ChatGPT και Τεχνητή Νοημοσύνη: Το 2.400 ετών αρχαίο μαθηματικό πρόβλημα του Πλάτωνα που προσπάθησε να λύσει και τα... εντυπωσιακά αποτελέσματα
Όταν η ΤΝ "συναντά" την αρχαία φιλοσοφία
Το ChatGPT αντιμετώπισε το κλασικό μαθηματικό πρόβλημα του Πλάτωνα με εκπληκτικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά, δείχνοντας πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μάθει και να εξελίσσεται

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και συγκεκριμένα το ChatGPT έδωσε μια εντυπωσιακή επίδειξη ανθρώπινης συμπεριφοράς όταν κλήθηκε να επιλύσει ένα κλασικό μαθηματικό πρόβλημα που διατύπωσε ο Πλάτωνας πριν από 2.400 χρόνια. Το πείραμα του Πανεπιστημίου του Cambridge αποκάλυψε πώς το ChatGPT προσέγγισε το διπλασιασμό του τετραγώνου με τρόπο που θυμίζει έναν πραγματικό μαθητή.
Διαβάστε: ChatGPT: Γιατί η "φιλία" με τα chatbots μπορεί να γίνει επικίνδυνη - Τα φαινόμενα AI ψύχωσης και οι παγίδες για ευάλωτους
Η συμπεριφορά του ChatGPT θυμίζει την εκπαιδευτική έννοια της "ζώνης εγγύς ανάπτυξης", ο χώρος μεταξύ αυτού που ένας μαθητής ήδη γνωρίζει και αυτού που μπορεί να μάθει με βοήθεια. Η Τεχνητή Νοημοσύνη συνδύασε την ανάκτηση δεδομένων με συλλογισμό σε πραγματικό χρόνο. Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι φοιτητές θα πρέπει να χρησιμοποιούν προτροπές που ενθαρρύνουν τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων, όπως "Ας εξερευνήσουμε αυτό το πρόβλημα μαζί", αντί να ζητούν απλώς την απάντηση. Αυτό θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των δικών τους δεξιοτήτων κριτικής σκέψης. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την κατανόηση της συμπεριφοράς της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση.
Διαβάστε: ChatGPT: Γιατί η "φιλία" με τα chatbots μπορεί να γίνει επικίνδυνη - Τα φαινόμενα AI ψύχωσης και οι παγίδες για ευάλωτους
Το αρχαίο μαθηματικό πρόβλημα του Πλάτωνα, το πείραμα με το ChatGPT και την Τεχνητή Νοημοσύνη
Το μαθηματικό πρόβλημα του διπλασιασμού του τετραγώνου αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις γρίφους της αρχαίας ελληνικής μαθηματικής σκέψης. Ο Πλάτωνας το περιέγραψε γύρω στο 385 π.Χ., παρουσιάζοντας τον Σωκράτη να διδάσκει έναν αμόρφωτο νεαρό πώς να διπλασιάσει την επιφάνεια ενός τετραγώνου. Το πρόβλημα αυτό έχει τροφοδοτήσει φιλοσοφικές συζητήσεις για την προέλευση της γνώσης επί αιώνες. Στην αρχική προσέγγιση, ο νεαρός έκανε το συνηθισμένο λάθος να πιστεύει ότι διπλασιάζοντας το μήκος της πλευράς θα διπλασιάσει και την επιφάνεια. Μέσω μιας σειράς ερωτήσεων, ο Σωκράτης τον οδήγησε στη σωστή λύση: οι πλευρές του νέου τετραγώνου πρέπει να έχουν μήκος ίσο με τη διαγώνιο του αρχικού τετραγώνου. Οι ερευνητές Δρ. Nadav Marco και Καθηγητής Andreas Stylianides αποφάσισαν να θέσουν την ίδια πρόκληση στο ChatGPT. Χρησιμοποίησαν τη σωκρατική μέθοδο, θέτοντας μια σειρά ερωτήσεων και εισάγοντας προοδευτικά λάθη και νέες εκδοχές του προβλήματος. Το κεντρικό ερώτημα ήταν εάν το ChatGPT θα επέλυε το μαθηματικό πρόβλημα αντλώντας από τη βάση δεδομένων εκπαίδευσής του ή θα ανέπτυσσε δικές του λύσεις. Η ομάδα παρατήρησε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έτεινε να αυτοσχεδιάζει στην προσέγγισή της και σε κάποιο σημείο έκανε ένα χαρακτηριστικά ανθρώπινο λάθος.Εκπληκτικές ανακαλύψεις για τη συμπεριφορά της Τεχνητής Νοημοσύνης
Το ChatGPT παρουσίασε συμπεριφορά που θύμιζε έναν πραγματικό μαθητή. Όπως εξήγησε ο Marco: "Όταν αντιμετωπίζουμε ένα νέο πρόβλημα, το ένστικτό μας είναι συχνά να δοκιμάσουμε πράγματα βασισμένα στην προηγούμενη εμπειρία μας. Στο πείραμά μας, το ChatGPT φάνηκε να κάνει κάτι παρόμοιο." Αντί να αναπαράγει την κλασική γεωμετρική λύση του Σωκράτη, το ChatGPT επέλεξε αρχικά μια αλγεβρική μέθοδο, τεχνική άγνωστη στην εποχή του Πλάτωνα. Αντιστάθηκε στις προσπάθειες να κατευθυνθεί προς τη γεωμετρική λύση και μόνο όταν οι ερευνητές εξέφρασαν την "απογοήτευσή" τους παρήγαγε τελικά τη γεωμετρική εναλλακτική. Οι ερευνητές παρουσίασαν δύο νέες προκλήσεις: τον διπλασιασμό της επιφάνειας ενός ορθογωνίου και ενός τριγώνου. Και στις δύο περιπτώσεις, το ChatGPT προτίμησε πάλι αλγεβρική λύση, αγνοώντας την προτίμηση των ερευνητών για γεωμετρική προσέγγιση. Όταν πιέστηκε για το πρόβλημα του ορθογωνίου, ισχυρίστηκε λανθασμένα ότι δεν ήταν δυνατή καμία γεωμετρική λύση, παρόλο που υπάρχουν. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό το λάθος δεν προήλθε από τη βάση γνώσεών του αλλά ήταν μια αυτοσχέδια εικασία βασισμένη στην προηγούμενη συζήτησή τους.Η συμπεριφορά του ChatGPT θυμίζει την εκπαιδευτική έννοια της "ζώνης εγγύς ανάπτυξης", ο χώρος μεταξύ αυτού που ένας μαθητής ήδη γνωρίζει και αυτού που μπορεί να μάθει με βοήθεια. Η Τεχνητή Νοημοσύνη συνδύασε την ανάκτηση δεδομένων με συλλογισμό σε πραγματικό χρόνο. Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι φοιτητές θα πρέπει να χρησιμοποιούν προτροπές που ενθαρρύνουν τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων, όπως "Ας εξερευνήσουμε αυτό το πρόβλημα μαζί", αντί να ζητούν απλώς την απάντηση. Αυτό θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των δικών τους δεξιοτήτων κριτικής σκέψης. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την κατανόηση της συμπεριφοράς της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση.