Η συνέντευξη της Μιλένας Παρθενίου στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο φωτίζει τον τρόπο με τον οποίο η ηθοποιός προσεγγίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους της σύγχρονης θεατρικής σκηνής: την «Αγία Ιωάννα» του Τζορτζ Μπέρναρ Σω. Μιλώντας για την πίστη, την Ιστορία, την προσωπική της σχέση με το κείμενο και την εσωτερική διαδρομή της ηρωίδας, η Παρθενίου αποκαλύπτει ένα πολυεπίπεδο ταξίδι όπου η θυσία, η συνείδηση και το θάρρος αποκτούν νέα διάσταση.

Η διαχρονικότητα της "Αγίας Ιωάννας" στο Θέατρο της Ημέρας

Η «Αγία Ιωάννα» του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο της Ημέρας, μετά από μια σειρά sold out παραστάσεων. Το έργο, βασισμένο στη ζωή της Ζαν ντ’ Αρκ, της νεαρής χωριατοπούλας που στις αρχές του 15ου αιώνα άλλαξε την πορεία της Γαλλίας, εξετάζει την πίστη, την ηθική σύγκρουση και την ένταση ανάμεσα στις νέες ιδέες και τους παγιωμένους θεσμούς. Ο Σω αντιμετωπίζει την Ιωάννα ως σύμβολο ελεύθερης συνείδησης, μιας μορφής που συγκρούστηκε με την εποχή της όχι μέσα από μυστικισμό αλλά μέσα από καθαρή βούληση και πνευματική διαύγεια. Στην ατμοσφαιρική σκηνοθετική γραμμή του Γιάννη Γιούλη, η παράσταση αναδεικνύει τη δύναμη της ηρωίδας, ενώ τα αφαιρετικά σκηνικά και κοστούμια της Μπέτυς Λυρίτη δημιουργούν έναν χώρο όπου η παιδική αθωότητα συναντά τη σκληρότητα της Ιστορίας. Η παράσταση φωτίζει το ανθρώπινο, αγγελικό αλλά και αποφασιστικό στοιχείο της Ιωάννας, προσεγγίζοντας τη φιγούρα της με ρεαλισμό, ειρωνεία και διακριτική συγκίνηση.

Ποια είναι η Μιλένα Παρθενίου

Η Μιλένα Παρθενίου αποτελεί μια πολυδιάστατη καλλιτεχνική παρουσία που συνδυάζει την ηθοποιία, τη σκηνοθεσία και τη θεατρολογία. Με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη και θεατρικές σπουδές στο Λονδίνο και στην Σχολή Θεοδοσιάδη έχει χαράξει μια συνεπή πορεία στα θεατρικά δρώμενα της Αθήνας. Έχει σκηνοθετήσει έργα σύγχρονης δραματουργίας, όπως το «Insomnia» (2015), ενώ έχει συμμετάσχει σε παραστάσεις ποικίλου ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου. Τη σεζόν 2024–2025, ερμηνεύει έναν από τους πιο απαιτητικούς ρόλους της καριέρας της, την «Αγία Ιωάννα», φέρνοντας στο προσκήνιο μια ηρωίδα που συνδυάζει αθωότητα, πνευματική δύναμη και απόλυτη πίστη.

Η Μιλένα Παρθενίου μιλά για την «Αγία Ιωάννα», την πίστη, τη θυσία και τη δύσβατη διαδρομή ενός ρόλου που την οδηγεί στα όρια του ανθρώπινου και του ιερού.

Ακολουθεί η συνέντευξη της Μιλένας Παρθενίου

Πριν μπούμε στη βαθύτερη ουσία του ρόλου, πώς θα θέλατε να σας απευθύνομαι; Ως Μιλένα Παρθενίου ή ως μια από τις μορφές που ενσαρκώνετε; «Είμαι ηθοποιός, οπότε είμαι αυτή που είμαι, η Μιλένα Παρθενίου και δυνητικά πάντα κάποια άλλη ή κάποιος άλλος».


Ενσαρκώνετε μια ιστορική μορφή που έχει εμπνεύσει αιώνες τώρα καλλιτέχνες και διανοητές. Πώς προσεγγίζετε ένα λαϊκό κορίτσι που μετατράπηκε σε σύμβολο; «Λάθος μια λαϊκή γυναίκα, εγώ δηλαδή υποδύομαι μια άλλη λαϊκή γυναίκα, ένα από κορίτσι που έζησε στις αρχές του 15 αιώνα σε ένα μικρό χωριό της Γαλλίας. Ένα έφηβο κορίτσι, αναλφάβητο που επικοινωνεί με το θείο στοιχείο και αναλαμβάνει να σώσει την πατρίδας της, την Γαλλία, και να τερματίσει έναν από τους μακροβιότερους πολέμους στην Ιστορία, τον εκατονταετή. Η αποστολή αυτή είναι παράλογη και ανέφικτη για ένα γενναίο στρατηγό, πόσο μάλλον για ένα έφηβο κορίτσι που δε γνωρίζει ανάγνωση, γραφή, δεν διαθέτει εξουσία, δεν έχει ευγενική καταγωγή».


Με δεδομένο το νεαρό της ηλικίας της και τα εμπόδια που αντιμετώπισε, πώς μπορεί κανείς να πιστέψει ότι θα καταφέρει το ακατόρθωτο; «Είπατε τη μαγική λέξη, μόλις προδώσατε το μοναδικό όπλο της Ιωάννας :την πίστη της. Στο Κατά Ματθαίον διαβάζουμε: Ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν ὡς κόκκον σινάπεως, ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ· μετάβα ἔνθεν ἐκεῖ, καὶ μεταβήσεται· καὶ οὐδὲν ἀδυνατήσει ὑμῖν». Η πίστη μετακινεί και βουνά και βρίσκει τον τρόπο να ελίσσεται σε δύσκολες καταστάσεις. Η Ιωάννα ξεκίνησε από το μικρό χωριό της που το είδε πολλές φορές να καίγεται, επικοινώνησε με βασιλιάδες και ευγενείς, άλλαξε τη γνώμη τους, στάθηκε ανάμεσα στους στρατιώτες και οδήγησε στρατηγούς σε νίκες, με λίγα λόγια άλλαξε τις μέχρι τότε ισορροπίες υπέρ της Γαλλίας».

Η συνέντευξη της Μιλένας Παρθενίου στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο φωτίζει τον τρόπο με τον οποίο η ηθοποιός προσεγγίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους της σύγχρονης θεατρικής σκηνής: την «Αγία Ιωάννα» του Τζορτζ Μπέρναρ Σω.

Αν ξεφύγουμε από τον μύθο της αγιοσύνης, μπορούμε να διακρίνουμε και μια καθαρά στρατιωτική διάσταση. Τελικά, ήταν περισσότερο Αγία ή πολεμίστρια; «Στάθηκε και εμψύχωσε άντρες για να πολεμήσουν, οδήγησε βασιλιάδες σε σωστές αποφάσεις, δεν δίστασε ποτέ να πει και να υποστηρίξει ολόψυχα τη δική της αλήθεια, να ντυθεί ανδρικά ρούχα, να μιλήσει για τα οράματά της, να προφητέψει νίκες και ήττες. Πριν γίνει Αγία, έγινε στρατηγός».


Η διαδρομή της μοιάζει να περιέχει από την αρχή μια μοιραία σκιά. Πιστεύετε ότι είχε επίγνωση του τέλους της; «Πιστεύω πως ήξερε από την αρχή πως θα πεθάνει. Οι άνθρωποι που σηκώνουν το βάρος ανάλογων αποστολών γνωρίζουν επίσης πως μπορεί να θυσιαστούν στο βωμό τους. Οι Ιωάννα έπεσε στα χέρια των εχθρών και οδηγήθηκε στην Ιερά Εξέταση, εκεί παραποιώντας τα στοιχεία, την οδήγησαν στη πυρά και μάλιστα για να εξαφανίσουν κάθε ίχνος της».


Παρά το νεαρό της ηρωίδας, ο ρόλος απαιτεί τεράστιο συναισθηματικό εύρος. Είχατε ποτέ φανταστεί ότι θα συναντούσατε την Ιωάννα της Λωραίνης επί σκηνής; «Όπως ο Θεός διάλεξε την Ιωάννα έτσι και ο ρόλος διάλεξε εμένα! Και όσο και αν φαντάζει δύσκολο να υποδυθεί μια γυναίκα ένα

κορίτσι, μετέπειτα στρατηγό, αθώο θύμα και Αγία, δεν ήταν και τόσο. Πιο δύσκολο ήταν για το σκηνοθέτη να συμπυκνώσει ένα τόσο εμβληματικό έργο του Μπέρναρντ Σω σε παράσταση 2 ωρών, να διαφωτίσει τον θεατή σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα, να αφαιρέσει ιστορία και να προσθέσει ουσία. Για μένα ο συνδετικός κρίκος ήταν να υποδυθώ ένα άτομο που πιστεύει και δεν σταματά ποτέ να πιστεύει όποιο και αν είναι το τίμημα. Οι μονόλογοι της Ιωάννας είναι προσευχές».

Η «Αγία Ιωάννα» του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο της Ημέρας, μετά από μια σειρά sold out παραστάσεων. Το έργο, βασισμένο στη ζωή της Ζαν ντ’ Αρκ, της νεαρής χωριατοπούλας που στις αρχές του 15ου αιώνα άλλαξε την πορεία της Γαλλίας, εξετάζει την πίστη, την ηθική σύγκρουση και την ένταση ανάμεσα στις νέες ιδέες και τους παγιωμένους θεσμούς.

Στο έργο μιλάτε συχνά για πίστη. Εσείς προσωπικά προσεύχεστε; «Φυσικά. Η λέξη προσευχή έχει το προς κάθε φορά που μιλάμε με τον εαυτό μας, που βρίσκουμε καταφύγιο στη σιωπή και ακούμε τις σκέψεις μας είναι μια προσευχή, αν μη τι άλλο, σε μας τους ίδιους».


Από τη δική σας οπτική, ποιο μήνυμα της Ιωάννας μπορεί να συνομιλήσει ουσιαστικά με τη γυναίκα του σήμερα; «Πως αρκεί να στέκεται όρθια, να είναι ειλικρινής και να μάχεται γι' αυτό που πιστεύει και επιθυμεί. Μη νομίζετε πως έχουν αλλάξει ριζικά τα πράγματα από τότε. Πάντου υπάρχει μια Ιερά Εξέταση για να κατηγορήσει μια γυναίκα με ανούσιες κατηγορίες και Ιεροεξεταστές, άνθρωποι με εξουσία και μη που είναι έτοιμοι να την καταδικάσουν γιατί πχ φορά αντρικά ρούχα, όπως κατηγόρησαν την Ιωάννα».


Ένας τέτοιος ρόλος αφήνει πάντοτε αποτύπωμα. Ποιο σημάδι έχει χαράξει πάνω σας η Ιωάννα; «Όταν ολοκληρωθούν οι παραστάσεις, ξαναρωτήστε με. Τότε θα ξέρω».


Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω επέλεξε να ασχοληθεί τόσο βαθιά με τη Ζαν ντ’ Αρκ; «Γιατί η Ζαν Ντ' Αρκ ήταν από την ίδια στόφα με τον Μ. Σω. Ουσιαστικά η Ιωάννα λέει σε όλο το έργο, αυτό που είπε και ο ίδιος ο Σω για τον εαυτό του: "Δεν ξέρω αν γεννήθηκα τρελός ή ελαφρόμυαλος, η αλήθεια είναι ότι η βασιλεία μου, δεν ήταν του κόσμου τούτου".

“Όπως ο Θεός διάλεξε την Ιωάννα, έτσι κι ο ρόλος διάλεξε εμένα”: Η Μιλένα Παρθενίου αποκαλύπτεται στην «Αγία Ιωάννα».

Πού παίζεται η παράσταση

Η «Αγία Ιωάννα» παρουσιάζεται στο Θέατρο της Ημέρας, Νικ. Γεννηματά 20 - Αθήνα, κάθε Κυριακή στις 21:00 έως και την Κυριακή των Βαΐων.


Συντελεστές

Σκηνοθεσία – Διασκευή: Γιάννης Γιούλης
Μετάφραση: Γιώργος Καλογεράκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μπέττυ Λυρίτη
Μουσική: Δημήτρης Ζαφειρέλης
Φωτισμοί: Γιώργος Σηφάκης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιάννης Πισκιτζής, Ελένη Καταλιακού
Αφίσα: Ideogram / Stratis Zacharellis
Teaser: geonik
Φωτογραφίες: Αντώνης Ναυπλιώτης

Αφηγήτρια: Ειρήνη Χρηστίδη
Ερμηνεύουν: Διονύσης Θεοδόσης, Γιάννης Πισκιτζής, Μιλένα Παρθενίου, Λεόντιος Πετμεζάς, Αντώνης Μαυρέλης, Παναγιώτης Ξανθόπουλος, Φοίβος Καραμπέτσος

Εισητήρια:
Tickets.public.gr
More.com