Κατά τη διάρκεια των θερινών σχολικών διακοπών, το ζήτηµα της χρήσης κινητών τηλεφώνων από τα παιδιά ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα. Τα ψηφιακά Μέσα, που έχουν πλέον ενσωµατωθεί στην καθηµερινότητά τους, αποτελούν εργαλείο επικοινωνίας, ψυχαγωγίας, αλλά και µάθησης. Ωστόσο, η υπερβολική χρήση τους ενέχει σοβαρούς κινδύνους, ειδικά όταν αυτή υποκαθιστά τη φυσική δραστηριότητα και τις διαπροσωπικές σχέσεις. Στις τρίµηνες καλοκαιρινές διακοπές, όπου το παιδί έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο, η εύκολη λύση για µικρούς και µεγάλους είναι συχνά µία οθόνη, γεγονός που µπορεί να περιορίσει τις ευκαιρίες για δηµιουργικότητα, παιχνίδι και εξερεύνηση.

Οι ειδικοί τονίζουν πως η συνεχής έκθεση στις οθόνες µπορεί να επηρεάσει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, αυξάνοντας τα επίπεδα άγχους και µειώνοντας την ικανότητά τους για συγκέντρωση. Επιπλέον, η καθιστική ζωή που συνεπάγεται η πολύωρη χρήση κινητού συµβάλλει σε προβλήµατα υγείας, όπως η παχυσαρκία και οι διαταραχές συγκέντρωσης και ύπνου. Άλλη µία διάσταση είναι η ανεξέλεγκτη χρήση του ∆ιαδικτύου, µε τους κινδύνους που εγκυµονεί, τόσο εξαιτίας της πρόσβασης σε ακατάλληλο για την ηλικία τους περιεχόµενο όσο και λόγω της πιθανότητας έκθεσης των παιδιών σε επαφή µε όσους επιδιώκουν να τα εκµεταλλευτούν. Όμως, το καλοκαίρι, εποχή που συνδέεται παραδοσιακά µε δραστηριότητες στη φύση και µε επαφή µε το κοινωνικό περιβάλλον, προσφέρει την ιδανική ευκαιρία για στροφή σε υπαίθριες δράσεις, που ενισχύουν το σώµα και το πνεύµα.

Η ενασχόληση µε τον αθλητισµό, η συµµετοχή σε κατασκηνώσεις, τα θαλάσσια παιχνίδια, αλλά και οι απλές δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους -όπως ποδηλασία, περίπατοι στη φύση, παρέα µε συνοµηλίκους ή δηµιουργικές οµαδικές δραστηριότητες- µπορούν να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στη µονοδιάστατη απασχόληση µε τις οθόνες. Μέσα από τη σωµατική δραστηριότητα και τις εµπειρίες του παιχνιδιού, τα παιδιά καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας, δηµιουργούν ισχυρούς κοινωνικούς δεσµούς και αποκτούν υγιείς συνήθειες ζωής, που δεν προσφέρει η ψηφιακή πραγµατικότητα Παράλληλα, η Πολιτεία έχει αναγνωρίσει την ανάγκη προστασίας των παιδιών από την υπερβολική χρήση ψηφιακών Μέσων. Σε ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό επίπεδο έχουν αναπτυχθεί πρωτοβουλίες που στοχεύουν τόσο στην ενηµέρωση των γονέων όσο και στην ενίσχυση της ψηφιακής παιδείας των µαθητών. Η Εθνική Στρατηγική Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισµό στο ∆ιαδίκτυο, που παρουσίασε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τον περασµένο ∆εκέµβριο, κινείται σε αυτό το πλαίσιο. Εφαρµογές όπως το Kids Wallet, αλλά και το eVivlio, εκστρατείες ενηµέρωσης και ευαισθητοποίησης των γονέων και των παιδιών για τις αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης του ∆ιαδικτύου, προγράµµατα ασφαλούς πλοήγησης στο ∆ ιαδίκτυο και κανονισµοί για την προστασία των ανηλίκων από ακατάλληλο περιεχόµενο αποτελούν µερικά παραδείγµατα δράσεων υπέρ της αποµάκρυνσης των παιδιών από την ανεξέλεγκτη χρήση οθονών. Επιπλέον, στη χώρα µας απαγορεύεται η χρήση κινητών εντός των σχολικών χώρων, ενθαρρύνοντας τη φυσική αλληλεπίδραση µεταξύ των µαθητών. Στις διακοπές, ο ρόλος της οικογένειας είναι καθοριστικός. Οι γονείς καλούνται να θέσουν όρια, να λειτουργήσουν ως πρότυπα ισορροπηµένης χρήσης τεχνολογίας και να κατευθύνουν τα παιδιά προς δραστηριότητες που καλλιεργούν την κριτική σκέψη, τη φαντασία και την κοινωνικότητα. Η υιοθέτηση «ψηφιακών διαλειµµάτων», η οργάνωση κοινών εξόδων, οι οικογενειακές δραστηριότητες και η ενίσχυση της επικοινωνίας µπορούν να περιορίσουν την εξάρτηση από το κινητό. Συνολικά, η ισορροπία ανάµεσα στον ψηφιακό κόσµο και στις εµπειρίες της πραγµατικής ζωής αποτελεί το βασικό ζητούµενο. Οι διακοπές δεν πρέπει να γίνονται περίοδος παθητικής ενασχόλησης µε την οθόνη, αλλά ευκαιρία για αναζωογόνηση, εξερεύνηση, µάθηση και δηµιουργία αναµνήσεων που θα συνοδεύουν τα παιδιά στο µέλλον. Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες, σε συνδυασµό µε την υπεύθυνη στάση των γονέων, µπορούν να δηµιουργήσουν ένα ασφαλέστερο και πιο υγιές περιβάλλον για τα παιδιά, βοηθώντας τα να ανακαλύψουν την αξία της πραγµατικής ζωής, µακριά από την οθόνη.