άλλος τρόπος ο Μανόλης Κορρές τόνισε ότι δεν υπήρχε άλλος τρόπος διότι όπως είπε «δεν υπήρξαν πλακοστρώσεις σε αυτό το μέρος της Ακρόπολης για να μπει πλακόστρωση ενώ οι επικριτές είπαν ότι ακόμα και ξύλινα δάπεδα έπρεπε να μπουν ενώ άλλοι μίλησαν για γυάλινα και πολλές άλλες ιδέες της στιγμής. Εμείς απλώς ανανεώσαμε το υλικό που υπήρχε 45 χρόνια πριν το οποίο είχε παλιώσει, είχε φθαρεί, είχε γίνει κομμάτια και στη θέση του φθαρμένου παλιού μπετόν ξαναβάλαμε καινούριο».

Επίσης , ο πρόεδρος της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης τόνισε ότι το νέο μείγμα από τσιμέντο και αδρανή που χρησιμοποιήθηκε είναι πολύ καλύτερο από το παλιό ενώ υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει πιο συμβατό υλικό από αυτό. «Σας θυμίζω το μπετόν το φτιάχνουν από τη ρωμαϊκή εποχή, είναι υλικό 2.000 ετών. Απλώς είναι δυσφημισμένο και πολλές φορές τα ονόματα επηρεάζουν τα συναισθήματα των ανθρώπων. Επίσης, το ότι είναι μαρμάρινα τα μνημεία δεν σημαίνει ότι έπρεπε το δάπεδο γύρω να είναι μαρμάρινο, την Κλασική εποχή ποτέ δε συνέβαινε αυτό » είπε χαρακτηριστικά.

Ακόμα ανέφερε ότι όλα γίνονται με την τήρηση της νομοθεσίας, των διατάξεων που προβλέπουν πώς λαμβάνονται αποφάσεις και με μια διαδικασία διαλεκτική.