Το πιο θετικό απρόοπτο που συνέβη στην ελληνική δευτερογενή αγορά έργων τέχνης και συγκεκριμένα στο τελευταίο Greek Sale του οίκου Bonhams στο Παρίσι, στις 19 Νοεμβρίου, ήταν το ασύλληπτο hammer price για τον πίνακα του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Το έργο με τίτλο «Paysage d’ Hydra» με κεντρικό θέμα το νησί της Ύδρας έγινε η πιο μεγάλη outsider πώληση, καθώς ούτε πολύ μεγάλες διαστάσεις είχε (39x56,5εκ.) ούτε ήταν η πρώτη φορά που εμφανίζεται εφάμιλλο έργο του Χατζηκυριάκου-Γκίκα στη δευτερογενή αγορά.

Διαβάστε: Χρηματιστήριο Τέχνης: Success story με περιθώριο 18 εκατ. δολαρίων για τα μπλε σφουγγάρια του Yves Klein

Ασφαλώς, πρόκειται για ένα πολύ καλό δείγμα της ζωγραφικής του εικαστικού, καλοσυντηρημένο, με υπογραφή «GHIKA» κάτω αριστερά και με χρονολογία το 1949, αλλά τίποτα δεν προέβλεπε το τελικό αποτέλεσμα.

pinakas-xatzikiriakos-gkikas

Greek sale: Ασύλληπτο hammer price στις 330.600 ευρώ για Χατζηκυριάκο-Γκίκα και "τσουχτερό" unsold για Παρθένη

Οι αρχικές τιμές της εκτίμησής του ήταν 40.000 με 60.000 ευρώ. Με το bidding να ξεκινά στις 38.000 ευρώ τα χτυπήματα «ξέφυγαν», με τους διεκδικητές να οδηγούν στο ασύλληπτο hammer price των 260.000 ευρώ (!). Μαζί με τις προμήθειες του οίκου ο επενδυτής τοποθέτησε συνολικά 330.600 ευρώ (!), αφήνοντας πολύ πίσω το low estimate και επαναπροσδιορίζοντας τα επίπεδα στην αγορά έργων του Χατζηκυριάκου-Γκίκα.

Στον αντίποδα, ένας από τους πίνακες με τις πιο υψηλές τιμές εκτίμησης (και για κάποιους φαβορί του Greek Sale) έμεινε απούλητος, αποτελώντας τη μεγαλύτερη «ήττα» του Greek Sale. O πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη με τίτλο «Les baigneuses» (Οι λουόμενες) δεν κατάφερε να πιάσει τις εκτιμώμενες τιμές που είχαν κυμανθεί από 150.000 έως 200.000 ευρώ. 

Το έργο είναι λάδι σε μουσαμά με διαστάσεις 170x160εκ., θεωρείται αντιπροσωπευτικό δείγμα της ζωγραφικής του Παρθένη και στην προέλευση αναφέρεται κληρονόμος του σπουδαίου καλλιτέχνη. Ωστόσο, δεν κατάφερε να αλλάξει χέρια, ούτε στο πρώτο bid των 140.000 ευρώ, πιο κάτω δηλαδή από τη χαμηλή εκτίμηση των 150.000 ευρώ.

pinakas-parthenis

Το αρνητικό αυτό αποτέλεσμα δείχνει ότι ακόμα η αγορά του Παρθένη παραμένει «κορόνα-γράμματα» στη μεταπώληση. Το 2021 ο πίνακας «L’ Apotheose de Athanasios Diakos» (λάδι σε καμβά, 117,5x117εκ.) με υπογραφή C. Parthenis στο κάτω αριστερό μέρος, είχε αγγίξει 520.000 (hammer price) και 644.312 ευρώ με τις προμήθειες του οίκου, έχοντας εκτιμηθεί μεταξύ 350.000 και 550.000 ευρώ.

Ήταν μία από τις υψηλότερες τιμές που έχει πετύχει η αγορά έργων του Παρθένη την τελευταία δεκαετία, διορθώνοντας την ανισορροπία που επικράτησε από το 2012 εξαιτίας της δικαστικής διαμάχης μεταξύ του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη και του οίκου Sotheby’s, μέσω του οποίου, όπως είχε καταθέσει στην αγωγή, είχε χτυπήσει και αγοράσει πλαστά έργα του Κ. Παρθένη.