Ο πόλεμος του Χατζιδάκι για την κληρονομιά του πατέρα του - Η μεγάλη συζήτηση που άνοιξε η απαγόρευση σε Χαρούλη και Μποφίλιου
Η απαγόρευση Χατζιδάκι σε Μποφίλιου και Χαρούλη που δίχασε
Η απόφαση του Γιώργου Χατζιδάκι να απαγορεύσει τη χρήση του έργου του Μάνου Χατζιδάκι στη διεθνή περιοδεία Μποφίλιου - Χαρούλη προκαλεί έντονο διχασμό στον καλλιτεχνικό κόσμο.
Το ρεπορτάζ του Γιώργου Βαϊλάκη στο ένθετο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά παρουσιάζει τη μεγάλη συζήτηση που ξέσπασε μετά την απόφαση του Γιώργου Χατζιδάκι, γιου και μοναδικού κληρονόμου του κορυφαίου συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι, να απαγορεύσει τη χρήση του έργου του πατέρα του στη διεθνή περιοδεία των Νατάσσας Μποφίλιου και Γιάννη Χαρούλη. Η επιλογή αυτή δίχασε τον καλλιτεχνικό κόσμο και άνοιξε συζήτηση για το ήθος, τα δικαιώματα και τα όρια στη διαχείριση μιας μεγάλης δημιουργικής κληρονομιάς.
Διαβάστε: Νατάσα Μποφίλιου: Ανακοίνωσε μία αλλαγή στην περιοδεία με τον Γιάννη Χαρούλη μετά τις αντιδράσεις του γιου του Μάνου Χατζιδάκι (Εικόνα)
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή
Διαβάστε: Νατάσα Μποφίλιου: Ανακοίνωσε μία αλλαγή στην περιοδεία με τον Γιάννη Χαρούλη μετά τις αντιδράσεις του γιου του Μάνου Χατζιδάκι (Εικόνα)
Η απαγόρευση του Γιώργου Χατζιδάκι
Η πρόσφατη απόφαση του Γιώργου Χατζιδάκι να απαγορεύσει την παρουσίαση του έργου του Μάνου Χατζιδάκι στην προγραμματισμένη παγκόσμια περιοδεία της Νατάσσας Μποφίλιου και του Γιάννη Χαρούλη ανέδειξε ένα θέμα που υπερβαίνει τα συγκεκριμένα πρόσωπα και τη συγκυρία. Φέρνει στο προσκήνιο ένα ευρύτερο και ουσιώδες ερώτημα: με ποιον τρόπο εν τέλει διαφυλάσσεται, παραμένει ζωντανή και εξελίσσεται η δημιουργική κληρονομιά ενός τόσο καθοριστικού συνθέτη;Η διεθνής περιοδεία του 2026 για Μποφίλιου & Χαρούλη
Η προγραμματισμένη περιοδεία του 2026, με τη συμμετοχή της Νατάσσας Μποφίλιου και του Γιάννη Χαρούλη, υπό τη συνοδεία της 21μελούς ορχήστρας Hellenic Music Ensemble, είχε βασικό στόχο να τιμήσει το έργο των δύο κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών, του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή τους. Το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα επρόκειτο να ταξιδέψει σε 9 χώρες και 22 πόλεις, σε μερικά από τα διασημότερα θέατρα του κόσμου. Οι καλλιτέχνες εξέφραζαν ιδιαίτερη τιμή και συγκίνηση που θα παρουσίαζαν το έργο των δύο μεγάλων συνθετών στο διεθνές κοινό.Η επίσημη ανακοίνωση και οι λόγοι της απαγόρευσης
Ώσπου ο Γιώργος Χατζιδάκις, γιος και μοναδικός κληρονόμος του Μάνου Χατζιδάκι, εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση με την οποία απαγορεύει ρητά τη χρήση οποιουδήποτε έργου του πατέρα του στην περιοδεία. Στην ανακοίνωση, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι η καλλιτεχνική παρακαταθήκη του Μάνου Χατζιδάκι απαιτεί απόλυτη προστασία και πιστή τήρηση των αισθητικών και καλλιτεχνικών κριτηρίων που ο συνθέτης είχε θέσει εν ζωή. Επιπλέον, αποκαλύπτει ότι η εταιρεία μουσικών εκδόσεων Seed Point είχε ήδη απορρίψει ρητά την πρόταση του Πάνου Λιαρόπουλου για τη διοργάνωση της συγκεκριμένης περιοδείας με την παρουσίαση έργων του Χατζιδάκι, διότι δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του συνθέτη. Παρ' όλα αυτά, όπως καταγγέλλει, η παραγωγή προχώρησε μονομερώς με τον σχεδιασμό και την ανακοίνωση της περιοδείας, αγνοώντας τη σαφή άρνηση. Γι’ αυτό δηλώνει ότι έχουν κινηθεί νομικές διαδικασίες, τονίζοντας πως οποιαδήποτε παρουσίαση του χατζιδακικού έργου χωρίς άδεια συνιστά ενέργεια «εκτός χατζιδακικού ήθους».Οι δύο αντίθετες πλευρές του καλλιτεχνικού κόσμου
Η επιλογή αυτή του Γιώργου Χατζιδάκι έχει διχάσει τον καλλιτεχνικό κόσμο, όπως φαίνεται από τις δημόσιες τοποθετήσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Οι υποστηρικτές του, όπως η συνθέτρια Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο στιχουργός και ραδιοφωνικός παραγωγός Άρης Δαβαράκης, στέκονται στο δικαίωμα των δημιουργών-κληρονόμων να επιλέγουν πού, από ποιους και πώς θα παρουσιάζεται το έργο τους, αλλά και στην αισθητική της αφίσας της περιοδείας, την οποία χαρακτηρίζουν «τουριστική».Οι αντίθετες φωνές και η κριτική
Απ’ την άλλη, υπάρχουν φωνές που αντιτίθενται στην απαγόρευση, όπως ο συνθέτης και στενός συνεργάτης της Νατάσσας Μποφίλιου, Θέμης Καραμουρατίδης, που αντιπαραβάλλει την αντίρρηση του Γιώργου Χατζιδάκι για τη συγκεκριμένη περιοδεία με τη διαφήμιση μεγάλης εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, όπου χρησιμοποιείται γνωστό τραγούδι του Χατζιδάκι με άδεια του κληρονόμου.Το μέλλον της περιοδείας και τα ανοιχτά ερωτήματα
Με τη ρητή απαγόρευση να αφαιρεί ουσιαστικά το μισό αρχικό ρεπερτόριο, το μέλλον του εγχειρήματος καθίσταται αβέβαιο. Παρά τις νομικές εμπλοκές, η παραγωγή επιμένει ότι η περιοδεία θα πραγματοποιηθεί. Το κοινό παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, ενώ ένα ερώτημα παραμένει κεντρικό: ποιες είναι αυτές οι «προδιαγραφές» που είχε θέσει ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις; Άγνωστο.Η ουσία της συζήτησης για το έργο του Μάνου Χατζιδάκι
Ο γιος και κληρονόμος του συνθέτη υποστηρίζει ότι η περιοδεία δεν πληροί αυτές τις προδιαγραφές, μια θέση θεμιτή από πλευράς δικαιώματος. Από την άλλη, υπάρχουν γεγονότα δύσκολα αμφισβητήσιμα: ο Μάνος Χατζιδάκις ερμηνεύεται πλέον σπάνια στην Ελλάδα και εδώ και χρόνια δεν έχει κυκλοφορήσει σχεδόν κανένα έργο του από νέες φωνές σε νέες ενορχηστρώσεις. Έτσι προκύπτει το ερώτημα: κινδυνεύει πραγματικά το έργο του κορυφαίου συνθέτη; Η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι δεν κινδυνεύει από καμία νέα ερμηνεία· έχει περάσει στην αιωνιότητα. Κινδυνεύουν μόνο οι επίδοξοι ερμηνευτές, αν αποδειχθούν ανάξιοι του έργου. Υπό αυτή την έννοια, τα τραγούδια του συνθέτη είναι καλύτερο να ακούγονται παρά να αποσιωπώνται, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι το «Χάρτινο το φεγγαράκι» θα το συναντάμε σε μία τηλεοπτική διαφήμιση.Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή
En