Tο αίσθηµα ανασφάλειας της ελληνικής κοινωνίας για την οικονοµική κατάσταση της χώρας, παρά τις αναµφισβήτητες οικονοµικές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, που εύλογα ελαχιστοποιούν τις ανησυχίες µας, δεν παύει να είναι γεγονός! ∆ιότι το διεθνές οικονοµικό περιβάλλον επιτείνει και στη χώρα µας το άγχος, αφού είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να οδηγηθούµε σε λανθασµένες αποφάσεις.

Σε αυτόν τον υπαρκτό κίνδυνο είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο Αµερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, καταγγέλλοντας τις εταιρείες τροφίµων και ειδών οικιακής χρήσεως διότι ρουφάνε, όπως ακριβώς τόνισε, τον ιδρώτα του Αµερικανού πολίτη. Το αµερικανικό κοινό, κατά τον Αµερικανό πρόεδρο, έχει αγανακτήσει µε τις µεθοδεύσεις αυτών των εταιρειών, οι οποίες στη βουλιµία τους για γρήγορο κέρδος συρρικνώνουν τις συσκευασίες τροφίµων και ελαχιστοποιούν το περιεχόµενο των προϊόντων που εµπορεύονται. Κάποιες µάλιστα εταιρείες για να ξεγελάσουν τον καταναλωτή αποδίδουν αυτές τις αλλαγές της συσκευασίας, ουσιαστικά τη σµίκρυνση, σε λόγους «περιβαλλοντολογικούς» ή σε διαφορετική ποιότητα των υλικών περιτυλίγµατος που χρησιµοποιούν.

Αυτό το shrinkflation, όπως έχει καθιερωθεί διεθνώς πλέον η σµίκρυνση της συσκευασίας και εποµένως και η µείωση της ποσότητας του περιεχοµένου, συνδυαζόµενο όµως, τις περισσότερες φορές, αν όχι πάντα, µε την αύξηση της τιµής, είναι κατά τον Αµερικανό πρόεδρο καθαρή κοροϊδία του Αµερικανού πολίτη και νοµιµοφανής αρπαγή του πορτοφολιού του! Αλλά και από κοντά ο γερουσιαστής Μποµπ Κέισι, που προεδρεύει στην Επιτροπή Υγείας, Παιδείας, Εργασίας και Συντάξεων, σε έκθεσή του τον ∆εκέµβριο κατήγγειλε τη σµίκρυνση των συσκευασιών, µε στόχο την οικονοµική υποκλοπή, σειράς προϊόντων σουπερµάρκετ, από το χαρτί τουαλέτας µέχρι τα µπισκότα.

Το φαινόµενο, βέβαια, είναι παγκόσµιο και έχει πλήξει και τη χώρα µας, όπου παρά την οικονοµική κρίση, η αξία των πωλήσεων στην αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τον περασµένο χρόνο, το 2023, ανήλθε στα 11,794 δισ. ευρώ, αυξηµένη κατά 10% έναντι του 2022, που ήταν 10,717 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 9,180 δισ. ευρώ αφορούν τρόφιµα, µε την Κρήτη να έχει ανακηρυχθεί «πρωταθλήτρια» µε αύξηση πωλήσεων 16,3% και την Αττική ουραγό µε αύξηση 7,7%. Βέβαια, κάποιοι έχουν έτοιµη την απάντηση! Και τα επιπλέον εκατοµµύρια των τουριστών που πέρασαν τις διακοπές τους στη χώρα µας δεν κατανάλωσαν τίποτα; Η απάντηση δόθηκε, στις 6 του Φλεβάρη, από την πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Εφαρµοσµένων Οικονοµικών Ερευνών του Τίµπινγκεν της Γερµανίας, το οποίο σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο του Λιντς της Αυστρίας ανακήρυξε πρωταθλήτριες της παραοικονοµίας στην Ενωµένη Ευρώπη την Ελλάδα µε 21,9% και την Ιταλία µε 21,6%. «Ούνα φάτσα, ούνα ράτσα», για να θυµηθούµε τη Βάνα Μπάρµπα στο «Mediterraneo»!

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»