Κάθε φορά το ταξίδι στα Χανιά, που αγαπώ εμμονικά από το 2008, κρύβει και μία έκπληξη. Ευχάριστη - πάντα. Αυτήν τη φορά ήταν το μοναστήρι της Παναγίας του Ελέους των Αυγουστινιανών, στην Παλιά Πόλη, που έχει μεταμορφωθεί σε μουσείο. Δεν είναι ένα απλό μουσείο, αλλά το αποκαλούμενο «Μοναστήρι του Καρόλου». Οπου Κάρολος, ο Κάρολος Καμπερόπουλος, ο κομμωτής (ναι, καλά διαβάζετε) των stars. Και όταν λέμε stars, δεν εννοούμε τους σημερινούς - το εγχώριο star system, άλλωστε, ωχριά τόσο μπροστά σε αυτό της «χρυσής» εποχής της Ελλάδας, των ’60s, αλλά και συγκριτικά βεβαίως με άλλα ευρωπαϊκά (κυρίως της Αγγλίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας).

Στα χέρια του Καρόλου έχουν αφεθεί διασημότητες παγκοσμίου βεληνεκούς, από την «Ωραία της ημέρας» του Λουί Μπουνιουέλ, Κατρίν Ντενέβ, μέχρι την «Μπε-Μπε» Μπριζίτ Μπαρντό, αλλά και τις Μελίνα Μερκούρη και Μιμή Ντενίση. Η λατρεία του για τις τέχνες και το πάθος του να επικοινωνήσει τον πολιτισμό σε ευρύ κοινό τον ώθησαν στο να μεταμορφώσει αυτό το καταπληκτικό κτίσμα του 1583, ένα από τα τέσσερα ανδρικά καθολικά ενετικά μοναστήρια που λειτουργούσαν στην οχυρωμένη πόλη των Χανίων.

Με την κατάληψη των Χανίων από τους Οθωμανούς, το 1645, η μονή μετατράπηκε σε κατοικία άρχοντα Τούρκου. Το 1923, με την ανταλλαγή των πληθυσμών, το μοναστήρι διαιρέθηκε σε τέσσερις κατοικίες για να φιλοξενήσει οικογένειες Ελλήνων προσφύγων από τη Μικρά Ασία…


dsdsdsd
saccsasa
zszzz

Το "Μοναστήρι του Καρόλου":Το «λίφτινγκ» και η μεταμόρφωση σε μουσείο

Το 1991 απέκτησε το σύνολο των κατοικιών του μοναστηρίου και πήρε επ’ ώμου το πολυδάπανο «λίφτινγκ», το οποίο πραγματοποιήθηκε με βάση την πρώτη σχετική γκραβούρα του 17ου αιώνα, καθώς και έπειτα από «σκανάρισμα» των αρχείων του Ενετού αρχαιολόγου Τζουζέπε Τζερόλα, ειδικού απεσταλμένου από το Ινστιτούτο Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών της Βενετίας στις αρχές του 20ού αιώνα. Διατηρήθηκαν και αξιοποιήθηκαν τα ενετικά και οθωμανικά στοιχεία του ιστορικού αυτού κτιρίου-μνημείου, σε μια αναστήλωση που κράτησε ολόκληρη δεκαετία (1991-2001). Αποτέλεσμα; Ένα μουσείο-κόσμημα των Χανίων, με μόνιμη έκθεση σε 600 τετραγωνικά μέτρα και δύο ορόφους.

Αντικρίζεις τη συλλογή των έργων του καλλιτέχνη και ιδρυτή Καρόλου Καμπερόπουλου, με δημιουργίες γλυπτικής, ζωγραφικής και μονοτυπίες από τον Μεσαίωνα έως σήμερα. Στον δε ειδικά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο κομμωτηρίου εκτίθενται εξειδικευμένα εργαλεία κομμωτικής του περασμένου αιώνα, αλλά και σύγχρονα. Επίσης, αντικείμενα από διεθνείς όπερες και αντίστοιχες εκδόσεις. Γκραβούρες και φωτογραφίες με περίτεχνα χτενίσματα διασήμων και μη, περούκες, χτενάκια και παλιά έπιπλα κομμωτηρίου περιλαμβάνονται επίσης στο μενού.

Στο «Μοναστήρι του Καρόλου» (σ.σ.: αυτοδίδακτου καλλιτέχνη, κάτι πολύ σημαντικό, ένας λόγος παραπάνω για τα εύσημα από εμάς και από όλους εντέλει) έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και συγχρόνως μνήμες από τη Μαρία Κάλλας, την «Μπε-Μπε» και τη Μαντάμ Ορτάνς συνυπάρχουν. Αρμονικά. Και η ζωή του; Σαν παραμύθι. Από τα παιριζιάνικα σαλόνια της μπουρζουά ιντελιγκέντσιας, όπου συνάντησε και χτένισε και τη Ζακλίν Πικάσο και, φυσικά, τη «μεγαλύτερη σοπράνο» του 20ού αιώνα, Μαρία Κάλλας, έως τη Μεγαλόνησο, οι μνήμες του αφηγούνται ιστορίες δικές του και των διασημοτήτων που του αφέθηκαν: Όλα μαζί συνθέτουν μια «ολοζώντανη» κοιτίδα πολιτισμού.

Τι επιπλέον χρειάζεται να γνωρίζετε, προτού επισκεφτείτε αυτό το μοναδικό μουσείο; Ο Αιγυπτιώτης (σ.σ.: γεννήθηκε στο Κάιρο στις αρχές του 1930) Κάρολος, πέρα από κομμωτής, είχε υπάρξει επί μακρόν γλύπτης, ζωγράφος και βέβαια συλλέκτης. Για εκείνον η ομορφιά ήταν φιλοσοφία, στάση ζωής, lifestyle. Και το μότο του;

«Ο καλλιτέχνης εμπνέεται συνεχώς και πρέπει να είναι ένας ακούραστος εργάτης. Όσο εργάζεται κανείς, δεν γερνάει».

-Δημοσιεύθηκε στο Secret των Παραπολιτικών