Μέσα στην εβδοµάδα έφυγε από τη ζωή ο Αλµπέρτο Εσκενάζυ. Από τους άνω των 60 ετών, λίγοι είναι εκείνοι που δεν τον γνώριζαν, καθώς έγινε πασίγνωστος από την τηλεόραση την εποχή του κρατικού µονοπωλίου. Μάλιστα, στον µεγάλο σεισµό του 1981, σε µια στιγµή που όποιος έζησε θα θυµάται για πάντα, οι περισσότεροι κάτοικοι της Αθήνας ξενυχτούσαν παρακολουθώντας τη σειρά το «Φως του αυγερινού», στην οποία πρωταγωνιστούσε ο τότε ζεν πρεµιέ Εσκενάζυ.

Σήµερα σε ένα αντίστοιχο βράδυ, στις 11 παρά δέκα, σίγουρα αρκετοί θα παρακολουθούσαν τηλεόραση, µοιρασµένοι όµως πλέον σε δεκάδες διαφορετικά κανάλια. Είτε στο ζωντανό πρόγραµµά τους είτε σε replay TV. Πολλοί άλλοι θα ήταν στο ∆ιαδίκτυο ή στα social media. Οι µεγαλύτεροι στο Facebook. Κάποιοι άλλοι στο X, ενώ οι νεότεροι στο Instagram ή το TikTok. ∆εν είναι λίγοι αυτοί που θα είχαν βγει για τρέξιµο ακούγοντας µουσική στο Spotify και φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που, από άποψη, αποσυνδέονται πλήρως για να διαβάσουν ένα βιβλίο ή να παρακολουθήσουν µια σειρά χωρίς να τους διακόπτει κανείς.

Εκείνα τα χρόνια, ο πρωθυπουργός, αν ήθελε να περάσει ένα µήνυµά του προς τους πολίτες, αρκούσε να εµφανιστεί στην ΕΡΤ. Τηλεόραση και ραδιόφωνο θα φρόντιζαν το µήνυµα να φτάσει σε όλη την επικράτεια, ενώ ο πανίσχυρος αθηναϊκός Τύπος θα το κρατούσε επί ηµέρες στην επικαιρότητα µαζί µε τις αντιδράσεις των υπόλοιπων κοµµάτων. Οι επικεφαλής των κοµµάτων της αντιπολίτευσης µπορεί να γκρίνιαζαν εκείνα τα χρόνια για την περιορισµένη προβολή τους στην ΕΡΤ και για την υπερπροβολή των κυβερνώντων, είχαν όµως τον δικό τους φίλα προσκείµενο Τύπο, που πουλούσε δεκάδες χιλιάδες φύλλα, και κοµµατικούς στρατούς, που έδιναν µάχες στους χώρους εργασίας, στους δήµους και τις κοινότητες, αλλά και στα «χρωµατιστά» καφενεία.

Σήµερα; Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παρότι διανύει περίοδο ψυχρότητας µε τους περισσότερους τηλεοπτικούς σταθµούς, παράγει περιεχόµενο σε καθηµερινή βάση, προσπαθώντας να προσεγγίσει κάθε φορά το θεµατικό κοινό που ενδιαφέρεται για κάθε πολιτική, της οποίας ανακοινώνει τον σχεδιασµό ή την ολοκλήρωση. Και κατορθώνει να προσαρµόζει τον λόγο του στις ανάγκες του Μέσου. Για παράδειγµα, την εβδοµάδα που µας πέρασε, εν µέσω ψήφισης Προϋπολογισµού και διεθνών υποχρεώσεων επισκέφθηκε τους ελέγχους της Τροχαίας και µίλησε στο podcast «Θα Σας Ειδοποιήσουµε», το οποίο είναι ιδιαίτερα επιδραστικό στον κόσµο του επιχειρείν.

Από την άλλη πλευρά, οι πολιτικοί του αντίπαλοι προσπαθούν να βρουν τον δικό τους χώρο και χρόνο σε ένα κατακερµατισµένο πολιτικό, αλλά και µιντιακό περιβάλλον. Σε αυτό το περιβάλλον τα δελτία ειδήσεων έχουν περιορίσει τον χρόνο που αφιερώνουν στην πολιτική επικαιρότητα, οι συζητήσεις στη Βουλή έχουν µικρή απήχηση, όπως και οι εφηµερίδες. Οι τηλεοπτικές συνεντεύξεις περνούν συχνά απαρατήρητες και η επικαιρότητα αλλάζει µε ταχύτατους ρυθµούς. Ενας νέος ηθοποιός, όπως ήταν ο Αλµπέρτο Εσκενάζυ στις αρχές των ’80s, µπορούσε να γίνει πασίγνωστος µέσα από ένα σίριαλ.

Αντιθέτως, σήµερα βλέπεις έναν νέο ηθοποιό και επί ώρα αναρωτιέσαι αν τον έχεις δει σε µια από τις δεκάδες σειρές, σε θεατρικό, διαφηµιστικό ή στο YouTube. Και πάλι ευκολότερο να τραβήξει την προσοχή σε σχέση µε έναν παλιό ζεν πρεµιέ που προσπαθεί να επιστρέψει για να παίξει τους ίδιους ρόλους.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά