Γιώργος Κλεφτογιώργος στα Παραπολιτικά: "Της καταιγίδας τα νερά, είχα για παιδική χαρά" - Το έργο του και τα μεγάλα τραγούδια
Ο στιχουργός που ξεχώρισε με τις διαχρονικές του επιτυχίες
Ο σημαντικός στιχουργός και συγγραφέας Γιώργος Κλεφτογιώργος μιλά στο parapolitika.gr για τη ζωή, το έργο, τις μεγάλες συνεργασίες του και την αγάπη του για τα ταξίδια και τη λογοτεχνία.

Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος, ένας από τους πιο σημαντικούς στιχουργούς της νεότερης γενιάς, με βαθύ αποτύπωμα στο ελληνικό τραγούδι και έντονη συγγραφική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια, μίλησε στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο για να μας δώσει το καλλιτεχνικό του στίγμα.
Δυστυχώς, όλοι γνωρίζουμε τους ερμηνευτές που τραγούδησαν τα τραγούδια του, όμως σπάνια πια στρέφουμε το βλέμμα στους δημιουργούς που έβαλαν τις λέξεις, τη σκέψη και την ψυχή πίσω από τις μεγάλες επιτυχίες. Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος είναι ένας από αυτούς που αξίζει να φωτιστούν ξανά.
Από τότε τα πράγματα παίρνουν τον δρόμο τους και οι συνεργασίες με τα περισσότερα μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού διαδέχονται η μία την άλλη, όπως: Γιάννης Σπανός, Χρήστος Νικολόπουλος, Αντώνης Βαρδής, Νίκος Κυπουργός, Φίλιππος Πλιάτσικας, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Διονύσης Τσακνής, Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Μητροπάνος, Σωκράτης Μάλαμας, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία, Στράτος Διονυσίου, Βασίλης Καρράς, Λίτσα Διαμάντη, Σταμάτης Κόκοτας, Αντώνης Καλογιάννης, Σοφία Βόσσου, Μελίνα Κανά, Χριστίνα Μαραγκόζη κ.ά.
Με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου ηχογράφησε αργότερα το τραγούδι «Μαύρο αστέρι», που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς αναφερόταν στον Γιάννη Αντετοκούνμπο, σε μουσική Μανώλη Ανδρουλιδάκη.
Θυμάται χαρακτηριστικά έναν στίχο από εκείνη τη δουλειά: «Είσαι όλες οι γυναίκες, τις κοιτάζω μια-μια, είσαι από νερό φτιαγμένη σε μεγάλη τρικυμία. Είσαι όλες οι γυναίκες κι ένας πυρετός με πιάνει, μην μου πέσει καμιά λέξη και σου κάψει το φουστάνι!»
Ο καταξιωμένος στιχουργός Γιώργος Κλεφτογιώργος αναφέρθηκε και στο πώς βλέπει να εξελίσσεται ο στίχος των τραγουδιών σήμερα. «Οι σαρωτικές αλλαγές στον χώρο της δισκογραφίας που επέφερε η τεχνολογία δεν ευνοούν την εμφάνιση νέων στιχουργών. Υπάρχει παραγωγή χιλιάδων τραγουδιών που ανεβαίνουν στο διαδίκτυο, όπου στην πλειοψηφία κυριαρχεί η ατεχνία και η τυποποίηση. Από την άλλη, η ανάπτυξη και η υψηλή αποδοχή της ραπ χρειάζεται εξερεύνηση. Πάντως είναι δύσκολο να έχει κάποιος σφαιρική εικόνα για τον στίχο».
Σχετικά με την εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού, πρόσθεσε: «Τα χρόνια που ξεκίνησα την πορεία μου στο τραγούδι ήταν ίσως η χρυσή εποχή της ελληνικής δισκογραφίας. [...] Όσοι ζήσαμε αυτές τις εποχές σαν δημιουργοί μπορούμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας τυχερούς». Και καταλήγει: «Δεν γράφουμε τραγούδια για να αντέξουν στον χρόνο, αλλά για να εκφραστούμε τη στιγμή που τα γράφουμε. [...] Όπως θα έλεγε ένας αγαπημένος φίλος στιχουργός που δεν βρίσκεται πια στη ζωή: Ούτε ο Θεός δεν το ξέρει».
Έχει ήδη κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο του με τίτλο Τι χρώματα να βάλω στη φωνή μου, στο οποίο έχει συγκεντρώσει τους στίχους από 72 αγαπημένα τραγούδια του. Προλογίζοντας το βιβλίο, ο Μάνος Ελευθερίου γράφει: «Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος συνεχίζει επάξια στους στίχους των τραγουδιών του, την παράδοση εκείνων των στιχουργών που ύμνησαν με πάθος τη γυναίκα, τον έρωτα και την αγάπη».
Στην εφημερίδα Athens Voice (18–24 Μαΐου 2017), σε συνέντευξή του, ο Μάνος Ελευθερίου αναφέρει επίσης τον Γιώργο Κλεφτογιώργο ως έναν από τους σπουδαιότερους στιχουργούς της Ελλάδος. Ο ίδιος, τέλος, στο βιβλίο του «Είναι αρρώστια τα τραγούδια» (εκδόσεις Καστανιώτη, 2002), αναφέρει μεταξύ άλλων σημαντικών ονομάτων - τα τραγούδια των οποίων, όπως σημειώνει, θα έπρεπε να έχουν γίνει ανάρπαστα και το όνομα του Γιώργου Κλεφτογιώργου.
Γιώργος Κλεφτογιώργος: Συνέντευξη με αφορμή τη νέα συγγραφική δουλειά
Η συζήτηση με τον Γιώργο Κλεφτογιώργο πραγματοποιήθηκε με αφορμή την παρουσίαση του νέου του μυθιστορήματος «Περιμένοντας τους Γύπες», που θα γίνει την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025, στις 19:00, στη Δημοτική Ακτή Μαρκοπούλου (Πλαζ Αυλακίου), στο Πόρτο Ράφτη. Ο σπουδαίος στιχουργός και συγγραφέας, με μακρά πορεία στο ελληνικό τραγούδι αλλά και στη λογοτεχνία, επιστρέφει με ένα έργο που συνεχίζει τη δημιουργική του διαδρομή και προσκαλεί το κοινό να τον συναντήσει από κοντά σε μια ιδιαίτερη βραδιά. Δείτε πληροφορίες στο εδώ.
Δυστυχώς, όλοι γνωρίζουμε τους ερμηνευτές που τραγούδησαν τα τραγούδια του, όμως σπάνια πια στρέφουμε το βλέμμα στους δημιουργούς που έβαλαν τις λέξεις, τη σκέψη και την ψυχή πίσω από τις μεγάλες επιτυχίες. Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος είναι ένας από αυτούς που αξίζει να φωτιστούν ξανά.
Γιώργος Κλεφτογιώργος: Από την Αμφιλοχία στα πρώτα βήματα στην Αθήνα
Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος γεννήθηκε σε ένα χωριό της Αμφιλοχίας και έζησε τα γυμνασιακά του χρόνια στο Αγρίνιο, κάνοντας παράλληλα διάφορες δουλειές για να συμβάλει στο οικογενειακό εισόδημα, καθώς τα χρόνια στην επαρχία ήταν αρκετά δύσκολα. Βρέθηκε στην Αθήνα με τους γονείς του και τα δύο αδέλφια του και από νωρίς, παράλληλα με τις σπουδές του, εργάστηκε ως βιομηχανικός εργάτης στα ψυγεία PITSOS, όπως όλη η οικογένεια, αλλά έκανε και πολλές άλλες δουλειές, συμμετέχοντας συγχρόνως σε κοινωνικούς αγώνες και αναπτύσσοντας με τον εξωστρεφή του χαρακτήρα μια κοινωνική δραστηριότητα.
Η παρουσία στο Υπουργείο Πολιτισμού και η συνάντηση με τη Μελίνα Μερκούρη
Στη συνέχεια εργάστηκε ως υπάλληλος στο Υπουργείο Πολιτισμού, συμβάλλοντας, με την αγάπη του για τις τέχνες, στην υλοποίηση πολλών προγραμμάτων, ξεχωρίζοντας από την περίοδο αυτή τη δουλειά του δίπλα στη μεγάλη Μελίνα Μερκούρη.Οι πρώτες καλλιτεχνικές παρέες του Κλεφτογιώργου και η καθοριστική ώθηση
Γράφει στίχους από μικρή ηλικία αλλά δεν είχε ακόμα αποφασίσει να τους δείξει κάπου, παρόλο που οι πρώτες του παρέες στην Αθήνα είναι άτομα που έμελλε να παίξουν σημαντικό ρόλο στο ελληνικό τραγούδι τα επόμενα χρόνια, όπως ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Αντώνης Βαρδής κ.ά. Το έναυσμα δόθηκε μετά από μία τυχαία συνάντηση με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, ο οποίος ενθουσιάζεται με τους στίχους του και τον παροτρύνει να ασχοληθεί, γεγονός για το οποίο ο Γιώργος Κλεφτογιώργος εκφράζει πάντα την ευγνωμοσύνη του.Η πρώτη μεγάλη στιγμή του Κλεφτογιώργου με τον Νταλάρα και Νικολόπουλο
Η ουσιαστική αρχή γίνεται με εντυπωσιακό τρόπο με ένα τραγούδι με το οποίο συνυπάρχει με τον κορυφαίο ερμηνευτή Γιώργο Νταλάρα και τον κορυφαίο συνθέτη Χρ. Νικολόπουλο. Το «Είναι ο ντουνιάς παράλογος» από τον δίσκο «Ο τραγουδιστής», του Γιώργου Νταλάρα.Οι συνεργασίες που ακολούθησαν
Τη σκυτάλη παίρνουν ο Γιάννης Σπανός και η Άλκηστη Πρωτοψάλτη με το «Τι χρώματα να βάλω στη φωνή μου» στον δίσκο «Έξοδος κινδύνου».Από τότε τα πράγματα παίρνουν τον δρόμο τους και οι συνεργασίες με τα περισσότερα μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού διαδέχονται η μία την άλλη, όπως: Γιάννης Σπανός, Χρήστος Νικολόπουλος, Αντώνης Βαρδής, Νίκος Κυπουργός, Φίλιππος Πλιάτσικας, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Διονύσης Τσακνής, Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Μητροπάνος, Σωκράτης Μάλαμας, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία, Στράτος Διονυσίου, Βασίλης Καρράς, Λίτσα Διαμάντη, Σταμάτης Κόκοτας, Αντώνης Καλογιάννης, Σοφία Βόσσου, Μελίνα Κανά, Χριστίνα Μαραγκόζη κ.ά.
Γιώργος Κλεφτογιώργος: Ο Παπακωνσταντίνου, ο δίσκος «Μετωπική» και το «Μαύρο Αστέρι»
Μια σημαντική στιγμή στην πορεία του είναι η συνεργασία του με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου το 2007 με τον δίσκο «Μετοπική», που επισφραγίζει μια φιλία δεκαετιών. Από τον δίσκο αυτόν ξεχωρίζει το «Να κοιμηθούμε αγκαλιά» σε μουσική Σοφίας Βόσσου, μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των τελευταίων δύο δεκαετιών. Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί σχετικά με τη συνεργασία του με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, που κράτησε περίπου δύο χρόνια για να τελειώσει ο δίσκος «Μετοπική»: «Τώρα που το σκέφτομαι, πιο πολύ ήταν διασκέδαση και μάλιστα μόλις τελείωσε ο δίσκος, μου ζήτησε να ξεκινήσουμε νέο δίσκο. Θέλω εδώ να αναφέρω τη διορατικότητα του παραγωγού Αχιλλέα Θεοφίλου, που δυστυχώς έφυγε πρόσφατα. Μόλις άκουσε το “Να κοιμηθούμε αγκαλιά”, είπε με ενθουσιασμό: Αυτό είναι το τραγούδι».
Με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου ηχογράφησε αργότερα το τραγούδι «Μαύρο αστέρι», που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς αναφερόταν στον Γιάννη Αντετοκούνμπο, σε μουσική Μανώλη Ανδρουλιδάκη.
Η συνεργασία με τον Σωκράτη Μάλαμα
Τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζει η συνεργασία του με τον Σωκράτη Μάλαμα που ξεκίνησε με τον δίσκο «Χάρτης» και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Από τη συνεργασία αυτή ο ίδιος ξεχωρίζει το «Φορτηγό», το οποίο συμπυκνώνει, όπως λέει, μεγάλο μέρος της ζωής του και της φιλοσοφικής του θεώρησης: «Της καταιγίδας τα νερά, είχα για παιδική χαρά». Μάλιστα, δεν παρέλειψε να μιλήσει και για τη συνεργασία του με τον Σωκράτη Μάλαμα στον δίσκο «Χάρτης», που σύμφωνα με τον ίδιο, «όλα έτρεξαν γρήγορα, δίχως άγχος. Ο Σωκράτης χαρισματικός, ταπεινός. Του άρεσαν όλοι οι στίχοι και δεν μου άλλαξε ποτέ μια λέξη. Πάντα στις συναντήσεις μας γελάμε πολύ, έχει ένα πολύ ιδιαίτερο χιούμορ».Θυμάται χαρακτηριστικά έναν στίχο από εκείνη τη δουλειά: «Είσαι όλες οι γυναίκες, τις κοιτάζω μια-μια, είσαι από νερό φτιαγμένη σε μεγάλη τρικυμία. Είσαι όλες οι γυναίκες κι ένας πυρετός με πιάνει, μην μου πέσει καμιά λέξη και σου κάψει το φουστάνι!»
Ο σύγχρονος στίχος και η τεχνολογική εποχή: Τι λέει ο Κλεφτογιώργος
Ο καταξιωμένος στιχουργός Γιώργος Κλεφτογιώργος αναφέρθηκε και στο πώς βλέπει να εξελίσσεται ο στίχος των τραγουδιών σήμερα. «Οι σαρωτικές αλλαγές στον χώρο της δισκογραφίας που επέφερε η τεχνολογία δεν ευνοούν την εμφάνιση νέων στιχουργών. Υπάρχει παραγωγή χιλιάδων τραγουδιών που ανεβαίνουν στο διαδίκτυο, όπου στην πλειοψηφία κυριαρχεί η ατεχνία και η τυποποίηση. Από την άλλη, η ανάπτυξη και η υψηλή αποδοχή της ραπ χρειάζεται εξερεύνηση. Πάντως είναι δύσκολο να έχει κάποιος σφαιρική εικόνα για τον στίχο».Σχετικά με την εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού, πρόσθεσε: «Τα χρόνια που ξεκίνησα την πορεία μου στο τραγούδι ήταν ίσως η χρυσή εποχή της ελληνικής δισκογραφίας. [...] Όσοι ζήσαμε αυτές τις εποχές σαν δημιουργοί μπορούμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας τυχερούς». Και καταλήγει: «Δεν γράφουμε τραγούδια για να αντέξουν στον χρόνο, αλλά για να εκφραστούμε τη στιγμή που τα γράφουμε. [...] Όπως θα έλεγε ένας αγαπημένος φίλος στιχουργός που δεν βρίσκεται πια στη ζωή: Ούτε ο Θεός δεν το ξέρει».
Ο Μάνος Ελευθερίου και η στροφή στη λογοτεχνία
Ένας από τους ανθρώπους που επηρέασαν το έργο του Γιώργου Κλεφτογιώργου με τη μακρόχρονη φιλία του και τις συζητήσεις μεταξύ τους ήταν ο Μάνος Ελευθερίου. Εκτός των άλλων, του ενέπνευσε και του ενίσχυσε την αγάπη που είχε από παιδί για τη λογοτεχνία και την ανάγνωση βιβλίων, κάτι που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία του ως συγγραφέα.Έχει ήδη κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο του με τίτλο Τι χρώματα να βάλω στη φωνή μου, στο οποίο έχει συγκεντρώσει τους στίχους από 72 αγαπημένα τραγούδια του. Προλογίζοντας το βιβλίο, ο Μάνος Ελευθερίου γράφει: «Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος συνεχίζει επάξια στους στίχους των τραγουδιών του, την παράδοση εκείνων των στιχουργών που ύμνησαν με πάθος τη γυναίκα, τον έρωτα και την αγάπη».
Στην εφημερίδα Athens Voice (18–24 Μαΐου 2017), σε συνέντευξή του, ο Μάνος Ελευθερίου αναφέρει επίσης τον Γιώργο Κλεφτογιώργο ως έναν από τους σπουδαιότερους στιχουργούς της Ελλάδος. Ο ίδιος, τέλος, στο βιβλίο του «Είναι αρρώστια τα τραγούδια» (εκδόσεις Καστανιώτη, 2002), αναφέρει μεταξύ άλλων σημαντικών ονομάτων - τα τραγούδια των οποίων, όπως σημειώνει, θα έπρεπε να έχουν γίνει ανάρπαστα και το όνομα του Γιώργου Κλεφτογιώργου.