Aρχαία Ελληνικά ή Οικονοµία; Το λανθασµένο δίληµµα
Άρθρο γνώμης
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να περικόψει µία ώρα από το µάθηµα των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου για να εντάξει το νέο µάθηµα της Οικονοµίας

Θεωρώ λανθασµένη την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να περικόψει µία ώρα από το µάθηµα των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου για να εντάξει το νέο µάθηµα της Οικονοµίας. Και εξηγώ γιατί:
Η έρευνα απέδειξε ότι η ενδεχόµενη κατάργηση- λατινοποίηση του αλφαβήτου ή η απλούστευση των ιδεογραµµάτων θα οδηγούσε σε κατάρρευση των θεµελίων του οικονοµικού θαύµατος των χωρών αυτών. Το συµπέρασµα των πανεπιστηµιακών ερευνητών ήταν ότι οι ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εκµάθηση και αποµνηµόνευση των ιδεογραµµάτων οξύνουν την οπτική αντίληψη και την ευστροφία των µαθητών και επιπλέον έχουν µεγάλο µερίδιο συµµετοχής στη θαυµαστή οικονοµική επιτυχία των τριών χωρών που προαναφέραµε. ∆υστυχώς, η περικοπή µιας ακόµη ώρας από τα Αρχαία Ελληνικά στην Α΄ Λυκείου έρχεται να συνδυασθεί µε την πλήρη αποµάκρυνση από τα Αρχαία Ελληνικά των µαθητών της Β΄ και Γ΄ Λυκείου που θα παρακολουθήσουν το ∆ιεθνές Απολυτήριο Ι.Β.
Ως γνωστόν, ήδη αρχίζει η πειραµατική εφαρµογή αυτού του αγγλόφωνου προγράµµατος σε Πρότυπα και Πειραµατικά Σχολεία, µε στόχο να µεταφερθεί και σε άλλα σχολεία. Μήπως θα έπρεπε οι Ελληνες µαθητές του Ι.Β. να έχουν ένα στοιχειώδες ελληνόφωνο πρόγραµµα για Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Θρησκευτικά ώστε να µην αποκόπτονται από τα θεµέλια της εθνικής µας ταυτότητας; Ελπίζω να βρεθεί η χρυσή τοµή.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
- 1. Θα µπορούσαν οι βασικές οικονοµικές έννοιες να ενσωµατωθούν στο δίωρο µάθηµα της Πολιτικής Παιδείας, το οποίο διδάσκεται στην Α΄ Λυκείου και το οποίο εξαρχής προέβλεπε στοιχεία ∆ικαίου, Οικονοµίας και Πολιτικής Επιστήµης.
- 2. Η υποτίµηση προς τα Αρχαία Ελληνικά δείχνει απαξίωση προς ένα από τα θεµέλια της εθνικής ταυτότητας του λαού µας.
- 3. Τα Αρχαία Ελληνικά είναι συν τοις άλλοις µάθηµα οικουµενικών και πανανθρώπινων αξιών, δηµοκρατίας και κοινωνικής ευθύνης.
- 4. Μόρφωση σηµαίνει δια-µόρφωση χαρακτήρων, άρα διάπλαση ήθους. Μόνο µε Οικονοµία και Πληροφορική δεν επιτυγχάνεται ο σκοπός της Παιδείας. Οι Ανθρωπιστικές Επιστήµες, στις οποίες περιλαµβάνεται η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραµµατεία, είναι απαραίτητες για τη διαµόρφωση ολοκληρωµένων προσωπικοτήτων.
- 5. Πώς θα πείσουµε τους ξένους ότι δικαιούµαστε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, όταν δίνουµε µηνύµατα υποτίµησης της γλώσσας και των γραπτών κειµένων που συνδέονται µε τον Παρθενώνα;
- 6. Τα Αρχαία Ελληνικά δεν είναι νεκρή γλώσσα. Είναι η πηγή από τη οποία δηµιουργούνται και σήµερα λέξεις στα Νέα Ελληνικά, αλλά και σε πολλές άλλες γλώσσες. Αλλωστε τα ακούµε κάθε φορά που πηγαίνουµε στην εκκλησία. Είναι πολιτιστικός θησαυρός άρρηκτα συνδεδεµένος µε την Ορθοδοξία, την Ιστορία και τη διεθνή ακτινοβολία του Ελληνισµού.
- 7. Σε τελευταία ανάλυση, δηµιουργείται ένα ψευδοδίληµµα: ∆εν πρέπει να διερωτώµεθα: Αρχαία Ελληνικά ή Οικονοµία, αλλά να τονίζουµε ότι η καλή γνώση των Αρχαίων Ελληνικών στηρίζει και την οικονοµική ανάπτυξη!
Η έρευνα απέδειξε ότι η ενδεχόµενη κατάργηση- λατινοποίηση του αλφαβήτου ή η απλούστευση των ιδεογραµµάτων θα οδηγούσε σε κατάρρευση των θεµελίων του οικονοµικού θαύµατος των χωρών αυτών. Το συµπέρασµα των πανεπιστηµιακών ερευνητών ήταν ότι οι ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εκµάθηση και αποµνηµόνευση των ιδεογραµµάτων οξύνουν την οπτική αντίληψη και την ευστροφία των µαθητών και επιπλέον έχουν µεγάλο µερίδιο συµµετοχής στη θαυµαστή οικονοµική επιτυχία των τριών χωρών που προαναφέραµε. ∆υστυχώς, η περικοπή µιας ακόµη ώρας από τα Αρχαία Ελληνικά στην Α΄ Λυκείου έρχεται να συνδυασθεί µε την πλήρη αποµάκρυνση από τα Αρχαία Ελληνικά των µαθητών της Β΄ και Γ΄ Λυκείου που θα παρακολουθήσουν το ∆ιεθνές Απολυτήριο Ι.Β.
Ως γνωστόν, ήδη αρχίζει η πειραµατική εφαρµογή αυτού του αγγλόφωνου προγράµµατος σε Πρότυπα και Πειραµατικά Σχολεία, µε στόχο να µεταφερθεί και σε άλλα σχολεία. Μήπως θα έπρεπε οι Ελληνες µαθητές του Ι.Β. να έχουν ένα στοιχειώδες ελληνόφωνο πρόγραµµα για Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Θρησκευτικά ώστε να µην αποκόπτονται από τα θεµέλια της εθνικής µας ταυτότητας; Ελπίζω να βρεθεί η χρυσή τοµή.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά