Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάστηκε στις εισπράξεις από πρόστιμα, έπειτα από την τοποθέτηση καμερών στον περιφερειακό της Μαδρίτης. Ειδικότερα, ο δήμος της Μαδρίτης σημείωσε νέο ρεκόρ επιβολής προστίμων αλλά και εσόδων από πρόστιμα, καθώς το 2024 επέβαλε συνολικά 2.790.865 πρόστιμα και εισέπραξε 378.183.040 ευρώ, με την αξία των προστίμων να ξεπερνά κατά μέσο όρο το 1 εκ. ευρώ την ημέρα.

Μαδρίτη: Αύξηση κατά 7,1% και στον αριθμό των προστίμων

Μία πρόσφατη έκθεση αναλύει τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν από τον Δήμο της Μαδρίτης, με δήμαρχο τον José Luis Martínez-Almeida, σημειώνοντας πως πρόκειται για αύξηση 10,7% στα έσοδα σε σύγκριση με το 2023. Εκτός από την αύξηση στα έσοδα, σημειώθηκε αύξηση κατά 7,1% και στον αριθμό των προστίμων. Βασική αιτία για τη θεαματική αύξηση είναι η επέκταση των ζωνών χαμηλών εκπομπών σε ολόκληρο τον δήμο. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, ένα μεγάλο μέρος της αύξησης οφείλεται στις κάμερες που τοποθετήθηκαν στον περιφερειακό της Μαδρίτης (Μ-30), οι οποίες τέθηκαν σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο του 2023. Από τις 14 Ιανουαρίου του 2024 ξεκίνησαν να καταγράφουν τις πινακίδες οχημάτων που δεν έχουν την άδεια να κυκλοφορούν στις εν λόγω ζώνες, και στη συνέχεια ξεκίνησαν να αποστέλλονται τα πρώτα πρόστιμα στους παραβάτες. Η χρήση αυτών των καμερών ρυθμίζεται από τον κανονισμό βιώσιμης κινητικότητας του Δήμου, ο οποίος ωστόσο έχει ακυρωθεί από σειρά αποφάσεων του Ανώτατου Δικαστηρίου της Μαδρίτης.

Ο Δήμος της Μαδρίτης άσκησε έφεση στις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου, ενώ μέχρι να εκδικασθεί η έφεση, διάφοροι οργανισμοί στην Ισπανία συστήνουν στους οδηγούς που έχουν λάβει αντίστοιχα πρόστιμα να εξαντλούν «όλα τα ένδικα μέσα, καθώς ακόμη και αν η χρήση των καμερών αποδειχθεί παράνομη, υπάρχει ο κίνδυνος ο δήμος της Μαδρίτης να αρνηθεί την επιστροφή των χρημάτων που έχουν καταβληθεί».

Τι δείχνει η έκθεση για άλλες παραβάσεις

Η έκθεση καταγράφει τη σημαντική μείωση σε άλλες, πιο «παραδοσιακές» παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα (-8,3%), η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη (-9,4%), η χρήση του κινητού τηλεφώνου εν ώρα οδήγησης (-3,2%), αλλά και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας (-4,5%). Επίσης, έχουν μειωθεί και οι παραβάσεις που κατατάσσονται ως πολύ σοβαρές, όπως αυτές που σχετίζονται με οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών (-9%), ενώ αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στα πρόστιμα γιαπαράνομο παρκάρισμα σε ζώνες φορτοεκφόρτωσης (107,5%).