Η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Έρρικα Πρεζεράκου, με εμπειρία πρωταθλητισμού και δημιουργός ενός βραβευμένου εκπαιδευτικού συστήματος προπόνησης σώματος και νου, εξομολογείται στη συζήτησή μας ότι η Περιφέρεια Αττικής υπήρξε και παραμένει για εκείνη «ένα τεράστιο σχολείο». Η εκπαίδευση δεν σταματά ποτέ: Είναι απαραίτητο να μάθουμε «πώς να είμαστε ενεργοί πολίτες», συμπεραίνει, εφόσον με την καθημερινή διά ζώσης παρουσία της σε δήμους, σχολεία και έργα δίνει το παράδειγμα για το πώς γίνεται να «μικρύνει η απόσταση ανάμεσα στο απλά ‘‘υπάρχω στο κοινωνικό σύνολο’’ και στο ‘‘συμμετέχω’’».

Διαβάστε: Ειρήνη Μπουντούκη "Στη Στροφή" του parapolitika.gr: "Είμαι ένα παιδί το οποίο έχει κακοποιηθεί σεξουαλικά από τον σύντροφο της μητέρας του"

Επιπλέον, η Ε. Πρεζεράκου μάς μιλά για τις προκλήσεις της θέσης της και τις πρωτοβουλίες που προωθεί σε επίπεδο κοινωνικής πολιτικής, ενώ μας λύνει και απορίες που αφορούν τους επιμέρους άξονες δράσης στην επαγγελματική καθημερινότητά της.

Έχεις καταφέρει να κρατάς την προσωπική σου ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν έχεις ή την κρύβεις καλά;

Ξέρεις τι πιστεύω; Οι άνθρωποι είμαστε καθημερινά σε επαφή με πολλούς εξωτερικούς παράγοντες, με ό,τι σημαίνει αυτό. Αν έχουμε την πρόθεση η προσωπική μας ζωή να είναι ένα λιμάνι που να μας ηρεμεί από τις όποιες προκλήσεις έρχονται, τότε ας είναι διαφυλαγμένη ως τέτοια. Έτσι, άλλωστε, πορεύομαι, κατά κύριο λόγο, μέσα στα χρόνια. Στη ζωή μου είναι όλα φανερά... Αλλά το φανερά δεν σημαίνει απαραίτητα και με «φώτα».

Πώς σου φαίνεται η μέχρι τώρα ενασχόλησή σου με την πολιτική;

Είναι ένα τεράστιο σχολείο η Περιφέρεια Αττικής. Ο Νίκος Χαρδαλιάς μού πρόσφερε τη δυνατότητα μέσα από αυτήν τη θέση της αντιπεριφερειάρχη να συνδεθούμε ουσιαστικά με τους 66 δήμους σε θέματα Παιδείας, καινοτομίας και κοινωνικής πολιτικής ,να είμαστε καθημερινά σε σχολεία, να αφουγκραζόμαστε τις πραγματικές ανάγκες και να δημιουργούμε μια καλύτερη καθημερινότητα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας. Κάθε μέρα διά ζώσης σε δήμους, σχολεία, έργα. Μόνο αν κατανοήσουμε τις δυσκολίες, μπορούμε να κάνουμε αντικατάσταση για να γίνει η καθημερινότητα των πολιτών πιο λειτουργική και πιο ασφαλής. Αυτά είναι τα θετικά της μέχρι τώρα ενασχόλησής μου και νιώθω πολύ καλά με αυτό. Είναι μια νέα μορφή αθλητισμού, στην οποία συμμετέχω πολύ συνειδητά και εργάζομαι καθημερινά.

Υπάρχουν προκλήσεις για έναν άνθρωπο που ασχολείται πρώτη φορά με την Αυτοδιοίκηση;

Νιώθω ότι χρειαζόμαστε όλοι οι άνθρωποι εκπαίδευση στο πώς να είμαστε ενεργοί πολίτες. Να μικρύνει η απόσταση ανάμεσα στο απλά «υπάρχω στο κοινωνικό σύνολο» και στο «συμμετέχω». Συνειδητοποιώ ότι παρά πολλοί πολίτες δεν έχουμε ιδέα πώς λειτουργεί η Αυτοδιοίκηση ή έχουμε μια αίσθηση διαφορετική της πραγματικής, κάτι που ήδη με τις ψηφιακές διασυνδέσεις βελτιώνεται. Επίσης, αν ρωτήσουμε παιδιά 17-25 χρόνων τι είναι ΟΤΑ, ΑΑΔΕ, ΕΛΠΕ, ΕΝΠΕ, ΟΛΜΕ, ΕΝΕΕΓΥΛ, ένα σημαντικό ποσοστό θα σου πουν «δεν ξέρω» ή θα αναρωτηθούν αν είναι καινούργιο τραπ συγκρότημα! Ξέρετε, όταν ο εγκέφαλός μας ακούει κάτι που δεν γνωρίζει ή δεν μπορεί να συνδεθεί συναισθηματικά, αποσύρεται. Τέλος, πρόκληση πιστεύω για όλους μας ότι είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης μιας διαδικασίας στο Δημόσιο και γίνεται αισθητός ειδικά όταν κάποιος εργάζεται για χρόνια στον ιδιωτικό τομέα. Όμως, καθώς τα παρατηρείς, βρίσκεις και προτείνεις λύσεις.

Παρατηρώ ότι απαντάς τις ερωτήσεις μου στο πρώτο πληθυντικό. Υπάρχει κάποιος λόγος;

Είμαι βαθιά πεπεισμένη ότι στην Αυτοδιοίκηση χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ το «εμείς». Οι άνθρωποι μπορούμε να απογειωθούμε μέσα από συνεργασίες και ομάδες, εκδηλώνοντας ο καθένας το μέγιστο του δυναμικού του. Πιστεύω στις ομάδες. Πιστεύω στη δύναμη του «εμείς».

Η αρμοδιότητα μεταφοράς μαθητών της περιφέρειας τι αφορά;

Η Περιφέρεια Αττικής μεταφέρει καθημερινά, μέσα από περίπου 2.000 δρομολόγια, 35.000 μαθητές. Μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, από 66 δήμους, οι οποίοι φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία, Καλλιτεχνικά, Μουσικά, Πρότυπα και Πειραματικά και αναλαμβάνει τη μεταφορά τους από την οικία τους προς και από το σχολείο. Αφορά, δηλαδή, σχολεία που είναι κυρίως υπερτοπικά και όχι μόνο για κατοίκους του δήμου στον οποίο ανήκει η σχολική μονάδα. Αυτό πραγματοποιείται μέσα από τριετείς διαγωνισμούς. Ήδη, μέσα στο καλοκαίρι, ολοκληρώνεται το πρώτο κύμα διαγωνισμών για τη νέα τριετία, 2025-2028, και, πρώτα ο Θεός, στόχος μας είναι τον Σεπτέμβριο να πάνε όλα τα παιδιά σχολείο.

Τι σημαίνει «άγονα» δρομολόγια; Πώς προκύπτει αυτό; Υπάρχουν εναλλακτικές;

Η περιφέρεια σχεδιάζει τα δρομολόγια και διενεργεί τους διαγωνισμούς που αφορούν τη μεταφορά μαθητών σύμφωνα τις ανάγκες του σχολικού έτους για τους 66 δήμους. Σε κάποιους διαγωνισμούς έχουμε συμμετοχή. Όμως, υπάρχουν και κάποια δρομολόγια για τα οποία δεν υποβάλλεται προσφορά, για διάφορους λόγους. Στο μητρώο της περιφέρειας για τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς συμμετέχουν αυτήν τη στιγμή 325 εταιρείες - ανάδοχοι δρομολογίων. Παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν τη δημιουργία άγονων δρομολογίων είναι η σταθερά αυξανόμενη τουριστική ανάπτυξη, η απόσυρση σχολικών λεωφορείων από ιδιωτικά σχολεία -που αυξάνει τη ζήτηση για ανάδοχους μεταφορείς- και φυσικά οι ανάγκες των ίδιων των δρομολογίων, τα οποία χρονιά με τη χρονιά αυξάνονται (π.χ., φέτος έχουμε και τα Ωνάσεια). Βάσει ΚΥΑ, σε περιπτώσεις άγονων δρομολογίων γίνεται ξανά διαγωνισμός ή υπάρχει η δυνατότητα γονικού επιδόματος για τους μαθητές που το δρομολόγιό τους έγινε άγονο. Με την αγαστή συνεργασία του υπουργείου Εσωτερικών και του κ. Λιβάνιου, σε μια κοινή πρόθεση εναλλακτικών εργαλείων, ψηφίζεται στη Βουλή αυτό το καλοκαίρι η δυνατότητα leasing ώστε να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τα άγονα δρομολόγια.

Σε επίπεδο κοινωνικής πολιτικής;

Έχουμε δώσει όλη μας την προσοχή στην επανένταξη στο κοινωνικό σύνολο ατόμων που βρίσκονται σε καταστήματα κράτησης. Υλοποιούμε το πρώτο σχολείο στις γυναικείες Φυλακές Κορυδαλλού. Τροφοδοτούμε με αθλητικό υλικό το σχολείο των νέων Αυλώνας. Πιστεύουμε ότι η τιμωρία έχει τη σημασία της μόνο όταν δίνουμε εργαλεία επανένταξης. Το γεγονός, π.χ., ότι φέτος πέντε μαθητές του Καταστήματος Αυλώνας μπήκαν σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα μπορούσε να είναι απλώς η αρχή της αναπλαισίωσης και επανένταξης.

Ποιο είναι το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς για σένα;

Δύο σημαντικά συνέβησαν φέτος: Το πρώτο είναι οι επισκέψεις μου σε παρά πολλά σχολεία των 66 δήμων της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίες μου έδωσαν μια βαθύτερη κατανόηση των αναγκών. Το δεύτερο είναι ότι, κλείνοντας 20 χρόνια της μεθόδου Replayce στην Ελλάδα, έγινε το πρώτο βήμα και πήραμε το πρώτο μας πανευρωπαϊκό βραβείο για την καινοτομία του ως εκπαιδευτικού συστήματος, μια σπουδαία επιβεβαίωση για τη δύναμη της βιωματικής εκπαίδευσης σε 4 επίπεδα. Μαζί με τους 4 προπονητές του Replayce εργαζόμαστε με το εσωτερικό πεδίο των ανθρώπων (ενέργεια, συναίσθημα, νόηση) έχοντας πάντα οδηγό μας το σώμα. Απευθύνεται τόσο σε ενήλικες που θέλουν να αισθανθούν την εφαρμογή της θετικής ψυχολογίας στο σώμα τους ως βίωμα όσο και στα παιδιά μέσα από την εκπαίδευση 12 ολυμπιακών αθλημάτων. Αποφασίσαμε, ως Replayce, μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2026 να γιορτάσουμε αυτή την 20ετία, προσφέροντας σε όλα τα Ειδικά Σχολεία μια δωρεάν εκδρομή, για να βιώσουν την προπόνηση ολόπλευρης ανάπτυξης. Είναι η ελάχιστη φροντίδα για τα 20 χρόνια εμπιστοσύνης.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά

Φωτογραφία: NDPPHOTO / NDP PHOTO