Ορθώς διεκδικούµε τα κλεµµένα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα γνωστά ως Ελγίνεια Μάρµαρα από το όνοµα του διαπράξαντος την αρπαγή. Και ορθότατα δεν αναγνωρίζουµε κυριότητα ή νοµή στο Βρετανικό Μουσείο. Οµως η εθνική αυτή εκστρατεία πρέπει να υποστηριχθεί από την ενίσχυση των κλασικών σπουδών και από την καλύτερη γνώση της γλώσσας και της Ιστορίας των αρχαίων Ελλήνων.

Για να είµαστε πιο πειστικοί στη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα, οφείλουµε να φέρουµε τους νέους µας πιο κοντά προς την κλασική και ανθρωπιστική παιδεία. Σε µια εποχή τεχνοκρατική και υλιστική, η καλλιέργεια της γλωσσικής καλλιέπειας και της διαχρονικής ιστορικής συνειδήσεως θα βοηθήσει πολύπλευρα και ποικιλόµορφα. Προτείνω λοιπόν: Να δοθεί µεγαλύτερη έµφαση στο µάθηµα της Ενιαίας Ελληνικής Γλώσσας. Τα αρχαία ελληνικά κείµενα να µελετώνται από τα παιδιά µας διττά: Ως γλωσσική αγωγή και ως κείµενα που παρέχουν πρότυπα. Η αρχαία ελληνική δεν είναι για εµάς ξένη γλώσσα. Η ελληνική έχει συνέχεια και διαχρονία. Μέσω της κοινής ελληνικής των Ευαγγελίων και µέσω της Θείας Λειτουργίας ο σύγχρονος Ελληνας βρίσκεται πολύ κοντά στους γλωσσικούς τύπους της αρχαιότητος. Η γνώση της λογίας ελληνικής, που χρησιµοποιήθηκε κατά τους τελευταίους αιώνες, είναι επίσης χρήσιµη. Επί παραδείγµατι, πώς θα κατανοήσει ένας πρωτοετής φοιτητής της Νοµικής το θαυµάσιο κείµενο του πρώτου Συντάγµατος της επαναστατηµένης Ελλάδος, που συνετάγη από την Α’ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου;

Ο Μέγας Βασίλειος, αρχιεπίσκοπος Καισαρείας, τόνισε ήδη από τον 4ο αιώνα µ.Χ. τη µορφωτική αξία των αρχαίων ελληνικών κειµένων. Πρόβαλλε πρότυπα για τα παιδιά κάθε εποχής µέσα από τα κείµενα, όπως π.χ. τον Περικλή, τον Σωκράτη, τον Μέγα Αλέξανδρο. Ο «Επιτάφιος» του Περικλέους, τον οποίο κατέγραψε ο Θουκυδίδης, είναι οικουµενικό µήνυµα πατριωτισµού και δηµοκρατίας. Κι όµως, κατά καιρούς κόβεται από το πρόγραµµα των Λυκείων µας στο όνοµα ενός ψευδεπίγραφου προοδευτισµού. Οταν ήλθε στην Ελλάδα ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Οµπάµα, απήγγειλε αποσπάσµατα από τον «Επιτάφιο». Οµως εκείνη την εποχή κάποιος Ελληνας υπουργός Παιδείας (του ΣΥΡΙΖΑ) είχε βγάλει αυτό το κείµενο από τα ελληνικά σχολεία.

Να αναδείξουµε επιστηµονικά και τεκµηριωµένα την πολιτιστική και πνευµατική συνέχεια του Ελληνισµού. Οι Ελληνες ποτέ δεν έχασαν την επαφή µε τις αξίες του παρελθόντος. Οι Βυζαντινοί δίδασκαν τον Οµηρο ως θεµελιώδες µάθηµα στα σχολεία. Και οι Ελληνες του 1821 διατρανώνουν την αίσθηση της συνέχειας µιλώντας για την αρχαιότητα και για το Βυζάντιο/Ρωµανία. Οι ανιστόρητοι συµπατριώτες µας, οι οποίοι διδάσκουν τον µύθο ότι δεν υπήρχε ελληνική συνείδηση πριν από το 1821, ρίχνουν νερό στον µύλο της ξένης προπαγάνδας. Ενισχύουν αυτούς που δεν θέλουν την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Φέτος έχουµε την ευκαιρία να µελετήσουµε το έργο ενός σπουδαίου Ελληνα Μακεδόνα. Του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ηχητικά, το 2023 θυµίζει το 323 π.Χ., τη χρονιά θανάτου του στρατηλάτη που µετέδωσε τον ελληνικό πολιτισµό στη Μέση Ανατολή και στην Ινδία. Ηδη η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καµπανίας έχει ανακοινώσει ότι στη διάρκεια του έτους θα διοργανώσει εκδηλώσεις για τον Αλέξανδρο. Ας µιλήσουµε στα παιδιά µας γι’ αυτή τη µεγάλη προσωπικότητα. Ας µην αφήνουµε να τον διεκδικούν οι Βόρειοι γείτονες

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά στις 21 Ιανουαρίου 2023