Να παρέμβει η UNESCO
Μήπως το ελληνικό υπ. Πολιτισμού πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για το ζήτημα;
Η υπόθεση με την πώληση αρχαίων αντικειμένων από ανώτερους υπαλλήλους του Βρετανικού Μουσείου ήταν σοκαριστική.
Το Μουσείο, που επί δεκαετίες αρνείται τον επαναπατρισμό των ελληνικών Γλυπτών του Παρθενώνα, έχοντας ως βασικό επιχείρημα ότι στην Ελλάδα δεν θα είναι ασφαλή, διέπραξε ιεροσυλία. Βέβαια, πλέον η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα Μουσεία στον κόσμο. Κι επιπλέον το Μουσείο της Ακρόπολης θεωρείται και από τα πιο ασφαλή. Δεν στάζει η οροφή του ούτε χρειάζεται χειροκίνητα θερμαντικά σώματα, όπως το Βρετανικό, για να διατηρήσει σωστή θερμοκρασία για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που φιλοξενεί.
Το σοκαριστικό στην υπόθεση, όμως, ήταν ότι αποκαλύφθηκε πως περίπου 2.000 αντικείμενα που υπάρχουν στις αποθήκες του Μουσείου δεν είναι καν καταγεγραμμένα. Άραγε γιατί; Από πού προέρχονται; Και πώς έχουν αποκτηθεί; Α λα Έλγιν; Δεν υπάρχει φόβος να πωληθούν χωρίς να πάρει κανείς χαμπάρι; Και η διεύθυνση του Μουσείου πώς ανεχόταν να μην έχουν καταγραφεί αντικείμενα; Δεν φοβάται για λαθρεμπόριο; Θα μου πείτε εδώ γινόταν λαθρεμπόριο με τα καταγεγραμμένα, δεν θα γίνεται με μη καταγεγραμμένα; Και μην ξεχνάμε ότι το στέλεχος του Βρετανικού Μουσείου που πωλούσε αρχαία αντικείμενα ήταν υπεύθυνος για τις ελληνικές αρχαιότητες.
Σε όλη αυτή την υπόθεση η ελληνική κυβέρνηση κρατάει χαμηλούς τόνους. Μάλιστα, πίσω από αυτή την τακτική της οι «Financial Times» βλέπουν μια επικείμενη συμφωνία για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα. Πιθανότατα να είναι έτσι. Μακάρι να πλησιάζει η ώρα που τα Γλυπτά θα επιστρέψουν στο σπίτι τους. Ωστόσο, αυτό δεν μειώνει το μέγεθος του προβλήματος. Αντίθετα, η ανάδειξη του προβλήματος, ότι οι ελληνικοί θησαυροί δεν είναι ασφαλείς -πολλαπλώς- στο Βρετανικό Μουσείο, πρέπει να αποτελεί βασικό επιχείρημα για τη χώρα μας. Επιπλέον, θα πρέπει να παρέμβει η UNESCO, γιατί πολιτιστικοί θησαυροί από όλο τον κόσμο δεν είναι ασφαλείς σε ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, το οποίο αναδεικνύεται σε κέντρο παράνομης διακίνησης αρχαίων αντικειμένων. Άραγε πόσες ακόμη παράνομες συναλλαγές έχουν γίνει; Και πόσα ακόμα αρχαία αντικείμενα δεν είναι καταγεγραμμένα;
Μήπως το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για το ζήτημα, ώστε με παρέμβαση της UNESCO να γίνει τουλάχιστον πραγματική καταγραφή όσων αντικειμένων υπάρχουν στο Βρετανικό Μουσείο; Άλλωστε, αν η Ελλάδα δεν δικαιούται να ενδιαφερθεί για τον παγκόσμιο πολιτισμό, ποιος δικαιούται;
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 30/8
Το Μουσείο, που επί δεκαετίες αρνείται τον επαναπατρισμό των ελληνικών Γλυπτών του Παρθενώνα, έχοντας ως βασικό επιχείρημα ότι στην Ελλάδα δεν θα είναι ασφαλή, διέπραξε ιεροσυλία. Βέβαια, πλέον η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα Μουσεία στον κόσμο. Κι επιπλέον το Μουσείο της Ακρόπολης θεωρείται και από τα πιο ασφαλή. Δεν στάζει η οροφή του ούτε χρειάζεται χειροκίνητα θερμαντικά σώματα, όπως το Βρετανικό, για να διατηρήσει σωστή θερμοκρασία για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που φιλοξενεί.
Το σοκαριστικό στην υπόθεση, όμως, ήταν ότι αποκαλύφθηκε πως περίπου 2.000 αντικείμενα που υπάρχουν στις αποθήκες του Μουσείου δεν είναι καν καταγεγραμμένα. Άραγε γιατί; Από πού προέρχονται; Και πώς έχουν αποκτηθεί; Α λα Έλγιν; Δεν υπάρχει φόβος να πωληθούν χωρίς να πάρει κανείς χαμπάρι; Και η διεύθυνση του Μουσείου πώς ανεχόταν να μην έχουν καταγραφεί αντικείμενα; Δεν φοβάται για λαθρεμπόριο; Θα μου πείτε εδώ γινόταν λαθρεμπόριο με τα καταγεγραμμένα, δεν θα γίνεται με μη καταγεγραμμένα; Και μην ξεχνάμε ότι το στέλεχος του Βρετανικού Μουσείου που πωλούσε αρχαία αντικείμενα ήταν υπεύθυνος για τις ελληνικές αρχαιότητες.
Σε όλη αυτή την υπόθεση η ελληνική κυβέρνηση κρατάει χαμηλούς τόνους. Μάλιστα, πίσω από αυτή την τακτική της οι «Financial Times» βλέπουν μια επικείμενη συμφωνία για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα. Πιθανότατα να είναι έτσι. Μακάρι να πλησιάζει η ώρα που τα Γλυπτά θα επιστρέψουν στο σπίτι τους. Ωστόσο, αυτό δεν μειώνει το μέγεθος του προβλήματος. Αντίθετα, η ανάδειξη του προβλήματος, ότι οι ελληνικοί θησαυροί δεν είναι ασφαλείς -πολλαπλώς- στο Βρετανικό Μουσείο, πρέπει να αποτελεί βασικό επιχείρημα για τη χώρα μας. Επιπλέον, θα πρέπει να παρέμβει η UNESCO, γιατί πολιτιστικοί θησαυροί από όλο τον κόσμο δεν είναι ασφαλείς σε ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, το οποίο αναδεικνύεται σε κέντρο παράνομης διακίνησης αρχαίων αντικειμένων. Άραγε πόσες ακόμη παράνομες συναλλαγές έχουν γίνει; Και πόσα ακόμα αρχαία αντικείμενα δεν είναι καταγεγραμμένα;
Μήπως το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για το ζήτημα, ώστε με παρέμβαση της UNESCO να γίνει τουλάχιστον πραγματική καταγραφή όσων αντικειμένων υπάρχουν στο Βρετανικό Μουσείο; Άλλωστε, αν η Ελλάδα δεν δικαιούται να ενδιαφερθεί για τον παγκόσμιο πολιτισμό, ποιος δικαιούται;
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 30/8