Πρόστιμα σε απευθείας σύνδεση
Άρθρο γνώμης
Βαδίζουµε ή µάλλον οδηγούµαστε πλέον σε µια νέα εποχή, όπου οι απείθαρχοι οδηγοί -όχι και λίγοι στη χώρα µας, για να το πούµε κοµψά- γνωρίζοντας ότι λειτουργούν οι κάµερες θα προσέχουν περισσότερο

Το νέο άρχισε να κυκλοφορεί αστραπιαία. Διαδόθηκε μέσω των social media, αλλά και από στόμα σε στόμα. Οι πρώτες κάμερες σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας ήδη λειτουργούν! Έπονται σύντομα συνολικά 366 κάμερες στην ευρύτερη περιοχή. Μερικοί οδηγοί ΙΧ το… πήραν τοις μετρητοίς, θεωρώντας ότι ήδη ένα θηριώδες δίκτυο τους παρακολουθεί. Και -ω του θαύματος!- εδώ και λίγα 24ωρα οι λεωφορειολωρίδες άδειασαν από τα ΙΧ. Τέτοια συμμόρφωση!
Η αλήθεια είναι πως ήδη λειτουργούν μόνο 41 κάμερες σε δήμους της Αττικής, αλλά άντε να ξέρεις πού σου την έχουν φυλαγμένη… Η εγκατάσταση καμερών στους δρόμους ξέρουμε όλοι ότι πέρασε από σαράντα κύματα, από αναβολές, ενστάσεις, προσφυγές, διαμαρτυρίες για τα προσωπικά δεδομένα - κι αυτό την ώρα που σε άλλες χώρες της Ευρώπης το μέτρο ήδη έχει τεθεί σε εφαρμογή εδώ και δεκαετίες.
Ας σημειώσουμε: Στη Βρετανία, όταν εγκαταστάθηκαν οι κάμερες έγινε ο κακός χαμός. Δέκα χρόνια μετά, έχει καταγραφεί μείωση ατυχημάτων κατά 40%. Ήταν ο πιο πειστικός δείκτης για την αποδοχή των καμερών. Στη Γαλλία, η λειτουργία τους οδήγησε στη μείωση των ατυχημάτων κατά 50%. Στη Σουηδία, το πάνε ακόμα πιο μακριά, εφαρμόζοντας ένα εξελιγμένο πρόγραμμα, το Vision Zero, με στόχο τους μηδενικούς θανάτους στους δρόμους. Βαδίζουμε ή μάλλον οδηγούμαστε πλέον σε μια νέα εποχή, όπου οι απείθαρχοι οδηγοί -όχι και λίγοι στη χώρα μας, για να το πούμε κομψά- γνωρίζοντας ότι λειτουργούν οι κάμερες θα προσέχουν περισσότερο. Άλλωστε, καμιά παραβασούλα δεν θα περνάει απαρατήρητη.
Θα υπάρχει μια συλλογή δεδομένων για τα σημεία-καρμανιόλες. Τα πράγματα βεβαίως δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται με την πρώτη ματιά. Κατ’ αρχάς η επιβολή προστίμων για παραβάσεις πρέπει να είναι σταθερή, χωρίς εξαιρέσεις και ρουσφέτια. Απαιτείται μια καμπάνια ότι οι κάμερες δεν μπαίνουν για εισπρακτικούς λόγους, αλλά για τη μείωση των τροχαίων. Μπορεί να γίνει αυτό χωρίς μια συστηματική προσπάθεια από την πλευρά της Πολιτείας; Για να αρθούν οι επιφυλάξεις και οι προκαταλήψεις, χρειάζονται κινήσεις, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων για το πού υπάρχουν κάμερες. Τέλος, οι κάμερες δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσουν την αστυνόμευση και την παρουσία της Τροχαίας - άκρως απαραίτητοι οι συστηματικοί έλεγχοι, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής.
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή
Η αλήθεια είναι πως ήδη λειτουργούν μόνο 41 κάμερες σε δήμους της Αττικής, αλλά άντε να ξέρεις πού σου την έχουν φυλαγμένη… Η εγκατάσταση καμερών στους δρόμους ξέρουμε όλοι ότι πέρασε από σαράντα κύματα, από αναβολές, ενστάσεις, προσφυγές, διαμαρτυρίες για τα προσωπικά δεδομένα - κι αυτό την ώρα που σε άλλες χώρες της Ευρώπης το μέτρο ήδη έχει τεθεί σε εφαρμογή εδώ και δεκαετίες.
Ας σημειώσουμε: Στη Βρετανία, όταν εγκαταστάθηκαν οι κάμερες έγινε ο κακός χαμός. Δέκα χρόνια μετά, έχει καταγραφεί μείωση ατυχημάτων κατά 40%. Ήταν ο πιο πειστικός δείκτης για την αποδοχή των καμερών. Στη Γαλλία, η λειτουργία τους οδήγησε στη μείωση των ατυχημάτων κατά 50%. Στη Σουηδία, το πάνε ακόμα πιο μακριά, εφαρμόζοντας ένα εξελιγμένο πρόγραμμα, το Vision Zero, με στόχο τους μηδενικούς θανάτους στους δρόμους. Βαδίζουμε ή μάλλον οδηγούμαστε πλέον σε μια νέα εποχή, όπου οι απείθαρχοι οδηγοί -όχι και λίγοι στη χώρα μας, για να το πούμε κομψά- γνωρίζοντας ότι λειτουργούν οι κάμερες θα προσέχουν περισσότερο. Άλλωστε, καμιά παραβασούλα δεν θα περνάει απαρατήρητη.
Θα υπάρχει μια συλλογή δεδομένων για τα σημεία-καρμανιόλες. Τα πράγματα βεβαίως δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται με την πρώτη ματιά. Κατ’ αρχάς η επιβολή προστίμων για παραβάσεις πρέπει να είναι σταθερή, χωρίς εξαιρέσεις και ρουσφέτια. Απαιτείται μια καμπάνια ότι οι κάμερες δεν μπαίνουν για εισπρακτικούς λόγους, αλλά για τη μείωση των τροχαίων. Μπορεί να γίνει αυτό χωρίς μια συστηματική προσπάθεια από την πλευρά της Πολιτείας; Για να αρθούν οι επιφυλάξεις και οι προκαταλήψεις, χρειάζονται κινήσεις, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων για το πού υπάρχουν κάμερες. Τέλος, οι κάμερες δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσουν την αστυνόμευση και την παρουσία της Τροχαίας - άκρως απαραίτητοι οι συστηματικοί έλεγχοι, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής.
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή