''Η πιο σημαντική φετινή έκθεση στην Ελλάδα'', η πριβέ ξενάγηση στο Μουσείο Μοναστήρι του Καρόλου στα Χανιά και ο τζίρος του Greek Sales στο Παρίσι
Passe Partout
Η παραπολιτική στήλη του Secret
''Η πιο σημαντική φετινή έκθεση στην Ελλάδα''
Στο βερνισάζ της έκθεσης «Une rencontre a Paris» και στην πριβέ ξενάγηση στο Μουσείο Μοναστήρι του Καρόλου, στα Χανιά, ζήσαµε τον καταπληκτικό καλλιτεχνικό διάλογο Καρόλου Καµπελόπουλου - Αλέκου Φασιανού. Και οι τρεις όροφοι, σαν κινηµατογραφικό σκηνικό υπερπαραγωγής, µε την οµορφιά της Τέχνης, από τα κολάζ, τους πίνακες, τα εξαιρετικά γλυπτά, τις πανάρχαιες µακέτες από παλιούς γαλλικούς φούρνους, εστιατόρια, τόσα ακόµα, να ξεπηδά από κάθε γωνιά...
Η διευθύντρια του µουσείου, Στέλλα Κουτσουπάκη, µας µύησε στον θυελλώδη βίο του εκπληκτικού, βραβευµένου γλύπτη, που βιοποριζόταν ως κοµµωτής, γνωστός ανά την υφήλιο και καθότι ο πρώτος Ελληνας µε τον οποίο συνεργάστηκε η L'Oréal, αναντικατάστατος για µύθους - από τη Μαρία Κάλλας έως τις Μπριζίτ Μπαρντό, Μελίνα Μερκούρη, Κατρίν Ντενέβ, ∆αλιδά... Κάθε αίθουσα κι ένα concept, µε τον Φασιανό να συµπληρώνει τον Καµπελόπουλο. Και το αντίστροφο! Και 5.800, συνολικά, συλλεκτικά αντικείµενα.
Η Λoράνς Οέρ, πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, προλογίζοντας την έκθεση, έκανε λόγο για τη «σηµαντικότερη έκθεση της χρονιάς στην Ελλάδα. Αυτή η “συνάντηση” των τόσο ετερόκλητων δηµιουργών, µε τα τόσα όµως κοινά, εµπλουτίζει το εθνικό προϊόν», είπε εµφατικά. Επέλεξε, άλλωστε, να τεθεί υπό την αιγίδα της πρεσβείας. Στην παρέα και η διεθνούς βεληνεκούς ιέρεια του Μινωικού Πολιτισµού, Ελλη Λυραράκη, που έφτιαξε σειρά κοσµηµάτων εµπνευσµένη από τον Μινώταυρο του Καρόλου, ο δήµαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σηµανδηράκης, που εξήρε το µουσείο ως «πολιτιστικό τοπόσηµο» της πόλης, και η αντιπεριφερειάρχης Πολιτισµού, Σοφία Μαλανδράκη.
Από άλλο έργο
- Τζίρο 3.650.000 ευρώ έκανε το Greek Sales στο Παρίσι του οίκου δηµοπρασιών Bonhams, µε κορυφαίο τον «Εσατζή» του Γιάννη Τσαρούχη (πουλήθηκε για €508.400). Ηταν επιτυχηµένο, αλλά, αν λοξοκοιτάξεις το χρηµατιστήριο Τέχνης σε συνάρτηση µε τους Ελληνες δηµιουργούς, παρότι τα εννέα στα δέκα έργα τους βρήκαν νέο «σπίτι», συνειδητοποιείς πως το αγοραστικό ενδιαφέρον µετασχηµατίζεται. Αναλύοντας το «έργο» Greek Sales, ποιος θυµάται τη θαλασσογραφία του Κωνσταντίνου Βολανάκη η οποία πουλήθηκε σε δηµοπρασία του Sotheby’s -σηµειωτέον, έχει καταργήσει τον θεσµό- «Στην Ακτή», που την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα πουλήθηκε για περισσότερα από €2.000.000; Ηταν η ιστορικότερη στιγµή όλων των Greek Sales ever για ένα, γιγαντιαίων διαστάσεων, αριστούργηµα, που µετρηµένοι στα δάχτυλα θαυµάσαµε προτού βγει στο «σφυρί», σε αίθουσα στο «Grande Bretagne». Αλλάζουν τα πράγµατα όµως και φαίνεται ότι οι κοσµοπολίτες Ελληνες βρίσκονται στο πικ τους. ∆εν µιλάµε ακριβώς για δηµιουργούς, ωστόσο – και εδώ να θέσω το ερώτηµα, για κάθε ενδιαφερόµενο, τι έχουν απογίνει τα έργα ζωγραφικής του Βαγγέλη Παπαθανασίου, δεδοµένου πως ήταν και υπεράριθµα όσα ζωγράφισε ο ίδιος, αλλά και η συλλογή του... Βρίσκονταν σε αποθήκη στο Λαύριο, συντηρούµενα έως τον θάνατό του από την επιστήθια φίλη του Vangelis, πρώην διευθύντρια του εργαστηρίου της Εθνικής Πινακοθήκης και εκπληκτική αγιογράφο, Αγγελική Μαχάων. Μετά... σιωπή. ∆εν µάθαµε, ούτε καν οι κοντινοί άνθρωποι του αξέχαστου οσκαρικού συνθέτη, πού επανατοποθέτησε εκείνο τον όγκο που συνιστούσε τη συλλογή του η χήρα του, Λώρα Μεταξά.
- Αλλού, πάντως, θέλω να καταλήξω: µπορεί και τώρα να ήταν συµπαθητικό το ρεζουµέ των Greek Sales, αλλά οι «χρυσές» του εποχές είναι άπιαστες. Κι ας έχουµε περιπτώσεις, όπως το «Τοπίο της Υδρας» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, που εξαπλασίασε την αρχική τιµή εκτίµησης – αγοράστηκε για €330.600. «Σκανάροντας» την άλλη πλευρά του νοµίσµατος, τις συλλογές διασηµοτήτων -πάντα µε άρωµα Ελλάδας- που δηµοπρατούνται, διαπιστώνουµε ότι εκεί είναι τα πολλά τα χρήµατα. Φανταστείτε, για παράδειγµα, να έβγαζε σε δηµοπρασία ο ∆άκης Ιωάννου (λέµε τώρα – γιατί στην πραγµατικότητα είναι απίθανο!) τη συλλογή του µε τους πίνακες του Νο1 πωλήσιµου εικαστικού στον κόσµο, και φίλου του, Τζεφ Κουνς: θα προκαλείτο συνωστισµός συλλεκτών, που θα διέθεταν άνετα, λόγω ευπραγίας, εκατοµµύρια για να τα αποκτήσουν. Ηταν όµως η iconic συλλογή της Πολίν Καρπίδας («Pauline Karpidas, The London Collection»), της φανατικής µε τους σουρεαλιστές σοσιαλιτέ, που δηµοπρατήθηκε από το σπίτι-µουσείο της, η οποία µε ώθησε στην τροποποίηση του θεωρήµατος περί Ελλήνων και δηµοπρασιών: απέφερε περισσότερα από $100.000.000, 30% σχεδόν επιπλέον κέρδη από τα εκτιµώµενα, στον Sotheby’s και την οικογένειά της. Επίσης το ότι το 25% των πλειοδοτών ήταν γυναίκες δείχνει δυναµικότερη θηλυκή παρουσία πλέον και στο... σφυρί. Αλλάζουν οι καιροί... Οπως άλλαξαν φόντο και τα δύο πελώρια χρυσά µάτια από τη συλλογή της: πλέον δεν αντικρίζουν τον γκρι ουρανό του Λονδίνου· η εγκατάσταση κοσµεί την είσοδο του αθηναϊκού ξενοδοχείου «The Dolli».
Δημοσιεύτηκε στο Secret των Παραπολιτικών
En