Solo travelling: Η προσωπική επανάσταση στον τουρισμό που κατακτά ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες
Ο ταξιδιώτης τού σήμερα αναζητά αυθεντικές εμπειρίες
Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εγκαταλείπουν πια την ανάγκη να συντονίζονται με τις επιθυμίες και τα προγράμματα άλλων και επιλέγουν να ανακαλύψουν τον κόσμο με τους δικούς τους όρους μέσω του "solo travelling"

Μέχρι πρόσφατα, το να ταξιδεύει κανείς μόνος ήταν επιλογή ελαχίστων και αντιμετωπιζόταν συχνά με απορία ή και οίκτο από τον περίγυρο. Σήμερα, όμως, το solo travelling δεν είναι απλώς μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες τάσεις της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά ένα δυναμικό κοινωνικό φαινόμενο, που επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε όχι μόνο τα ταξίδια, αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό.
Διαβάστε: Η τεχνητή νοημοσύνη ως φίλη και σύντροφος: Ο εθισμός και οι κίνδυνοι που εγκυμονούν
Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εγκαταλείπουν πια την ανάγκη να συντονίζονται με τις επιθυμίες και τα προγράμματα άλλων και επιλέγουν να ανακαλύψουν τον κόσμο με τους δικούς τους όρους. Και αυτή η στροφή δεν μοιάζει με μια περαστική μόδα, αλλά με μια βαθιά αλλαγή νοοτροπίας: ο ταξιδιώτης τού σήμερα δεν αναζητά απλώς προορισμούς, αλλά αυθεντικές εμπειρίες, ελευθερία κινήσεων και βαθύτερη σύνδεση με τον τόπο, τους ανθρώπους, αλλά κυρίως με τον εαυτό του. Καταλυτικό ρόλο στην αλλαγή αυτή διαδραμάτισε η πανδημία του κορονοϊού. Κι αυτό γιατί έπειτα από μια περίοδο παγκόσμιας αβεβαιότητας πολλοί συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούν να περιμένουν «την κατάλληλη στιγμή» για να κάνουν ένα ταξίδι.
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με το ψηφιακό περιοδικό «Solo Traveller», οι διαδικτυακές αναζητήσεις για τον όρο «solo travel» αυξήθηκαν κατά 236% από τον Απρίλιο του 2020 έως τον Απρίλιο του 2023. Μάλιστα, η παγκόσμια αγορά solo ταξιδιών είχε αξία περίπου 482,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024 και αναμένεται να φτάσει το 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια έως το 2033, σύμφωνα με έρευνες της Grand View Research και άλλων φορέων.
Ένα από τα πιο ενεργά παραδείγματα της solo travel κουλτούρας στην Ελλάδα, που συνεχώς κερδίζει έδαφος, είναι η κοινότητα Solo Travelers Greece, που ιδρύθηκε από τον Γιώργο Βασιλειάδη. Όπως εξηγεί, μιλώντας στα «Π», «τα solo ταξίδια έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, γιατί οι ζωές όλων είναι πιο πιεσμένες και πιο ασυντόνιστες. Έτσι, ολοένα και περισσότεροι είναι εκείνοι που αποφασίζουν να μην ακυρώσουν άλλο ταξίδι επειδή “δεν βολεύει την παρέα”, αλλά να το τολμήσουν μόνοι. Και τελικά βρίσκουν μια κοινότητα που στήνει απίθανες παρέες. Βέβαια, υπάρχουν και αυτοί που προτιμούν να κρατήσουν αποστάσεις και να ζήσουν το ταξίδι εντελώς solo, γι’ αυτό δίνεται και αυτή η δυνατότητα».
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, το ηλικιακό κοινό που συμμετέχει στα solo ταξίδια κυμαίνεται κυρίως μεταξύ 25 και 45 ετών και αυτό που έχει σημασία είναι οι άνθρωποι που λαμβάνουν μέρος να διακατέχονται από την επιθυμία για ουσιαστικό ταξίδι και αληθινές εμπειρίες, πέρα από το συνηθισμένο τρίπτυχο «ξενοδοχείο-μουσείο-φωτογραφία». Τα city breaks αποτελούν το πιο συχνό σημείο εισόδου στον μαγικό κόσμο του solo travelling, ιδιαίτερα για όσους πραγματοποιούν το πρώτο τους solo ταξίδι, όμως παρατηρείται σημαντική αύξηση ενδιαφέροντος για πιο μακρινά ή θεματικά ταξίδια, που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες. Κάποιοι αναζητούν την ένταση και την αδρεναλίνη μέσα από δραστηριότητες όπως rafting και canyoning, ενώ άλλοι προτιμούν την εξερεύνηση μικρών χωριών ή τις νυχτερινές βόλτες σε πόλεις με χαρακτήρα. Τα ταξίδια οργανώνονται με ένα βασικό πλάνο, το οποίο όμως δεν είναι αυστηρό, καθώς οι συμμετέχοντες έχουν λόγο και συμμετοχή από νωρίς. Μέσα από ένα κλειστό γκρουπ όπου πέφτουν ιδέες και οργανώνονται δραστηριότητες, το ταξίδι διαμορφώνεται συλλογικά - γιατί κανείς δεν αποφασίζει για το ταξίδι σου χωρίς εσένα. Κάθε ταξιδιώτης έχει πάντα την ευκαιρία να εκφράσει τις προτάσεις του για τον προορισμό και το πρόγραμμα, ώστε η εμπειρία να είναι πραγματικά προσωπική και ζωντανή.
Σήμερα, η κοινότητα Solo Travelers Greece αριθμεί πάνω από 44.000 ακολούθους στο Instagram, ενώ σχεδόν κάθε ταξίδι που διοργανώνει γίνεται sold out περίπου δύο μήνες πριν από την αναχώρηση. «Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι πως το project εξελίσσεται από τις ίδιες τις ανάγκες των ταξιδιωτών. Η κοινότητα έχει φωνή και παίζει ρόλο σε ό,τι χτίζουμε», τονίζει ο κ. Βασιλειάδης.
Πώς γίνεται, όμως, η γνωριμία των συμμετεχόντων; «Δεν γίνεται στο αεροδρόμιο, αλλά προηγούνται δύο φυσικές συναντήσεις στην Αθήνα και δύο βιντεοκλήσεις για όλους όσοι μένουν μακριά, ώστε να υπάρχει οικειότητα και καλή διάθεση από νωρίς. Παράλληλα, δημιουργούμε ένα κλειστό Facebook group και ένα messenger chat για κάθε ταξίδι. Εκεί ξεκινούν όλα. Οι πρώτες ατάκες, οι ερωτήσεις, τα inside jokes και οι μικρές ομάδες που κανονίζουν να δουν κάτι παραπάνω ή να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι. Οταν ξεκινάει το ταξίδι, κανείς δεν νιώθει “ξένος”».
Επομένως, το solo ταξίδι δεν είναι μια φυγή, αλλά μια είδους επιστροφή στον εαυτό μας. Γιατί η στιγμή που αποφασίζουμε να το πραγματοποιήσουμε είναι εκείνη που σταματάμε να περιμένουμε από τους άλλους και αρχίζουμε να κινούμαστε με τα δικά μας μέτρα και σταθμά. Είναι η απόφαση να μη συμβιβαζόμαστε με το «λίγο», όταν υπάρχει εκεί έξω ένας κόσμος γεμάτος πραγματικές στιγμές, αυθεντικές επαφές και ιστορίες που αξίζει να ανακαλύψουμε.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Διαβάστε: Η τεχνητή νοημοσύνη ως φίλη και σύντροφος: Ο εθισμός και οι κίνδυνοι που εγκυμονούν
Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εγκαταλείπουν πια την ανάγκη να συντονίζονται με τις επιθυμίες και τα προγράμματα άλλων και επιλέγουν να ανακαλύψουν τον κόσμο με τους δικούς τους όρους. Και αυτή η στροφή δεν μοιάζει με μια περαστική μόδα, αλλά με μια βαθιά αλλαγή νοοτροπίας: ο ταξιδιώτης τού σήμερα δεν αναζητά απλώς προορισμούς, αλλά αυθεντικές εμπειρίες, ελευθερία κινήσεων και βαθύτερη σύνδεση με τον τόπο, τους ανθρώπους, αλλά κυρίως με τον εαυτό του. Καταλυτικό ρόλο στην αλλαγή αυτή διαδραμάτισε η πανδημία του κορονοϊού. Κι αυτό γιατί έπειτα από μια περίοδο παγκόσμιας αβεβαιότητας πολλοί συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούν να περιμένουν «την κατάλληλη στιγμή» για να κάνουν ένα ταξίδι.
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με το ψηφιακό περιοδικό «Solo Traveller», οι διαδικτυακές αναζητήσεις για τον όρο «solo travel» αυξήθηκαν κατά 236% από τον Απρίλιο του 2020 έως τον Απρίλιο του 2023. Μάλιστα, η παγκόσμια αγορά solo ταξιδιών είχε αξία περίπου 482,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024 και αναμένεται να φτάσει το 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια έως το 2033, σύμφωνα με έρευνες της Grand View Research και άλλων φορέων.
Ένα από τα πιο ενεργά παραδείγματα της solo travel κουλτούρας στην Ελλάδα, που συνεχώς κερδίζει έδαφος, είναι η κοινότητα Solo Travelers Greece, που ιδρύθηκε από τον Γιώργο Βασιλειάδη. Όπως εξηγεί, μιλώντας στα «Π», «τα solo ταξίδια έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, γιατί οι ζωές όλων είναι πιο πιεσμένες και πιο ασυντόνιστες. Έτσι, ολοένα και περισσότεροι είναι εκείνοι που αποφασίζουν να μην ακυρώσουν άλλο ταξίδι επειδή “δεν βολεύει την παρέα”, αλλά να το τολμήσουν μόνοι. Και τελικά βρίσκουν μια κοινότητα που στήνει απίθανες παρέες. Βέβαια, υπάρχουν και αυτοί που προτιμούν να κρατήσουν αποστάσεις και να ζήσουν το ταξίδι εντελώς solo, γι’ αυτό δίνεται και αυτή η δυνατότητα».
Γιώργος Βασιλειάδης: Το solo travelling αποτελεί έναν μαγικό κόσμο
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, το ηλικιακό κοινό που συμμετέχει στα solo ταξίδια κυμαίνεται κυρίως μεταξύ 25 και 45 ετών και αυτό που έχει σημασία είναι οι άνθρωποι που λαμβάνουν μέρος να διακατέχονται από την επιθυμία για ουσιαστικό ταξίδι και αληθινές εμπειρίες, πέρα από το συνηθισμένο τρίπτυχο «ξενοδοχείο-μουσείο-φωτογραφία». Τα city breaks αποτελούν το πιο συχνό σημείο εισόδου στον μαγικό κόσμο του solo travelling, ιδιαίτερα για όσους πραγματοποιούν το πρώτο τους solo ταξίδι, όμως παρατηρείται σημαντική αύξηση ενδιαφέροντος για πιο μακρινά ή θεματικά ταξίδια, που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες. Κάποιοι αναζητούν την ένταση και την αδρεναλίνη μέσα από δραστηριότητες όπως rafting και canyoning, ενώ άλλοι προτιμούν την εξερεύνηση μικρών χωριών ή τις νυχτερινές βόλτες σε πόλεις με χαρακτήρα. Τα ταξίδια οργανώνονται με ένα βασικό πλάνο, το οποίο όμως δεν είναι αυστηρό, καθώς οι συμμετέχοντες έχουν λόγο και συμμετοχή από νωρίς. Μέσα από ένα κλειστό γκρουπ όπου πέφτουν ιδέες και οργανώνονται δραστηριότητες, το ταξίδι διαμορφώνεται συλλογικά - γιατί κανείς δεν αποφασίζει για το ταξίδι σου χωρίς εσένα. Κάθε ταξιδιώτης έχει πάντα την ευκαιρία να εκφράσει τις προτάσεις του για τον προορισμό και το πρόγραμμα, ώστε η εμπειρία να είναι πραγματικά προσωπική και ζωντανή.
Η επιτυχία της κοινότητας Solo Travelers Greece
Σήμερα, η κοινότητα Solo Travelers Greece αριθμεί πάνω από 44.000 ακολούθους στο Instagram, ενώ σχεδόν κάθε ταξίδι που διοργανώνει γίνεται sold out περίπου δύο μήνες πριν από την αναχώρηση. «Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι πως το project εξελίσσεται από τις ίδιες τις ανάγκες των ταξιδιωτών. Η κοινότητα έχει φωνή και παίζει ρόλο σε ό,τι χτίζουμε», τονίζει ο κ. Βασιλειάδης. Πώς γίνεται, όμως, η γνωριμία των συμμετεχόντων; «Δεν γίνεται στο αεροδρόμιο, αλλά προηγούνται δύο φυσικές συναντήσεις στην Αθήνα και δύο βιντεοκλήσεις για όλους όσοι μένουν μακριά, ώστε να υπάρχει οικειότητα και καλή διάθεση από νωρίς. Παράλληλα, δημιουργούμε ένα κλειστό Facebook group και ένα messenger chat για κάθε ταξίδι. Εκεί ξεκινούν όλα. Οι πρώτες ατάκες, οι ερωτήσεις, τα inside jokes και οι μικρές ομάδες που κανονίζουν να δουν κάτι παραπάνω ή να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι. Οταν ξεκινάει το ταξίδι, κανείς δεν νιώθει “ξένος”».
Επομένως, το solo ταξίδι δεν είναι μια φυγή, αλλά μια είδους επιστροφή στον εαυτό μας. Γιατί η στιγμή που αποφασίζουμε να το πραγματοποιήσουμε είναι εκείνη που σταματάμε να περιμένουμε από τους άλλους και αρχίζουμε να κινούμαστε με τα δικά μας μέτρα και σταθμά. Είναι η απόφαση να μη συμβιβαζόμαστε με το «λίγο», όταν υπάρχει εκεί έξω ένας κόσμος γεμάτος πραγματικές στιγμές, αυθεντικές επαφές και ιστορίες που αξίζει να ανακαλύψουμε.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά