Ο Αλιάγας ντύνει (φωτογραφικά) τον Καβάφη

Ο Νίκος Αλιάγας ντύνει φωτογραφικά το «Το πρώτο µου ταξίδι στην Ελλάδα» του Κωνσταντίνου Καβάφη και εµείς το απολαµβάνουµε. Το βιβλίο βγήκε στα ράφια των βιβλιοπωλείων της Γαλλίας, είναι σε µετάφραση Λισιέν Ντ'Αζέ και από τις σελίδες του ο «beau Grec», κατά τους Γάλλους, δηµοσιογράφος-παρουσιαστής-showman-φωτογράφος δείχνει ακόµα µία φορά (µετά την αξέχαστη απαγγελία του στα γαλλικά, τον Μάρτιο του 2021, της «Ιθάκης» του Καβάφη) την αδυναµία του στον iconic λογοτέχνη.

«Ο Καβάφης είναι ένας από τους αγαπηµένους µου ποιητές, το σύµπαν του εκτείνεται αιώνες τώρα, περνάει από γενιές σε γενιές µε δύναµη. Και µε τις απαραίτητες δόσεις µυστηρίου να το περιβάλλουν. Επιβάλλεται να τον ξαναδιαβάσουµε για να εξετάσουµε εκ νέου την πιθανότητα να ταξιδέψουµε στο φως, µαζί και στο σκοτάδι της εύθραυστης ύπαρξής µας», σηµειώνει ο επιτυχηµένος Μεσολογγίτης.

Ημερολόγιο από την Αθήνα της Belle Époque

«Μπουστάροντας» «κλικ» που εικονογραφούν ιδανικά εκείνο το πρώτο ταξίδι του Αλεξανδρινού στην Ελλάδα, έπειτα από χρόνια παραµονής στην Αίγυπτο, µας µεταφέρει στην εκπνοή του 19ου-αρχές 20ού αιώνα στην πρωτεύουσα. Πρόκειται ουσιαστικά για το ηµερολόγιό του, όπου καταγράφει λεπτοµέρειες της καθηµερινότητάς του, που αφορούν ακόµα και τις µεταβολές της θερµοκρασίας. Φυσικά, περιλαµβάνει και τις εντυπώσεις του από την Αθήνα της Belle Époque. Από τους περιπάτους του ποιητή στο αστικό κέντρο και στα τότε προάστια, όπως το Φάληρο, ο Πειραιάς και η Κηφισιά, αποκαλύπτεται µια εικόνα της Αθήνας µε πλούσια κοινωνική ζωή, στην οποία συµµετείχαν προσωπικότητες όπως ο Ιωάννης Πολέµης και ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, που έπαιξε κοµβικό ρόλο στην καθιέρωση του Καβάφη στα νεοελληνικά γράµµατα.

«Αποκάλυψη τώρα και μετά» στην Υδρα

Ποιον ή ποια εικαστικό ξεχώρισε και θα παρουσιάσει στην Υδρα -στα παλαιά Σφαγεία, τα οποία εδώ και πολλά-πολλά χρόνια έχει καταστήσει πολιτιστικό σηµείο αναφοράς- ο «Mr DESTE», ∆άκης Ιωάννου; Τη Ρουµάνα Andra Ursuţa, που εγκαινιάζει στις 24 Ιουνίου την έκθεσή της «Αποκάλυψη τώρα και µετά» («Apocalypse now and then»). Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου, σηµατοδοτεί την πρώτη προβολή της δουλειάς της στη χώρα µας. Τι θα δούµε; Μεταλλαγµένα -κατά το δοκούν- ερείπια πολιτισµού. Κλου, η σειρά «Desolated Ware», µε έξι εντυπωσιακά µπρονζέ γλυπτά. Tip: Το DESTE συνεργάζεται και µε το Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζοντας στην Αθήνα την έκθεση-αφιέρωµα «In a Bright Green Field», µε έργα 27 δηµιουργών κάτω των 40 ετών.



Από άλλο έργο

  • «Στο Τζάντε, στο Τζάντε, στο φιόρο του λεβάντε...». Σιγά-σιγά µπαίνουµε σε κλίµα διακοπών. Λίγο ο ήλιος που λάµπει και η θάλασσα, που, παρά τους αέρηδες, µας κάνει να νιώθουµε πως ζούµε ονειρεµένα στα «Ανεµοδαρµένα ύψη» - και βάθη, µη σου πω, όσοι από εµάς ευχαριστιόµαστε τον βυθό. Λίγο (και) το κρασί (και) η θάλασσα (και) το αγόρι που περιµένω, κατά το «Αυτός που περιµένω» της Αννας Βίσση. Ολα γύρω µας, σε όποια φάση κι αν βρισκόµαστε, ξεκινάνε να φωνάζουν χαρωπά «διακοπές». Παρέα µε τζιτζίκια, κουνούπια, γρύλους. Σε µια αιώρα, στη σεζλόνγκ... Ή πάνω στην άµµο την ξανθή. Με τα αρώµατα από τα κρίνα της παραλίας τα ατελείωτα µεσηµέρια και του γιασεµιού, του αγιοκλήµατος, του νυχτολούλουδου όταν σουρουπώσει. Αναζητώντας προορισµούς, είπα να επιστρέψω στη «motherland», το Ιόνιο. Κι επειδή έχω να πάω χρόνια στη Ζάκυνθο, άρχισε να στριφογυρνάει στο τσερβέλο µου. Ενα πρόβληµα µόνο ανακάλυψα - και θα ανακαλύψετε αν το ψάξετε ενδελεχώς όσοι θέσετε υποψηφιότητα για παραθερισµό στο κουκλίστικο ιόνιο νησί µε No 1 ατραξιόν το Ναυάγιο, µε τα πιο ωραία, ασυζητητί, βαθύ µπλε νερά της Ελλάδας: αυτό του υπερτουρισµού. ∆αγκωθήκατε; ∆εν το πιστεύετε; Κι όµως. Η συµβουλή µου, λοιπόν, εάν θέλετε να ταξιδέψετε στο Τζάντε το φετινό καλοκαίρι, είναι ή να τρέξετε τώρα ή να το αφήσετε για τον Σεπτέµβριο· όταν πια οι ορδές των τουριστών θα έχουν αποχωρήσει και θα τους έχουν διαδεχθεί οι «καλοί», οι σικ αλλοδαποί, που ασυζητητί πάλι αφήνουν τα πιο γερά φιλοδωρήµατα. Συνοψίζοντας, δείτε το «διακοπο-έργο» αλλιώς.
  • Προς το παρόν, έχω να σας προτείνω τους ∆ελφούς και διαµονή σε πετρόχτιστο ξενώνα κάπου εκεί κοντά. Γιατί ∆ελφούς; Οχι µόνο για την ιστορία και την άγρια οµορφιά του τοπίου, όχι µόνο για τα κρυστάλλινα νερά της κοντινής Χιλιαδούς, που την αγαπώ παιδιόθεν, αλλά και διότι χθες ξεκίνησαν στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο ∆ελφών οι «Τρίτοι ∆ελφικοί ∆ιάλογοι» µε τη συµµετοχή εισηγητών διεθνούς ακτινοβολίας. Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί απόψε µε στρογγυλή τράπεζα. Οπως µας ενηµέρωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου ∆ελφών, καθηγητής Παναγιώτης Ροϊλός (του Χάρβαρντ): «Οι πρωτοφανείς εξελίξεις σε πλειάδα επιστηµονικών τοµέων -µε πλέον χαρακτηριστικά παραδείγµατα την ιατρική, τη βιοϊατρική, τη γενετική τεχνολογία, την επιστήµη των υπολογιστών και τη φυσική-, καθώς και στην τεχνολογία, συµπεριλαµβανοµένης της Τεχνητής Νοηµοσύνης, παρέχουν στα πολιτικο-οικονοµικά κέντρα εξουσίας εξελιγµένους µηχανισµούς και εργαλεία “βιοπολιτικής”, δηλαδή διαχείρισης, ρύθµισης, επιτήρησης και τελικά διαµόρφωσης σηµαντικών πτυχών της ζωής των πολιτών». Αµεσα θα έχουµε στα χέρια µας τα πορίσµατα σχετικά µε τη βιοηθική ως αποτέλεσµα των προαναφερθεισών εξελίξεων, ιδίως στους χώρους της ιατρικής και της γενετικής τεχνολογίας. Για φινάλε, στο πλαίσιο της... mamma Iατρικής, να ευχαριστήσω θερµά τον εξαιρετικό µου γιατρό Σπύρο Ανδρικόπουλο, του «Λευκού Σταυρού». Ηταν η ώρα µου να υποβληθώ σε αφαίρεση χολής... Να σας προσέχετε!
*Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Secret των Παραπολιτικών